اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نوبت دهی اینترنتی برای نذر اهدای خون


مدیرکل انتقال خون استان تهران گفت: امسال برای اولین بار اهدای خون نذرکنندگان از تاسوعا تا اربعین حسینی ادامه خواهد داشت.

خبرگزاری ایسنا: مدیرکل انتقال خون استان تهران گفت: امسال برای اولین بار اهدای خون نذرکنندگان از تاسوعا تا اربعین حسینی ادامه خواهد داشت.

فاطمه نادعلی با اشاره به افزایش میزان مراجعه کنندگان اهدای خون اظهار کرد: در دو روز عاشورا و تاسوعای حسینی به دلیل اینکه بسیاری از افراد نذر اهدای خون دارند مراکز اهدای خون با ازدحام مواجه می‌شوند و ممکن است نتوانیم خدمات دهی خوبی برای اهدا کنندگان داشته باشیم.

 بنابراین امسال طرحی را آماده کردیم تا مراجعه کنندگان در این دو روز مراجعه و با ثبت نام و دریافت کارت ویژه نذر خون در یکی از روزهای تاسوعا تا اربعین حسینی برای ادای نذر خود به پایگاه‌های اهدای خون مراجعه کنند.

وی تاکید کرد: طبق فتوای مراجع این افراد می‌توانند اهدای خون را به تأخیر بیندازند. بنابراین سیستم نوبت دهی اینترنتی برای مراجعه این عزیزان در روزهای آتی فراهم شده است.

مدیرکل انتقال خون استان تهران با بیان اینکه در روزهای عاشورا و تاسوعا با استقبال خوبی از سوی اهدا کنندگان خون مواجه می‌شویم، گفت:‌ در روز تاسوعا 2000 متقاضی به پایگاه‌های اهدای خون مراجعه کردند که با توجه به تعطیل بودن این روز آمار خوبی است.

وی اظهار کرد: حضور مستمر داوطلبان اهدای خون در همه روزهای سال نقش حیاتی در ادامه زندگی بیماران دارد. در واقع اگر بخش عمده داوطلبان در یک زمان واحد اقدام به اهدای خون کنند از یک سو مقدار خون اهدا شده بیش از نیاز مراکز درمانی بوده و بخشی از آن بلامصرف خواهد ماند و از سوی دیگر با توجه به اینکه این گروه از اهدا کنندگان تا سه ماه قادر به اهدای خون مجدد نخواهند بود پس از سر رسیدن تاریخ انقضای مصرف خون‌های اهدایی تامین خون مورد نیاز بیماران با مشکل مواجه خواهد شد.

وی گفت: مدت زمان نگهداری فرآورده پلاکت که برای بیماران سرطانی تجویز می‌شود فقط 4 روز است یعنی اگر بخش عمده اهدا کنندگان امروز اقدام به اهدای خون کنند تأمین پلاکت برای بیماران بعد از گذشت چهار روز به سختی امکانپذیر خواهد بود.


ویدیو مرتبط :
نوبت دهی اینترنتی بیمارستان جوانرود

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

«نذر خون» نوبت‌ دهی می‌شود


مدیر عامل سازمان انتقال خون اعلام کرد: طرح نذر خون از تاسوعا تا اربعین برای ساماندهی و مدیریت اهدای خون سوگواران حسینی طی ایام یاد شده از 12 آبان ماه سال جاری آغاز می‌شود.

خبرگزاری ایسنا: مدیر عامل سازمان انتقال خون اعلام کرد: طرح نذر خون از تاسوعا تا اربعین برای ساماندهی و مدیریت اهدای خون سوگواران حسینی طی ایام یاد شده از 12 آبان ماه سال جاری آغاز می‌شود.

دکتر علی‌اکبر پورفتح اله با اشاره به تغییر فرهنگ قمه زنی در ایام سوگواری امام حسین (ع) گفت: اینکه افراد مذهبی از اهدای خون استقبال می‌کنند، بسیار به سلامت خون‌های اهدایی کمک می کند اما بیماران به صورت پیوسته نیازمند خون و فرآورده‌های آن هستند.

وی افزود: به همین دلیل قصد داریم جهت کنترل حجم مراجعات در این ایام و همچنین به منظور آنکه بتوانیم به نحو شایسته جوابگوی اهداکنندگان باشیم، طرح نوبت‌دهی نذر خون را طی 40 روز سوگواری سرور شهیدان درپایگاه‌های انتقال خون کشور اجرا کنیم.

مدیر عامل سازمان انتقال خون توصیه کرد: هیات‌های عزاداری اهدای خون را به روزهای تاسوعا و عاشورا اختصاص ندهند و در تمام روزهای ماه‌های محرم و صفر بویژه از تاسوعا تا اربعین برای اهدای خون اقدام کنند.

بنابر اعلام پایگاه اطلاع رسانی سازمان انتقال خون، وی خاطر نشان کرد: در این ایام به طور متوسط سه برابر ایام عادی خون اهدا می‌شود و این پایگاه‌ها را با مشکل مواجه می‌کند، زیرا مدت زمان نگهداری فرآورده‌های خونی در برخی موارد مانند پلاکت به چهار روز هم نمی‌رسد، در حالی که بیماران پیوسته به خون و فرآورده‌های آن نیاز دارند.

پورفتح اله با اشاره به پروسه پیچیده و حساس کاری که پس از اهدای خون در پایگاه‌های انتقال خون انجام می‌شود، گفت: ساماندهی اهدای خون در این زمان سبب می‌شود تا کارکنان پایگاه‌ها نیز بهتر بتوانند از عهده امور مربوطه برآیند و فشار کمتری را متحمل شوند.