اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نوازندگان ارکستر کارگران روزمزد نیستند!


روز گذشته علی رهبری، رهبر ارکستر سمفونیک تهران و مدیر هنری این ارکستر از سمت خود استعفا داد و نامه‌ای سرگشاده برای علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشت.

روزنامه شهروند: روز گذشته علی رهبری، رهبر ارکستر سمفونیک تهران و مدیر هنری این ارکستر از سمت خود استعفا داد و نامه‌ای سرگشاده برای علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشت.

رهبری در نامه مذکور به این نکته هم اشاره کرد که: «با وجود اخبار غیرواقعی در رسانه‌ها ازسوی آقای جمالی؛ دستمزد نوازندگان در ۶ماه گذشته حتی یک‌بار هم کامل پرداخت نشده و قراردادی برای آینده در دست ندارند». رهبری همچنین اعلام کرد: با انتشار نامه‌ای سرگشاده در هفته آینده به علی مرادخانی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره مسائلی که باعث گرفتن این تصمیم شده، توضیح خواهد داد.

درست چند ساعت پس از این اظهارنظر و اعلام استعفای رهبری در رسانه‌ها، بهرام جمالی مدیرعامل بنیاد رودکی که ارکستر سمفونیک تهران و البته ارکستر ملی زیر نظر بنیاد تحت مدیریتش به کار مشغول هستند، اعلام کرد، اصلا مسأله استعفای علی رهبری مطرح نیست چراکه قرار این رهبر ارکستر با بنیاد رودکی به پایان رسیده است. او همچنین اعلام کرد: «به زودی بنیاد رودکی نیز درپیامی مسائل را شفاف‌سازی می‌کند». «شهروند» برای روشن‌ترشدن موضوع با علی رهبری گفت‌وگویی انجام داده که شرح آن در ادامه مطلب آمده است:

مردم و اهالی رسانه از کارهایی که شما در ارکستر انجام دادید، آگاه هستند. با این وجود اما چون بحث دقیق و فنی است، مجبوریم جزییات را بررسی کنیم. آقای جمالی در پاسخ به صحبت‌های مطرح‌شده ازسوی شما و اعلام این‌که از سمت رهبری ارکستر سمفونیک و مدیریت هنری این ارکستر استعفا داده‌اید، گفته قرارداد بنیاد رودکی با شما به اتمام رسیده بود و بنابراین استعفایی در کار نیست! در مورد اظهارنظر آقای جمالی مدیر بنیاد رودکی چه نظری دارید؟

نه. نمی‌توانسته این‌طور باشد. چون قرارداد تا فروردین بوده به این شکل که ما در فروردین ببینیم ادامه بدهیم یا نه. این نکته درست نیست. قرار شد که این قرارداد پنج‌ساله باشد و نوشته پنج‌ساله است ولی چون دولتی است باید هر‌سال تمدید شود. یعنی باید در فروردین‌ماه ما بنشینیم و این را تمدید کنیم برای ‌سال بعد درصورتی که هیچ‌کدام از ما کنسلش نکرده باشیم، ولی بندی در این قرارداد وجود دارد که در آن‌جا آمده برای کنسل این قرارداد باید یک‌سال قبل از آن طرفین اطلاع داده باشند. در غیر این صورت این اتوموتیک‌وار ادامه پیدا می‌کند، برای پنج‌سال بعد. من این قرارداد را دارم و اصل آن را برای شما می‌فرستم.

یک بحث دیگر هم مطرح است که به برگزاری جشنواره فجر هم بی‌ارتباط نیست. شما در صحبت‌هایی که روز گذشته با رسانه‌ها داشتید، از یک گزاره‌ای استفاده کردید مبنی بر حضور مشاوران کارنابلد در پشت پرده فعالیت‌های بنیاد رودکی. این بحث پیش از آغاز جشنواره موسیقی هم از طرف خیلی‌ها مطرح شد. مسأله اینجاست که این مشاوران، درواقع ازسوی چه کسی انتخاب شده‌اند و اساسا عنوانشان درجلساتی که شما به آنها اشاره کردید، چه بوده است؟

راستش ظاهرا به‌عنوان مشاور حضور داشتند. جلال مشفق که در جلسات بود و تهمورس پورناظری هم در خیلی از جلسات حضور داشت، حتی یکشنبه هم آقای پورناظری جلسه داشتند؛ البته نه با من. در ١٢ماه گذشته آقای پورناظری به همراه آقای مشفق درواقع مشاورانی بودند که بسیار در کار ما تأثیر گذاشتند و هر دو هم به عقیده بنده اصلا در این حوزه وارد نیستند.

این دونفر از کی درجلسه‌هایی که برای پیگیری فعالیت‌های ارکستر سمفونیک بود، حضور پیدا کردند؟

آقای مشفق از فروردین گذشته یعنی همان ابتدای کار. آقا ی پورناظری هم تقریبا یکی دوماه بعد از آن‌که ما برنامه‌های‌مان را شروع کردیم.

 این دوستان از سمت دفتر موسیقی وارد شدند یا سمت معاونت هنری؟ این را نمی‌دانم.

 خب به‌ هرحال یک روزی از این دو اسم برده بودند و آنها را با یک عنوانی به جلسه دعوت کرده بودند...

آقای مشفق همیشه حق تقدم داشتند، حتی در آبان‌ماه هم که اختلاف ما شروع شد، وقتی بود که آقای مشفق آمدند به بنده قراردادی را پیشنهاد کنند برای بنیاد درباره نوازنده‌ها که تقریبا حالت پروژه‌ای داشت و من به هیچ‌وجه حاضر نشدم قبول کنم. از همین‌جا بود که اختلاف ما با اینها شروع شد.

خب مگر این قرارداد پروژه‌ای برخلاف قرارداد پیشین نبود؟

بله. متاسفانه درگیری‌های ما از اینها هم بالاتر بوده.

و شما دربخشی از صحبت‌تان گفته‌اید که آقای مرادخانی هنوز وارد ماجرا نشده‌اند!

بله، ولی ممکن است تا عصر امروز (روز گذشته) ورود کنند.

پس شما حضور ذهن ندارید که این دونفر از چه سمتی به‌عنوان مشاور وارد شده بودند؟

نخیر اما به عقیده من آقای مشفق تقریبا اختیار تام داشتند و آقای پورناظری هم متاسفانه همه جا به همین شکل عمل می‌کنند؛ هم هستند هم نیستند. می‌گویند من فقط مشاور هستم ولی پشت پرده تمام‌‌مدت مشغول هستند. ایشان خیلی به ما ضرر زده. به آقای جمالی هم همین‌طور. البته من ١٠بار گفته بودم به آقای جمالی این نکته را که این آقایان شایستگی و تحصیلات و تجربه ندارند اما متاسفانه در ایران هستیم و همیشه شاهد این قضایا...

خب مگر اساس براین نبوده که مدیر هنری ارکستر، خودش مشاورانش را انتخاب کند؟ یعنی شما قبل از این راجع به تیم مشاور هیچ صحبتی نکرده بودید؟

اینها مشاور من نبودند. مشاور مدیرعامل رودکی بودند و مدیرعامل می‌خواست خواسته‌های این دو در ارکستر عملی شود و من که عمری در این کار گذاشته‌ام، چنین چیزی را قبول نکردم و اصلا برای همین هم هست که من دارم بنیاد رودکی را کنار می‌گذارم.

و به نظر شما این ماجرا چقدر با واکنشی که شما در روزهای میانی برگزاری جشنواره موسیقی فجر درباره خانه موسیقی داشتید، ارتباط دارد؟ به نظر شما رفتار اینها ارتباطی با آن واکنش ندارد؟
اینها همه جا هستند اما این موضوعات ارتباط مستقیمی به هم ندارند. ببینید، در بنیاد رودکی تا مهرماه همگی عاشق کارم بودند؛ دقیقا تا زمانی که من اعتراض نکردم و صبر کردم ببینم اینها چه کاری برای نوازنده‌ها انجام می‌دهند. وقتی که دیدم در طول ٦ماه برای ارکستر کاری نکرده‌اند و تازه حالا هم می‌خواهند روند آن را تغییر دهند و به شکل ساعتی پول بدهند و با نوازنده‌ها مثل کارگرهای روزمزد رفتار کنند، من در مقابل‌شان ایستادم چون از لحاظ مسائل مقامی و مالی و مدیریتی و جاه و منصب و رابطه‌بازی و باندبازی و کارهای مافیایی، بنده هیچ احتیاجی به این مسائل ندارم،‌ اینها دیدند که نمی‌توانند با من کنار بیایند چون من گفتم شما باید به قراردادی که وعده کرده بودید، پایبند باشید. الان هم حرفم همین است والا آقای جمالی درست می‌فرمایند. ٢روز پیش فرمودند آقای رهبری شما می‌توانید ٨ کنسرت یا ١٠ کنسرت رهبری کنید. می‌دانید این حرف یعنی چه؟ یعنی این‌که شما به خودتان فکر کنید و مسائل مالی خودتان و حال خودتان و به کار اداری این بچه‌ها و نوازنده‌ها کاری نداشته باشید.

یعنی درباره حقوق نوازنده‌ها حرفی نزنید و سکوت کنید...

بله. دقیقا همین است. گفتند شما رهبر بسیار خوبی هستید، هرماه هم رهبری کنید، حقوق‌تان هرماه هم بالاتر می‌رود اما این درست است؟ این چه رفتاری است؟ من برای این کارها آمده‌ام ایران؟!

 یک سوال دیگر هم دارم درباره کل ارکسترها. ارکستر ملی و رهبرش آقای فخرالدینی هم آنچنان که شما در آخرین اظهارنظرتان گفتید که آنها خیلی ناراحت بودند از این‌که کار ارکستر به هیچ‌وجه تبلیغ نمی‌شود و کسی از اجراهای آنها اطلاعی ندارد...

پول آنها را هم ندادند. اصلا اینها به خاطر بی‌نظمی‌های خودشان بین من و آقای فخرالدینی هم اختلاف انداختند.

 اتفاقا بحث همین‌جاست که آقای فخرالدینی هم اعتقاد داشتند کسانی که مسئول مستقیم کار ما هستند، هیچ‌کدام از برنامه‌های ما را در خبرگزاری‌ها بازتاب نمی‌دهند و کارها را معرفی نمی‌کنند...

بله. اینها فقط به فکر رفقا و فک و فامیلشان درصحنه حضور دارند. یکی از دوستان موزیسین به من می‌گفت: «من وقتی جدول جشنواره موسیقی فجر را جلوی رویم می‌گذارم، کلا دو سه خانواده بیشتر در آن نیستند!». اما درنهایت می‌خواهم دوباره تأکید کنم که اولا قرارداد بنده تا فروردین است و هنوز تمام نشده. دوم این‌که در قرارداد نوشته شده این قرارداد پنج‌ساله است که هر‌سال با توافق طرفین تمدید می‌شود. مسأله بعدی اما بند مهمی در این قرارداد است که براساس آن برای فسخ قرارداد یک‌سال باید زمان بگذرد. یعنی اگر یکی از طرفین نخواهد قرارداد را تمدید کند، باید از یک‌سال قبل این مسأله را به طرف دیگر اعلام کند و در مورد بحث ما هیچ‌یک از این اتفاقات نیفتاده است.

 البته همان‌طور که گفتم آقای جمالی در گفت‌وگوشان مدعی شده بودند که قرارداد آقای رهبری تمام شده بوده. یعنی از فعل ماضی بعید استفاده کرده بودند!

نخیر. من الان مدیر هنری هستم حداقل تا اول فروردین‌ سال ٩٥. تا وقتی به من اعلام کنند که ما از شما راضی نیستیم و نمی‌خواهیم مدیر باشید. آن‌وقت تازه فروردین آینده من باید بروم؛ یعنی فروردین‌ماه ‌سال ١٣٩٦!


ویدیو مرتبط :
کارگران ارکستر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آغاز ثبت‌نام بیمه 35هزارتومانی کارگران ساختمانی/ 60 درصد متقاضیان کارگر نیستند!



آغاز ثبت‌نام بیمه 35هزارتومانی کارگران ساختمانی/ 60 درصد متقاضیان کارگر نیستند!

به زودی فاز اول ثبت نام و پذیرش 80 هزار کارگر ساختمانی متقاضی استفاده از بیمه آغاز می شود، با این حال به دلیل عدم انجام بازرسی و نظارت دقیق 60 درصد افرادی که امکان استفاده از مزایای این بیمه ویژه را به دست می آورند، کارگر ساختمانی نیستند.

به گزارش مهر، سیدهادی ساداتی از آخرین اقدامات صورت گرفته به منظور آغاز شناسایی کارگران ساختمانی متقاضی دریافت پوشش بیمه ای در کشور خبر داد و گفت: یکی از مسائل و مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد، شناسایی کارگران واقعی از کسانی است که می خواهند به نام کارگر از این موقعیت برای بیمه شدن سوء استفاده کنند.

عضو هیئت مدیره کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران درباره انتقاد برخی گروه های کارگری در استان های کشور درباره اینکه امکان استفاده از مزایای بیمه کارگران ساختمانی برای آنها فراهم نشده است اظهار داشت: ما گفتیم راستی آزمایی درخواست ها را به انجمن ها واگذار کنند.

اجرای سلیقه ای بخشنامه بیمه

ساداتی خاطر نشان کرد: متاسفانه برخی اخبار به ما می رسد مبنی بر اینکه با وجود روشن بودن بخشنامه بیمه کارگران ساختمانی، برخی مسئولان تامین اجتماعی در شهرها به صورت سلیقه ای عمل می کنند و بخشنامه های مرکزی را مورد توجه قرار نمی دهند.

این مقام مسئول کارگری کشور افزود: برای جلوگیری از ازدحام تقاضای کارگران ساختمانی برای بیمه می توان لیست ثبت نام های قبلی که در دسترس است را چک کرد و از این طریق راستی آزمایی صورت گیرد.

وی با اعلام اینکه امسال نیز برای بیمه کارگران ساختمانی سقف 200 هزار نفر تعیین شده است تاکید کرد: در فاز اول برنامه ریزی شده است تا مراحل پذیرش و بیمه 80 هزارنفر انجام شود، اما متاسفانه به محض اعلام این تعداد در مدت زمان بسیار کوتاه چند دقیقه ای پُر می شود.

به گفته ساداتی، برای اینکه حقوق ثبت نام شدگان واقعی پایمال نشود باید به صورت گروه گروه و بر اساس زمان ثبت نام افراد را دعوت نمایند. طبق مذاکرات صورت گرفته امسال قرار است ثبت نام ها در 2 تا سه مرحله انجام پذیرد.

انجام ثبت نام ها در چند مرحله

عضو هیئت مدیره کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران بیان داشت: اخیرا سهمیه 30 هزار نفری در تهران در مدت زمان نیم ساعت تکمیل شد، اما باید از لیست انتظار افراد ثبت نام شده در قبل استفاده می شد.

این مقام مسئول کارگری کشور با تاکید بر لزوم انجام راستی آزمایی اظهار داشت: این مسئله اهمیت فراوانی دارد چون در حال حاضر 60 درصد کسانی که از مزایای بیمه کارگران ساختمانی استفاده می کنند، اصلا کارگر ساختمانی نیستند.

وی خاطر نشان کرد: بیمه ها باید از طریق انجام راستی آزمایی بازرسی هایی را در دستور کار قرار دهند. اگر این کار انجام نشود نمی توان به عملکرد مناسب بیمه کارگران ساختمانی امیدوار بود.

ساداتی در ارتباط با میزان هزینه هر کارگر ساختمانی برای استفاده از مزایای بیمه در سال جاری گفت: طبق مصوبه حداقل دستمزد 487 هزار و 125 تومانی امسال مشمولان قانون کار، هر فردی که بخواهد از بیمه کارگران ساختمانی استفاده کند باید ماهیانه 7 درصد سهم خود را که امسال 35 هزارتومان است به بیمه بپردازد.

عضو هیئت مدیره کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران با تاکید بر اینکه این مبلغ برای سرانه 4 نفر در نظر گرفته شده است گفت: به دلیل اینکه هنوز بسیاری از کارگران متاهل ساختمانی امکان استفاده از مزایای بیمه را نیافته اند، فعلا مجردها نمی توانند در این قالب بیمه شوند و در اولویت دوم پس از متاهلان قرار دارند.

60 درصد بیمه شده ها ساختمانی نیستند

اسدالله عباسی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در روزهای اخیر اعلام کرد: 200 هزار نفر از کارگران ساختمانی که موفق به گذراندن دوره های آموزش مهارت در سازمان فنی و حرفه ای شده اند به زودی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار خواهند گرفت.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: افزایش گستره پوشش بیمه ای کارگران ساختمانی یکی از برنامه هایی است که با جدیت پیگیری می شود و به زودی 200 هزار نفر از کارگران ساختمانی تحت پوشش بیمه قرار می گیرند.

عباسی با اشاره به اینکه پیش از این نیز 600 هزار نفر در سال های گذشته تحت پوشش قرار گرفته اند بیان داشت: سازمان فنی و حرفه ای و صندوق تامین اجتماعی برای سرعت بخشی به این موضوع تلاش می کنند و بحث احراز صلاحیت شغلی و مهارت توسط سازمان فنی و حرفه ای انجام می شود./مهر