اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نوازنده و پیشکسوت تار و سه تار درگذشت


فریدون حافظی نوازنده و پیشکسوت تار و سه تار شامگاه 16 خرداد در سن 91 سالگی درگذشت.

ایسنا: فریدون حافظی نوازنده و پیشکسوت تار و سه تار شامگاه 16 خرداد در سن 91 سالگی درگذشت.

این هنرمند که چندی قبل بر اثر شکستگی استخوان ران در بستر بیماری افتاده بود از دنیا رفت.

این هنرمند در طول فعالیت خود قطعات زیادی ساخت و تا واپسین روزهای زندگی خود به تربیت شاگردانش مشغول بود.

مراسم تشییع پیکر این هنرمند ساعت 9 صبح 20 خرداد از مقابل تالار وحدت انجام می‌شود.

*****

پدرش مردی درویش و وارسته بود و دورش را عده‌ای از دوستان هنرمند و اهل شعر گرفته بود.

همیشه در منزل آنها درباره شعر و هنر، بخصوص موسیقی بحث می‌کردند و با تاری که در منزل آنها بود گاهی شور و حالی به مجلس می‌دادند.

پس از رفتن دوستان پدر، فریدون، با پنجه‌های کوچک خود شروع به نواختن تار می‌کرد و آنقدر این کار را ادامه داد تا توانست قطعاتی را که از دوستان پدرش شنیده بود، بنوازد.

در سال 1323 فریدون حافظی برای گذراندن کلاس ششم از کرمانشاه به تهران آمد.

یک روز آگهی هنرستان موسیقی ملی توجهش را جلب کرد و برای یادگیری نت و تکمیل هنرش جهت نام نویسی به این هنرستان می‌رود و در آنجا موسی‌خان معروفی استاد بنام تار این هنرستان از او امتحان بعمل آورد. وقتی فریدون شروع به زدن تار می‌کند، موسی معروفی از زدن او بسیار خوشش می‌آید و صورت او را بوسیده و تار مخصوص خود را به او می‌بخشد و می‌گوید: «بیا جوان از تار من استفاده کن ما دیگر پیر شده ایم و حالا دیگر نوبت شما جوان‌هاست».

حافظی هم اکنون این تار را که از بهترین تارهای ایران و از ساخته‌های یحیی خان، استاد و سازنده تار در ایران است نزد خود دارد و با آن می‌نوازد.

حافظی علاوه بر تار به نواختن سه تار هم مهارت کامل دارد او اولین برنامه رادیویی خود را روز شنبه 23 آذر 1323اجرا کرد و پس از آن با ارکستر استاد مهدی خالدی شروع به همکاری نمود و سپس برای شرکت در برنامه گلها دعوت شد.

حافظی به تمام دستگاه‌های موسیقی سنتی ایران علاقه‌مند است ولی در بین آنها شیفته دستگاه همایون است.

او آهنگ‌های بسیاری ساخت که اکثر آنها از جمله قطعات شناخته شده موسیقی ایران به شمار می‌روند.


ویدیو مرتبط :
استاد بزرگ تار و سه تار ایران درگذشت استاد محمدرضا لطفی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نوازنده پیشکسوت تار درگذشت


بیوک آقا شکورزاده نوازنده پیشکسوت تار مراغه به دلیل کهولت و یک دوره بیماری در سن 80 سالگی دیده از جهان فرو بست.

خبرگزاری ایرنا: بیوک آقا شکورزاده نوازنده پیشکسوت تار مراغه به دلیل کهولت و یک دوره بیماری در سن 80 سالگی دیده از جهانفرو بست.

 بیوک آقا در سال1312 در مراغه متولد شد ، وی در همان دوران کودکی با راهنمایی پدر خود با داشته های موسیقی سنتی ایران آشنا شد



بیوک آقا سالها بعد در سفری به تهران آمد که این مهم آشنایی وی با لطف الله مجد موسقیدان شناخته شده آن زمان را به همراه داشت .

وی سال ها در مراغه زندگی کرد و در مجالس شادی مردم تار می نواخت ، وی در اوایل میانسالی برای مدتی در شهر دیده نمی شود. بعد از چند روز او را می بینند که با لباسی مشکی بر تن به شهر باز می گردد.

هرگز کسی ماجرای آن روز را نمی فهمد و او نیز هرگز در مورد آن روز با کسی صحبت نمی کند. بعد از این دیگر بیوک آقا برای چند سالی تار نمی زند و آواره خیابان ها می شود. در دخمه ای زندگی می کرده و تنها دوستش یک سازنده تار در مراغه بوده است. از بیوک آقا یکی دو نوحه نیز نقل شده است که مداحان محلی می خوانند.