اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نوآورترین دانشگاههای دنیا



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

در تازه ترین رتبه بندی برترین دانشگاههای جهان از حیث «نوآوری» دانشگاه استنفورد در حالی در صدر قرار گرفته که انستیتو فناوری و علوم پیشرفته کره جنوبی نیز در رتبه شاخص دهم دیده می شود.

این رتبه بندی از سوی مؤسسه تامسون رویترز منتشر شده و از این حیث که پس از ۹ دانشگاه و انستیتوی آمریکایی که در رتبه های نخست تا نهم جدول قرار دارند نام یک انستیتو تحقیقاتی از کره جنوبی دیده می شود از اهمیت قابل توجهی برای آسیا برخوردار است.

در این فهرست دانشگاه استنفورد در صدر قرار دارد. این دانشگاه در قلب منطقه سیلیکن ولی آمریکا واقع شده یعنی همان جایی که به عنوان قلب تپنده فناوری آمریکا و البته یکی از اصلی ترین مراکز تحقیقاتی جهان در نظر گرفته می شود. این دانشگاه شهرت خود را به واسطه نوآوری های صورت گرفته در سخت افزارها و نرم افزارهای رایانه ای کسب کرده است.

اعضای هیأت علمی و دانش آموختگان این دانشگاه برخی از بزرگترین شرکتهای فناوری در دنیا را تأسیس کرده اند که از آن جمله می توان به یاهو و گوگل اشاره کرد.

در سال ۲۰۱۲ مطالعه ای توسط این دانشگاه انجام شد که نشان داد تمام شرکتهایی که توسط دانش آموختگان و اعضای هیأت علمی این دانشگاه راه اندازی شده سالانه ۲.۷ تریلیون دلار درآمد دارند.

دانشگاههای MIT، هاروارد و واشنگتن سه دانشگاه دیگری از آمریکا هستند که در رتبه های دوم تا چهارم این فهرست قرار گرفته اند.

همچنین دانشگاههای میشیگان، نورث وسترن، میشیگان، ویسکونسین و پنسیلوانیا در رتبه های پنجم تا نهم فهرست تامسون رویترز دیده می شود.

نگاهی آماری به این فهرست نشان می دهد نیمی از برترین دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی جهان از حیث نوآوری در کانادا، اروپا و آسیا واقع شده اند.

همچنین ژاپن با ۹ دانشگاه، نخستین کشور به جز آمریکاست که بیشترین سهم را در این خصوص داشته است.

همچنین حضور انستیتو تحقیقاتی از کره جنوبی در رتبه دهم این فهرست در نوع خود جالب توجه است.

اخبار دانشگاه - مهر


ویدیو مرتبط :
غذای دانشگاههای ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جدیدترین رتبه بندی دانشگاههای دنیا


دانشگاه شانگهای، جدیدترین رتبه بندی جهانی دانشگاهی خود را که برای اولین بار در سال 2003 و توسط مرکز دانشگاه های جهانی این دانشگاه منتشر شد، اعلام کرد که بر اساس آن دانشگاه هاروارد عنوان برترین دانشگاه جهان را دریافت کرده است.

دانشگاه شانگهای، جدیدترین رتبه بندی جهانی دانشگاهی خود را که برای اولین بار در سال 2003 و توسط مرکز دانشگاه های جهانی این دانشگاه منتشر شد، اعلام کرد که بر اساس آن دانشگاه هاروارد عنوان برترین دانشگاه جهان را دریافت کرده است.

رتبه بندی شانگهای بر اساس 6 شاخص دانشگاه های جهان را دسته بندی می کند: تعداد دانش آموختگان و کارمندان دانشگاه که موفق به دریافت جایزه صلح نوبل شده اند، تعداد دانش آموختگان و کارمندان دانشگاه که مدالهای علمی رشته های مختلف را به دست آورده اند، تعداد پژوهشگرانی که دارای بیشترین ارجاع هستند، تعداد مقالاتی که در مجلات Nature و Science چاپ شده اند، تعداد مقالاتی که در Science Citation Index Expanded و Social Sciences Citation Index فهرست شده اند، سرانه فعالیت پژوهشی هر فرد در مقایسه با بزرگی دانشگاه.

شانگهای سالانه بیش از هزار دانشگاه در سرتاسر جهان را مورد بررسی قرار داده و رتبه بندی می کند، اما لیستی از 500 دانشگاه برتر جهان را در گزارشهای سالانه خود منتشر می کند. با وجود اینکه در ابتدا هدف از این رتبه بندی بررسی جایگاه دانشگاه های چینی در جهان بوده است، این سیستم توجه دانشگاه ها، دولتها و رسانه های بسیاری را از سرتاسر جهان به خود جلب کرد.

در رتبه بندی سال 2011 شانگهای از دانشگاه های جهان، نام یکی از دانشگاه های ایرانی با ارتقا رتبه ای محسوس نیز به چشم می خورد. رشته های مورد توجه شانگهای در این رتبه بندی رشته های علوم طبیعی و ریاضی، مهندسی/ تکنولوژی و علوم رایانه ای، علوم زیستی و کشاورزی، طب بالینی و داروسازی و در نهایت علوم اجتماعی بوده اند و موضوعات مورد توجه در این رتبه بندی نیز ریاضی، فیزیک، شیمی، علوم رایانه ای و اقتصاد هستند.