اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

«نهی از منکر» با زبان خشک جواب نمی‌دهد


عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: نهی از منکر با زبان خشک جواب نمی‌دهد و باید روشی را جایگزین کرد که دیگران از آن ‏استقبال کنند.

خبرگزاری فارس: آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی در جمع گروهی از بانوان ‏آمر به معروف و ناهی از منکر در موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به امر به ‏معروف و نهی از منکر به عنوان یکی از فروع دین اسلام اظهار کرد: با اینکه همه کودکان این فروع را در ‏همان ابتدای تحصیلات خود می‌آموزند ولی با بدفهمی‌هایی در این زمینه روبه‌رو هستیم.‏

وی افزود: نظارت عمومی با هدف ارتکاب کمتر تخلف از سوی جامعه نوعی از امر به معروف و نهی از ‏منکر است و مردم باید این اصل را رعایت کنند و این مسئله دارای شروطی است که از آن جمله ‏می‌توان به ضرر نداشتن برای امرکننده و امرشونده اشاره کرد.‏

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه گاهی اوقات وجوب امر به معروف و ‏نهی از منکر در صورت وجود خطر ساقط می‌شود، گفت: اباعبدالله(ع) هنگام ورود به سرزمین کربلا طی ‏خطبه‌ای که ایراد فرمودند، عنوان کردند «فلسفه قیام من امر به معروف و نهی از منکر است» و البته در ‏همین راه به شهادت رسیدند.‏

وی ادامه داد: اقدامی که امام حسین(ع) انجام داد در حقیقت غیر از آن امر به معروفی ‏است که اگر ‏جان خود را در خطر دیدیم، امر به معروف انجام ندهیم.‏

مصباح‌یزدی با بیان اینکه برخی مواقع، امر به معروف مصداق جهاد است، خاطرنشان کرد: ‏نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) نیز نوعی امر به معروف جهادگونه به شمار می‌رود و ‏شرایط آن دوران هم، شرایط استقرار حکومت غیر اسلامی بود.‏

استاد برجسته حوزه علمیه قم عنوان کرد: گاهی امر به معروف و نهی از منکر آن است که انسان امر ‏به کاری کرده یا نهی از اقدامی کند ولی گاهی هم لازم است به زبان‌هایی غیر از امر کردن این کار را ‏انجام دهد که اینجا بحث فقهی مربوط به خود را دارد.‏

وی با تاکید بر اینکه انسان با علم به امر الهی، وظیفه دارد اقدامی کند که مردم از گناه دست برداشته ‏و در حقیقت گناه علنی در جامعه وجود نداشته باشد، گفت: برخی مواقع امر کردن تنها بر کاری یا نهی ‏از اقدامی نتیجه‌بخش نیست و مقدماتی لازم دارد که علاوه بر پرهیز از ایجاد تنش در افراد، عکس‌العمل ‏منفی آنها را هم در پی نداشته باشد.‏

مصباح‌یزدی افزود: معمولا افراد در مقابل امر دیگران موضع‌گیری می‌کنند و دوست ندارند هیچ ‏کس در کارشان دخالت کنند و گاهی می‌بینیم فرد آمر به معروف را به قتل هم می‌رسانند، بنابراین باید ‏بدانیم امر به معروف به زبان خشک جواب نمی‌دهد و باید روشی را جایگزین کرد که دیگران از آن ‏استقبال کنند.‏

عضو مجلس خبرگان رهبری رعایت اصل محبت در امر به معروف را ضروری دانست و تصریح کرد: ‏زمینه‌سازی به منظور اثرگذاری امر به معروف و نهی از منکر به ویژه در محیط‌هایی مانند دانشگاه‌ها ‏لازم است.‏

وی خاطرنشان کرد: مشکلات در جامعه ما در حال گسترش هستند که از جمله عوامل آن می‌توان به ‏شبکه‌های ماهواره‌ای و برخی سایت‌های اینترنتی اشاره کرد و البته تساهل و تسامح بعضی مسئولان ‏هم تاثیرگذار است، بنابراین باید اختلافات را کنار گذاشت و از روی دلسوزی و با رعایت کامل احترام ‏متقابل، افراد را هدایت کرد.‏

مصباح یزدی با تاکید بر پرهیز از رفتاری که تفکر تحقیر طرف مقابل را در امر به معروف و نهی از ‏منکر تقویت کند، گفت: اگر شخصی احساس کنند آمر به معروف می‌خواهد او را تحقیر کند اختلاف میان ‏آن دو بیشتر خواهد شد.‏


ویدیو مرتبط :
امر به معروف و نهی از منکر از زبان رهبر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وفاداری و نهی از منکر



ترجمه فارسی نهج البلاغه
وفاداری و نهی از منکر
پرهیز از حیله و نیرنگ
ای مردم! وفا همراه راستی است، که سپری محکمتر و نگهدارنده‏تر از آن سراغ ندارم، آن کس که از بازگشت خود به قیامت آگاه باشد خیانت و نیرنگ ندارد. اما امروز در محیط و زمانه‏ای زندگی می‏کنیم که بیشتر مردم حیله و نیرنگ را، زیرکی می‏پندارند، و افراد جاهل آنان را اهل تدبیر می‏خوانند. چگونه فکر می‏کنند؟ خدا بکشد آنها را؟ چه بسا شخصی تمام پیش‏آمدهای آینده را می‏داند، و راههای مکر و حیله را می‏شناسد ولی امر و نهی پروردگار مانع اوست، و با اینکه قدرت انجام آن را دارد آن را به روشنی رها می‏سازد، اما آن کس که از گناه و مخالفت با دین پروا ندارد از فرصتها برای نیرنگ بازی، استفاده می‏کند.
متن عربی نهج البلاغه
( وَ مِنْ خُطْبَةٍ لَهُ عَلَیْهِ السَّلامُ: ) إِنَّ الْوَفاءَ ‏تَوْأَمُ‏ الصِّدْقِ، وَ لا أَعْلَمُ ‏جُنَّةً ‏أَوْقى ‏مِنْهُ‏، وَ ‏ما یَغْدِرُ مَنْ عَلِمَ کَیْفَ الْمَرْجِعُ. وَ لَقَدْ أَصْبَحْنا فِى زَمانٍ ‏اتَّخَذَ اَکْثَرُ أَهْلِهِ الْغَدْرَ ‏کَیْساً، وَ نَسَبَهُمْ أَهْلُ الْجَهْلِ فِیهِ إِلى حُسْنِ الْحِیلَةِ، ما لَهُمْ؟ قاتَلَهُمُ اللَّهُ! ‏قَدْ ‏یَرَى‏ ‏‏الْحُوَّلُ‏‏ ‏‏الْقُلَّبُ‏‏ ‏وَجْهَ‏ ‏الْحِیلَةِ ‏وَ ‏دُونَهُ‏ ‏مانِعٌ‏ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ وَ نَهْیِهِ فَیَدَعُها رَأْىَ ‏عَیْنٍ‏ بَعْدَ الْقُدْرَةِ عَلَیْها، وَ یَنْتَهِزُ فُرْصَتَها مَنْ لَّا ‏حَریجَةَ لَهُ فِى الدِّینِ.