اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ننگی که فراموش نمی شود


دو تن از مستندسازان کشورمان که درباره حمله اتمی آمریکا به هیروشیما فیلم ساخته اند همزمان با ششم اوت از به کار گرفتن سلاح های غیرمتعارف و اتمی توسط این ابرقدرت سخن گفتند.

خبرگزاری مهر: دو تن از مستندسازان کشورمان که درباره حمله اتمی آمریکا به هیروشیما فیلم ساخته اند همزمان با ششم اوت از به کار گرفتن سلاح های غیرمتعارف و اتمی توسط این ابرقدرت سخن گفتند.

روز ششم اوت 1945 آسمان هیروشیما به گونه ای نورانی شد که بعضی از مردم بیان کرده اند خورشید دومی را در آسمان دیده اند. هیروشیما در این روز با انفجار یک بمب اتم تقریبا با خاک یکسان شد و کشته های بسیاری را به خود دید. نهم اوت دومین بمب اتم بر سر ناگازاکی فرود آمد و ژاپن پس از نابودی شهر دوم مجبور به تسلیم در برابر آمریکا در جنگ جهانی دوم شد. این دو عملیات اتمی در جنگ جهانی دوم به دستور هری ترومن رییس جمهور وقت آمریکا انجام شد.

هرساله یادبودی برای قربانیان هیروشیما و ناگازاکی برگزار و طی آن بر جهانی عاری از سلاح های هسته ای تاکید می شود.

مستندسازان بسیاری از سراسر جهان به انفجار بمب های اتمی در هیروشیما و ناگازاکی پرداخته اند تا خطرات این جنایت ها را که لطمات آن تا نسل ها بعد باقی می ماند به تصویر بکشند. در ایران هم مستندهایی با این مضمون تولید شده است که علاوه بر نمایش فاجعه هیروشیما قصد دارند به نوعی به کشوری که از ایران به عنوان یک تهدید هسته ای نام برده است یادآوری کنند که چه کسی در عمل از قدرت سلاح های هسته ای علیه بشریت استفاده می کند.

وحید فرجی و مهدی فیاضی کیا دو تن از اولین مستندسازانی هستند که در آثارشان به سلاح های اتمی که توسط آمریکا در جنگ ها به کار گرفته شده اند، می پردازند.

هیروشیما نشان می دهد که چه کسی در عالم واقعی از سلاح های کشتار جمعی استفاده کرد

وحید فرجی مستندساز و کارگردان «تولد در زمین سوخته» درباره پرداختن به موضوع سلاح های هسته ای بیان کرد: «تولد در زمین سوخته» حدود دو سال پیش ساخته شد و آن زمان درباره این موضوع کمتر کار شده بود.

وی ادامه داد: بحث سلاح های غیرمتعارف امروزه از مباحث مهم دنیاست چون تاثیر بسیاری در درازمدت دارد و تا سال های سال می تواند تاثیر منفی خود را نشان دهد. در دوران دفاع مقدس هم یکی از زیانبارترین مسایل وجود سلاح های شیمایی بود.

فرجی با اشاره به یکی از نکاتی که می توان از جنگ هیروشیما دریافت، عنوان کرد: اکنون در بحث هسته ای فشارهای زیادی روی ایران است و ما متهم می شویم که می خواهیم از سلاح های اتمی استفاده کنیم درحالیکه اتفاقی که در هیروشیما رخ داد، نشان می دهد که در عالم واقع چه کسی از سلاح های کشتار جمعی استفاده کرده است.

این مستندساز اضافه کرد: آمریکا که ما را در این بحث متهم می کند خودش بزرگترین کشور سازنده و استفاده کننده تسلیحات اورانیوم ضعیف شده است. آمریکا و هم پیمانانش در جنگ های زیادی از جمله هیروشیما، عراق، لبنان و... از این سلاح های شیمیایی استفاده کرده اند و متاسفانه به دلیل ماندگاری تشعشعات اورانیوم، آلودگی شدیدی در این مناطق ایجاد می شود. به طور مثال اکنون در شهرهای جنوبی عراق اتواع سرطان های ناشناخته ای پدید آمده است که در جریان همین آلودگی های شیمیایی شکل گرفته اند.

ضرورت هشدار برای آلودگی هاای پس از جنگ

کارگردان مستند «تولد در زمین سوخته» با بیان اینکه برای ساخت این مستند یک پروسه طولانی مدت را طی کرده است، توضیح داد: ما برای ساخت مجموعه مستند «تولد در زمین سوخته» به هشت کشور دنیا سفر کردیم و با بهترین شخصیت های علمی و سیاسی از جمله پزشکان و دانشمندان درباره تسلیحات، سلامت و بهداشت گفتگو کردیم.

وی در پایان عنوان کرد: اکنون در اطلاع رسانی ها در سالگرد هیروشیما بیشتر سعی می شود که در جهت آلودگی های پس از جنگ بیشتر هشدار دهند و به این طریق به سیاستمداران دنیا فشار می آورند که در جنگ ها از این سلاح ها استفاده نکنند.

مهدی فیاضی کیا نیز حدود سه سال پیش مستندی با عنوان «من مرگ می شوم» را تولید کرده که به هیروشیما می پردازد.

فیاضی کیا درباره ضرورت فیلمسازی درباره وقایعی چون هیروشیما بیان کرد: هر اتفاق بدی در هر نقطه دنیا رخ می دهد تبعا هر کسی می تواند درباره آن فیلم بسازد و حرف بزند و این به نوعی آگاهی بحشی کمک می کند تا این اشتباهات کمتر تکرار شود.

انفجار هیروشیما بدست کشوری که داعیه دار آزادی و دموکراسی است

کارگردان مستند «من مرگ می شوم» با اشاره به تحقیقاتی که برای ساخت اثر خود داشته است، تصریح کرد: من در این مستند مطالعاتی هم روی اسطوره ها داشتم و از این مطالعات می توان دریافت که ما در گذشته هم همواره با نابودی مردم و شهرها مواجه بوده ایم و از دیرباز مردم به دستور سردرمدارانشان، قبایل و دیگران را به نابودی می کشاندند اما مساله مهم در جنگ هیروشیما استفاده ای از علم جدید است یعنی انرژی اتمی که می توانست برای یک ملت مفید باشد در یک چشم بر هم زدن شهری را به نابودی کشاند و آثار آن تا امروز باقی مانده است.

وی با بیان اینکه در مستند خود مساله هیروشیما را از دید فلسفه اخلاق بررسی کرده است، یادآور شد: مساله مهم اینجاست که کشتار هیروشیما بدست آمریکا انجام می شود که در کشورش نهادهای بسیاری هستند که بر آزادی، ارزش های اخلاقی و اصول دموکراتیک تاکید می کنند و شاید به طور مثال اگر نازی ها این کار را انجام می دادند ما اینقدر دچار تعجب نمی شدیم.

فیاضی کیا اضافه کرد: ماجرای هیروشیما همچنان طرفدارانی هم دارد و عده ای هستند که معتقدند اگر این اتفاق رخ نمی داد جنگ پایان نمی یافت و تعداد بیشتری از مردم کشته می شدند چون جنگ ادامه پیدا می کرد و اتفاقا با بمب اتم بود که ژاپن تسلیم شد و جنگ به پایان رسید.

این کارگردان و مستندساز در ادامه درباره اینکه چقدر مردم عام جامعه که می توانند با مستندهای سیاسی نسبت به مسایل آگاهی پیدا کنند به تماشای این آثار می نشینند؟ گفت: متاسفانه به صراحت باید گفت که این مستندها بسیار کم دیده می شوند، البته همانقدر که یک نفر در یک ماهنامه تخصصی و علمی مقاله می نویسد ما هم از قبل مخاطب جامعه هدف خود را مشخص می کنیم و نمی توان انتظار داشت که در جامعه امروز مردم با همه گرفتاری هایی که دارند به تماشای مستندهای سیاسی بنشینند.

فیاضی کیا در پایان با اشاره به اینکه مردم ایران بیشتر تمایل دارند آثار مستند سیاسی و تاریخی مرتبط با کشور خود را ببینند، گفت: این باید برای مردم عادت شود که مستندهای سیاسی درباره سایر نقاط جهان را هم ببینند.


ویدیو مرتبط :
سکس های نامشروع (ننگی دیگر از تکفیری های سوریه)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حکم سجده و تشهد فراموش شده



سجده

سجده و تشهدی را که انسان فراموش کرده و بعد از نماز، قضای آن را بجا می آورد باید تمام شرایط نماز؛ مانند پاک بودن بدن و لباس و رو به قبله بودن و شرطهای دیگر را داشته باشد.

اگر سجده ی تشهد را چند دفعه فراموش کند مثلا یک سجده از رکعت اول و یک سجده از رکعت دوم فراموش نماید باید بعد از نماز قضای هر دو را با سجده های سهوی که برای آنها لازم است بجا آورد و لازم نیست معین کند که قضای کدام یک از آنها است .


اگر یک سجده و تشهد را فراموش کند احتیاط واجب آن است که هر کدام را اول فراموش کرده، اول قضا نماید و اگر نداند کدام اول فراموش شده باید احتیاطاً یک سجده و تشهد و بعد یک سجده دیگر بجا آورد یا یک تشهد و یک سجده و بعد یک تشهد دیگر بجا آورد تا یقین کند سجده و تشهد را به ترتیبی که فراموش کرده قض نموده است .

اگر به خیال این که اول سجده را فراموش کرده اول قضای آن را بجا آورد و بعد از خواندن تشهد یادش بیاید که اول تشهد را فراموش کرده احتیاط واجب آن است که دوباره سجده را قضا نماید و نیز اگر به خیال این که اول تشهد را فراموش کرده اول قضای آن را بجا آورد و بعد از سجده یادش بیاید که اول سجده را فراموش کرده بنابر احتیاط واجب باید دوباره تشهد را بخواند.

اگر بین سلام نماز و قضای سجده یا تشهد کاری کند که اگر عمدا یا سهوا در نماز اتفاق بیافتد نماز باطل می شود مثلا پشت به قبله نماید ،باید قضای سجده و تشهد را بجا آورد و نمازش صحیح است .

اگر بعد از سلام نماز یادش بیاید که یک سجده از رکعت آخر را فراموش کرده باید قضای سجده ای را که فراموش کرده بجا آورد و بعد از آن دو سجده سهو بجا آورد چه کاری که نماز را باطل می کند کرده باشد یا نه و اگر تشهد رکعت آخر را فراموش کرده باشد باید قضای تشهد را بجا آورد و بعد از آن دو سجده سهو بجا آورد.

اگر بین سلام نماز و قضای سجده یا تشهد کاری کند که برای آن سجده سهو واجب می شود مثل آن که سهوا حرف بزند باید سجده یا تشهد را قضا کند.

اگر نداند که سجده را فراموش کرده یا تشهد را، به احتیاط واجب باید هر دو را قضا نماید و هر کدام را اول بجا آورد اشکال ندارد و باید یک بار سجده سهو نیز بجا آورد.

اگر شک دارد که سجده یا تشهد را فراموش کرده یا نه واجب نیست قضا نماید.

اگر بداند سجده یا تشهد را فراموش کرده و شک کند که پیش از رکوع رکعت بعد بجا آورده یا نه، احتیاط واجب آن است که آن را قضا نماید.

کسی که باید سجده ی تشهد را قضا نماید اگر برای کار دیگری هم سجده سهو بر او واجب شود باید بعد از نماز، سجده یا تشهد را قضا نماید بعد سجده سهو را بجا آورد.

اگر شک دارد که بعد از نماز قضای سجده یا تشهد فراموش شده را بجا آورده یا نه چنانچه وقت نماز نگذشته باید سجده یا تشهد را قضا نماید و اگر وقت نماز هم گذشته بنابر احتیاط واجب باید سجده یا تشهد را قضا نماید.