اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نمی‌شود روحانی اصلاح‌طلبان را کنار بگذارد


حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی لاری گفت: نمی‌شود که آقای روحانی جریان اصلاح‌طلبی و تحول‌خواهی که آرایش را به او تقدیم کردند کنار بگذارد و به جریانی تابلو دهد که با تحول مخالف هستند.

خبرگزاری ایسنا: یک عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز گفت: خاستگاه اصلی رای آقای روحانی، نگاه تحول‌خواهی، تغییر و اصلاح‌طلبی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی لاری در نشستی که از سوی سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار برگزار شد، مباحث مربوط به آینده جریان اعتدال‌گرایی و برخی نظرات رییس جمهور منتخب را مورد توجه قرار داد و با تاکید بر اینکه آنچه که من در این نشست مطرح می‌کنم، نظرات شخصی خود من است و من از طرف آقای روحانی و یا غیر آقای روحانی نمی‌توانم مطلبی را مطرح کنم، افزود: در جامعه ما سلایق، دیدگاه‌ها و نظرات گوناگونی مطرح است و این واقعیتی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: این دیدگاه‌ها و نظرات متفاوت و مختلف هیچ‌وقت به شکل منظم، از ناحیه تشکل‌های موجود مرزبندی نشدند بنابراین می‌توان گفت گام نخست شناسنامه‌دار کردن این دیدگاه‌های متفاوت است و باید مشخص شود که هرکدام از احزاب چه نگاهی در عرصه‌های مختلف بین‌المللی، اقتصادی، زنان و... دارند.

این عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز اظهار کرد: به هر ترتیب طرف مقابل ما این دیدگاه‌ها را یا به صورت کامل نقد می‌کند و یا فقط بخشی از آن را می‌پذیرد. با شناسنامه کردن دیدگاه‌هایمان می‌توانیم در هر مقطعی با نظرات طرف مقابل خود مواجه شویم و در همین راستا وجود احزاب و تشکل‌ها به ما کمک خواهد کرد.

وی افزود: متاسفانه هم‌اکنون بخشی از جامعه ما به صورت خاص و برنامه‌ریزی شده و بخشی هم به صورت غیربرنامه‌ریزی شده به سمتی رفته که وجود تشکل‌های مدنی و احزاب منفی تلقی شود ولی برای حاکمیت ضروری است که این موضوع را در نظر بگیرد که لازم است هر سلیقه‌ای با شناسنامه خود وارد عرصه شوند و مردم هم به او رای دهند و نتایجش را ببینند.

وی با تاکید بر اینکه خواستگاه اصلی رای آقای روحانی نگاه تحول‌خواهی و تغییر و اصلاح‌طلبی است، تاکید کرد: البته منظورم یک تشکل خاص اصلاح‌طلبی نیست بلکه تفکری است که برای ایران اسلامی وضعیتی مطلوب‌تر می‌بیند. در واقع آقای روحانی محصول این نگاه تحول‌خواهانه است و باید به ایشان کمک شود که با توجه به مقدوراتش برای این تحول و تغییر تلاش کند. در همین راستا آقایانی که دور و بر ایشان و به عنوان مشاور و همکار ایشان هم هستند، و در واقع همه ما باید کمک کنیم که آقای روحانی براساس تحول‌خواهی موضوع تحول را به خوبی درک و مفهوم کنند.

موسوی لاری با مورد توجه قراردادن مباحث اقتصادی در ادامه گفت: ایران شایسته وضعیتی مطلوب‌تر از این وضعیت است. ما در این دوره هشت ساله‌ای که به امروز منتهی شده است، برابر یک قرن درآمد نفتی داشته‌ایم و این عدد گزافه و شوخی و تعارف نیست. همچنین بیان این موضوع به معنای کوبیدن یک فرد نیست.

این عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز افزود: مردم می‌خواهند از توانمندی‌های کشورشان در جهت بهبود معیشت و رفاه و زندگی‌شان استفاده شود و حتما آقای روحانی به این مساله توجه کرده‌اند و توجه دارند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: آنچه در این هشت سال اتفاق افتاد از فضای به وجود آمدن کینه و تخریب و تهمت و رودرو قرار گرفتن‌هاست و از سوی دیگر باز گذاشتن دست سوءاستفاده‌گران تا سه هزار میلیارد همه بیماری است که باید جلوی آن گرفته شود.

موسوی‌لاری در ادامه همچنین اظهار کرد: همچنین با توجه به وجود برخی محدودیتها برای احزاب و تشکل‌ها همه اینها فضایی بوده است که جامعه ایران اسلامی آن را نمی‌پسندد.

موسوی لاری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با مورد توجه قرار دادن جایگاه ایران در عرصه بین‌المللی خاطرنشان کرد: ما اصلا دنبال این نیستیم که با دنیا درگیر شویم. ملت ایران صلح‌دوست و پیشینه دو هزار و 500 ساله دارد. ما در عرصه بین‌المللی باید به دنبال تنش‌زدایی باشیم و دشمن‌تراشی نکنیم. البته معنای حرف من این نیست که از حقوق حقه‌مان عدول کنیم اما می‌توان در این راستا روش‌های مختلف به کار گرفت.

این عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز افزود: در دوره هشت ساله اصلاحات، وضعیت ما با کشورهای همسایه، وضعیت و رابطه خوبی بود، اما هم‌اکنون به سمتی رفته‌ایم که کشورهای حاشیه خلیج فارس از یک طرف و کشورهای حاشیه دریای خزر از طرف دیگر با ما مشکل پیدا کرده‌اند. در این راستا آقای روحانی و دولت آینده باید این نقیصه را به عنوان یک مطالبه جدی پیگیری کند.

موسوی‌لاری با بیان اینکه مردم ما به دنبال این نیستند که هولوکاست راست است یا دروغ، گفت: هم کسانی که می‌گویند این موضوع راست است، غیر از ما هستند و هم کسانی که می‌گویند آن دروغ است. اگر این جنایت توسط هیتلر و آلمان نازی انجام شده باشد، آنها باید جوابگو باشند و اگر هم دروغ است، این دروغ را صهیونیست‌ها گفته‌اند و آنها باید جوابگو باشند. البته من نمی‌گویم واقعیت‌های تاریخی را نادیده بگیریم اما باید ببینیم که یک مقوله تا چه اندازه به ما مربوط می‌شود. ما نباید روی یک مساله آنقدر پافشاری کنیم که منافع ملی ما در سطح بین‌الملل دچار مشکل شود. بالاخره سیاست‌ورزی امری است که مثل خیلی از کارهای دیگر تدبیر و تعقل می‌خواهد و باید زمان و مکان آن را درک کرد.

این عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز در ادامه گفت: آقای روحانی محصول نگاه اصلاح‌طلبانه‌ای است که این وضعیت و شرایط را نمی‌پذیرد و البته همین الان هم که کارش را شروع کرد، با سختی‌ها و دشواری‌هایی روبه‌روست.

وی گفت: هم‌اکنون ممکن است از ناحیه دو گروه، توقعات و مطالبات بالایی مطرح شود. یکی کسانی هستند که روی کار آمدن این دولت برایشان مطلوب نبوده و از بین رفتن اصل نظام را می‌خواهند. گروه دیگر هم کسانی هستند که در مقابل آقای روحانی قرار دارند. اینها به عنوان معارضان داخلی آقای روحانی سطح توقعات را بالا می‌برند. دیدم جایی نوشته بود که دولت آینده باید پنج وزیر زن داشته باشد و یا اینکه حتما از حضور اقلیت‌ها و اقوام استفاده کنند اما اینکه ما برای دولت عدد تعیین کنیم درست نیست. به نظر من این عده کسانی هستند که از خواست مردم درک درستی ندارند و شکست خوردند.

وی همچنین تاکید کرد: نمی‌شود که آقای روحانی جریان اصلاح‌طلبی و تحول‌خواهی که آرایش را به او تقدیم کردند کنار بگذارد و به جریانی تابلو دهد که با تحول مخالف هستند.

این عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز افزود: اگر آقای روحانی صادقانه بگوید که مثلا من در کارهای فرهنگی در این مسیر قدم برداشتم ولی با موانع روبه‌رو بودم، مردم همان را درک می‌کنند و اصلا کسانی که به آقای روحانی رای دادند می‌دانند که اختیارات رییس جمهور مطلق نیست و موانعی وجود دارد.

وی همچنین در قالب پاسخ به سوال یکی از حاضرین درباره آینده محافظه‌کاران گفت: ما در این قصه انتخابات جریانی تحت عنوان تفاهم جریان خردورز در جامعه دیدیم که با محوریت جریان اصلاحات و آقای خاتمی و حمایت آقای هاشمی شکل گرفت که می‌تواند نه فقط برای خودمان بلکه برای کشورهای جهان سوم به عنوان یک الگو قلمداد شود و جریان اصولگرا هم از این تجربه درس بگیرند. روش‌هایی که در این دو، سه دهه، جریان محافظه‌کار و اصولگرا تحت عنوان حذف رقیب انجام داد، بحثی است و با این اتفاق و همدلی که افتاد، این جریان می‌تواند برای دوره آینده خود از آن بهره بگیرد و استفاده کند.

یکی از حاضرین از موسوی لاری سوال کرد که چه شد جامعه به سمت آقای روحانی گرایش پیدا کرد، وی در پاسخ به این سوال گفت: مردم مطالبات معیشتی و مطالباتی مربوط به حفظ کرامت ایرانی‌شان در خارج از مرزها داشتند. البته کاندیداهای دیگر نیز این حرف‌ها را می‌زدند اما آنچه که آقای روحانی را پررنگ‌تر کرد، این بود که ایشان نماد جریان تحول‌خواهی بودند که برای این تحول هم حرف زدند و هزینه هم پرداخت کردند.

این عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز در ادامه با بیان اینکه آقای روحانی در بخش سیاست خارجی شفاف صحبت کرده و از روش‌های جهان‌پسندتری استفاده خواهد کرد، گفت: البته این موضوع به این معنا نیست که ما حقوق و مطالباتمان را نادیده بگیریم اما به هر ترتیب می‌توانیم روش‌های احقاق حق‌مان را با زبانی مطرح کنیم که دنیا بفهمد.

وی همچنین با مورد توجه قرار دادن نقش جریان و جنبش دانشجویی گفت: متاسفانه آن فضایی که به احزاب و تشکل‌های مردم‌نهاد و مطبوعات و رسانه‌های مجازی سایه انداخته بود بر تشکل‌های مختلف از جمله تشکل دانشجویی هم سایه انداخت. وقتی می‌گوییم در حال استشمام فضای جدیدی هستیم در واقع دانشجویان هم می‌توانند به عنوان دانشجو مطالبات خود را پیگیری کنند.

این عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز افزود: البته دانشجو باید بداند قوای دیگر در کنار رییس جمهور هستند و نیروی انتظامی از یک طرف، سپاه از طرف دیگر و تریبون نماز جمعه هم وجود دارد. توصیه من به رییس جمهور و دولت آینده این است که وقتی به مانع جدی رسیدند، آن را با مردم در میان بگذارند.


ویدیو مرتبط :
انتقاد صریح عباسی از حسن روحانی و اصلاح طلبان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کرباسچی: روحانی اصولگرا نیست/با اصلاح طلبان بدلی هماهنگ نیستیم



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

حمایت از نجفی، جهانگیری و دیگران را بررسی می‌کنیم/ روحانی اصولگرا نیست

دبیرکل حزب کارگزاران با بیان اینکه این حزب علاوه بر نجفی و جهانگیری، سایر کاندیداها را نیز در معرض انتخاب خود قرار می دهد، گفت: کارگزاران بر حضور فعال در انتخابات تاکید دارد و هر کاندیدایی که به دنبال تحول در سیاست باشد در معرض انتخاب ما خواهد بود.

غلامحسین کرباسچی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به جلسات داخلی حزب کارگزاران برای انتخابات پیش رو ، گفت: کارگزاران جزء گروههای اصلاح طلب است و به صورت جداگانه و مستقل از مجموعه اصلاح طلبی در انتخابات عمل نخواهد کرد.

کارگزاران برای حضور فعال در انتخابات تاکید دارد

وی افزود: کارگزاران اصرار دارد با توجه به شرایط کنونی و مشکلاتی که در این 8 سال برای کشور ایجاد شده است اگر بتواند تغییراتی در وضع موجود به وجود بیاورد، با نیروهایی که اصلاح طلب و نیروهای تحول خواه یک برنامه ارائه کند.

کرباسچی با تاکید براینکه باید در انتخابات فعال بود، تصریح کرد: از لحاظ تحلیلی اعتقاد داریم که باید در انتخابات فعال باشیم و تلاش کنیم که آراء مردم را به سمت و سوئی سوق دهیم که به نفع کشور و اصلاح وضعیت سیاسی، فرهنگی و اقتصادی باشد.

دبیرکل حزب کارگزاران خاطرنشان کرد: الزاما کارگزاران یک کاندیدای مستقل نخواهد نداشت، اما بر حضور و فعال بودن اصلاح طلبان در انتخابات تاکید دارد.

برای حمایت از کاندیدای اصولگرا به نتیجه ای نرسیدیم

وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است از یک کاندیدای اصولگرا حمایت کنید؟ گفت: بستگی داد که مجموعه اصلاح طلبان به چه نتیجه ای برسند و در مورد این موضوع تا کنون بحث جدی صورت نگرفته است و البته بستگی دارد چه اصولگرایی منظورتان باشد چراکه از مشائی تا سردار قاسمی اصولگرا محسوب می شوند.

حسن روحانی معتدل است نه اصولگرا

دبیرکل حزب کارگزاران در پاسخ به خبرنگار مهر پرسید آیا ممکن است این اصولگرا حسن روحانی باشد، گفت: من بعید می دانم آقای روحانی خودش را به آن معنا اصولگرا بداند؛ ایشان معتدل است.

با اصلاح طلبان بدلی هماهنگ نیستیم

کرباسچی همچنین در پاسخ به این سوال که برخی از اصلاح طلبان ادعا کرده اند کارگزاران به صورت مستقل عمل می کند و با دیگر گروهها هماهنگ نیست؛ یادآور شد: کارگزاران با سایر مجموعه اصلاحات هماهنگ است اما بله ممکن است با کسانیکه اخیرا ادعای اصلاح طلبی کرده اند و جزء اصلاح طلبان بدلی هستند هماهنگ نباشد.

هر کاندیدایی که دنبال تحول در سیاست است در معرض انتخاب ما خواهد بود

دبیرکل حزب کارگزاران در پایان خاطرنشان کرد: کارگزاران علاوه بر نجفی و جهانگیری، سایر کسانیکه خود را در معرض کاندیداتوری قرار داده اند را رصد خواهد کرد و هر کاندیدایی که خواهان تحول و تغییر در سیاست های جاری کشور باشد را در معرض انتخاب خود قرار خواهد داد./مهر