اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نمک خطرناکتر از هروئین



اخبار,اخبار اجتماعی ,مصرف نمک

 

رئیس انستیتو تغذیه در مورد مصرف نمک پیش و پس از غذا گفت: مقدار نمک مصرفی باید در حد نوک انگشت و چند صدم گرم باشد چرا که مصرف زیاد به انواع بیماری ها از جمله فشار خون می انجامد.

به گزارش فارس، مجید حاجی فرجی نسبت به مصرف بیش از اندازه نمک هشدار داد.

وی با بیان اینکه 17 میلیون نفر در دنیا بر اثر بیماری‌های قلبی و عروقی سالانه جان خود را از دست می‌دهند گفت: 9 میلیون نفر از این افراد به علت فشار خون می‌میرند که علت اصلی فشار خون نیز مصرف نمک است.

رئیس انستیتو تغذیه ایران ذائقه‌سازی و مصرف غذای سالم در افراد را یکی از عوامل مهم در پیشگیری از فشار خون عنوان کرد و گفت: بعضی مناطق کشور الگوی مصرفی متفاوتی دارند و تحقیقات نشان می‌دهد که این الگوهای غذایی نقش مهم در ابتلا به انواع بیماری ایفا می‌کند.

به گزارش فارس، مصرف روزانه نمک نباید از 3 گرم تجاوز کند ضمن اینکه با توجه با اعلام متخصصان تغذیه در هر صد گرم پنیر  2.2گرم، در هر صد گرم نان 2.3 و حتی در هر صد گرم سس گوجه 1.8 گرم نمک وجود دارد و این میزان در نان سنتی به 1.75 می‌رسد.

حاجی فرجی در ادامه به عادت غذایی ایرانیان اشاره کرد و گفت: برخی عادت دارند قبل و بعد از غذا مقداری نمک مصرف کنند. این افراد باید توجه داشته باشند که مصرف نمک در پیش و پس از غذا خوردن به این دلیل بوده که معده را تحریک و سبب ترشح شیره‌های مختلف شود.

رئیس انستیتو تغذیه افزود: این مقدار نمک باید در حد نوک انگشت باشد و نباید از چند صدم گرم تجاوز کند آن هم در شرایطی که مقدار مصرفی نمک روزانه ما از 3 گرم تجاوز نکند.

به گزارش فارس، از نمک به همراه شکر و هروئین به عنوان سم سفید یاد می‌شود که سالانه جان عده بسیاری را می‌گیرد.

طبق آمار اعلامی دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، نمک بسیار مضرتر از هروئین است و جان‌ انسان‌های بیشتری را نسبت به هروئین می‌گیرد
اخبار اجتماعی - فارس

 


ویدیو مرتبط :
نمک بخوریم اما کدام نمک...امام علی کدام نمک را میخورد؟!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نمک بیشتر از هروئین در ایران جان می‌گیرد



اخبار,اخباراجتماعی,مضرات نمک

 
 اخباراجتماعی  - نمک بیشتر از هروئین در ایران جان می‌گیرد

 رییس اداره آموزش ارتقای سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه نمک، شکر و هروئین در جهان به عنوان سه سم سفید شناخته شده اند، افزود: نمک بیشتر از هروئین در ایران جان مردم را می گیرد اما این کشتارها خاموش است.

دکتر «شهرام رفیعی فر» روز چهارشنبه در نشست خبری بسیج ملی کاهش مصرف نمک گفت: بیشتر مردم کشور از سکته های قلبی و مغزی و سرطان جان خود را از دست می دهند که نمک عامل مشترک آنها است.وی خاطرنشان کرد: مطالعات نشان داده که مردم کشور بطور متوسط روزانه 310 گرم نان می خورند و با این میزان نان، پنج گرم نمک مصرف می شود، بنابراین دیگر نیازی به مصرف نمک اضافه نیست، اما مردم رعایت نمی کنند.

رییس اداره آموزش ارتقای سلامت وزارت بهداشت افزود: بیشتر سازمان ها و دستگاه های دولتی برای پذیرایی های جلسات خود کیک، شیرینی و بیسکویت تهیه می کنند ، در حالیکه در تهیه میوه ملاحظه داشته و آن را تشریفات می دانند.رفیعی فر گفت: نتیجه این امر و مصرف زیاد نمک موجب شده تا از هر 10 نفر در کشور سه نفر فشار خون داشته باشند.

وی تاکید کرد: بنابراین لازم است تغییراتی در تولید محصولات صنایع، قوانین و سواد تغذیه ای اتفاق بیافتد.رفیعی فر ادامه داد: کودکان محصول انتخاب شده والدین خود را مصرف می کنند، بنابراین خانواده ها با مصرف بیش از حد نمک، احتمال مرگ کودکان را به دلیل سکته های قلبی و مغزی افزایش می دهند.


  اخباراجتماعی  - ایرنا