اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نمودار بمب اتمی ایران مضحک است! + عکس


هنوز میزان اعتبار این نمودار مشخص نشده است. با این حال حتی اگر معتبر دانسته شود، نمی‌تواند سندی دال بر برنامه ‌هسته‌یی ایران باشد. علاوه بر مساله اعتبار این نمودار حاوی اشتباهی بسیار بزرگ است که بعید است دانشمندانی که در سطح ملی کار می‌کنند،‌مرتکب آن شده باشند.

ایسنا: دانشمندان هسته‌ای آمریکا آنچه را خبرگزاری آمریکایی آسوشیتد پرس به عنوان سندی دال بر "ساخت بمب" هسته‌یی در ایران معرفی کرده بود زیر سوال برده و تاکید کردند که نمودارهای ارایه شده به عنوان سند که گفته می‌شود مبنای بخشی از اتهامات مطرح شده در گزارشات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران هستند؛ دارای اشتباهاتی فاحش است و چیزی جز یک تحلیل خالی از دقت و یا یک حقه آماتوری نیست.

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس چند روز قبل با استناد به نمودارهایی که هیچ نشانی دال بر معتبر بودن آن وجود ندارد و در آستانه دور دیگری از نشست‌های شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سعی کرد به ادعاها درباره برنامه هسته‌یی ایران جانی دوباره ببخشد و در گزارشی از وین با استناد به نمودارهایی که می‌گوید «مقامات یک کشور منتقد برنامه اتمی ایران» در اختیارش قرار داده‌اند و هم‌چون گذشته خواسته‌اند نام‌شان فاش نشود،‌ مدعی شد دانشمندان ایرانی شبیه‌سازی‌هایی کامپیوتری از یک سلاح هسته‌یی را به اجرا درآورده‌اند که قدرت انفجاری آن سه برابر انفجارهای اتمی هیروشیماست.

آسوشیتدپرس افزود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سال گذشته در گزارش خود اشاره کرد که نمودارهایی را به دست آورده که نشان می‌دهد ایران به محاسبات انفجارهای اتمی پرداخته است و مدعی شد که این نمودار از همان نمودارهای آژانس است.

آسوشیتدپرس به نقل از یک دیپلمات عالی‌رتبه که مدعی شد موضع بی‌طرفی دارد تایید کرد که نموداری که در اختیار آسوشیتدپرس قرار گرفته از همان نمودارهایی است که در اختیار آژانس قرار گرفته‌ بود.

گیل تودور، سخنگوی آژانس در این‌باره اظهارنظری نکرد اما فریدون عباسی، رییس سازمان انرژی اتمی در حاشیه دومین سالگرد شهادت شهید شهریاری درباره گزارش مذکور گفت: این گزارش‌ها و اخبار صحت ندارد.

در عین حال بولتن دانشمندان اتمی آمریکا در گزارشی به تحلیل نموداری پرداخت که خبرگزاری آسوشیتدپرس آن را دلیل بر ادعای تسلیحاتی بودن برنامه هسته‌یی ایران معرفی کرده بود و در مقاله‌ای به قلم دو دانشمند به نام‌های یوسف بات و فرنک دالنوکی ورس، نوشت: «نموداری که در هفته گذشته توسط آسوشیتدپرس منتشر شد، چیزی جز یک تحلیل خالی از دقت و یا یک حقه آماتوری نیست. در هفته گذشته آسوشیتد پرس به نقل از مقاماتی که به نام‌شان اشاره نشد از "کشوری منتقد برنامه هسته‌یی ایران" نموداری را منتشر کرد که نشان می‌داد" دانشمندان ایرانی شبیه‌سازی‌هایی کامپیوتری از یک سلاح هسته‌یی را به اجرا درآورده‌اند که قدرت انفجاری آن سه برابر انفجارهای اتمی هیروشیماست. این خبر عنوان می‌کرد که این مقامات برای "تقویت استدلال‌های خود مبنی بر این‌که برنامه هسته‌یی ایران باید متوقف شود" این نمودار بی‌تاریخ را (در اختیار این خبرگزاری) قرار داده‌اند.

هنوز میزان اعتبار این نمودار مشخص نشده است. با این حال حتی اگر معتبر دانسته شود، نمی‌تواند سندی دال بر برنامه ‌هسته‌یی ایران باشد. علاوه بر مساله اعتبار این نمودار حاوی اشتباهی بسیار بزرگ است که بعید است دانشمندانی که در سطح ملی کار می‌کنند،‌مرتکب آن شده باشند.

تصویر منتشره توسط آسوشیتدپرس دو منحنی را نشان می‌دهد: یکی انرژی را در برابر زمان ترسیم می‌کند و دیگری خروجی توان را در برابر زمان، که احتمالا به یک ابزار انفجاری مربوط می‌شود. اما این دو منحنی با هم تطابق ندارند. اگر منحنی انرژی درست باشد، پس اوج توان باید بسیار پایین‌تر از 300 میلیون کیلوتن در ثانیه باشد اما در این نمودار 17 تریلیون کیلوتن در ثانیه ذکر شده است. به این ترتیب این نمودار حدود یک میلیون بار اشتباه دارد.

این نمودار چیزی جز نمایش یک تحلیل خالی از دقت یا یک حقه آماتوری نیست. تصویر نمودار ادعایی آسوشیتدپرس را در زیر ببینید:




در هر صورت این سطح پیچیدگی علمی لازم برای ترسیم چنین نموداری با سطح پیچیدگی علمی فارغ التحصیلان و یا در سطح کاردانی و کارشناسی دوره های فیزیک هسته‌یی مطابقت دارد. اگرچه چنین نموداری می‌تواند در صورتی که معتبر باشد باعث نگرانی شود اما دلیلی برای هشدار نیست و مطمئنا چیزی نیست که در توافقنامه پادمانی میان آژاس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران و یا در دیگر توافقات بین المللی که ایران عضو آن‌هاست ممنوع شده باشد.

اگرچه این تصویر این برداشت را نمی‌دهد که شبیه‌سازی‌های کامپیوتری در واقع به اجرا درآمده باشد اما حتی اگر این کار انجام شده باشد، از نوع پروژه‌ای است که یک دانشجو می‌تواند در دوره فیزیک هسته‌یی انجام دهد. این نمودار به سادگی نشان می‌دهد که یک توده محصول شکافت‌پذیر هسته‌یی در یک پالس 0.1 میکروثانیه‌ای تولید شده است. از 1950 تاکنون این میزان دانش استاندارد وجود داشته است. این نه یک راز است نه نشان دهنده یک برنامه تسلیحات هسته‌یی.


ویدیو مرتبط :
دروغ اسرائیل درباره بمب اتمی ایران فاش شد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

موضوع مذاکره تهران و 1+5، توانایی ایران برای ساخت بمب اتمی است



 

 

موضوع مذاکره تهران و 1+5، توانایی ایران برای ساخت بمب اتمی است

 

کاترین آشتون مسئولی عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: توانایی وقدرت ایران برای تولید سلاح هسته ای موضوع اصلی دستور کار  نشست آینده ایران و  1+5 خواهد بود.

 

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری ها، آشتون همچنین گفت این نشست در ماه دسامبر آینده و در شهر ژنو برگزار خواهد شد.

ایران پیش از این، شهر استانبول ترکیه را برای میزبانی مذاکرات هسته ای ایران و  1+5 پیشنهاد کرده بود که با مخالفت اروپایی ها روبه رو شد.

مقامات ایرانی نیز قبل از این درباره دستور کار نشست آینده مذاکرات با  1+5 مطالب متنوعی را گفته بودند.

آشتون اضافه کرد: اروپایی ها منتظر پاسخ رسمی ایران درباره مذاکرات هسته ای هستند و تاریخ احتمالی برگزاری این نشست نیز پنجم دسامبر خواهد بود.

این مذاکرات به گفته این مقام اروپایی، دو روزه خواهد بود.

برخی منابع غیررسمی نیز گفته اند که برخلاف اروپا ، ایران خواهان انجام مذاکرات در یک روز است.

مسئولی عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: در این مذاکرات، توانایی و قدرت ایران برای تولید سلاح هسته ای مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. البته موضوعات دیگری نیز در این مذاکرات مطرح می شوند اما هدف از این نشست می بایست موضوع هسته ای باشد.

این برای نخستین بار است که یک مقام بین المللی به صراحت اعلام می کند که موضوع مذاکرات با ایران "توانایی این کشور برای تولید سلاح هسته ای "  و نه  منازعه هسته ای یا غنی سازی اورانیوم است.

احمدی نژاد پیش از این گفته بود: موضوع مذاکرات آتی جمهوری اسلامی با گروه  1+5 موضوع هسته ای ایران نخواهد بود چرا که این مسئله حل شده و در این مورد با کسی گفتگو نداریم".

وی اضافه کرده بود: "بارها گفته ایم كه ملت ایران در مورد حقوق اساسی خود با هیچ كس مذاكره نخواهد كرد؛ مذاكرات در مورد همكاری برای رفع مشكلات و دغدغه های جهانی و كمك به صلح و امنیت جهانی خواهد بود و در شرایط برابر."

ایران و گروه  1+5 حدود یک سال پیش در مذاکرات در ژنو، موضوع مبادله اورانیوم کم غنی شده ایران با سوخت هسته ای را به بحث گذاشتند که این موضوع به نتیجه نرسید. 


گروه 1+5متشکل از پنجم کشور عضو دائم شورای امنیت (چین، آمریکا، روسیه، فرانسه و انگلیس) به علاوه آلمان است که پیگیری برنامه هسته ای ایران را برعهده دارد../عصر ایران