اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نمره ناپلئونی سردار به کارنامه خود



اخبار,اخباراجتماعی ,احمدی‌مقدم

اسماعیل احمدی‌مقدم از نیروی‌انتظامی جمهوری ‌اسلامی‌ایران، خداحافظی کرد. خداحافظی او از ناجا براساس حکم مقام‌معظم‌رهبری برای جایگزینی سردار سرتیپ حسن اشتری در روز گذشته بود. برهمین‌اساس احمدی‌مقدم روز گذشته در جمع خبرنگاران با اشاره ‌به خداحافظی خود از نیروی‌انتظامی گفت: اسفندماه سال گذشته خدمت مقام‌معظم‌رهبری رسیدم و از ایشان خواستم این مسوولیت را به فرد دیگری محول کند و به شوخی نیز به ایشان گفتم اگر شما از من خسته نشدید، مردم از من خسته شده‌اند، ولی ایشان در اردیبهشت‌ماه، حکم بنده را به مدت یک‌سال دیگر تمدید کردند.

 او ادامه داد: یک‌ماه قبل نیز نامه‌ای خطاب به مقام‌معظم‌رهبری ارسال و در آن عنوان کردم به‌نظرم شروع ‌به کار فرمانده جدید از ابتدای سال بهتر است و ایشان نیز در پاسخ، درخواست من را پذیرفتند و فرمودند که این درخواست، با وجود خواست من است و تمایل داشتم شما تا تیرماه در این سمت باقی می‌ماندید.  او در پایان با عذرخواهی از مردم دربرابر کاستی‌های موجود در یک‌دهه اخیر پلیس، به خود نمره١٠ داد و گفت: شایستگی مردم ما بیش از کارهای انجام‌شده بوده، ولی دانش و توانایی ما به همین اندازه بود و گرچه همکاران بسیار خوبی در پلیس مرا همراهی می‌کردند، ولی هر قصوری که در این دوران رخ داد، متوجه من است. از این رو نمره١٠ را تنها به این دلیل به خود می‌دهم که با ارفاق در مقابل مردم رفوزه نشده‌ باشم. 

 

پایان ماموریت ١٠ساله احمدی‌مقدم در ناجا را می‌توان یکی از مهم‌ترین اتفاقات سال١٣٩٣ دانست، چراکه حضور او در ناجا همزمان با فرازوفرود‌های بسیاری در نیروی‌انتظامی ایران بود و دوران فرماندهی او را می‌توان به یکی از پرچالش‌ترین مقاطع فرماندهی ناجا تعبیر کرد؛ مساله‌ای که روز گذشته به تایید احمدی‌مقدم نیز رسید و او اعلام کرد: «از مقام‌معظم‌رهبری درخواست فرجه‌ای به‌منظور مستندسازی حوادث مهم ١٠سال خدمت خود در نیروی‌انتظامی را داشته‌ام تا حوادثی همچون، کشتار گروهک ریگی در تاسوکی و فتنه٨٨ و همچنین فرازوفرودهای بسیاری که در طول این یک‌دهه رخ داد را ثبت کنم.» براین‌اساس می‌توان، مساله دولت احمدی‌نژاد، مساله حجاب، مساله ماهواره و شبکه‌های اجتماعی و مساله انتخابات٨٨ را مهم‌ترین مسایل احمدی‌مقدم در دوران فرماندهی‌اش دانست؛ اتفاقاتی که هرکدام از آنها موافقان و منتقدانی داشت و حتی در برخی از موارد پای رییس‌دولت به جمع منتقدان باز می‌شد.

مساله دولت احمدی‌نژاد
سرتیپ پاسدار اسماعیل احمدی‌مقدم (متولد۱۳۴۰، تهران)، ششمین‌فرمانده نیروی‌انتظامی جمهوری‌اسلامی‌ایران بود.

 

رهبر انقلاب ابتدا در سال۸۴ وی را به‌مدت پنج‌سال در این سمت منصوب و سپس در سال‌های۸۹ و ۹۱ با دوحکم دوساله و سال۹۳ با یک‌حکم یک‌ساله، ماموریت او را تمدید کرد. احمدی‌مقدم در تمامی سال‌های ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد، رییس ناجا بود و از همان ابتدا، شایعه نسبت با رییس‌جمهور را تکذیب و در برنامه‌ای تلویزیونی اعلام کرد: «هیچ‌نسبت سببی و نسبی با رییس‌جمهور ندارم و این موضوع ازسوی یک ضدانقلاب مطرح شد و هرچه جواب می‌دهم افاقه نمی‌کند.» احمدی‌مقدم در ابتدای ورودش به نیروی‌انتظامی صراحتا تاکید کرد به هیچ‌گروه سیاسی‌ای وابستگی ندارد.

 

 

او در ابتدای فعالیت‌اش در نیروی‌انتظامی چالشی با دولت احمدی‌نژاد نداشت، اما دستور غیرمنتظره محمود احمدی‌نژاد در رابطه با توقف فعالیت گشت‌های ارشاد، باعث تعجب فرماندهان این نهاد اجرایی شد و کم‌کم چالش احمدی‌مقدم با دولت محمود احمدی‌نژاد آغاز شد. او حتی در دیدار با حسن روحانی، گلایه‌ای از محمود احمدی‌نژاد کرد و گفت: «به آقای روحانی گفتم احمدی‌نژاد در حوزه ماهواره و پوشش چالش داشت، اما پلیس به‌دنبال چالش نیست. ما سیاست‌گذار نیستیم، اما خوب نیست چندحرف مختلف از دل نظام بیرون آید، چراکه این باعث می‌شود مجرمان متجری شوند.»

 

پس از آن هم‌زمان با اضافه‌شدن «جریان انحرافی» به ادبیات سیاسی کشور، احمدی‌مقدم نیز لب به انتقاد گشود و اعلام کرد: «اعضای فرقه انحرافی جدیدی مدعی هستند که حکمشان را از امام زمان می‌گیرند. آنها هشت‌سال در کشور حرف زدند، اما معلوم نیست آنها چه کسی است.» او در آخرین چالشش با دولت احمدی‌نژاد با برگزاری میتینگ انتخاباتی هواداران اسفندیار رحیم‌مشایی در ورزشگاه آزادی مخالفت و اعلام کرد: «پلیس مخالف برگزاری جشن صدهزارنفری تجلیل از خادمان سفرهای نوروزی است، زیرا برگزاری مراسم، بهانه به دست گروه‌های رقیب می‌دهد که انتخابات، ناسالم برگزار می‌شود.»


مساله حجاب
یکی از مهم‌ترین اتفاقات در دوره فرماندهی اسماعیل احمدی‌مقدم را می‌توان نحوه مواجهه نیروی‌انتظامی با مقوله حجاب دانست. اولین‌مواجهه جدی ناجا با چالش بی‌حجابی پس از آغازبه‌کار گشت‌های ارشاد، به سال١٣٨٧ و پس از دستور محمود احمدی‌نژاد مبنی‌بر درخواست توقف فعالیت گشت‌های ارشاد برمی‌گردد؛ جایی که رییس دولت در قامت مخالف طرح امنیت اخلاقی در صداوسیما اظهارنظر کرد، اما این دستور او نیز کان‌لم‌یکن تلقی شد و ناجا با عنایت به ضرورت انجام این کار، انجام طرح امنیت اخلاقی و گشت‌های ارشاد را همچنان ادامه داد. پس از آن دولت روحانی نیز در قامت یکی از منتقدان طرح امنیت اخلاقی ظاهر شد.

 

حسن روحانی، رییس‌جمهور منتخب، هرچند در جلسات و سخنرانی‌های انتخاباتی خود کمتر اشاره مستقیمی به مقوله گشت‌ ارشاد یا همان طرح امنیت اخلاقی داشت، اما در مناظره دوم تلویزیونی گفت: «مسایل فرهنگی باید از طریق فرهنگ حل‌وفصل شود و پلیس آخرین مرحله‌ای است که در مسایل فرهنگی باید وارد عمل شود.» درواقع مساله حجاب در دوران فرماندهی احمدی‌مقدم چالش بزرگی میان او و دولت‌ها و جامعه بود. اما احمدی‌مقدم تا پایان دوران مسوولیتش زیر بار تعطیلی گشت‌های ارشاد نرفت و در اظهارنظری اعلام کرد: «اگر این طرح اجرا نمی‌شد، امروز با بد‌حجابی مطلق در کشور مواجه بودیم.»


مساله ماهواره و شبکه‌های اجتماعی
دوران ١٠ ساله فرماندهی احمدی‌مقدم در ناجا همزمان بود با فراگیر شدن نصب ماهواره در منازل در مقطع اول، شیوع استفاده از شبکه‌های اجتماعی در مقطع دوم و افزایش استفاده مردم از موبایل‌های هوشمند و نرم‌افزار‌های پیام‌رسان در مقطع سوم. اما رویکرد ناجا در این سه مقطع با هم متفاوت بود. ناجا در دوران فرماندهی احمدی‌مقدم در طرح‌هایی اقدام به جمع‌آوری دیش‌های ماهواره از منازل مسکونی کرد؛ طرحی که تبعات اجتماعی خاصی برای نیروی‌انتظامی داشت و در نوع خود دارای موافقان و مخالفانی بود.

 

در آن مقطع احمدی‌مقدم خواستار افزایش جرایم استفاده از ماهواره شد، اما این درخواست، اجابت نشد و پس از آن، این نیرو در سال ١٣٨٨ با مساله جدیدی به اسم شبکه‌های اجتماعی مواجه شد؛ مساله‌ای که خود را بیش از پیش از سال ١٣٨٨ به بعد نشان داد و عملکرد ناجا در این رابطه دفاع از فیلترینگ و برخورد با متخلفان بود. حتی کار به جایی رسید که این نیرو اقدام به تاسیس پلیس فتا کرد و اسماعیل احمدی‌مقدم طی اظهارنظری این پلیس را یکی از کارآمد‌ترین نیروهای کشور خواند. او اما در ادامه و درسال‌های آخر فعالیتش در ناجا موضعی نرم‌تر نسبت به شبکه‌های اجتماعی اتخاذ کرد و در ٢٠ مهر ۱۳۹۱ اعلام کرد: «نیروی‌انتظامی نه مخالف و نه موافق شبکه‌های اجتماعی است.»


مساله انتخابات ٨٨
بخش زیادی از ناگفته‌های اسماعیل احمدی‌مقدم در طول ١٠سال فعالیتش در ناجا، ناظر بر اتفاقات روی‌داده پس از انتخابات سال ١٣٨٨ بود. در سال ١٣٨٨ نیروی‌انتظامی با مسایل و حواشی بسیاری مواجه شد و در یکی از آنان اسماعیل احمدی‌مقدم در اسفندماه سال١٣٩٣ یعنی پنج سال بعد اعلام کرد: «در مقابل حادثه تلخ کهریزک زبانی جز عذرخواهی نداریم.» علاوه‌بر این در سال ١٣٨٨ اسماعیل احمدی‌مقدم، به همراه همکارانش در تهران مسوول تامین امنیت بود. او در این سال با چالش‌های مهمی مواجه بود. گاهی در قامت یک سخنگو، از اقدامات نیروی تحت فرماندهی‌اش دفاع می‌کرد.
 
توصیه‌  مقام معظم رهبری به فرمانده جدید نیروی انتظامی
پایگاه اطلاع‌رسانی مقام معظم رهبری: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، فرمانده معظم کل قوا در حکمی سردار سرتیپ پاسدار حسین اشتری را به سمت فرمانده نیروی انتظامی جمهوری‌اسلامی‌ایران منصوب و از تلاش‌های بی‌دریغ و موثر سردار سرتیپ احمدی‌مقدم در دوره تصدی فرماندهی این نیرو تشکر و قدردانی کردند. متن حکم ایشان چنین است: 


بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم، سردار سرتیپ پاسدار حسین اشتری
نظر به تعهد و شایستگی و حسن‌سوابق خدمتی و بنا به پیشنهاد وزیر محترم کشور و جانشین فرمانده کل قوا در امور نیروی انتظامی، شما را به سمت فرمانده نیروی انتظامی جمهوری‌اسلامی‌ایران منصوب می‌کنم. لازم است اقدامات شایسته دوران تصدی سردار سرتیپ احمدی‌مقدم نظیر؛ ارتقاء فضای اسلامی و انقلابی ناجا، صیانت از کارکنان خدوم و توجه جدی به معیشت آنان، تقویت مرزبانی و کاهش تخلفات جاده‌ای تداوم یابد و رعایت‌های دقیق در بهبود خدمات انتظامی و برنامه‌ریزی مستمر و ابتکار عمل لازم در برقراری امنیت و آرامش اخلاقی و اجتماعی، دنبال شود. از قوای سه‌گانه، به‌ویژه وزارت کشور، دبیرخانه شورایعالی امنیت‌ملی، صداوسیما، ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، انتظار می‌رود که در شرایط حساس کنونی، حمایت‌های لازم از نیروی انتظامی را در ابعاد مادی و معنوی، به عمل آورند. از تلاش‌های بی‌دریغ و موثر سردار سرتیپ احمدی‌مقدم در دوره تصدی فرماندهی آن نیرو، تشکر و قدردانی می‌نمایم. توفیق شما و همه کارگزاران ناجا و حامیان این نیروی عظیم را از خداوند متعال مسئلت می‌کنم. 


سیدعلی خامنه‌ای ۱۸/ اسفندماه/ ۱۳۹۳

اخبار,اخباراجتماعی ,احمدی‌مقدم

 

اخبار اجتماعی  - شرق 


ویدیو مرتبط :
گزارش با موضوع نمره پایین کارنامه خودروسازها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تحول در کاردانی و کارشناسی/حذف نمره‌های پایین از کارنامه دانشجویان



تحول در کاردانی و کارشناسی

حذف نمره‌های پایین از کارنامه دانشجویان/ تسهیل فرایند تغییر رشته

آیین نامه جدید مقاطع کاردانی و کارشناسی دانشگاههای کشور در صورت تأیید نهایی وزیر علوم به دانشگاهها ابلاغ می شود که حذف نمره های پایین از کارنامه دانشجویان یکی از بندهای این آیین نامه است.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

به گزارش خبرنگار مهر، مراحل بازنگری آیین نامه دوره کاردانی، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی پیوسته که آخرین بار در 1374 ابلاغ شده بود، به پایان رسیده و در انتظار امضای وزیر علوم به سر می برد.

یکی از پیشنهاداتی که در این آیین نامه مطرح شده این است که اگر دانشجویی طی تحصیل نتوانست یک واحد درسی را بگذراند اما در ترم بعدی همان درس را با نمره 15 پاس کرد، نمره نخست از کارنامه تحصیلی اش حذف می شود.

یکی دیگر از موارد مهم این آیین نامه امکان گسترده تغییر رشته دانشجویان مقاطع کاردانی و کارشناسی است.

در صورتیکه این آیین نامه به امضای وزیر علوم برسد، دانشجویان مقاطع اعلام شده از تسهیلات انتقال رشته برخوردار شوند.

به عنوان مثال دانشجویان می توانند بر اساس این آیین نامه، رشته های خود را از فنی مهندسی به علوم انسانی تغییر دهند یا بالعکس، این مورد برای سایر رشته های تحصیلی نیز صدق می کند.

برای این موارد، شرایطی در آیین نامه گنجانده شده که دانشجویان با رعایت این موارد می توانند تغییر رشته دهند.

به گفته دبیر شورای عالی برنامه ریزی ارتقای کیفیت آموزش و کاهش طول ماندگاری دانشجو در مقطع لیسانس دو هدف مهم بازنگری این آیین نامه به شمار می آید.

سعید قدیمی پیش از این با اشاره به نحوه کاهش ماندگاری دانشجو در مقطع لیسانس تاکید کرده بود: هر دانشجو در مقطع لیسانس باید بین 132 تا 140 واحد درسی را بگذراند، این آیین نامه به دانشجو کمک می کند که با افزایش سقف واحدها بتواند طول دوره لیسانس را به 3 یا 3.5 سال کاهش دهد.وی تاکید کرد که در این فرایند هیچ تغییری در واحدهای درسی به وجود نمی آید بلکه سقف دریافت واحد در هر نیمسال افزایش می یابد./مهر