اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نماینده همدان/ موافق: مدارج علمی صالحی یك نقطه قوت در وزارت خارجه است



 

 

 

نماینده همدان/ موافق: مدارج علمی صالحی یك نقطه قوت در وزارت خارجه است

 

نماینده مردم همدان در مجلس گفت: اعتقاد دارم بحث علمی صالحی یك نقطه قوت در وزارت امورخارجه خواهد بود.

اكبر رنجبرزاده نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس به عنوان موافق وزیر پیشنهادی امور خارجه ‌‌گفت: آقای كواكبیان ایراداتی به سفرا داشتند كه باید توجه داشت این برنامه‌‌ ‌مربوط به گذشته است و اگر آن را مطالعه می‌كردیم، قطعاً نظر اصلاحی و رویكرد‌های تحول‌برانگیز صالحی را در این برنامه مشهود و مشخص می‌دیدیم.

وی با بیان اینكه برنامه اصلاحی در بدنه وزارت امورخارجه در دستور كار است، خاطرنشان كرد: نمایندگان مخالف وزیر پیشنهادی امورخارجه، به سوابق علمی صالحی ‌ایراد گرفتند، درحالیكه آقای حدادعادل ‌رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی‌ كارشناس‌ ارشد رشته فیزیك است،‌ اما آیا این ایراد است كه در جایگاه قوه مقننه و رئیس فرهنگستان علوم قرار گرفته است؟

این نماینده مجلس اظهار داشت: صالحی به لحاظ شخصیتی یك شخصیت برجسته علمی و شناخته شده جهانی است و در خانواده‌ مذهبی، علمی، اخلاقی و ادبی رشد پیدا كرده ‌و جای شك و تردیدی بر روی شخصیت حقیقی وی وجود ندارد.

رنجبرزاده در‌خصوص پیام‌های‌ ‌‌انتخاب صالحی به عنوان وزارت امورخارجه ‌گفت: صالحی نماینده كشور جمهوری اسلامی ایران در بحث انرژی هسته‌ای و دستاوردهای علمی در آژانس انرژی اتمی بوده و توانسته است حركت‌های رو به جلویی را داشته باشد.

وی تأكید كرد: صالحی از نقاط قوت بالایی برخوردار است؛ چون هم چهره‌ دانشگاهی و هم رئیس دانشگاه صنعتی شریف ‌و همچنین ‌استاد دانشگاه در مسائل فنی انرژی هسته‌ای بوده است.

نماینده مردم همدان در مجلس افزود: از وزارت امور‌خارجه این انتظار را داریم كه در دیپلماسی كشور به خوبی عمل كند و به حركت‌هایی دست بزند كه حقانیت جمهوری اسلامی را به اثبات برساند.

رنجبرزاده تصریح كرد: جمهوری اسلامی ایران یك نقشه راه دارد و نمایندگی صالحی در نقش راه علمی كشور مثبت بوده است.

وی در ادامه اظهار داشت: اكنون ایران به لحاظ موقعیت علمی در جهان صاحب‌نام است و صلابت، استحكام، توان و مقاومت صالحی در جلسات دیپلماسی خارجی قابل ستودنی است.

نماینده مردم همدان در مجلس افزود: صالحی با توجه به اینكه دارای مدرك كارشناسی ‌ارشد فیزیك و دكترای MIT است، از نظر علمی یك نقطه قوت است.

رنجبرزاده افزود: من یك پزشك هستم و چون پزشك هستم، ‌باید فقط به درمان بپردازم‌ و مسائل دیگری را نمی‌توانم تحلیل كنم؟ اعتقاد دارم بحث علمی صالحی یك نقطه قوت در وزارت امورخارجه است.

وی با بیان اینكه شخصیت صالحی در‌خصوص كشورهای عربی كاملاً موفق و دامنه‌دار بوده است، تأكید كرد: ‌باید در آینده به سمت و سویی حركت كنیم كه عدالت‌محوری را در عرصه جهانی عملی كنیم.

این نماینده مجلس ‌افزود: شناخت و تعامل صالحی با مسلمانان منطقه از نقاط قوت وی است. ما باید به جهان اعلام كنیم كه به لحاظ علمی و عدالت‌محوری نه فقط در داخل، بلكه در عرصه جهانی نیز رشد كردیم و این راه امام(ره)، شهدا و مقام معظم رهبری است.

رنجبرزاده با تشكر از منوچهر متكی در مدتی كه وزیر امورخارجه بوده است، خاطرنشان كرد: مجلس شورای اسلامی از منوچهر متكی به عنوان وزیر سابق امورخارجه رضایت دارد.

وی با اشاره به اینكه اكنون تضاد غرب با علم، توسعه و پیشرفت است، یادآور شد: آقای صالحی كسی است كه می‌تواند با زبان علمی و عملی در مقابل پیچیدگی‌های سیاسی بایستد و ذره‌ای از حقوق ملت ایران عقب‌نشینی نكند و ‌امیدواریم با ظرفیت بالایی این مسئولیت را عهده‌دار باشد.

این نماینده مجلس افزود: قطعا صالحی در نشست‌های اخیر در حوزه خلیج فارس اقدامات مناسبی انجام داده و در مسئولیت‌های مشاورت وزارت امور خارجه و ریاست سازمان انرژی اتمی به خوبی عمل كرده است.

رنجبرزاده افزود: آقای مطهری در سخنان خود اعتقاد داشت كه آیا توان مقابله با افراد موازی را دارد‌ كه باید پاسخ داد، قرار نیست كسی در بدنه دولت و در تقابل با گروه دیگری حركت كند.

وی در ادامه گفت: كسی كه ذره‌ای از حقوق هسته‌ای ایران عقب‌نشینی نكرده و حاضر نیست از حقوق ملت ایران پا پس بكشد، در مسند وزارت امورخارجه با رای بالا حضور خواهد یافت و ما از صالحی حمایت می‌كنیم تا بگوییم ملت ایران ملتی نیست كه تجاوز به حقوق ملت‌های دیگر را مدنظر داشته باشد.

نماینده همدان در مجلس در پایان خاطرنشان كرد: ایران ملتی هوشیار، بیدار و ملتی آگاه و بابصیرت است كه با رهبری مقام معظم رهبری كشور رو به پیشرفت است....../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
صحبت نماینده مجلس در مورد وزارت خارجه ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نماینده ارومیه در مخالفت با وزیرخارجه: محل سربازی شما کجا بود!!/ موافق: ظریف نخستین وزیر خارجه‌ای خواهد بود که تخصص علمی دارد



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

نماینده ارومیه در مخالفت با وزیرخارجه:آیا انرژی هسته‌ای را حق مسلم می دانید؟/ محل سربازی شما کجا بود؟

نادر قاضی پور در مخالفت با وزیر پیشنهادی امورخارجه گفت که شما اهل حلقه نیویورک هستید و از مسایل خاورمیانه آگاهی ندارید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نماینده مردم ارومیه که به عنوان مخالف محمد جواد ظریف برای کسب وزارت امور خارجه صحبت می کرد گفت: سیاست ما عین دیانت ماست.

 

آقای ظریف! انقلاب خونبهای هزاران شهید است. اصول قانون اساسی می گوید سیاست خارجی بر اساس نفی هرگونه سودجویی و دفاع از حقوق همه مسلمانان و روابط صلح آمیز با دول غیر محارب است. تنظیم سیاست خارجی بر اساس معیارهای اسلامی و حمایت از مستضعفان است. آقای ظریف عضو باندی است که به باند نیویورک مشهور هستد.

 

شما در نیویورک ماندید و آشنایی با خاورمیانه و آسیا ندارید. جنبش های اسلامی به وجود آمده موضع شما چیست؟آیا بیداری اسلامی را قبول دارید یا مانند بعضی ها سعی در کمرنگ نمودن آن دارید؟ وزارت خارجه 10 وظیفه اساسی دارد اما در برنامه شما 5 وظیفه آمده است. برای 5 وظیفه دیگر چه کار می خواهید بکنید.

وی در ادامه گفت: همکاری با دستگاه های ذیربط برای بربهره گیری از استعداد دانشجویان و اتباع ایرانی خارج از کشور باید از برنامه های شما باشد. نظر شخصی حضرت عالی در مورد موضوع هسته ایران چیست؟ آیا انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست یا خیر؟ آیا بر سر این مسئله معامله خواهید کرد یا نه؟ آیا  نظام مقدس اسلامی را مجبور می کنید در مقابل سلطه طلبان کوتاه بیاید؟ برنامه ای از شما برای تحریم اقتصادی مشاهده نکردیم؟ شما برنامه دیپلماسی اقتصادی دارید؟ آیا تخصص دارید؟ این بیشتر سوال است. من فقط می خوام مردم و ملت بدانند.

قاضی پور همچنین گفت:طلب ما از وزیر امور خارجه این است که برای تحریم ها بیاید وسط کار، کیف شما را دزدیدند، نگذارید که کیف شما را  بدزدند. در برنامه آورده اید که در میان کشورهای دنیا بازیگر اصلی آمریکا است اما اینگونه نیست الان ایران اسلامی  قدرت غیر قابل نفی است.  خط مقدم ما سوریه است شما چیزی از این نگفتید. سیاست اصلی ما را رهبری تعیین می کنند و شما  باید با ایشان هماهنگ کنید. 

نماینده اورمیه همچنین گفت: شعار نه غزه و نه لبنان در زمان فتنه مطرح شد شما در اینباره اظهار نظر فرمویدید. ما طرفدار سرسخت فلسطین و سوریه هستیم. در عراق سوریه پاکستان در برنامه شما چیزی نیامده است. نظر شما درباره جزایر سه گانه چیست؟

 

غرامت ما از این عراق را چطور خواهید گرفت؟ برنامه شما و روابط ما با کشورهای اسلامی خیلی ضعیف است درحالی که چشم امید ما کشورهای اسلامی است. محل خدمت و محل آموزش سربازی تان را بگویید. باید خدمت سربازی را انجام بدهید. سفارت ایران در بروکسل 17 نیرو دارد اتحادیه اروپا آنجاست وسط سه تا پایتخت است. بنابر این اکثریت سازمان های جهانی در آنجا سازمان دارند. درست نیست که ما در سفارتمان در بروکسل هزاران نفر نیرو داشته باشیم.

وی همچنین گفت: آقای روحانی از اصفهان 7 تا وزیر انتخاب کرده ما چیزی نمی گوییم. از شما می خواهیم کمک کنیم که در همه کشورها سفیر داشته باشیم. به معیشت نیروهای سفارتخانه ها رسیدگی کنید. آیا سفارتخانه ها محل امن ایرانیان خارج از کشور خواهد شد.

 

آیا از کیاست و حقوق اموال ایرانیان خارج از کشور تلاش خواهید کرد؟ آیا برای آزادی ایرانیان خارج از کشور تلاش خواهید کرد. آیا برای جذب دانشجو نیز برنامه دارید؟ ایران اسلامی کشور برتر منطقه است. در افق 1400 ما موفق خواهیم شد ما انتظار داریم پیگیری بفرمایید همه کشورهای همسایه از تولیدات داخل ایران استفاده کنند.

نماینده موافق وزیر پیشنهادی خارجه: ظریف نخستین وزیر خارجه‌ای خواهد بود که تخصص علمی دارد

نماینده مردم زاهدان در مجلس به عنوان نخستین نماینده موافق وزیر پیشنهادی امور خارجه سخنرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در جلسه علنی عصر امروز رای اعتماد به وزیران، ناصر کاشانی به عنوان نخستین موافق محمدجواد ظریف وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: امیدوارم امروز جلسه به خوبی در روزهای بعدی ادامه پیدا کند تا شان مجلس حفظ شود.

وی ادامه داد: اهمیت وزارت امور خارجه به عنوان متولی دیپلماسی کشور برای حفظ اعتبار و امنیت ملی بر کسی پوشیده نیست.

این نماینده مجلس تاکید کرد: دولت های جهان اعم از بزرگ و کوچک سعی وافر دارند تا بهترین ها را برای اداره این دستگاه مهم به کار گیرد.

کاشانی تاکید کرد: توسعه روابط بین الملل در دهه های اخیر وجود انتخاب مناسب در دستگاه دیپلماسی را دو چندان می کند.

نماینده مردم زاهدان افزود: تغییرات زیادی را پس از انقلاب در وزارت خارجه داشته ایم و در واقع دستگاه دیپلماسی کشور به نیروهایی نیاز داشته که تخصص داشته باشد. زمان زیادی صرف شد تا افراد مناسب برای این سمت تربیت شوند.

وی تصریح کرد: در زمانی که کمبود نیروی کاردان و کارآمد به شدت مشهود بود افرادی از جوانان صادقانه به دستگاه دیپلماسی پیوستند و مسئولیت سنگین را بر عهده گرفتند.

کاشانی با بیان این که یکی از همین جوانان که در زمان تحصیل در خارج کشور به کشور خدمت کرد آقای ظریف بوده است، گفت: وی به نمایندگی ایران به سازمان ملل پیوست و به نیروی موفق آن دوره تبدیل شد.

وی افزود: درباره تحصیل در خارج از کشور و مدیریت مناسب در آن زمان حساس یک امتیاز محسوب می شود و با توجه به این که وی می توانست در خارج از کشور فعالیت کند به ایران بازگشت و حتی فرزندان وی نیز در ایران کار می کنند.

این نماینده مردم در مجلس افزود: برنامه های وی را همه دیده ایم و برنامه مناسبی است. ظریف در صورت کسب رای اعتماد اولین وزیری است که دارای تخصص علمی دارد و دکترای بین الملل دارد و تالیف های مختلفی دارد و برخی از نوشته ها و سخنرانی های وی در مجامع علمی و تخصصی مورد توجه قرار گرفته است.

نماینده مردم زاهدان گفت: مقاله معتبر وی درباره انرژی صلح آمیز هسته ای ایران که در کلمبیا به چاپ رسید از جمله فعالیت های موفق ظریف است.

وی تاکید کرد: بعید می دانم دیپلمات های داخلی و خارجی از این سابقه برخوردار باشد. وی با تمام بخش های دیپلماسی و وزارت خارجه آشنایی دارد و تخصص و تجربه ظریف تنها در وزارت خارجه مورد استفاده نبوده و تمام دستگاه ها از آن استفاده کرده اند.

وی ادامه داد: طی هفته گذشته رسانه های بین المللی به سوابق ظریف اشاره کرده است و ظریف یک دیپلمات مشهور در جهان است و مقامات خارجی بارها از ظریف تمجید کرده است و به گفته ولایتی، دبیر کل سابق سازمان ملل خواسته بود تا دکتر ظریف بار دیگر به سازمان ملل بیاید.

کاشانی تاکید کرد: جای تاسف است کروه هایی در داخل کشور سعی در تخریب شخصیت ظریف است. اگر آنچه در برخی سایت ها آمده و از برخی افراد به عنوان حلقه و یا باند نیویورک نام برده شده باشد جای تاسف دارد.

نماینده مردم زاهدان یکی از مشخصه های ظریف داشتن ذهن تحلیل گر است و وی ذهن فعالی در دیپلماسی دارد و نشان می دهد که تا چه اندازی دارای افق دید است. همراهی ظریف هیچگونه وابستگی حزبی و جناحی ندارد./خبرآنلاین