اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نماینده مجلس: کریمی: مردم قم از لاریجانی ناراحت بودند/همسر هاشمی پس از انتخابات می‏گوید که بریزید در خیابان‏ها/مهدی هاشمی اتاق جنگ تشکیل داده



حادثه 22 بهمن قم,علی لاریجانی

کریمی: مردم قم از لاریجانی ناراحت بودند

«جواد کریمی قدوسی» از نمایندگان پرحاشیه مجلس نهم است. با آیت‏الله هاشمی‌رفسنجانی سر ناسازگاری دارد و بارها برای جلوگیری از حضور انتخاباتی او تلاش‌های منسجم انجام داده. حالا این روزها از مخالفان سرسخت گزارش 22بهمن قم است.

گزارشی که قرار است انبوهی از نام‏ها را به قوه‌قضاییه بفرستد، از نمایندگان مجلس گرفته تا سایر نهادهای مسوول و مقصر. اما انتقاد کریمی‌قدوسی به انتصاب یکباره منصور حقیقت‌پور به سمت ریاست کمیته تدوین گزارش قم، ریشه در یک دعوای تاریخی دارد.

ماجرا به تاریخ تایید اعتبارنامه نمایندگان مجلس بازمی‌گردد و اما و اگرهای علاءالدین بروجردی بر سر اعتبارنامه کریمی‌قدوسی. بروجردی از پرونده مزرعه کریمی‌قدوسی در آفریقا و گرفتن هکتارها زمین شکایت کرده بود و حالا هم کریمی‌قدوسی پیاپی به دنبال اثبات نقش بروجردی در پرونده اختلاس سه‌هزارمیلیاردتومانی معروف است.

کریمی‌قدوسی آنطور که خودش تایید می‌کند، از سخنرانان مسجد اهل‏البیت بوده، همان مسجد معروفی که نام سخنرانان آن به‌عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار در ماجرای حمله به سخنرانی «علی لاریجانی» در گزارش قم مطرح است.

او خود را جزو هیچ حزب و گروهی نمی‏ داند، نه جبهه پایداری و نه طیف‏ های فکری منتسب به آیت‌الله مصباح‌یزدی. با این حال به گزارش منتقد است و آن را نه گزارش کمیسیون امنیت، که گزارش چهار نفر از نمایندگان مجلس می‌داند. چراکه آنها به جای آنکه به اصول و ریشه‌ها بپردازند، دنبال چهار نفر کاسب رفته‌اند که چرا مهر پرتاب کرده‌ای. اما به اعتقاد او، گزارش باید بانیان اصلی ماجرا را توبیخ کند؛ محمود احمدی‏ نژاد و علی لاریجانی.
البته او معتقد است که مخالفان لاریجانی برای بیان اعتراض خود، راه خوبی برنگزیدند و می‏توانستند به جای پرتاب مهر با لاریجانی گفت‌وگو کنند.

دلیل عمده مخالفت شما با قرائت گزارش قم در صحن علنی مجلس چیست؟
من بیشتر به اصل نحوه تشکیل کمیته انتقاد دارم و آن را خلاف آیین‌نامه می‏دانم. این عین مواضع آقای حقیقت‌پور است که در روزنامه بهار 21اسفند 91 درج شده و ایشان هم تکذیب نکرده‌اند. ایشان می‌گویند: «آقای بروجردی مسوولیت این کمیته را به من داده‌اند. شاید بعضی از آقایان آن روز تشریف نداشتند. برای این کار رای‌گیری نکردیم و به من حکم شد که این کار را انجام دهم و من هم همکاران خودم را معرفی کردم چون با این دوستان می‏توانستم کارم را انجام دهم.»

این کمیته، به‌طورکلی کمیته انتخابی کل کمیسیون نیست بلکه کمیته انتصابی است. به این ترتیب اعضای کمیسیون در جریان انتخاب اعضای کمیته نبوده‏اند. هرچند تعدادی از اعضا تحقیقاتی انجام داده‌اند که قرار است در کمیسیون مطرح شود. آقای حقیقت‌پور، نایب‌رییس کمیسیون امنیت ملی‌اند و هم مسوول این کمیته و خودشان این را می‏گویند. در حالی‌که در مجلس آنچه که می‌خواهد به نام مجلس منتشر شود باید در راستای نظام قانون اساسی و آیین‌نامه و همه‌چیز با نظام رای‌گیری موافق و مخالف باشد.

 اما برخلاف شما خیلی‏ ها از این گزارش تعریف می‌کنند و آن را گزارشی جامع می‏دانند.
شما به این اصلی که گفتم توجه کردید؟ عین این حرف را بزنید. گزارش فعلی را تنها گزارش چهار نفر از اعضای کمیسیون می‏دانیم، نه گزارش مجلس.

 درست است ولی آنها هم سوگیری خاصی نداشتند و این نخستین گزارشی است که در مورد «لباس‌شخصی»ها تهیه شده و اتفاقا در آن اطلاعات دقیقی آمده.
ببینید، شبهه اصلی در نفس تشکیل کمیته است، هنوز تکلیفش معلوم نیست.

به هر حال کمیته تشکیل شده، اما ما در مورد محتوا بحث می‌کنیم.
وقتی در مورد اصل کمیته تردید داریم و سوال، بحث پیرامون محتوا می‏ماند برای بعد.

 حالا نظر خودتان در مورد این پدیده لباس‌شخصی‏ها چیست؟
اگر روزی قرار باشد لباس‌شخصی‌ها بررسی شود باید برویم سراغ ریشه‌های افراطی‌گری و خشونت و توطئه. ببینید آقای هاشمی‌رفسنجانی پس از حادثه قم، در مجمع تشخیص می‏گوید: «ابعاد این حادثه و حوادث مشابه که در گذشته تا کنون در نقاط مختلف کشور شاهد آن بودیم حاکی از وجود جریانی ناسالم از افراطی‌گری در کشور است که اگر در گذشته، آنها به‌طور جدی مورد بررسی قرار می‌گرفت، شاهد اینگونه بداخلاقی‌های کور سیاسی نبودیم و وقایع تلخ شهر قم هم نباید عادی تلقی شود و انتظار می‌رود که مورد بررسی قرار گیرد تا مسببان آن شناسایی و برخورد شود» شما با حفظ موضعی که «شرق» دارد، این فرمایش آقای هاشمی را تحلیل کنید. این همان آقای هاشمی است که در فتنه 88 با نامه سرگشاده فرمان آتشفشان را صادر کرد.

 الان بحث حوادث 88 مطرح نیست و سوال من درباره نظر شخصی شما درباره رشد و نمو نیروهای«لباس‌شخصی» در این سال‌هاست.
اگر اینهایی که می‌گویم را سانسور کنید دیگر مصاحبه نمی‌کنم. این آقای هاشمی است که می‏گوید در قم با جریان افراطی باید برخورد شود. همسر آقای هاشمی پس از انتخابات می‏گوید که بریزید در خیابان‏ها. مهدی هاشمی طبق اسناد فتنه می‏گوید که اتاق جنگ تشکیل داده. این جریان افراطی است. اگر کس دیگری هم خلاف قانون رفتار کرده، باید با آنها برخورد کنند. چه در قم چه در مشهد.

خب گویا شما قصد ندارید به سوال من پاسخ دهید، بفرمایید چرا وقتی سخنرانی آقای ناطق نوری در مشهد یا سیدحسن خمینی از سوی نیروهای خودسر به هم خورد، با آنها برخوردی صورت نگرفت؟
شما از کجا می‌دانید که برخورد نشد. در مشهد و قم برخورد شد و عده‌ای هم بازداشت، بازجویی و محکوم شدند.

خب می‌شود در مورد تنبیه نیروهای خودسر و حمله‌کننده به سخنرانی آقای ناطق نوری در مشهد توضیح بیشتری دهید؟
همین را می‌دانم که در مشهد تمام افرادی که آن جلو بودند، بازداشت شدند و با آنها برخورد شد.

برخورد با تعدادی لباس‌شخصی که امنیتی نیست، چرا خبرش منتشر نشد، در کجا به بازداشت آنها استناد شده که ما‏ نمی‏دانیم؟
آن را نمی‌دانم باید از قوه‌قضاییه بپرسید.

در مورد قرائت گزارش قم در صحن علنی اما و اگرهای فراوانی وجود دارد و برخی هم نمی‌خواهند گزارش در صحن قرائت شود، نظر شما چیست؟
اصرار دارم که خوانده شود. گزارش هم که تا به اینجا رسیده به رییس ارجاع شده و این رییس است که تصمیم می‏گیرد که گزارش خوانده شود یا نشود.

حتی اگر اسم برخی نمایندگان مجلس در آن بیاید؟
نام هر فردی که می‌خواهد باشد، همه‌چیز روشن است.

برخی نمایندگان تلویحا گفته‌اند در گزارش اسم موسسه امام خمینی و پرتو آمده، تایید می‏فرمایید؟
خیر، به‌طور خاص اسم موسسه نیامده و فقط از حلقه پرتو نام برده شده است. آقای مصباح یک چهره شناخته‌شده است.

به هرحال اسمی از موسسات وابسته به ایشان در این گزارش آمده است.
اشتباه کرده‌اند. با تمام مسوولانی که آنها صحبت کرده‌اند، من هم صحبت کرده‌ام. حتی همان مسوولان امنیتی، این گزارش را رد کرده‌اند. گفته‌اند ما مواضع اینها را قبول نداریم.

البته اسم خود مسوولان امنیتی قم هم در این بین آمده است. آقای نقوی‌حسینی گفته بودند که نیروی انتظامی، اداره کل اطلاعات استان و همچنین بخشی از حوزه اطلاعات سپاه در حادثه 22 بهمن قم کوتاهی داشتند.
هیچ‌گاه سپاهی که تمام وجودش حراست از نظام جمهوری اسلامی است و از صدهزار نفر اعضایش در پایان جنگ 36هزار نفر به شهادت رسیدند و همه هستی‌اش آسایش و امنیت و آرامش است، نمی‌توانند پای آن را به این قضایا باز کنند. این از اشتباهات استراتژیکی است که بعضی‌ها در عمر سیاسی‌شان مرتکب می‌شوند. به هرحال مستند همین قضیه گزارشی است که دوستان شما تهیه کرده‌اند. مثلا هزاران پیامکی که تحلیل محتوا شده؛ پیامک که مستند نمی‌شود.

خب سخنرانی‌ای که در «مسجد اهل‏البیت» انجام شده، چطور؟ به هر حال فیلم و صوت این سخنرانی‏ها در گزارش آمده و استدلال این است که سخنرانی‏ها تحریک‏کننده بوده است؟
مثلا من در مسجد اهل‌بیت سخنرانی کردم. چه چیزی گفتم؟ از یکشنبه سیاه مجلس گفتم و از آنچه در آنجا گذشته صحبت کردم.

یعنی شما از سخنرانان مسجد اهل‏البیت بودید؟
حالا من یا هر کسی که صحبت کرده باشد. اصلا یکی از افتخارات جمهوری اسلامی، همین تنویر افکار عمومی است در مورد اتفاق‌هایی که می‌افتد، مردم باید بیایند و بگویند که چه بود و برای ما بازگو کنید. این را نمی‌شود پای مسایل دیگر بگذاریم.

چرا با تمام این برخوردها باز هم شاهد یکسری حرکات خودسرانه هستیم. مثلا در شهر قم که مصداق اخلاق و ایمان است این حرکات انجام می‌شود؟
ما نمی‌خواهیم که اینطور شود. من معتقدم هر اتفاقی که می‏افتد باید در حوزه مقامات بررسی شود. اگر«یکشنبه سیاه» مجلس نبود این اتفاق‌ها هم پیش نمی‌آمد. در آن قضیه دو طرف مقصر بودند. مقام‌معظم‌رهبری فرمودند در این ایام پایانی نفعی در استیضاح نیست ولی برخی اصرار کردند که استیضاح انجام شود. بنابراین دو طرف ماجرا مقصر‌اند و باید رفتار آنها رسیدگی می‌شد.

یعنی فیلمی که از جانب آقای احمدی‏ نژاد پخش شد، مشکلی نداشت؟
نه‌خیر اینها، همه رد است، ولی با علم به اینکه هم مردم و هم مقام‌معظم‌رهبری معتقد بودند که استیضاح نشود ولی استیضاح انجام شد. آن هم در دهه فجر. بنابراین نخست استیضاح‌کنندگان مقصر هستند و بعد آقای احمدی‌نژاد. این گزارش باید این دو مسبب را بررسی کند. نه اینکه برود دنبال چهارنفر کاسب که چرا مهر پرتاب کرده‌ای. گزارش اصلا وارد ریشه‌ها و اسباب و علل این حوادث نمی‌شود. اگر بخواهیم مسببان اصلی شناخته شود و جلوی این حوادث را بگیریم، باید ریشه‌های افراطی‌گری را بشناسیم.

نظر شخصی خودتان چیست؟ چون در عکس‏ها روحانیونی هستند که در حال انجام آن حرکات هستند که خب برای افکار عمومی نگران‌کننده است. به هر شکل حضور افراد در پوشش روحانیت در ابعاد اخلاقی، انتظاراتی به وجود می‌آورد. با توجه به پیش‌زمینه امنیتی که شما دارید، مشاهده این تصاویر و آنچه در 22 بهمن در قم اتفاق افتاده، چه پیامی برای شما داشت؟
تمام این افراد، پس از اینکه مقام‌معظم‌رهبری ابراز ناراحتی کردند، ابراز ندامت و پشیمانی کردند.

به نظرتان تنها اظهار پشیمانی برای چنین اتفاق مهمی، کافی است؟
من و شما که نمی‌توانیم حکم قضایی صادر کنیم. دستگاه قضایی این کار را کرده است. افراد را بازداشت کرده، بازجویی کرده، زندان کرده و رای صادر کرده است. این هم طبق قانون است و ما هم سیاسی هستیم و تحلیل می‌کنیم که چگونه می‌شود جلوی این حوادث را گرفت. پس به نظر بنده، یکی از راه‌های موثر، درست‌بودن رفتار مقامات است، اینکه اصول کلی انقلاب را مدنظر قرار دهند.

حالا شما چون در جبهه پایداری هستید می‌شود، توضیح دهید که قصور این افراد در این اتفاق چیست؟
صد بار گفته‌ام بازهم می‏گویم که در عمر سیاسی بنده، یک‌روز نه عضو گروه بوده‏ام و نه حزب و نه هیچ جریان و جبهه و گروهی.

یعنی عضویت در جبهه پایداری را تکذیب می‌کنید؟
صددرصد. بنده یک آدم مستقل هستم. برای تمام مقامات ارزش قایل هستم برای آقای مصباح هم همین‌طور، ولی در پی اصول انقلاب هستم. تا جایی که آن مواضع را داشته باشند و آن را حفظ کنند.

البته این گفته‌های روزنامه «شرق» نیست، ما ارگان حزبی نیستیم، این حرف‌ها را دوستان شما در کمیسیون امنیت گفته‌اند و ما به این حرف‌ها ارجاع می‌دهیم؟ آقای نقوی، آقای حقیقت‌پور و اینها.
درست نیست. در قم مردم منسجم هستند و علما پشت سر حکومت اسلامی هستند و نمی‌توان شاهد اختلافی بین آنها باشیم.

نظر شما به عنوان یک فرد مستقل در مورد گروه‌های تندرو موسوم به لباس‌شخصی‏ چیست؟ با توجه به اینکه دولت آقای روحانی بر محور میانه‌روی و اعتدال حرکت خواهد کرد، پیشنهاد شما برای ساماندهی و کمرنگ‌ترکردن حضور «خودسرها» در جامعه چیست؟
کاری به آنها ندارم. سیاست‏های کلی نظام طبق قانون اساسی و نظرات مقام‌معظم‌رهبری مشخص است. ایشان در همین دیدار چند شب پیش که آقای روحانی هم بودند گفتند که این روزها از تعامل با دنیا زیاد صحبت می‌شود، ما که اهل تعامل با دنیا هستیم ولی باید دشمن، شناسایی شود. اگر یکی از اعضای دولت آینده خدای‌نکرده اشتباه استراتژیکی کند، جلوی راهش استیضاح و تذکر مجلس هست. مردم حق اعتراض دارند. اما آن روش غلط است.

خب پیشنهاد شما برای ابراز اعتراض از سوی مردم و منتقدان چیست؟
بالاخره مردم قم از نماینده‌شان که آقای لاریجانی باشد، ناراحت شدند. خوب‌تر این بود که آنها آقای لاریجانی را در یکی از سالن‏های قم دعوت می‌کردند و با عزت و احترام گفت‌وگو می‌کردند، کشور ما سرشار از منطق و برهان است. دلیلی ندارد که برویم و شعار بدهیم و چیزی پرتاب کنیم.

 

آنطور که من شاهد بودم به خصوص از دوره آقای خاتمی که این مسایل اوج گرفت، مقام‌معظم‌رهبری مکرر تذکر می‏دادند که اینجور عمل کنند. اگر در دانشگاه به شما جسارتی شد، شما داد نزنید و وقت بگیرید و جواب بدهید. اگر به شما وقت ندادند روز بعد بنشینید، خودتان جلسه بگذارید. در قم هم اگر این کار را می‌کردند و اینگونه اعتراض می‌کردند که چرا در روز یکشنبه سیاه اینگونه شد، این مسایل هم پیش نمی‏آمد. باید همه کمک کنیم. شما هم به عنوان یک رسانه کمک کنید و جوری تحلیل نکنید که باعث شعله‏ورترشدن مسایل شود./روزنامه شرق

 

 


ویدیو مرتبط :
نظر جنجالی نماینده مجلس درباره زنگنه و مهدی هاشمی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شکایت وکیل مهدی هاشمی از چند نماینده مجلس



اخبار,اخبار سیاسی , مهدی هاشمی

 

اخبار سیاسی - شکایت وکیل مهدی هاشمی از چند نماینده مجلس

وکیل‌مدافع مهدی هاشمی با اشاره به نامه نمایندگان مجلس مبنی بر درخواست از قاضی پرونده برای برگزاری علنی دادگاه موکلش و مطالبی که معتقد است به صورت غیرواقعی از قول وی در نامه مربوطه ذکر شده است، توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش ایسنا در بخش‌هایی از توضیحات سیدوحید ابوالمعالی وکیل مهدی هاشمی به نامه 7 تن از نمایندگان مجلس به قاضی مقیسه آمده است: از بدو رسیدگی به این پرونده در دادگاه انقلاب، اینجانبان - 2 وکیل مدافع و شخص آقای هاشمی - مکررا تقاضای برگزاری دادگاه به صورت علنی را نمودیم و در حال حاضر نیز با توجه به این که جلسات دادگاه فیلم‌برداری می‌شود، درخواست خود را مبنی بر برگزاری علنی دادگاه تکرار و از درخواست نمایندگان محترم حمایت می‌کنیم.

 

در عین حال تاکید می‌کنیم که دادگاه یا علنی است و یا غیرعلنی و چیزی به نام دادگاه نیمه علنی در قوانین ما وجود ندارد. دادگاه علنی هم به معنی ورود کلیه رسانه‌ها و ارباب مطبوعات است. دادگاهی که ورود دوربین یا خبرنگارش گزینشی باشد، قطعا علنی نخواهد بود. اینجانب از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران دعوت می‌کنم که با جلب نظر قاضی محترم دادگاه، ابتدا فیلم جلسات برگزار شده را برای عموم پخش و سپس جلسات آتی را به صورت مستقیم و بدون سانسور برای مردم منتشر نماید تا بنا بر فرمایش نمایندگان محترم ابهامات برطرف شود.

وی معتقد است: در نامه نماینگان محترم مجلس اکاذیبی مطرح شده که جای شگفتی است. مانند این که کیفرخواست آقای هاشمی مسخره دانسته یا ادعا شده است که گفته شده آقای هاشمی از حیث دخالت در پرونده استات اویل متهم نیست. این که وکلای ملت در نامه سرگشاده خود با استفاده از عنوان جمعی از نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی به نام ملت متاسفانه به همین راحتی کذب می‌گویند باورنکردنی است.

 

اینجانب از نمایندگان مربوطه به دلیل نشر اکاذیب و تحریف سخنان خود شکایت کرده‌ام و امیدوارم قوه قضاییه به این شکایت رسیدگی فوری و همزمان با شکایت مدعی‌العموم علیه اینجانب نماید و البته به جهت عدم شمول انتشار اکاذیب مطروحه و ارتکاب جرم در نامه فوق با چهارچوب وظایف نمایندگی، باز امیدوار خواهم بود که هیات رییسه مجلس نیز به بهانه ماده 9 قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان مانع تعقیب نمایندگان مزبور نشود؛ چراکه اصل برابری همگان و عدم مصونیت نمایندگان مجلس روح و مورد تایید قانون اساسی و مورد نظر نویسندگان آن بوده است؛

 

به نحوی که با افتخار باید گفت در جمهوری اسلامی ایران، جمهوریت نظام به حدی مورد تاکید و سفارش است که بر اساس اصل 107 قانون اساسی، حتی مقام معظم رهبری نیز با دیگران در برابر قانون مساوی هستند؛ چه رسد به نمایندگان مجلس.

اخبار سیاسی - ایسنا