اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نماینده مجلس:پارچین سایت هسته‌ای نیست/بازرسان آژانس حق بازدید از مراکز نظامی را ندارند





اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

پارچین سایت هسته‌ای نیست/بازرسان آژانس حق بازدید از مراکز نظامی را ندارند

خبرگزاری فارس: عضو کمیسیون انرژی گفت: همزمانی انتشار گزارش آژانس در ارتباط با فعالیتهای هسته‌ای ایران با اجلاس عدم تعهد در تهران رنگ و بوی سیاسی داشته و نشان می‌دهد که آژانس تحت تأثیر مسائل سیاسی قرار دارد.خبرگزاری ف

جلیل جعفری نماینده خلخال در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با فارس، با اشاره به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد فعالیتهای هسته‌ای ایران گفت: همزمانی گزارش آژانس با برگزاری اجلاس غیرمتعهدها در تهران شائبه سیاسی بودن این کار را بیشتر کرده و انتشار گزارش در این مقطع زمانی بیانگر این مطلب است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحت تأثیر مسائل سیاسی و استکبار جهانی قرار دارد.

وی افزود: در یکی از بندهای این گزارش بار دیگر موضوع بازدید از سایت پارچین مطرح شده که نکته قابل توجه در اینجا آن است که هیچ فعالیت هسته‌ای در سایت پارچین انجام نشده و سایت پارچین یک سایت نظامیست و در هیچ بندی از معاهده ان پی تی نیز به بازرسان آژانس اجازه بازدید از مراکز نظامی داده نشده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت: در بخش دیگر گزارش آژانس عنوان شده که بخشی از فعالیتهای هسته‌ای ایران در حوزه نظامی بوده که با جملات مبهم و نامشخص مانند ممکن است باشد و جملاتی از این قبیل سعی داشته تا فعالیتهای هسته‌ای ایران را نظامی جلوه دهد و این در حالیست که تا زمانی که یک موضوع به اثبات نرسیده مطرح کردن آن پایه و اساس حقوقی ندارد./فارس

 


ویدیو مرتبط :
بازرسان آژانس حق بازدید از مراکز غیر هسته ای ما را ندارند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رویترز به نقل از سفیر ایران ادعا کرد:آمادگی ایران برای بازدید بازرسان آژانس از سایت پارچین



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

رویترز به نقل از سفیر ایران ادعا کرد:آمادگی ایران برای بازدید بازرسان آژانس از سایت پارچین

انتخاب :  رسانه های خارجی با برجسته سازی اظهارات اخیر سفیر ایران در فرانسه از آمادگی ایران برای بازدید بازرسان آژانس از سایت پارچین خبر دادند.

رویترز در این مورد نوشت: علی آهنی، سفیر ایران در فرانسه اعلام کرد که ایران آمادگی دارد به نمایندگان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه بازدید از برخی از سایت نظامی‌های، از جمله سایت پارچین را بدهد.

وی در دیدار با اعضای کمیسیون امور خارجه، دفاع و نیروهای مسلح مجلس سنای فرانسه تاکید داشت، ایران آماده گفت‌وگو درباره برنامه هسته‌ای خود است.

او اظهار داشت، نمایندگان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به تازگی به تهران سفر کرده بودند، در ماه جاری میلادی بار دیگر به تهران بازمی‌گردند تا برنامه دیدار از برخی سایت‌های نظامی ایران را نهایی کنند.

به گفته سفیر ایران در فرانسه، این سایت‌ها اگرچه سایت‌های هسته‌ای نیستند، اما ایران به منظور نشان دادن حسن نیت‌ خود با بازدید از آنها موافقت کرده است.

آهنی افزود: ما آماده‌ایم که پس از توافق و نهایی شدن این برنامه، اجازه بازدید از سایت پارچین  را بدهیم.

سفیر ایران در فرانسه با رد موضوع پاکسازی پارچین گفت:  امکان مانوری از سوی ما برای آن چه که ادعا می‌شود مبنی بر محو آثار هسته‌ای است، وجود ندارد. چنین چیزی امکان ندارد زیر آثار هسته‌ای قابل محو شدن نیستند.

آهنی در ادامه ضمن انتقاد از تحریم ها گفت: این تحریم ها باعث رنج ملت ایران است.

وی تاکید کرد: ما همواره خود را با الزامات مربوطه تطبیق داده‌ایم با این حال آژانس در معرض فشارهای سیاسی قرار دارد که مانع از انجام ماموریت حرفه‌ای آن می‌شود. ما به روشنی اعلام کرده‌ایم که برنامه هسته‌یی ما به هیچ وجه جنبه نظامی ندارد و بیش از هفت هزار و 500 نفر – روز بازرسی از تاسیسات هسته‌یی خود را داشته‌ایم که 100 مورد آن نیز به طور سرزده بوده است.

آهنی با بیان این‌که «دوربین‌های آژانس در مراکز هسته‌یی ایران نصب شده و 24 ساعته فعال هستند» خاطرنشان کرد: اورانیوم غنی‌شده‌ای که از سانتریفیوژ‌ها در ایران به دست می‌آید بلافاصله توسط آژانس مهر و موم می‌شود، آن‌ها می‌دانند که ما دارای بمب اتمی نیستیم با این وجود بر بدبینی نسبت به آینده همچنان اصرار می‌شود. چنین رفتاری مبتنی بر متهم کردن نسبت به نیات احتمالی در آینده است. آیا می‌توان استفاده از چاقو را به صرف آن‌که کسی ممکن است کسی با آن جنایت کند ممنوع کرد؟ بهتر است شرایطی که از امکان بروز چنین جنایتی پیشگیری می‌کند پیش‌بینی کرد. ما آماده گفت‌وگو و تضمین دادن مبنی بر این‌که برنامه هسته‌یی ما اهدافی جز اهداف غیرنظامی ندارد هستیم و در مقابل باید بتوانیم برنامه هسته‌یی صلح‌آمیز خود را با نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دنبال کنیم.

این دیپلمات کشورمان در ادامه درباره پروتکل الحاقی نیز گفت:‌ این پروتکل باید توسط مجلس ایران تصویب شود.

هنوز این خبر از سوی وزارت خارجه یا سعید جلیلی تایید یا تکذیب نشده است./انتخاب