اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نماینده‌های مجلس قصددارندبرشهرداری...



 

نماینده‌های مجلس قصددارندبرشهرداری...

 

اختصاصی/ نجفی با اشاره به طرح انتخاب شهردار توسط مردم؛

نماینده‌های مجلس قصد دارند بر شهرداری‌ها اعمال نفوذ كنند


به دلیل آنكه انتخابات در ایران در چارچوب احزاب سازمان‌دهی شده انجام می‌شود و از یك خط روشن سیاسی و اجتماعی تبعیت نمی‌كند انتخاب شهردار توسط مردم به طور دقیق انجام نمی‌شود/با تخلف حداقلی نباید سیستم شوراها زیر سوال برود.

عضو كمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: انگیزه نماینده‌های مجلس برای طرح انتخاب شهردار توسط مردم، اعمال كنترل و نفوذ بر روی شهرداری‌ها بوده چرا كه بنا به اعلام نماینده‌های مجلس، شهرداری‌ها به تقاضای نمایندگان مجلس عمل نكرده و اعتقاد دارند كه تحت نظر شورای شهر هستند و پارلمان جداگانه‌ای دارند.
محمدعلی نجفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا به طرح انتخاب مستقیم شهردار توسط مردم كه از طرح‌های پیشنهادی نمایندگان مجلس بوده اشاره كرد و یادآور شد: نگرانی بسیاری از مسئولان كشور در گذشته به تعدد انتخابات و تحمیل هزینه‌های فراوان به كشور اختصاص داشته و به همین علت پیشنهاد چنین طرحی از سوی نماینده‌های مجلس جای تعجب دارد.
او افزود: از برگزاری بخشی از انتخابات در كشور ناگزیر هستم چرا كه باید حداقل‌های مربوط به مولفه‌های مردم‌سالاری در نظام جمهوری اسلامی ایران حفظ شود اما تصویب یك انتخابات جدید كه نكته مثبتی هم در آن وجود نداشته باشد، مشكلات را افزایش می‌دهد.
عضو كمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران به بی‌فایده بودن انتخاب شهردار توسط مردم تاكید كرد و ادامه داد: به دلیل آنكه انتخابات در ایران در چارچوب احزاب سازمان‌دهی شده انجام می‌شود و از یك خط روشن سیاسی و اجتماعی تبعیت نمی‌كند انتخاب شهردار توسط مردم به طور دقیق انجام نمی‌شود.
به گفته نجفی اگر طی دو هفته متوالی، دو نوع انتخابات برگزار شود، به دلیل آنكه مردم اغلب توجه كافی به مباحث اجتماعی و فرهنگی كاندیداها نداشته و تحت تاثیر تبلیغات سیاسی افراد تصمیم‌گیری می‌كنند، در نتیجه انتخابات متوالی در مورد یك موضوع نتیجه انتخابات را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
این عضو شورای شهر تهران گفت: اگر انتخاب شهردار و شوراها توسط مردم انجام شود، دو گروه انتخاب شده از نظر مواضع كاری، اجرایی و گرایشات بسیار با یكدیگر متفاوت بوده در نتیجه یك درگیری و تقابل به داخل شهر وارد شود و حداقل هماهنگی موجود میان شورا و شهرداری‌ها تضعیف می‌شود.
نجفی مهم‌ترین نتیجه انتخاب شهردار توسط مردم را تضعیف نقش نظارتی شوراها دانست و خاطر نشان كرد: قوی‌ترین ابزار نظارتی شورا نسبت به شهرداری این است كه در انتخاب شهرداران ، نقش مستقیم دارند و شهرداران نیز به دلیل وجود چنین گزینشی خود را ملزم می‌دانند كه مصوبات شورای شهر را اجرا كنند، اما انتخاب شهردار توسط مردم به تضعیف جایگاه شوراها كمك كرده و بر نظارتشان بر روی اجرای مصوبات شورای شهر تاثیر منفی می‌گذارد.
عضو كمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران طرح فوق را سازنده ندانست و افزود: با وجود ایرادات وارده بر این طرح، احتمال تصویب این طرح كم است و در صورت تصویب نیز احتمال رد آن پس از چهار سال وجود دارد.
نجفی با این گفته كه نمی‌خواهم كسی را متهم كنم، ادامه داد: به طور حتم نماینده‌هایی كه پیشنهاد چنین طرحی را داده‌اند، رویكردهای متفاوتی نسبت به شهر و شورای شهر داشته‌اند اما این احتمال وجود دارد كه چون نماینده‌های مجلس در برابر شهرداری و شوراها اختیار چندانی نداشته و شهرداری‌ها مستقل از نفوذ نماینده‌های مجلس عمل می‌كنند، انگیزه نماینده‌ها نیز اعمال كنترل و نفوذ بر روی شهرداری‌ها باشد چرا كه بنا به اعلام نماینده‌های مجلس، شهرداری‌ها به تقاضای نمایندگان مجلس عمل نكرده و اعتقاد دارند كه تحت نظر شورای شهر هستند و پارلمان جداگانه‌ای دارند.
او وجود تخلف در بین برخی از شوراها را دلیلی بر انتخاب شهرداران توسط مردم ندانست و ادامه داد: وجود تخلف در بین هزاران عضو شورای شهر و عضو روستاها طبیعی و قابل فهم است؛ باید كاری كرد كه میزان تخلفات كم‌تر شده و با آنها برخورد شود تا سوء استفاده‌ها به حداقل برسد.
عضو شورای شهر تهران تصریح كرد: به دلیل تخلف حداقلی، نباید كل سیستم شورا و شهرداری‌ها را زیر سئوال برد...../تحلیل:ایلنا


ویدیو مرتبط :
کنایه نماینده سلفی بگیر به اقدام نماینده ارومیه در مجلس در خصوص مخالفت با وزیر پیشنهادی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واقعاً این نماینده های مجلس چه کار می کنند؟



 


واقعاً این نماینده ها چه کار می کنند؟

 

 

امضاهایی كه زده می شود و پس گرفته می شود ! اعلام عمومی این طرح پیشنهادی انتظاراتی را در جامعه دامن زد بحث ها و كشاكش هایی در پی داشت و نمایندگان برای تصویب آن در صحن مجلس امروز و فردا كردند تا اینكه دو روز مانده به عید فطر ، ناگهان اعلام كردند كه نمایندگان امضا كننده این طرح ، امضاهای خود را پس گرفته و این طرح " كان لم یكن " تلقی می شود .


اگر مطالعه ای موردی روی طرح های مجلس شورای اسلامی داشته باشیم ، بسیاری از طرح های نمایندگان محترم جزو طرح هایی هستند كه " متولد نشده می میرند " و امضاهایی كه " جوهر آنها خشك نشده پس گرفته می شوند" .


ظن اولیه درباره كثرت چنین طرح هایی این است كه متاسفانه نمایندگان محترم مجلس در برخی موارد بنا به برخی ملاحظات به جنبه های مختلف طرح ها و تبعات آن توجهی ندارند و در گام اول با میدان داری برخی نمایندگان دهها امضا جمع می شود و خبر آن در جامعه منتشر می شود ، امیدهایی برانگیخته می شود و انتظاراتی پدید می آید و در نهایت هم پس از چند روز یا چند هفته كشاكش ، نماینده ها امضاهای خود را از زیر طرح مطروحه جمع می كنند و اعلام می كنند كه : " این طرح را «كان لم یكن»بدانید " .


این مساله علاوه بر آسیب هایی كه متوجه جایگاه و حیثیت مجلس و كل جامعه می كند ، نشان ازآن دارد كه متاسفانه برخی نمایندگان مجلس قبل از ارایه طرح های پیشنهادی خود آن گونه كه باید ، روی آن طرح ها كار كارشناسی انجام نمی دهند .


ممكن است گفته شود كه ارایه طرح ها به كمیسیون ها جهت انجام كار كار شناسی است ، این سخن تا حدود زیادی درست است ، اما فرض بر این است كه نمایندگانی كه به مجلس راه می یابند خود یك كارشناس هستند و طبیعتا وقتی یك نماینده یا چندین نماینده در حوزه ای مشخص طرحی پیشنهاد داده و امضا جمع می كنند ، باید در مورد آن طرحی كه ارایه می دهند مطالعات كافی انجام داده و جوانب امر را بسنجند .


مثال های فراوانی می توان ذكر كرد كه نمایندگان مجلس طرح هایی ارایه داده اند و پس از طی چند روز( و یا گاه پس از گذشت چند ساعت ) امضاهای خود را از زیر طرح پس گرفته و از ارایه آن طرح عقب نشینی كرده اند .


نمونه اخیر آن موضوع افزایش تعطیلات عید فطر بود كه در هفته گذشته 50 نماینده مجلس با تبلیغات فراوان پای طرحی را امضا گذاشتند كه به موجب آن دو روز دیگر از تعطیلات رسمی لغو شده و در عوض به یك روز تعطیل عید فطر دو روز دیگر افزوده می شد .


اعلام عمومی این طرح پیشنهادی انتظاراتی را در جامعه دامن زد و بحث ها و كشاكش هایی در پی داشت و نمایندگان برای تصویب آن در صحن مجلس امروز و فردا كردند تا اینكه دو روز مانده به عید فطر ، ناگهان اعلام كردند كه نمایندگان امضا كننده این طرح ، امضاهای خود را پس گرفته و این طرح " كان لم یكن " تلقی می شود .


بی گمان این قبیل اتفاقات نشان از این امر دارد كه متاسفانه برخی نمایندگان مجلس بدون اینكه به تبعات اقدامات خود به اندازه كافی اندیشه كنند ، پای طرح هایی را امضا می گذارند و بعد به راحتی آب خوردن امضاهای خود را پس گرفته و موضوع را رها می كنند .


این قبیل اقدامات به جایگاه و شان نمایندگان و مجلس و در نگاهی كلان به تمامی جامعه آسیب می زند و امید است كه نمایندگان محترم قبل از ارایه طرح های خود به طور كامل جوانب امر را بررسی كرده و سپس اقدام به امضای طرح كنند تا این چنین مردم را سرگردان نكرده و انتظارات بیجا ایجاد نكنند .


یک نماینده ، باید به اندازه ای تعالی فکری داشته باشد که بتواند لااقل حرمت امضای خود را داشته باشد و آن را به متاعی کم بها تبدیل نکند ؛ اگر بعضی از نمایندگان برای خود چنین شأنی قائل نیستند ، دستکم حرمت خانه ملت را نگه دارند و ملت را بازیچه نکنند.../عصر ایران