اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نماز جمعه به هاشمی احتیاج دارد



بازگشت هاشمی به نمازجمعه,بازگشت هاشمی رفسنجانی به نمازجمعه تهران

سید رضا اکرمی در گفت و گو با عصر ایران:

نماز جمعه به هاشمی احتیاج دارد

سید رضا اکرمی معتقد است در فضایی که "امید" به جامعه تزریق شده، بازگشت هاشمی رفسنجانی به نمازجمعه می تواند یک اتفاق خوب و البته تاثیرگذار باشد.

 "هاشمی به نماز جمعه باز می گردد یا نه"پرسشی آشنا اما همچنان بی پاسخ از 4 سال پیش به این سو است که از یک طرف به دلیل اهمیت و نقش این چهره در چارچوب نظام و همچنین جایگاه نماز جمعه موضوعی مهم به حساب می آید و از جانب دیگر با انتخاب غافل گیر کننده حسن روحانی به ریاست جمهوری و نیز نزدیک شدن به سالگرد آخرین نماز جمعه ای که امامت آن را بر عهده داشت (26 تیر 1388) دوباره در محافل سیاسی زمزمه می شود.

 

حجت الاسلام سید رضا اکرمی معتقد است :در فضایی که "امید" به جامعه تزریق شده، بازگشت آیت الله هاشمی رفسنجانی به نمازجمعه یک اتفاق خوب و البته تاثیرگذار می تواند باشد.

عصر ایران در این باره با این عضو جامعه روحانیت مبارز گفت و گو کرده است:

*شما در جایی احتمال بازگشت آیت الله هاشمی به نماز جمعه را زیاد دانسته بودید .این یک خبر بود یا یک آرزو؟

من فقط نظر دادم و گفتم حضور هاشمی در تریبون نماز جمعه حتما اتفاق خوبی خواهد بود. به هر حال قبول کنیم یا نه، ایشان یکی از چهره های استثنایی است و انشاء الله با ترمیم مشکلات، شرایطی به وجود آید تا نمازگزاران تهرانی دوباره بتوانند از خطبه های او استفاده کنند.

*بازگشت هاشمی به نماز جمعه از نظر شما چه تبعاتی خواهد داشت؟

نگاه من به نماز جمعه شاید نگاهی ایده آل تلقی شود. به نظر من نماز جمعه، مخصوصا نماز جمعه تهران نمازی حکومتی است و باید خطابه هایی که ایراد می شود به گونه ای باشد که در کشور تاثیر بگذارد و حتی حاوی پیام برای خارج از کشور هم باشد.

 

در گذشته برخی این طور می گفتند که خوراک فکری و سیاسی یک هفته خود را از نماز جمعه می گیرند و این نشانگر اهمیت بالای آن است. اما متاسفانه باید گفت اکنون نماز جمعه آنطور که «باید »برگزار نمی شود و باید هر چه زودنر ترمیم شود.

 

*بازگشت هاشمی به نماز جمعه در بهبود وضعیت موجود چه نقشی ایفا می کند؟

چه بخواهیم و چه نخواهیم، هاشمی رفسنجانی یکی از ارکان نظام است و شناسنامه انقلاب به شمار می رود و صد البته مثل همه آنهایی که معصوم نیستند، بدون عیب و اشکال هم نیست.  اما او شخصیت مهم کشور است و بعضی ها رهبر انقلاب و هاشمی را همیشه در کنار هم می بینند و  همنشینی این دو بزرگوار برای نظام و کشور اهمیت فوق العاده ای دارد.

 

بنابراین حضور چنین چهره ای در نماز جمعه قطعا فواید زیادی خواهد داشت. البته اگر آقای هاشمی به نماز جمعه نیاید و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم نباشد و عضویت خبرگان را هم از دست بدهد، بازهم  به عنوان یک شخصیت سیاسی و فکری و البته دینی مطرح باقی خواهد بود.  پس باید گفت که هاشمی به حضور در مناصب مختلف نیاز ندارد.

 

*حاشیه نشستن هاشمی تحت تاثیر فضای 4 سال اخیر بود که با انتخابات ریاست جمهوری تغییر کرده است.آن فضا تا چه اندازه در دور شدن او از نماز جمعه تاثیر داشت و این فضای تازه چقدر می تواند او را نزدیک کند و بازگرداند؟

من نسبت به اتفاقات 88 نگاه خاصی دارم که تاکنون نگفته ام و ترجیح می دهم در موعد مشخصی بازگو کنم. بنده ریشه همه این بی اخلاقی ها را در مناظره ای می بینم که یک نفر به خود اجازه داد تا بزرگان نظام را با اتهام مواجه کند و با "بگم بگم"ها شرایطی به وجود آورد که هزنیه هایی جدی را به کشور و انقلاب تحمیل کرد.

 

البته عده ای  هم از وضعیت آن روزها سوء استفاده کردند و به قول معروف از آّب گل آلود ماهی گرفتند. با این وحود  هاشمی رفسنجانی آن روزها اتهام هایی جدی را متوجه خود دید ولی  بازهم صبر پیشه کرد و نشان داد که انقلاب و نظام را بیشتر از خود و خانواده اش دوست دارد.

 

در پایان لازم می دانم بگویم که کشور در این چند سال فضای بدی را تجربه کرد. اتهام زنی ها به اوج رسید، تخریب عادت شد، بین دولت و مردم فاصله به وجود آمد و ... حالا که بعد از انتخابات ریاست جمهوری فضایی توام با امید در جامعه شکل گرفته است،  بهتر است آیت الله هاشمی رفسنجانی هم به نماز جمعه برگردد تا مردم مشخصا به این نتیجه برسند که قرار است، همه اتفاقات بد فراموش شود و جدایی و اختلاف جای خود را به اتحاد و همنشینی بدهد.

همچنین باید گفت نماز جمعه به هاشمی احتیاج دارد و نباید نسبت به این واقعیت بی تفاوت باشیم./عصرایران

 

 


ویدیو مرتبط :
هاشمی در نماز جمعه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نماز جمعه به هاشمی رفسنجانی احتیاج دارد


عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: در فضایی که «امید» به جامعه تزریق شده، بازگشت آیت‌الله‌هاشمی رفسنجانی به نماز جمعه یک اتفاق خوب و البته تاثیرگذار می‌تواند باشد.

روزنامه دنیای اقتصاد: عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: در فضایی که «امید» به جامعه تزریق شده، بازگشت آیت‌الله‌هاشمی رفسنجانی به نماز جمعه یک اتفاق خوب و البته تاثیرگذار می‌تواند باشد.

سید رضا اکرمی، در گفت‌وگو با سایت خبری عصر ایران، افزود: حضور هاشمی در تریبون نماز جمعه حتما اتفاق خوبی خواهد بود. به هر حال قبول کنیم یا نه، ایشان یکی از چهره‌های استثنایی است و ان‌شاءالله با ترمیم مشکلات، شرایطی به وجود آید تا نمازگزاران تهرانی دوباره بتوانند از خطبه های او استفاده کنند. 

وی در پاسخ به اینکه بازگشت هاشمی به نماز جمعه چه تبعاتی می تواند داشته باشد، گفت: نگاه من به نماز جمعه شاید نگاهی ایده‌آل تلقی شود. به نظر من نماز جمعه، مخصوصا نماز جمعه تهران نمازی حکومتی است و باید خطابه‌هایی که ایراد می‌شود به گونه‌ای باشد که در کشور تاثیر بگذارد و حتی حاوی پیام برای خارج از کشور هم باشد. در گذشته برخی این طور می‌گفتند که خوراک فکری و سیاسی یک هفته خود را از نماز جمعه می‌گیرند و این نشانگر اهمیت بالای آن است. اما متاسفانه باید گفت اکنون نماز جمعه آنطور که «باید» برگزار نمی‌شود و باید هر چه زودتر ترمیم شود.

اکرمی در پاسخ به اینکه بازگشت هاشمی به نماز جمعه در بهبود وضعیت موجود چه نقشی ایفا می‌کند؟ تصریح کرد: چه بخواهیم و چه نخواهیم، هاشمی رفسنجانی یکی از ارکان نظام است و شناسنامه انقلاب به شمار می‌رود. او شخصیت مهم کشور است و بعضی‌ها رهبر انقلاب و هاشمی را همیشه در کنار هم می‌بینند و همنشینی این دو بزرگوار برای نظام و کشور اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد.

وی ادامه داد: بنابراین حضور چنین چهره‌ای در نماز جمعه قطعا فواید زیادی خواهد داشت. البته اگر آقای هاشمی به نماز جمعه نیاید و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم نباشد و عضویت خبرگان را هم از دست بدهد، بازهم  به عنوان یک شخصیت سیاسی و فکری و البته دینی مطرح باقی خواهد بود. پس باید گفت که هاشمی به حضور در مناصب مختلف نیاز ندارد.