اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نلسون ماندلا و هر آنچه در مورد او نمی دانید



اخبار بین الملل - نلسون ماندلا و هر آنچه در مورد او نمی دانید

درباره ماندلا فیلم‌های زیادی ساخته شده و کتاب‌های زیادی نوشته شده است اما هنوز چیزهایی هستند که شاید خیلی‌ها درباره او ندانند.

پس از مدتها دست و پنجه نرم کردن با بیماری نلسون ماندلا،قهرمان آفریقای جنوبی و اولین رئیس جمهوری دمکراتیک این کشور در ۹۵ سالگی از دنیا رفت. در ماه‌های گذشته با وخامت حال قهرمان مبارزه با رژیم آپارتاید و کسی که مردم کشورش او را با عنوان مادیبا می‌شناسند رسانه‌‌ها بارها شایعه مرگ او را منتشر کردند اما حالا جاکوب زوما،رئیس جمهوری آفریقای جنوبی به صورت رسمی اعلام کرده ماندلا دنیا را ترک کرده است.

درباره ماندلا فیلم‌های زیادی ساخته شده و کتاب‌های زیادی نوشته شده است اما هنوز چیزهایی هستند که شاید خیلی‌ها درباره او ندانند.
 
وقتی ماندلا، نلسون نبود
نام اصلی کسی که بسیاری از مردم آفریقای جنوبی  به‌نشانهٔ احترام او را مخولو (پدربزرگ) صدا می‌زنند  رولیهلاهلا بود. زمانی که ماندلا ۹ سال داشت معلم دبستان متدیست (شاخه ای از کلیسای پروتستان)، نام انگلیسی نلسون را برای او انتخاب کرد. انتخاب اسم‌های انگلیسی برای بچه‌های آفریقایی برای این بود که خارجی‌ها راحت‌تر نام آنها را بتوانند تلفظ کنند.  معنی لغوی رولیهلاهلا «کندن شاخه درخت» است، ولی معنی رایج آن «دردسرساز» است.

درباره نلسون ماندلا, تصاویر نلسون ماندلا, اخبار, اخبار فرهنگی


در فهرست تروریستی آمریکا
تا سال ۲۰۰۸ و با وجود گذشت ۱۴ سال از انحلال رژیم آپارتاید نام ماندلا و حزبش در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا بود. حتی زمانی که ماندلا مبارزه‌اش به نتیجه رسید،رژیم آپارتاید سقوط کرد،اولین رئیس جمهوری دمکراتیک و سیاهپوست آفریقای جنوبی شد و جایزه صلح نوبل گرفت هم  آمریکا نام این قهرمان مردم آفریقا را از فهرست تروریست‌ها خارج نکرد.

تا همین چند سال قبل دولت آمریکا از لحاظ قانونی سمبل آزادی جهان را یک تروریست می‌دانست و او حق نداشت بدون هماهنگی با وزارت امور خارجه آمریکا به جز برای شرکت در سازمان ملل وارد خاک آمریکا شود! در زمان دولت جورج بوش کاندالیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا این وضعیت را خجالت آور خواند و بالاخره  چند نفر از اعضای کنگره قول حل این مشکل را در آینده‌ای نزدیک دادند. رایس در آن زمان گفته بود: این مسئله که من باید برای دیدار با همتایم از آفریقای جنوبی  یا دیدار با نلسون ماندلا رهبر بزرگ این کشور، اجازه ای خاص صادر کنم واقعا خجالت آور است. سرانجام جورج بوش با امضای قانونی که به مناسبت نودمین سال تولد ماندلا به تصویب کنگره امریکا رسید نام او و حزبش را از فهرست سازمان های تروریستی حذف کرد.

درباره نلسون ماندلا, تصاویر نلسون ماندلا, اخبار, اخبار فرهنگی


شرمندگی انگلیس
در جریان مبارزه علیه رژیم آپارتاید در دهه 70 و 80 میلادی، کنگره ملی آفریقا(حزب حاکم فعلی آفریقای جنوبی) توسط رژیم آپارتاید به عنوان گروهی تروریستی شناخته می شد و آمریکا و انگلیس که رابطه‌ای نزدیک با این رژیم داشتند ماندلا را در فهرست تروریست‌ها قرار داده بودند. مارگارت تاچر،نخست وزیر سابق انگلیس هم در زمان مبارزات ماندلا، او را یک تروریست کمونیست خطاب می‌کرد و با رژیم آپارتاید همکاری نزدیک داشت. دیوید كامرون،نخست وزیر انگلیس و رهبر فعلی حزب محافظه‌کار  به همین دلیل چندی پیش از این مسئله انتقاد کرد و در مقاله‌ای در هفته‌نامه آبزرور نوشت: حزب ما به دلیل اشتباهاتی كه در ارتباط با «كنفرانس ملی آفریقا» به رهبری «نلسون ماندلا» انجام داد، اكنون باید بیشتر در جهان شنونده باشد.

ورزش مورد علاقه:بوکس
نلسون ماندلا در مدت ۲۷ سالی که به خاطر مبارزه با رژیم آپارتاید در زندان بود هر روز صبح ورزش‌می‌کرد. جالب است بدانید که بر خلاف آرامش همیشگی ماندلا ورزش مورد علاقه او بوکس بوده است.  بیشتر دوران طولانی زندان ماند در یک سلول در جزیره روبن بود.

درباره نلسون ماندلا, تصاویر نلسون ماندلا, اخبار, اخبار فرهنگی

 

درباره نلسون ماندلا, تصاویر نلسون ماندلا, اخبار, اخبار فرهنگی
شوخی ماندلا و هوک او به محمد علی کلی


او در زندگینامه خود درباره علاقه‌اش به بوکس نوشته است: بیشتر از خشونت بوکس، از علم نهفته در آن لذت می‌بردم. اینکه یک نفر چگونه بدنش را برای دفاع از خود حرکت می‌دهد، چگونه از یک استراتژی برای دفاع و حمله استفاده می‌کند و چگونه ضرباهنگ خود را در طول بازی حفظ می‌کند، مرا به خود جذب می‌کرد.

درباره نلسون ماندلا, تصاویر نلسون ماندلا, اخبار, اخبار فرهنگی
کاپ جام‌جهانی در دستان ماندلا؛زمانی که مقام‌های فیفا میزبانی آفریقای جنوبی
در سال ۲۰۱۰ را اعلام کردند.


۶ بچه و ۱۷ نوه از سه ازدواج
 ماندلا سه بار ازدواج کرد و در مجموع شش فرزند و ۱۷ نوه داشت.  نخستین بار مبارز آفریقای جنونبی با «اولین نتوکو میس» ازدواج کرد که مانند خود ماندلا، اهل ناحیه‌ای بود که بعدها منطقه ترانسکی آفریقای جنوبی نام گرفت. این زوج دو پسر به نام‌های مادیبا (تمبی) و ماکگاتو، و دو دختر داشتند که هر دو ماکازیوه نام گرفتند. دختر اول آنها در نه ماهگی درگذشت، و به همین خاطر این زوج نام  دومین دختر خود را هم  ماکازیوه گذاشتند. ازدواج آنها بر مسائل مختلف پس از ۱۳ سال زندگی به طلاق در سال ۱۹۵۷ کشیده شد. به غیر از غیبت‌های طولانی ماندلا به خاطر فعالیت سیاسی یکی از دلایل جدایی آنها مذهب  «اولین نتوکو میس» بود؛ این زن که در سال ۲۰۰۴ درگذشت و ماندلا در مراسم خاکسپاری‌اش حضور داشت مذهبی داشت که بی‌طرفی سیاسی یکی از اصول آن بود.

درباره نلسون ماندلا, تصاویر نلسون ماندلا, اخبار, اخبار فرهنگی


وینی مادیکیزلا-ماندلا دومین همسر ماندلا به حساب می‌آید که حاصل ازدواج آنها دو دختر است. زمانی که دختر اول آنها ۱۸ ماه داشت دوران طولانی زندان ماندلا  شروع شد. در آن زمان  رژیم آپارتاید و کشورهای طرفدار آن، ماندلا را  کمونیست و تروریست می‌نامیدند. ازدواج وینی و ماندلا هم قربانی نزاع سیاسی شد. در حالی که شوهر وینی به اتهام تروریسم و خیانت در زندان جزیره رابن مشغول گذراندن حبس ابد بود، پدر او به سمت وزارت کشاورزی ترانسکی برگزیده شد. اختلافات سیاسی باعث  جدایی این زوج در  آوریل ۱۹۹۲ و طلاق رسمی آنها در مارس ۱۹۹۶ شد.

درباره نلسون ماندلا, تصاویر نلسون ماندلا, اخبار, اخبار فرهنگی


در سال ۱۹۹۵ ماندلا از آمینا کاچالیا فعال ضد آپارتاید هم تقاضای ازدواج کرد اما از زن این تقاضا را نپذیرفت. آخرین همسر  ماندلا گراکا ماچل، بیوه سامورا ماچل، رئیس‌جمهور سابق موزامبیک و متحد کنگره ملی آفریقا بود که ماندلا در سال ۱۹۹۸ و همزان با جشن تولد سن ۸۰ سالگی با او ازدواج کرد. رئیس‌جمهور سابق موزامبیک،۱۲ سال قبل از این ازدواج در یک سانحه هوایی کشته شده بود. در کنار  قهرمان مردم آفریقا در زمان بیماری به صورت شبانه‌روزی دو زن حضور داشتند: وینی مادیکیزلا-ماندلا،همسر سابق ماندلا و  گراکا ماچل همسر فعلی او. بر خلاف تصور خیلی‌ها این دو زن رابطه بسیار خوبی دارند و گفته بودند مانند دو خواهر در کنار ماندلا از او مراقبت می‌کنند.

درباره نلسون ماندلا, تصاویر نلسون ماندلا, اخبار, اخبار فرهنگی

 

درباره نلسون ماندلا, تصاویر نلسون ماندلا, اخبار, اخبار فرهنگی


مبارزه به جای سلطنت
خانواده نلسون ماندلا از حکام محلی بودند که بخش زیادی از املاکشان را استعمارگران تصاحب کرده بودند. پدر بزرگ او پادشاه قبیله تمبو بود. پدرش هم از روسای قبیله بود.  پدر ماندلا از زمان تولد این مقام را به ارث برده بود و او هم قرار بود چنین مقامی را به ارث ببرد. نلسون ماندلا اما مبارزه را به جای سلطنت انتخاب کرد.

 

درباره نلسون ماندلا, تصاویر نلسون ماندلا, اخبار, اخبار فرهنگی


ماندلا اولین رئیس جمهوری سیاه پوست آفریقای جنوبی بود که از سال ۱۹۹۴ به مدت ۵ سال این سمت را بر عهده داشت و بسیاری او را پدر آفریقای جنوبی می‌دانند. رهبر پیشین آفریقای جنوبی، علیه آپارتاید (یا حاکمیت اقلیت سفید بر کشور) مبارزه کرد و در سال ۱۹۹۳ جایزه صلح نوبل را دریافت کرد.

 

اخبار بین الملل - مجله مهر


ویدیو مرتبط :
نلسون ماندلا که بود؟؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

احتمال اعلام رسمی خبر درگذشت نلسون ماندلا تا ساعاتی دیگر



نلسون ماندلا,درگذشت نلسون ماندلا

احتمال اعلام رسمی خبر درگذشت نلسون ماندلا تا ساعاتی دیگر

شبکه خبری یورونیوز اعلام کرد همزمان با ورود باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به آفریقای جنوبی تحلیلگران از درگذشت نلسون ماندلا قهرمان مبارزه با آپارتاید خبر داده اند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از یورونیوز سفر باراک اوباما به این کشور درحالی انجام می شود که نلسون ماندلا، نماد مبارزه با نژاد پرستی و استقامت در حال احتضار است و طبق شواهد و نشانه ها احتمال می رود طی ساعات پیش رو خبر مرگ رسمی او اعلام شود.

 

جکسون متمبو، سخنگوی کنگره ملی آفریقا در مورد زمان این سفر گفت: «دوست داشتیم زمانی اوباما به اینجا می آمد که حال ماندلا خوب بود، سرپا بود و می توانست به اوباما خوشامد بگوید ولی حالا اینگونه نیست. ولی به معنای آن نیست که زمان این سفر مناسب نیست برای اینکه در این کشور کارهای زیاد دیگری برای اوباما وجود دارد، مثل صحبت کردن درباره عقاید ماندلا.»

 

بزعم این عده اوباما بعنوان نماینده سرمایه داری و مجری سیاستهای کاخ سفید حتی شایستگی عیادت از نماد مبارزه با نژاد پرستی و یا قرار گرفتن در فهرست مقربین او را هم ندارد./خبرآنلاین