اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نقش کلیدی مسکو در اجرای برجام


وزارت امور خارجه روسیه ضمن استقبال از آغاز اجرای برجام اعلام کرد روسیه نقش کلیدی در ایجاد شرایط برای اجرای برنامه جامع اقدام مشترک ایفا کرد.

خبرگزاری ایسنا: وزارت امور خارجه روسیه ضمن استقبال از آغاز اجرای برجام اعلام کرد روسیه نقش کلیدی در ایجاد شرایط برای اجرای برنامه جامع اقدام مشترک ایفا کرد.

وزارت امور خارجه روسیه روز یکشنبه ساعتی پس از اعلام آغاز اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بیانیه‌ای منتشر و اعلام کرد: همکاری نزدیک میان شرکت دولتی روس‌اتم و سازمان انرژی اتمی ایران برای خارج کردن ذخیره اورانیوم با غنای پایین ایران از این کشور آنگونه که در برجام تعیین شده بود و به یکی از اصلی‌ترین و سخت‌ترین شرایط اجرای این توافق تبدیل شد، نقش کلیدی در این میان داشت.

در ادامه بیانیه وزارت امور خارجه روسیه با اشاره به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص راستی‌آزمایی تعهدات ایران طبق برجام آمده است: آژانس شب گذشته گزارشی را منتشر و در آن تایید کرد که ایران تمام تعهداتش طبق برجام را انجام داده است. این گزارش ما را قادر ساخت بتوانیم توافق هسته‌ای را اجرا کنیم.

در ادامه این بیانیه آمده است: شورای امنیت سازمان ملل در 20 ژوئیه سال 2015 در راستای اجرای برجام قطعنامه 2231 به تصویب رساند که امکان آغاز اجرای توافق هسته‌ای را ممکن کرد. در 16 ژوئیه قطعنامه‌های 1691 (تصویب شده در سال 2006)، 1737 (در سال 2006)، 1747 (در سال 2007)، 1803 (در سال 2008)، 1835 (در سال 2008)، 1929 (در سال 2010) و 2224 (در سال 2015) که از سوی شورای امنیت سازمان ملل در خصوص برنامه هسته‌ای ایران تصویب شده بود، لغو شدند.

وزارت امور خارجه روسیه در ادامه آورده است: علاوه بر این در راستای قطعنامه‌ای که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در 15 دسامبر 2015 به تصویب رساند تمام قطعنامه‌های پیشین علیه برنامه هسته‌ای ایران نیز لغو شده‌اند؛ بنابراین این یک گام بزرگ برای بازگشت ایران به شرایط عادی است.

بر اساس این گزارش، ایران و گروه 1+5 در 14 ژوئیه 2015 در وین به یک توافق جامع با عنوان برنامه جامع اقدام مشترک دست یافتند که بر اساس آن ایران در ازای لغو تحریم‌های بین‌المللی برنامه هسته‌ای‌اش را محدود کرده است. این توافق شب گذشته پس از تایید پایبندی ایران به تعهداتش از سوی آژانس به مرحله اجرا درآمده است که به موجب آن تحریم‌های ایران لغو شده‌اند.


ویدیو مرتبط :
مهندس یوسفی :نقش کلیدی مطبوعات در انتخابات

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ظریف:چین باید به نقش مهم خود در اجرای برجام ادامه دهد



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

وزیر خارجه کشورمان در هنگام ورود به پکن با اشاره به نقش مهم چین در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 اظهار کرد:‌ چین باید به نقش مهم خود در این زمینه از جمله اجرای برجام ادامه دهد و ما در ملاقات با مقامات چینی در این زمینه گفت‌وگو خواهیم کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در هنگام ورود به پکن در جمع خبرنگاران در تشریح اهداف سفر خود به این کشور بزرگ آسیایی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران با چین روابط گسترده‌ای در سطح سیاسی و اقتصادی دارد و در حوزه ارتباطات منطقه‌ای و بین‌المللی هم دو کشور دارای دیدگاه‌های مشترکی هستند.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان با بیان اینکه دو کشور ایران و چین با منافع و تهدیدات مشترکی روبرو هستند در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: در طول سال‌های گذشته این امکان وجود داشته که با مشورت‌های گسترده همکاری‌های خوبی بین ایران و چین وجود داشته باشد.

ظریف با اشاره به نقش مهم چین در مذاکرات ایران و گروه 1+5 اظهار کرد: این کشور باید نقش مهم خود را در این زمینه از جمله اجرای برجام ادامه دهد و ما در این مورد با مقامات چینی گفت‌وگو خواهیم کرد.

وی به خطر افراط، فرقه گرایی و تروریسم اشاره کرد و افزود: این‌ها تهدیداتی برای دولت و مردم چین است و دو کشور در زمینه مبارزه با این تهدیدات دارای نظرات مشترکی هستند.

ظریف همچنین با اشاره به اینکه طی این سفر مقامات دو کشور در مورد بحران‌های منطقه‌ای از جمله بحران در یمن و سوریه و ... گفت‌وگو خواهند کرد ادامه داد: روابط ایران و چین در حوزه اقتصادی گسترده است و در طی دو سال گذشته تصمیمات خوبی بین مسئولان دو کشور در زمینه گسترش روابط از جمله در حوزه اقتصادی گرفته شده است.

وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه در دو سال گذشته روسای جمهور ایران و چین چهار بار با یکدیگر دیدار کرده‌اند، به سفر رسمی چندی پیش رییس جمهور کشورمان به چین اشاره کرد و گفت: در طی دو سال گذشته این سومین سفر بنده به چین است.

وی با اشاره به زمینه‌های موجود برای همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری مشترک بین دو کشور و تصمیمات خوبی که در این زمینه گرفته شده است خاطرنشان کرد: در مرحله جدید که در موقعیت اجرای برجام هستیم، در مورد نحوه استفاده از شرایط جدید برای گسترش فعالیت‌های مشترک گفت‌وگو خواهیم کرد.

ظریف با بیان اینکه همکاری‌ها و فعالیت‌های مشترک بین ایران و چین بنیادین و زیرساختی است به موضوع پروژه بزرگ جاده ابریشم اشاره کرد و گفت: این پروژه مورد علاقه دو طرف است و زمینه‌های مشترک برای ایجاد مسیرهای ارتباطی از چین به خلیج فارس از طریق آسیای میانه وجود دارد.

وی در پایان گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا در جریان این سفر در مورد زمان سفر رسمی رییس جمهور چین به تهران با مقامات این کشور گفت‌وگو خواهید کرد؟ ادامه داد: قرار است در این زمینه بین مقامات دو کشور گفت‌وگو شود و دوستان چینی تاریخی را برای سفر رییس جمهور چین به تهران ارائه دهند.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ظریف که برای انجام سفری دو روزه به پکن سفر کرده است دقایقی پیش وارد فرودگاه این شهر شد و مورد استقبال تعدادی از مقامات این کشور و همچنین سفیر ایران در چین قرار گرفت.

سفر ظریف به این کشور بزرگ شرق آسیا به دعوت همتای چینی اش صورت گرفته است.

ظریف فردا صبح (سه شنبه) به وقت محلی با وانگ یی وزیر امور خارجه چین ملاقات می کند و سپس این دو مقام عالی رتبه در یک مصاحبه مطبوعاتی مشترک شرکت می کنند.

ظریف سپس در ضیافت ناهار همتای چینی خود شرکت خواهد کرد. ملاقات با یانگ جیه چی عضو شورای دولتی چین و ملاقات با لی کجیانگ نخست وزیر چین از دیگر برنامه های ظریف در سفر به چین است. ظریف قرار است بعد از پکن عازم داکا پایتخت بنگلادش شود.

 

اخبار سیاسی - ایسنا