اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نقش سپاه در اقتصاد ایران



احمد توکلی,حضور سپاه در اقتصاد

 توکلی بررسی کرد
نقش سپاه در اقتصاد ایران

به اعتقاد من علت شکست اصولگرایان در دلخوری مردم از نحوه اداره کشور بود که به نام اصولگراها تمام ‌شد. به‌خصوص دوره دوم ریاست‌جمهوری آقای احمدی‌نژاد که خیلی از هنجارها شکسته شد و لطمه‌هایی به مردم وارد آمد و مردم از چشم اصولگراها دیدند.

احمد توکلی از چهره‌های شاخص اصولگراست که گاهی نقدهای تندی به هم‌سنگران خود دارد. او دو بار برای کسب کرسی ریاست‌جمهوری به مصاف اکبر هاشمی‌رفسنجانی و محمد خاتمی رفت و هر بار شکست خورد.

 

توکلی پیش از نمایندگی، دو دوره در مجلس هفتم و هشتم سخنگویی دولت شهیدرجایی و وزارت کار دولت دفاع‌مقدس را در کارنامه خود دارد.

 

او در مجلس هفتم و هشتم به‌عنوان نماینده تهران همواره نقد‌هایی به دولت گذشته داشته است. البته توکلی در طول بررسی رای اعتماد به دولت تدبیر و امید نطق‌های تندی به وزیر پیشنهادی نفت روحانی داشت، اما او همواره معتقد است فردی اهل «تعامل» است.

‌شما دو دوره نامزد انتخابات ریاست جمهوری بودید، چرا در این دوره با اینکه تعدد نامزدهای جناح اصولگرا زیاد بود وارد این کارزار نشدید؟
چندسالی است که از نظر جسمی فرسودگی پیدا کرده‌ام و سنم بیشتر شده و به تشخیص طبیبم نباید کار سنگینی انجام دهم. گرچه نمایندگی خودش کار سنگینی است ولی همین‌جا هم احتیاط می‌کنم.


‌آیا برای نامزدی ریاست‌جمهوری پیشنهادی هم شده بود؟
بله خیلی از افرادی که من را می‌شناختند و توده‌های مردم ابراز تمایل می‌کردند.


‌نتیجه اجماع اصلاح‌طلبان پیروزی روحانی بود، اما هرگز ائتلافی در اصولگرایان به اجماع نرسید علت این موضوع را چه می‌دانید؟
به اعتقاد من علت شکست اصولگرایان در دلخوری مردم از نحوه اداره کشور بود که به نام اصولگراها تمام ‌شد. به‌خصوص دوره دوم ریاست‌جمهوری آقای احمدی‌نژاد که خیلی از هنجارها شکسته شد و لطمه‌هایی به مردم وارد آمد و مردم از چشم اصولگراها دیدند.

 

گرچه مجلس در سال‌های آخر دولت عدم‌همراهی روشنی با آقای احمدی‌نژاد داشت، ولی به هر حال کسی آنطور که باید فعالیت نمی‌کرد که در مجلس اثر بازدارندگی داشته باشد و مردم مجلس را هم شریک دولت دیدند.

 

در نتیجه همه اصولگراها متهم شدند. موضوع دیگر تفرق اصولگراها بود و کسی حاضر نشد کنار برود و این پیام بدی به جامعه داشت. معنی آن این بود که برخلاف اینکه می‌گویند ما تشنه خدمتیم ممکن است تشنه قدرت باشند. در مقابل اما آقای عارف به نفع آقای روحانی کنار رفت و این یک نشانه مثبت بود.


 ‌اما اصولگرایان چه بخواهند و چه نخواهند احمدی‌نژاد محصول آنهاست.
 آقای احمدی‌نژاد تا حد زیادی محصول خودش بود، آقای احمدی‌نژاد از ابتدا هیچ‌گاه نگفت اصولگراست. می‌خواست بگوید من یک چیز دیگرم. تافته جدابافته‌ای هستم که با همه اینها متفاوت هستم. اگر دقت کرده باشید به حزب و گروه‌های سیاسی حمله می‌کرد و این حاصل عوامل مختلفی بود که یکی از آنها خود اصولگرایان هستند.

آیا از علت‌هایی که منتقد احمدی‌نژاد شدید همین است؟
 یکی از دلایلش این بود. همچنین اینکه خوب است یک نفر آنقدر محبوبیت پیدا کند که بتواند مستقل رای آورد ولی اگر در روشی که برای کسب محبوبیت انتخاب می‌شود، صداقت رعایت نشود از نظر من مذموم است.


‌چرا مجلس هرگز نتوانست با احمدی‌نژاد برخورد جدی انجام دهد؟
 چند نمونه عرض می‌کنم که اینطور نبود. مجلس حرفش را پیش برد، خیلی جاها جلو کارهای احمدی‌نژاد ایستادیم.

 

به‌عنوان مثال در مجلس به آقای احمدی‌نژاد گفتیم که 750ردیف غلط است، نظم اداری را به‌هم می‌ریزد. آن را قانونی 26ردیف کردیم. بعد آقای احمدی‌نژاد آن را 39ردیف کرد. ما جلو او ایستادیم. او به طرق مختلف خواست حرفش را به کرسی بنشاند بالاخره از طریق مجلس و اخطار رییس مجلس و از طریق رهبری جلو کارش را گرفتیم.


‌ولی مجددا او همان ردیف مدنظر خودش را ارایه داد.
 بله، دوسال بعد باز تکرار کرد و لایحه را 39ردیفه داد ولی باز مجلس آن را تغییر داد. یا مثلا موارد دیگری که ایشان می‌خواست تنهایی تصمیم بگیرد و پیش ببرد و مجلس مکرر جلو او را با تقنین گرفت.

اشکالی که به مجلس وارد است این است که بیشتر از قوه‌تقنین خود استفاده می‌کرد تا از قوه نظارت.
 جنبه نظارتی ضعف مجلس است. مجلس از قوه‌تقنینش در کنترل احمدی‌نژاد خوب استفاده کرد و به نظر من در مجموع موفق بود. اما در جنبه نظارتش ضعیف برخورد کرد.

 

نه که خیلی ضعیف باشد، استیضاح‌های خوبی انجام داد. جلو بعضی وزرایش ایستاد و رای نداد. آقای احمدی‌نژاد شخصیت ویژه‌ای است. واقعا من در سیاستمداران در مجموع صفات مثل او ندیدم که برای رسیدن به مقصود خودش به هر دری بزند و هر کاری کند.


برخی معتقدند مجلس گاهی به‌عنوان «مادر واقعی» از سهم خودش برای «نامادری» گذشت.
 واقعا اینجور است.


‌آیا احمدی‌نژاد دوباره تکرار می‌شود؟
 فکر نمی‌کنم. نه بسترش بین مردم وجود دارد و هم اینکه همه سیاستمداران ضررهای آن رفتارها را چشیدند.


در جلسه «رای اعتماد» در ردیف تندروها قرار گرفتید، علت این برخورد چه بود؟
 یعنی چه؟

‌مشخصا در مورد آقای زنگنه می‌پرسم.
من آدم با پرنسیپی هستم، اینجور نیستم که هر بادی به هر طرف مرا بکشد. من منطقی از دولت آقای روحانی دفاع کردم با همان منطق هم فکر می‌کردم آقای زنگنه با آن خطایی که برای من آشکار شده بود در وزارت نفت نباشد بهتر است. ولی برای آقای زنگنه برخلاف نظر گذشته‌ام خیلی تلاش کردم که رای بیاورد.


‌قبل از سخنرانی گفتید به صرف همان قسم‌جلاله که بیژن نامدارزنگنه خورده بود، کمک کردید ایشان رای بیاورد؟
نمی‌خواهم وارد این موضوع شویم. بعد از آن با آقای زنگنه تماس گرفتم و گفتم توصیه‌هایی داشتم و ایشان هم خیلی استقبال کرد.


‌علت اینکه محمدعلی نجفی، وزیر پیشنهادی دولت رای نیاورد را تا چه اندازه به شبنامه‌های جبهه پایداری علیه ایشان می‌دانید؟
خیر؛ آقای نجفی به دلیل شبنامه‌های جبهه پایداری نبود که رای نیاورد. آقای نجفی از حیث خاص بین دستگاه‌های مختلف مجلس مورد ایراد بود. جبهه پایداری‌ها از نظر تعداد کم هستند ولی از نظر همت، بعضی‌شان خیلی بیشتر از یک نماینده همت دارند. روی سندهایشان کار می‌کنند. اینکه اینها در مجلس تعیین‌کننده هستند و می‌توانند عزل‌ونصب کنند، از این خبرها نیست.


‌ولی تاثیرگذارتر از چیزی که هستند نشان می‌دهند.
از آنچه هستند قدرتمندتر نیستند، اما در تعداد تاثیرگذارند.

در انتخاب کابینه بحث مربوط به وقایع پس از انتخابات سال 88 در مجلس خیلی مطرح ‌شد، باز این نگرانی وجود دارد که اتهام‌زنی‌ها و تهدیدها تکرار شود. آیا این نگرانی بجا است؟
مسایلی که بعد از سال 88 بعد از انتخابات رخ داد که به تعبیر من فتنه بود دو دیدگاه در کشور وجود دارد. هر کس بخواهد به حاکمیت برود و پست سیاسی بگیرد نمی‌شود ارکان آن حکومت را قبول نداشته باشد.

 

رکن اصلی این حکومت قانون است. اگر کسی ساختار حکومتی را ناکافی دانست برای اینکه احقاق قانونی کند به حدی که حاضر است قشون‌کشی خیابانی کند یا از قشون‌کشی خیابانی حمایت کند، نباید از قدرت سهم بخواهد. این منطق قابل‌فهم دودوتا‌ چهارتاست. هیچ نظامی اپوزیسیون خودش را در قدرت جا نمی‌دهد.


ما شیعه هستیم و معتقدیم اطاعت از امرونهی ولی‌فقیه واجب است. غیر از ساختار سیاسی ساختار اعتقادی دینی ما هم اضافه می‌شود. آن‌وقت اینها کسانی بودند که اغلبشان از ما نسبت به ولایت‌فقیه مدعی‌تر بودند. شما سنتان اجازه می‌دهد دهه 60 و 70 یادتان بیاید. شما یادتان می‌آید آقایانی که الان بیشترشان در اصلاح‌طلبان هستند ما را به‌عنوان «ضدولایت‌فقیه» هو می‌کردند.


‌شما و آقای عسگراولادی و مرتضی نبوی و...
 بله، پرورش و ولایتی و ناطق‌نوری.


‌و شما چهارنفر بیرون آمدید و رسالت را راه انداختید، بعد هم آن 99نفر.
 احسنت، ما را مخالف ولایت‌فقیه می‌دانستند. حالا خودشان به آن مبتلا شده‌اند که شما وقتی می‌گویید هرچه در ذهن ولی‌فقیه هم گذشت باید اطاعت کنید وگرنه «ضدولایت‌فقیه» هستید. اگر کسی هم ساختار قانونی و ساختار دینی را قبول نکند نمی‌تواند وزیر شود. البته گفتم در مصداق اختلاف‌نظر است.

در بحث وقایع سال 88 نزد افکارعمومی شما متهم به گرفتن مواضع دوگانه هستید؛ چراکه یکجا می‌گفتید کاری که اینها می‌کنند درست نیست ولی در مقابلش هم می‌گفتید روشی که نیروهای امنیتی اتخاذ کردند برای برخورد با مردم بهتر از این می‌توانست باشد.
ما که عادت کرده‌ایم در کشور همه‌چیز را سیاه‌وسفید ببینیم، همین می‌شود. یعنی اصولگرایان می‌گویند اصلاح‌طلبان اصلا هیچ حقی از حقایق عالم نزد آنان وجود ندارد و برخی از آنها می‌گویند اینها هیچ حقی ندارند. کشور را یک دسته نمی‌تواند اداره کند.


‌خیلی‌ها می‌گویند شما و چند نفر از دوستانتان از پایه‌گذاران جناح‌بندی «چپ» و «راست» هستید.
یک وقت دیگر مصاحبه کنید آن خاطرات را می‌گویم. این یکی را بشنوید که وقتی من به وزارتخانه رفتم معاونان را می‌شناختم. روز اول گفتند همه می‌خواهیم استعفا دهیم، دست شما باز باشد برای اینکه معاون انتخاب کنید. گفتم من برای انتخاب معاون دستم بسته نیست.

 

شما را عزل می‌کنم و یک نفر دیگر جای شما می‌گذارم. ولی من قصد این کار را ندارم. این‌‌جور که وزارت را اداره می‌کنم، قانون، قانون مورد تایید جمهوری اسلامی، تحریر‌الوسیله هم روی میزم بود. احکام تحریر‌الوسیله را هم بلد هستم، عربی هم بلدم، فقه هم بلدم و می‌خوانم هرکجا نتوانستم از امام می‌پرسم. شما مقلد که هستید؟ مقلد امام هستیم. گفتم قبول دارید؟ گفتند بله. گفتم همه شما بمانید.


‌در مرکز پژوهش‌ها هم همین‌طور رفتار کردید؟
 در مرکز پژوهش‌ها هم همه را نگه داشتم. من می‌گویم بین اصولگراها آدم‌های بسیار بدی وجود دارند در مقابل بین اصلاح‌طلبان که شما هم اصلاح‌طلب هستی آدم‌های بسیار خوبی وجود دارند و بالعکس. دلیلی ندارد من به کسی که مسلمان و شیعه است، محب اهل بیت است، خادم مردم است و پاک‌دست است و پاک‌چشم و پاکدامن است، باعرضه است و خودش می‌گوید من اصلاح‌طلب هستم و روی آزادی این‌طرفی‌ها حساس‌تر است بدبین باشم.

‌شما زمانی منتقد قالیباف بودید و می‌گفتید نباید کار سیاسی کند. ولی او در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کرد آیا قبول دارید قالیباف آدم سیاسی‌ای است؟
 اولا من منتقد او بودم. از نظر سیاسی منتقد آقای قالیباف نبودم. من با روشش مخالف بودم. در دوره اول انتخابات88 با آقای قالیباف صحبت کردم و به‌نفع او کنار رفتم. ولی معنی آن این نیست که به‌عنوان یک مدیر ارشد جمهوری اسلامی او را مبرا می‌دانستم و گاهی هم انتقاد می‌کردم.

 

به اعتقاد من شورای شهر انتخاباتش سیاسی است تا اینکه بخشی از قدرت مهم کشور را در تهران می‌خواهند دودستی خودشان به‌دست آورند که در کسب قدرت در مراحل دیگر تاثیر می‌گذارد. اما اداره شورا سیاسی نیست.

 

من در مورد شهردار عرض کردم که شهرداری را می‌خواهید به کسی بسپرید که هشت‌سال سابقه شهرداری دارد و یکی که هشت‌سال سابقه شهرداری ندارد ولی فرض کنیم همه چیزهای دیگرشان مساوی باشد. این مجاهدت دارد و این نداشت. این را ندیده بگیرید.

 

او سن‌وسالش بیشتر است و مدیریت‌هایش بیشتر است این را هم ندیده بگیرید، فقط اینکه هشت‌سال شهردار نسبتا موفقی است، از مدیران نسبتا موفق کشور بود. که البته این را انتقاد کردم و از آقای قالیباف دفاع کردم. پشیمان هم نیستم و خوشحال هم هستم که این اتفاق افتاد.


یعنی معتقدید نباید شورای شهر سیاسی باشد.
 نه، اما به‌دلیل سیاسی‌بودن نباید ترجیح و تصمیم بگیرد. چون محیط، عمرانی و اقتصادی و فرهنگی و خدماتی است.

‌شما همچنین بارها از حضور نظامیان در مسایل اقتصادی انتقاد کرده‌اید. چه راهکاری برای این موضوع پیشنهاد می‌کنید؟
 من از یک زاویه از حضور نظامیان در اقتصاد دفاع هم کرده‌ام.
من در مصاحبه با تجارت فردا به‌نوعی از حضور نظامیان در اقتصاد دفاع کردم. قانون اساسی می‌گوید نیروهای ظرفیت‌های تولیدی نیروهای نظامی در زمان صلح نباید بیکار بمانند و باید در روند سازندگی و توسعه دخالت داشته باشند.

 

یک وقت ما این دخالت را جوری ترجمه می‌کنیم که این اتفاق می‌افتد که اینها فعالیت اقتصادی انتفاعی می‌کنند. یک وقت اینجور است و بانک می‌زنند، شرکت پیمانکاری می‌زنند و مشابه اینکه الان به این مسیر می‌رویم. یک وقت مثل بعضی از کشورها ارتششان را که مثال زدم و گفتم پینوشه که ما به هزارویک دلیل با او خوب نیستیم او از ارتشش اینطور استفاده کرد و کار درستی بود.


‌الان سپاه امانی کار می‌کند یا پیمانکاری؟
 فقط سپاه نیست. خیلی از نیروها امانی کار نمی‌کنند. می‌توانیم راهی پیدا کنیم تا نیروهایی که انگیزه درست و قوی دارند برای خدمت به مردم، توانش را هم دارند و تربیت‌شده هستند، از آنها استفاده شود اما تبدیل به کانون قدرت اقتصادی نشوند.

 

اینجور که می‌گویند همه کارها دست سپاه است حرف نسنجیده‌ای است. آسمان‌ریسمان‌کردن واقعیت است.

 

ولی چون سپاه یک نهاد مقدسی است که با فداکاری، ملت و تمامیت ارضی ما را حفظ کرد و این حرمت ارتش و سپاه باید حفظ بماند که همه احساس تعلق کنند، همه آنها را مال خودشان بدانند و خودشان را هم مال آنها بدانند، این خیلی مهم است، چون خطر این وجود دارد که قدرت سیاسی و نظامی با هم جمع شود و لطمات سیاسی بخورد به اندک آن هم باید حساس باشیم.

 

معنی آن این نیست که سپاه همه‌چیز را در دست دارد، عرض کردم که برآوردهایی که در ذهن من است کمتر از 10درصد است. ولی چون برای ما خود وجود سپاه و سازمانش، ارتش و سازمانش اهمیت دارد که ملی تلقی شوند، باید حساس شویم که راه بهتری انتخاب شود./روزنامه شرق

 

 


ویدیو مرتبط :
اقتصاد ایران مقاوم ترین اقتصاد در برابر کاهش بهای نفت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اظهارات فرمانده سپاه درباره نقش ایران در تحولات سوریه



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,انتخابات ریاست جمهوری سوریه

 

اخبار سیاست خارجی - فرمانده سپاه: در سوریه دخالت نظامی نداریم اما تجربه خود را در اختیار آنها قرار می دهیم

وی با بیان اینکه در صورتی که دشمن اعتقادات و فرهنگ مردم را تغییر دهد مسئله انقلاب اسلامی از بین می‌رود گفت: سپاه مدافع انقلاب اسلامی هم در داخل و هم بیرون مرزهای کشور است.

سردار محمدعلی جعفری گفت: اگر به حفظ ارزش‌های انقلاب توجه شود هیچگونه تعارضی بین سپاه و دولت‌ها وجود ندارد.

به گزارش فارس، سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نشست خبری که از دقایقی قبل با حضور خبرنگاران رسانه‌ها آغاز شده است،گفت: ‌فلسفه وجودی سپاه این است که انقلاب اسلامی حفظ شود.

فلسفه وجودی سپاه حفظ انقلاب و حمایت از مردم است
وی با بیان اینکه معمولا انقلاب ها در دنیا عمر زیادی ندارند اظهار داشت: انقلاب‌ها در نقاط مختلف دنیا یا استحاله می شوند یا از بین می‌روند اما انقلاب اسلامی پویا و هدفمند به راهش ادامه می دهد.

جعفری ادامه داد: سپاه با مخالفت‌هایی که با انقلاب می‌شود برخورد می‌کند و موانع موجود بر سر راه را برمی‌دارد تا اهداف انقلاب که همان اهداف اسلام و قرآن است، حفظ شود.

فرمانده کل سپاه خاطرنشان کرد:فلسفه وجودی سپاه حمایت از مردم است و به دنبال استفاده از ظرفیت‌های مردم است.

فتنه ۸۸ بدون حضور مردم پایان نمی یافت
وی با اشاره به فتنه سال 88 اظهار داشت:فتنه آن سال بزرگترین فتنه سیاسی، امنیتی علیه ایران بود که بدون نقش تعیین کننده مردم که همان بسیجی ها هستند، پایان نمی‌یافت.

فرمانده کل سپاه در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا با توجه به بحث اقتصاد مقاومتی و اعلام آمادگی سپاه و بسیج برای همکاری با دولت در این عرصه، آیا دولت رقبتی برای استفاده از ظرفیت‌های سپاه دارد گفت: همکاری سپاه با دولت‌ها با هدف ایفای نقش سپاه در راستای برقراری امنیت، رفاه، آسایش و معیشت مردم است.

دلیلی برای عدم همکاری سپاه با دولت ها وجود ندارد
سردار جعفری با بیان اینکه وظیفه دولت‌ها نیز همین است افزود: سپاه نمی‌تواند با دولت‌ها همکاری نداشته باشد و با توجه به گستردگی سپاه، بسیج و توان عظیم آنها این همکاری می‌تواند و باید در خدمت مردم باشد.

فرمانده سپاه پاسداران هدف دولت‌ها را خدمت به مردم برشمرد و خاطرنشان کرد: دلیلی برای عدم همکاری سپاه با دولت‌ها ندارد اما دولت‌ها دیدگاهشان متفاوت است و ممکن است در جاهایی در برخی دولت‌ها تقابلی بین مسائل سیاسی و یا توجه به جلب آرای مردم و موضوع خدمتگزاری، فرهنگ و ارزش‌های مردم دیده شود؛ برخورد دولت‌ها ممکن است اینها را در تعارض و فقط صرفا اهداف سیاسی را ببیند و تا جایی در مسیر انقلاب اسلامی و اسلامی بودن جمهوری اسلامی نباشد.

ممکن است سپاه برای حفظ انقلاب تذکراتی به دولت ها بدهد
وی بر همین اساس تاکید کرد: تا اینجا ممکن است سپاه تذکراتی بدهد تا نقش خود در حفظ انقلاب اسلامی را ایفا کند، وقتی سپاه می‌خواهد نقش خود را در حفظ انقلاب انجام دهد ممکن است به نظر بیاید که می‌خواهد با برخی دولت‌ها مخالفت کند در حالی که اینطور نیست.

سردار جعفری با بیان اینکه اگر به حفظ ارزش‌های انقلاب توجه شود هیچگونه تعارضی بین سپاه و دولت‌ها وجود ندارد به گلایه اخیرش از دولت‌ها اشاره کرد و افزود: گلایه‌ای که داشتیم این بود که با توجه به فشار اقتصادی دشمنان علیه کشورمان زیاد شده و تاکید رهبر معظم انقلاب نیز این است که دولت‌ها نگاهشان به توانمندی‌های درونی باشد، بسیاری از مشکلات مردم با تمرکز و توان داخلی قابل حل است و این همان اقتصاد مقاومتی است.

فرمانده سپاه پاسداران خاطرنشان کرد: حال با توجه به در اختیار بودن سازمان گسترده بسیج توسط سپاه، توانمندی زیادی در اختیار سپاه قرار دارد و بسیج از 20 میلیون عضو برخوردار است که با سپاه در ارتباط هستند.

ورود سپاه به اقتصاد مقاومتی منوط به مطالبه دولت است
وی با تاکید بر اینکه سپاه می‌تواند از این توان در خدمت اقتصاد مقاومتی استفاده کند تصریح کرد: البته این منوط به مطالبه و حمایت و خواست دولت است.

سردار جعفری ادامه داد: البته در این زمینه استقبال هم شده بود اما شاید به خاطر تمرکز در اجرای دور دوم هدفمندی یارانه‌ها نتوانسته‌اند وارد این موضوع شوند.

جعفری ادامه داد: تهدیدات فرهنگی در حال حاضر مهم‌ترین تهدید علیه انقلاب است که این تهدیدات هدف‌شان باورها و ایمان مردم است.

سپاه مدافع انقلاب در داخل و خارج مرزها است
وی با بیان اینکه در صورتی که دشمن اعتقادات و فرهنگ مردم را تغییر دهد مسئله انقلاب اسلامی از بین می‌رود گفت: سپاه مدافع انقلاب اسلامی هم در داخل و هم بیرون مرزهای کشور است.

فرمانده کل سپاه با اظهار این مطلب که هر کشوری که طرفدار شعار و راه انقلاب اسلامی شدند و می‌خواهند آن را ادامه دهند به صورت طبیعی مورد ظلم و مخالفت‌های نظام سلطه واقع می‌شوند به لبنان، سوریه، مصر و بسیاری از کشورهای اسلامی که در بیداری اسلامی حرکتی کردند اشاره کرد و گفت: سپاه حمایت‌های نرم‌افزاری، فکری، دانشی و تجربه‌ای خود را به این حکومت‌ها ارائه خواهد داد و از مردمی که در یک کشور اراده کردند که مقابل نظام سلطه ایستادگی کنند حمایت می‌کند.

آمریکا دشمن آشکار جمهوری اسلامی است/ سوریه به دلیل بودن در خط مقاومت مورد غضب آمریکاست
فرمانده کل سپاه خاطر نشان کرد: دشمن آشکار و شفاف جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت آمریکا و رژیم صهیونیستی است که این جبهه در هر مقطع و زمانی مشاهده می‌شود.

جعفری با اشاره به اتفاقات کشور سوریه اظهار داشت: سوریه به دلیل اینکه در جبهه مقاومت اسلامی قرار داشته و خط مقدم آن جبهه است مورد غضب آمریکا واقع شده و ایالات متحده آمریکا از تروریست‌ها برای ستم به مردم سوریه استفاده‌ می‌کند و در مقابل  وظیفه هر مسلمانی است که از آنها حمایت کند.

نیازی به دخالت نظامی در سوریه نیست/ تجربه خود را در اختیار سوری ها قرار دادیم
وی با بیان اینکه سپاه با افتخار از حرکت مقاومت سوریه و مردم آن حمایت می‌کند، اظهار داشت: با توجه به نیروی انسانی و حضور خود مردم آن کشور نیاز به دخالت نظامی مجموعه‌های دیگر نیست و ما فقط آموزش تجربی و نرم‌افزاری را در اختیار آنان قرار می‌دهیم و اثرش را بعد از این چند سال درگیری می‌بینیم.

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه انقلاب اسلامی محدود به مرزهای ایران نیست، گفت: انقلاب مخالف نظام سلطه و نظم نوین جهانی بوده و همه شعارها و مواضع در سیاست خارجی با این محور است؛ مانند دفاع از مردم فلسطین و سوریه که امروز هدف دشمن هستند.

وی افزود: سپاه باید نگهبان انقلاب در داخل و خارج مرزها باشد.

سپاه بر اساس نگاه ماموریتی وارد عرصه سازندگی شد
سردار جعفری با اشاره به اقدامات سپاه در زمینه سازندگی اظهار داشت: سپاه بر اساس نگاه ماموریتی وارد عرصه سازندگی شد و برای رقابت با بخش خارجی و رفاقت با بخش خصوصی تا در این حوزه تشویق شوند.

 

-------------------------------

 

 اعلام زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه

پارلمان سوریه در نشست امروز خود، سوم ژوئن (13 خرداد) را به عنوان زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه تعیین کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری سانا، در جلسه امروز (دوشنبه) پارلمان سوریه که برای تعیین زمان برگزاری انتخابات پارلمانی ریاست جمهوری و نیز زمان ثبت نام نامزدهای این انتخابات برگزار شد، سوم ژوئن برای برگزاری این انتخابات تعیین شد.

جهاد اللحام، رئیس پارلمان سوریه با اعلام رسمی این خبر تاکید کرد که روند انتخابات بر اساس زمانبندی تصویب شده برگزار خواهد شد.

این مقام سوری در سخنان خود در مقابل پارلمان سوریه خاطرنشان کرد: اعلام کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری سوریه آغاز شده است که این امر برای اجرای حکم قانون اساسی سوریه است که همه پرسی پیرامون آن برگزار شده و مردم سوریه آن را پذیرفته‌اند.

وی تصریح کرد: سوری‌های غیرمقیم در خارج از کشور برای مشارکت در انتخابات در روز 28 مه به سفارت‌خانه‌های سوریه می‌روند و روز سه ژوئن نیز برای مشارکت سوری‌های مقیم در سوریه جهت آمدن به پای صندوق‌های رای تعیین شده است.

اللحام با بیان این که مردم می‌خواهند این انتخابات آزاد و شفاف باشد، عنوان داشت: انتخابات در زمان خود برگزار خواهد شد و ما به حرف و حدیث‌های طرف‌های خارجی اهمیت نمی‌دهیم که در تلاش هستند در کشور ما تشویش ایجاد کرده و اعتمادی که مردم سوریه از طریق صندوق‌های رای نشان می‌دهند، از بین ببرند؛ اما ما تاکید می‌کنیم که هیچ اراده‌ای فراتر از اراده مردم سوریه نیست.

رئیس پارلمان سوریه در ادامه گفت: ما تنها تسلیم اراده سوری‌ها از طریق برگزاری انتخابات شفاف و آزاد و با نظارت قضایی بر تمامی مراحل و مناطق می‌شویم.

وی از تمام سوری‌ها خواست تا از طریق صندوق‌های رای اراده خود را نشان دهند و شخصی را که مناسب می‌بینند، برای رهبری سوریه انتخاب کنند.

اخبار سیاست خارجی - ایسنا ,فارس