اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نقش دولت ایران در جابجایی ۲ میلیارد دلار طلا از ترکیه به دوبی



رویترز مدعی شد:نقش دولت ایران در جابجایی ۲ میلیارد دلار طلا از ترکیه به دوبی

خبرگزاری رویترز در گزارشی جالب به یکی از چگونگی‌های دور زدن تحریم توسط ایران اشاره می‌کند. در این نمونه؛ در عرض تنها یک ماه، 2 میلیارد دلار شمش طلا از ترکیه به دبی و سپس به ایران منتقل شده است.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

به گزارش افکارنیوز، رویترز در گزارشی مدعی شد که مسافران ایرانی میلیون ها دلار شمش طلا را در توشه سفر خود از ترکیه به دوبی می برند؛ جایی که قرار است این شمش های طلا به ایران حمل شود! در این گزارش آمده است: مبالغ درگیر این ماجرا بسیار زیاد است. اطلاعات رسمی تجاری ترکیه نشان می دهد که تنها در ماه آگوست نزدیک به ۲میلیارد دلار شمش طلا از طرف تجار ایرانی به دوبی فرستاده شده است. این نقل و انتقالات به تهران برای متعادل کردن بازارهای ایران پس از تحریم های اروپا و آمریکا، کمک می کند.

خبرگزاری رویترز این ماجرا را به تحریم‌ها گره می‌زند و با تحلیلی که پیش از این درباره بازار ارز و سکه داده بود، می‌نویسد: تحریم های ضد ایرانی که به خاطر برنامه هسته ای علیه ایران اعمال شد، بسیاری از فعالیت های بانکی این کشور با خارج از مرزهایش را با مشکل روبرو کرد. ایران با استفاده از نقل و انتقالات طلا همچنان می تواند ثروت خود را به فراتر از مرزها حرکت دهد.

همچنین یک تاجری که آگاه به تجارت طلا بین ایران و ترکیه از طریق دوبی خوانده شده است حرف‌های جالبی به رویترز زده است. این به اصطلاح تاجر می گوید: هر ارزی دارای یک هویت است اما طلا هویت ندارد و ارزش مطلق آن در جایی است که شما هستید.

به گزارش افکارنیوز، رویترز در ادامه گزارش خود نوشت: هویت مقصد نهایی این طلاها در ایران مشخص نیست اما مقیاس بزرگ این عملیات و رشد ناگهانی خرید طلا از ترکیه حاکی از نقش دولت ایران در این ماجراست.

رویترز مدعی شده است که تجار آگاه به این قضیه و دیگر افراد درگیر ماجرا به شرط ناشناس ماندن به دلایل حساس سیاسی و تجاری با این رسانه صحبت کرده اند. از آنجایی که اروپا و آمریکا پرداخت های دلار و یورو را توسط ایران ممنوع کرده اند، این کشور برای انجام معملات خود از لیر ترکیه استفاده می کند.

این خبرگزاری در ادامه گزارش خود می‌نویسد: طبق داده های دولت ترکیه، با آغاز تحریم های جدید علیه ایران در ماه مارس، ایران خرید شمش طلا از ترکیه را افزایش داد. صادرات مستقیم طلای ترکیه به ایران در ماه جولای به میزان ۱.۸ میلیارد دلار رسید، این میزان بیش از یک پنجم مبلغ کسری تجاری ترکیه در یک ماه بود.

در ماه آگوست افزایش صادرات طلای ترکیه به ایران هم زمان شد با افزایش صادرات این فلز گران بها به امارات. به گزارش مرکز آمار ترکیه، در ماه آگوست صادرات طلای ترکیه به ۲.۳ میلیارد دلار رسید که از این مقدار، ۲.۱ میلیارد دلار به صورت شمش طلا صادر شده است. همچنین ۱.۹ میلیارد دلار طلا به وزن ۳۶ تن به امارات صادر شده است. این در حالیست که در ماه جولای صادرات طلای ترکیه به امارات تنها ۷ میلیون دلار بود.

از سوی دیگر در حالیکه در همان مدت صادرات مستقیم طلای ترکیه به ایران بین ۱.۹ تا ۱.۲ میلیارد دلار در نوسان بود، ناگهان در ماه آگوست به ۱۸۰ میلیون دلار تقلیل یافت.

یک تاجر مستقیم در دوبی گفت که از ماه آگوست نقل و انتقال طلا از طریق دوبی در مقیاس گسترده ای جایگزین صادرات مستقیم طلا از ترکیه به ایران شد و ظاهرا تهران اینکار را برای جلوگیری از اشکار شدن موضوع انجام می دهد.

رویترز می گوید اینکه چگونه این طلاها به دست ایران می رسد مشخص نیست ولی گفته می شود که از طریق قایق های چوبی و دیگر وسایل حمل و نقل دریایی از طریق مسافت ۱۵۰ کیلومتری بین دو کشور وارد ایران می شود.

یک معامله گر طلا در ترکیه اینگونه می گوید: ایران در حال حاضر به تجارت غیر مستقیم روی آورده است چرا که در صورت صادرات مستقیم محموله ها، این موضوع به طور قطع سر و صدای زیادی در ترکیه و رسانه های بین المللی به راه خواهد انداخت. هم اکنون نیز به نظر می رسد که محموله های شمش طلا به دوبی می روند نه تهران.

رویترز اینگونه ادعا می کند که شاید خریداران ایرانی طلا بخواهند که شمش ها را از ترس ایالات متحده آمریکا( کشوری که تحریم های زیادی را علیه ایران اعمال کرده است) پنهانی تحویل بگیرند. همچنین شاید آنها بخواهند که خریدهایشان کمتر در معرض آسیب های دولت ترکیه واقع شود.

در این موضوع هیچ شکی وجود ندارد که خرید و جابجایی شمش طلا از طریق دوبی به علت تحریم صورت می گیرد. در پی تحریم های سازمان ملل متحد علیه ایران، حمل و نقل هرگونه مواد مورد نیاز برای انرژی هسته ای به این کشور ممنوع است.

آمار تجاری رسمی دوبی در ماه آگوست هنوز منتشر نشده است اما آمار رسمی ترکیه صادرات طلا از این کشور را به دوبی تایید می کند. مطابق آمار رسمی، در ماه آگوست صادرات ۱.۴۵ میلیارد دلار طلا از طریق فرودگاه آتاتورک انجام و ۸۰۰ میلیون دلار طلا نیز از طریق مسافران فرودگاه استانبول صادر شده است.

میزان صادرات طلای ترکیه به امارات در ماه آگوست ۲.۲ میلیارد دلار برآورد شده است که از این میزان، ۱.۱۹ میلیارد دلار از طریق فرودگاه آتاتورک و ۷۷۶ میلیون دلار نیز از طریق فرودگاه استانبول صادر شده است.

یکی از کارگزاران رسمی فرودگاه آتاتورک می گوید که مسافران این فلز گرانبها را به منظور کاهش ریسک گم کردن یا دزدیده شدن، در کیف های دستی خود جابجا می کنند. این فرد به رویترز می گوید: حداکثر میزان طلایی که هر مسافر می تواند با خود حمل کند ۵۰ کیلو گرم است.

به گزارش افکارنیوز، رویترز مدعی می شود این موضوع نشان می دهد که در طول ماه آگوست، حجم بالایی از طلا توسط مسافرانی به نمایندگی از ایران به دوبی جابجا شده است.

این کارگزار به رویترز می گوید: تمام این فعالیت ها قانونیست. آنها این موضوع را اعلام می کنند، مالیات را می پردازند و تمام مراحل ثبت می شود بنابراین هیچ مورد غیرقانونی در این روند وجود ندارد. در حال حاضر نیز از ماه سپتامبر و اکتبر به بعد ترافیک زیادی به سمت دوبی دیده می شود./افکار نیوز

 


ویدیو مرتبط :
4/6 میلیارد دلار مبادلات تجاری ایران و ترکیه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ایران نیم میلیارد دلار طلا از ترکیه وارد کرد



ایران نیم میلیارد دلار طلا از ترکیه وارد کرد

 انتخاب :اداره آمار ترکیه اعلام کرد واردات طلای ایران از ترکیه در ماه مارس ۲۰۱۲ با رشد 37 برابری نسبت به مدت مشابه سال قبل به 480 میلیون دلار رسید.

 

به گزارش انتخاب؛ فارس به نقل از بلومبرگ نوشت: اداره آمار ترکیه اعلام کرد ایران واردات طلا، جواهر و فلزهای گران‌بها را از ترکیه افزایش داده است. این صادرات از 13 میلیون دلار در مارس سال گذشته به ارزش 480 میلیون دلار در ماه مارس امسال رسیده است.

 

درحالی که ترکیه به آمریکا اطمینان داده است که خریدهای نفتی خود را تا 20 درصد در سال جاری کاهش خواهد داد، اما تجارت کلی این کشور با جمهوری اسلامی ایران 47 درصد در 3 ماهه نخست2012 نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته و به 4.8 میلیارد دلار رسیده است.

 

خرید طلا و فلزات گرانبهای ترکیه در خاورمیانه از 282 میلیون دلار در 3 ماهه نخست سال گذشته به 942 میلیون دلار در مدت مشابه سال جاری افزایش یافته است.

 

بر اساس آمار بلومبرگ، کسری تجاری ترکیه از 24.6 میلیارد دلار در 3 ماهه نخست سال گذشته به 20.3 میلیارد دلار در مدت مشابه سال جاری رسیده است. کسری تراز حساب‌‌های جاری که شامل تجارت و جریان‌های مالی برای چهارمین ماه در ماه فوریه به 4.2 میلیارد دلار رسید که در سال گذشته برابر با 6 میلیارد دلار بود.

درحالی که ترکیه با کاهش واردات نفت خود از ایران موافقت کرده‌ است، مقامات این کشور اظهار داشتند که به تحریم‌های بیشتر اعمال شده توسط آمریکا و اتحادیه اروپا که سخت‌تر از تحریم‌های سازمان ملل است، متعهد نیستند.

 

ظفر چاغلایان وزیر اقتصاد ترکیه در 17 آوریل گفت: هزینه‌های اقتصادی تحریم تنها توسط ایران تحمل نمی‌شود بلکه ترکیه نیز آنها را تحمل می‌کند.

در این میان یک سخنگو در سفارت آمریکا در آنکارا از ادامه مذاکرات با ترکیه خبر داد.

تانر ییلدیز وزیر انرژی این کشور اخیرا گفته است: ترکیه تقریبا تمام انرژی خود را وارد می‌کند و افزایش 10 دلاری در قیمت هر بشکه نفت حدود 4 میلیارد دلار بر هزینه‌های واردات این کشور افزوده است.

 

وزارت انرژی ترکیه نیز اعلام کرد: ایران 40 درصد نفت این کشور را تامین می‌کند و تنها منبع بزرگ تامین سوخت ترکیه است.

بر اساس آمارهای رسمی، صادرات خالص طلا، جواهر و فلزهای گران‌بها ترکیه در سال جاری تاکنون به بیش از یک میلیارد دلار رسیده که این میزان در مدت مشابه سال گذشته 411 میلیون دلار بوده است./انتخاب