اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نقش برخی نمایندگان مجلس در تخلفات زمین‌خواری



 اخباراجتماعی ,خبرهای اجتماعی, زمین  خواری

معاون قضایی دادستانی کل کشور درباره نقش برخی نمایندگان مجلس در تخلفات زمین خواری گزارشی ارائه کرد و گفت: تروریست های محیط زیست، منابع طبیعی کشور را تخریب کرده‌اند.

به گزارش مهر، محمدجواد حشمتی در هم اندیشی شورای حفظ حقوق بیت المال اظهارداشت: ما نیاز به مدیریت جهادی برای مقابله با زمین خواری داریم. البته در حال حاضر برای سواحل قانون داریم و برای سایر اراضی هم قانون‌های مناسب وجود دارد اما این قانون‌ها مربوط به ۵۰ سال پیش است و آئین نامه اجرایی ندارد.

وی با بیان اینکه از محل نمایندگان مجلس خسارات زیادی به اراضی وارد می شود، گفت: در مناطق خوش آب و هوا، اسپانسرهای آنها ورود می کنند و حتی قانون ایجاد می کنند.

معاون قضایی دادستانی کل کشور با بیان اینکه برنجکاری در شمال کشور در حال تخریب و از بین رفتن است، افزود: اما در مناطقی برنجکاری می‌شود که به منابع آبی صدمه وارد می کند.

حشمتی ادامه داد: در قانون جدید دادستان کل کشور مسئولیت نظارت را بر عهده دارد که این قانون موارد ۲۸۸ تا ۲۹۴ را در بر می گیرد.

معاون قضایی دادستانی کل کشور با بیان اینکه برخی نمایندگان مجلس در تجاوز و تخریب اراضی نقش پررنگ و آسیب زا دارند، گفت: روستای زیارت در شهر گرگان، گردنه حیران در گیلان، کلاردشت و دیگر مناطق گردشگری از جمله مناطقی هستند که از این طریق آسیب‌های زیادی دیده اند.

وی با اشاره به اینکه رئیس قوه قضائیه به دادستان‌های کل کشور تذکر داده است، گفت: در هیچ عرصه ای قانون کم نداریم اما در اجرا با مشکل و تعلل مواجه‌ایم و باید حقوق بیت المال را دوباره احیا کنیم.

حشمتی با اعلام اینکه تروریسم محیط زیست در کشور به اراضی منابع طبیعی و محیط زیست لطمه بزرگی وارد کرده است، اظهارداشت: عده ای به عنوان تروریست محیط زیست صدمات سنگینی را به کشور وارد کرده‌اند و در اجرای برخی طرح‌ها در حوزه اراضی کشور شاهد کوتاهی مسئولان هستیم در حالی که قوانین در همه زمینه ها شفاف است.

وی با بیان اینکه در همه زمینه های حفظ محیط زیست و منابع طبیعی، قوانین شفافی داریم، افزود: دفاتر حقوقی و دستگاه های اجرایی در این زمینه تعلل می کنند در حالی که اقدامات آنها خسارت غیر قابل جبرانی را به محیط زیست وارد می کند.

معاون قضایی دادستانی کل کشور ادامه داد: رسیدگی به شکایات افراد در مراجع قضایی انجام می شود و در این زمینه مشکلی نداریم اما در ماده ۲۵ قانون ساماندهی اراضی، دادگستری‌ها موظف شده اند برای رسیدگی به اختلافات منابع طبیعی و اراضی، دادگاه‌های تخصصی تشکیل دهند.

وی با بیان اینکه تخریب واحدهای احداثی در اراضی ملی هم‌ ثروت ملی را هدر می‌دهد، گفت: ساختمان‌ها با سرمایه گذاری زیادی احداث می‌شوند و تخریب آنها خسارت زیادی را به بیت المال وارد می‌کند.

حشمتی با اشاره به اینکه روستاهای ما امروزه وضعیت اسفناکی دارند، اظهارداشت: با تبدیل اراضی روستایی و کشاورزی به ویلاها و ساختمان ها، در واقع دامداری، مرغداری و کشاورزی از بین می رود و آنها بیشتر به شهرها نیازمند می شوند.

وی ادامه داد: در نهایت روستائیان اراضی خود را به شهرها فروخته و یا اراضی آنها خشک می شود.

معاون قضایی دادستانی کل کشور با بیان اینکه فشار مقامات اجرایی در برخی مناطق و استان‌ها باعث شده بسیاری از اراضی ملی کشور برای صنعتی شدن از بین برود، گفت: تغییر کاربری‌ها در روستاها و سواحل هزاران هکتار زمین را در کشور نابود کرده است.

وی با بیان اینکه ما باید به مسئله پیشگیری و تجاوز منابع طبیعی و اراضی ملی بیش از گذشته توجه کنیم، اظهارداشت: در مواردی از قانون اساسی هم به این مسئله توجه شده است.

حشمتی با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس و حامیان مالی آنها درصدد زمین‌خواری هستند، افزود: متاسفانه نگاه امروز ما به محیط زیست فقط سوء استفاده و بهره برداری است و عده ای به دنبال لطمه زدن به جنگل، رودخانه، سواحل، آب، خاک، هستند که این در محیط زیست کشور اختلالات زیادی را به وجود آورده است.


اخبار اجتماعی  -  مهر 


ویدیو مرتبط :
بررسی پرونده زمین خواری در کمیسیون اصل 90 مجلس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نقش نمایندگان مجلس در زمین خواری ها


معاون قضایی دادستانی کل کشور با بیان اینکه برخی از نمایندگان مجلس و حامیان آنها در زمین‌خواری‌ها و تخریب منابع طبیعی نقش پررنگی دارند، گفت: در حالی که قوانین مبارزه با زمین‌خواری شفاف است اما مسئولین در این باره تعلل می‌کنند.

خبرگزاری ایلنا: معاون قضایی دادستانی کل کشور با بیان اینکه برخی از نمایندگان مجلس و حامیان آنها در زمین‌خواری‌ها و تخریب منابع طبیعی نقش پررنگی دارند، گفت: در حالی که قوانین مبارزه با زمین‌خواری شفاف است اما مسئولین در این باره تعلل می‌کنند.

محمدجواد حشمتی مهذب در دهمین هم‌اندیشی شورای حفظ حقوق بیت‌المال با بیان اینکه برای جلوگیری از زمین‌خواری به مدیریت جهادی نیاز داریم، اظهار داشت: برای حفظ اراضی سواحل و سایر اراضی و منابع طبیعی قوانین قابل قبولی داریم اما این قوانین مربوط به 50 سال پیش است و متاسفانه آیین‌نامه اجرایی ندارد.

وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس خسارات زیادی به اراضی و منابع طبیعی وارد ‌آورده‌اند، ادامه داد: در محل‌های خوش آب و هوا اسپانسرهای نمایندگان مجلس ورود می‌کنند و حتی دست به قانونگذاری هم می‌زنند.

وی با بیان اینکه برنجکاری در شمال کشور در حال از بین رفتن و نابودی است، گفت: در حالی که در شمال کشور به دلیل زمین‌خواری‌ها و ویلاسازی‌ها برنجکاری کاهش یافته در سایر مناطق برنجکاری به منابع آبی زیان جدی وارد می‌کند.

معاون قضایی دادستانی کل کشور با تاکید بر اینکه برخی از نمایندگان مجلس در تجاوز و تخریب اراضی و منابع طبیعی نقش پررنگی دارند، گفت: روستای زیارت در گرگان، گردنه حیران، کلاردشت و دیگر مناطق گردشگری از جمله مناطقی هستند که ورود نمایندگان مجلس و حامیان مالی آنها آسیب‌های جدی به این مناطق زده است.

حشمتی با بیان اینکه به دادستانی‌های کل کشور درباره مبارزه با زمین‌خواری تذکرهای جدی داده‌ایم گفت: هرچند که قوانین بسیار مناسبی برای مبارزه با زمین خواری وجود دارد اما در اجرا با مشکل مواجه هستیم.

وی با اشاره به بحث توریسم محیط زیست در کشور به اراضی منابع طبیعی گفت: عده‌ای به عنوان توریسم محیط زیست ضررهای زیادی را به محیط زیست وارد آورده‌اند و متاسفانه شاهد کوتاهی مسئولان هستیم هرچند که قوانین بسیار شفاف است.

معاون قضایی دادستانی کل کشور ادامه داد: دفاتر حقوقی و دستگاه‌های اجرایی در این زمینه تعلل می‌کنند در حالی که لطمات زیادی به محیط زیست کشور وارد آمده است.

وی با بیان اینکه رسیدگی به شکایات افراد در مراجع قضایی انجام می‌شود و مشکلی هم در این زمینه وجود ندارد، گفت: قرار بر این است که درباره پرونده‌های زمین‌خواری دادگاه‌های تخصصی تشکیل شود.