اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نقش ایران در بزدل خواندن نتانیاهو توسط دولت اوباما



اخبار سیاست خارجی - نقش ایران در بزدل خواندن نتانیاهو توسط دولت اوباما

«جفری گولدبرگ»، روزنامه‌نگار یهودی آمریکایی که ‌او را پرنفوذ‌ترین روزنامه‌نگار حوزه روابط با رژیم اسرائیل می‌نامند، ضمن پذیرش اینکه روابط دو طرف به بد‌ترین وضعیت خود رسیده، در ادامه سلسله تحقیر‌ها و توهین‌های دو طرف علیه هم از عبارات جالبی سخن به میان آورده که آمریکایی‌ها درباره نتانیاهو به کار می‌برند؛ ایران البته نقش مهمی در این ماجرا دارد.

«جفری گولدبرگ»، روزنامه‌نگار یهودی آمریکایی که ‌او را پرنفوذ‌ترین روزنامه‌نگار حوزه روابط با رژیم اسرائیل می‌نامند، با نقل عبارات بی‌سابقه مقامات آمریکایی در مورد مقامات رژیم اسرائیل، پرده از عمق اختلافات دو طرف برداشته و در عین حال پیش‌بینی کرده است، آینده روابط از هم اکنون که بد‌ترین نوع رابطه دور طرف بوده نیز بد‌تر خواهد بود.

به گزارش «تابناک»، گولدبرگ در مطلبی در این باره در شماره اخیر نشریه آمریکایی آتلانتیک نوشته است، هرچند پیش از این سابقه داشته ‌که مقامات آمریکایی از اصطلاحاتی مانند متمرد، کوته‌بین، منفعل و کندذهن و خودشیفته در مورد استفاده کنند، بزدل نامیدن نتانیاهو پدیده جدیدی است.

به گفته گولدبرگ، هم مقامات این دولت آمریکا و هم مقامات دولت سابق آمریکا در موارد با مقایسه کردن نتانیاهو با افرادی مانند رابین، بگین و شارون، او را در حد و اندازه نخست‌وزیری نمی‌دانند و سطح او را در حد شهرداران بیت‌المقدس می‌دانند که تنها مواظبند موقعیت آن‌ها در مقابل طرفداران تندرو‌ خود را از دست ندهند.

درگیری‌های لفظی و تحقیر کردن بین تیم‌های اوباما و نتانیاهو رویداد جدیدی نیست. ها‌آرتص فهرستی از دو موقعیت را بر‌شمرده ‌که یک طرف، طرف مقابل را تحقیر کرده و یا در مورد وی از الفاظ توهین‌آمیز استفاده کرده است.

پنج موقعیتی که طرف آمریکایی در موضع تهاجمی قرار داشته، به قرار زیر است؛
۱ ـ در مارس ۲۰۱۰ وقتی نتانیاهو درخواست توقف شهرک‌سازی‌ها را نپذیرفت، اوباما ناگهان جلسه با طرف اسرائیلی را متوقف کرد تا با خانواده‌اش شام بخورد. اوباما بدون شام دادن به مهمانانش به نتانیاهو گفته است: «به قسمت مسکونی کاخ سفید می‌روم تا با میشله و دختر‌ها شام بخورم. همین جا هستم، اگر تصمیم جدیدی گرفتی به من اطلاع بده».

۲ ـ در نوامبر ۲۰۱۱ پس از جلسه گروه بیست در کن فرانسه، در حالی که سارکوزی و اوباما گمان می‌کردند میکروفن آن‌ها خاموش است به بدگویی از نتانیاهو پرداختند. سارکوزی نتانیاهو را دروغگو نامید و در مقابل اوباما به وی گفت: «تو از دست او ناراحتی؟! من که باید هر روز با او در ارتباط باشم».

۳ ـ در مارس ۲۰۱۰، هیلاری کلینتون بر سر موضوع ساخت ۱۶۰۰ واحد مسکونی جدید در سرزمین‌های اشغالی، ۴۵ دقیقه از طریق تلفن با نتانیاهو مشاجره کرد.

۴ ـ در آوریل ۲۰۱۴، کری در بخشی از سخنان غیر قابل انتشار خود اظهار داشته بود، اگر اسرائیل به همین منوال ادامه دهد با خطر تبدیل شدن به یک دولت آپارتاید رو به رو خواهد بود.

۵ ـ در ماه می ‌۲۰۱۴، پس از شکست خوردن تلاش‌های کری در مسیر سازش، امریکایی‌ها طرف اسرائیلی را اصلی‌ترین خرابکار جریان مذاکرات نامیدند.

فهرست متقابلی از توهین به آمریکایی‌ها از سوی تیم نتانیاهو وجود دارد؛
۱ ـ در ماه می ‌۲۰۱۱، پس از دیدار با اوباما در کاخ سفید، نتانیاهو پروتکل و احترام رئیس‌جمهور آمریکا را زیر پای گذاشت و با گرفتن ژست معلم تاریخ می‌خواست اوباما را مجبور به پذیرش مرزهای ۱۹۶۷ کند.

۲ ـ در ژانویه ۲۰۱۴ یعالون وزیر جنگ نتانیاهو با مسخره کردن دیدگاه‌های کری نسبت به روند سازش در‌باره وی اظهار داشته که بهتر است زود‌تر یک جایزه صلح به کری داده شود تا دست از سر ما بردارد.

۳ ـ در جولای ۲۰۱۲ نتانیاهو در جریان انتخابات ریاست جمهوری بیشتر جانب رامنی را گرفت.

۴ ـ در اکتبر ۲۰۱۴ پس از مخالفت اوباما با شهرک‌سازی‌های اسرائیل، نتانیاهو به برنامه‌ای در شبکه CBS رفت و موضع دولت اوباما را مخالف ارزش‌های آمریکایی دانست.

۵ ـ در ماه مارس ۲۰۱۲ نتانیاهو در جلسه لابی آیپک با گفتن این جمله که «اسرائیل در موضوع توافق هسته‌ای با ایران، به جز خودش به جای دیگری نمی‌تواند اطمینان داشته باشد»، خاطرات برخی از نامه‌های مربوط به جنگ دوم جهانی را برای آمریکایی‌ها زنده کرد.

در حالی که توهین‌های دو طرف به همدیگر ادامه دارد، دو موضوع ریشه اصلی اختلافات اخیر است. از سویی به شکست رسیدن موضوع سازش و اصرار نتانیاهو بر شهرک‌سازی سطوح مختلف دولت اوباما و دولت نتانیاهو را درگیر کرده است.

به نوشته جروزالم پست، موشه یعالون وزیر جنگ اسرائیل در جریان سفر اخیر خود به ایالات متحده اجازه دیدار با جو بایدن، جان کری و سوزان رایس را دریافت نکرد و تنها چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا با تشریفات مختصری در پنتاگون از وی استقبال کرد و سامانتا پاور نماینده آمریکا در سازمان ملل حاضر شد با وی دیدار کند. این در حالی است که آسوشیتدپرس مدعی شده که یعالون شانس آورده که توانسته با خانم پاور دیدار کند زیرا دستور مخالفت با چنین دیداری دیر صادر شده است.

ریشه بی‌توجهی مقامات آمریکایی به وزیر جنگ رژیم اسرائیل، اظهارات قبلی وی در مورد وزیر خارجه آمریکا دانسته می‌شود. ظاهرا دو طرف بر سر مسأله سازش به اختلافات جدی برخورده‌اند و در حالی که کری، دولت نتانیاهو را در شکست تلاشش برای ایجاد سازش بین اسرائیل و فلسطینی‌ها مقصر می‌داند، یعالون در‌باره کری اظهار داشته که بهتر است زود‌تر یک جایزه صلح به کری داده شود تا دست از سر ما بردارد. از یکی از مقامات آمریکایی نقل شده که هیچ یک از متحدان امریکا به اندازه اسرائیلی‌ها قدرنشناس نیستند.

موضوع مهم دیگر مخالفت‌های نتانیاهو با روند مذاکرات دولت آمریکا با ایران و احتمال رسیدن به نوعی از توافق بر سر این موضوع است.

گواه این ادعا اشاراتی است که گولدبرگ به چرایی استفاده از کلمه بزدل در‌باره نتانیاهو کرده است. وی یادآور می‌شود که یک بار در سال ۲۰۱۰ و یک بار دیگر در سال ۲۰۱۲، نتانیاهو و باراک وزیر جنگ آن زمان اسرائیل، این ترس را در آمریکایی‌ها پدید آوردند‌ که در حال آماده شدن برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران هستند و استفاده دولت آمریکا از ترس از احتمال شروع جنگ به پیوستن کشورهای دیگر به رژیم سخت تحریم‌ها علیه ایران نیز کمک کرد.

 

اخبار,اخبار سیاست خارجی ,بنیامین نتانیاهو

 
ولی اکنون عده‌ای کمی چنین ترسی دارند. گولدبرگ که در سال ۲۰۱۰ جلد مجله آتلانتیک را به موضوع آماده شدن اسرائیل برای حمله به ایران اختصاص داده بود، اکنون از مقامات آمریکایی شنیده ‌که نتانیاهو بزدل و مشغول بلوف زدن است و جربزه حمله به ایران را ندارد و اتفاقا همین مسأله است که به آمریکایی‌ها امکان داده ‌در مذاکره با ایران، قدرت مانور و فضای عقب‌نشینی بیشتری داشته باشند.

روابط اسرائیل و آمریکا در پایین‌ترین سطح است و پس ‌از انتخابات میان‌دوره‌ای ماه آینده آمریکا، روابط می‌تواند به نحو چشمگیری بد‌تر هم بشود.

هرچند کاهش حمایت آمریکا از رژیم اسرائیل در سازمان ملل در سال آینده می‌تواند روابط دو طرف را از آن چیزی که هست هم بد‌تر کند، پیش از آن مسأله مهم احتمال توافق دولت اوباما با ایران بر سر مسأله هسته‌ای است. نتانیاهو فعلا می‌خواهد با دور زدن دولت اوباما، با تأثیرگذاری بر کنگره و مردم آمریکا، مانع توافق هسته‌ای با ایران شود.

اخبار سیاست خارجی - تابناک

 


ویدیو مرتبط :
اوباما: نتانیاهو در مورد توافق با ایران اشتباه میکند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دولت اوباما نتانیاهو را در برابر ایران بزدل می‌داند



اخبار,اخبارسیاست خارجی,بنیامین نتانیاهو


 اخبارسیاست خارجی  - دولت اوباما نتانیاهو را در برابر ایران بزدل می‌داند

جفری گلدبرگ که به انتشار گزارش‌های جنجالی مشهور است، در تازه‌ترین گزارش خود در نشریه آتلاتیک به نقل از یک مقام آمریکایی نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی را یک «بزدل» خوانده و نوشته است که اوباما می‌داند وی علیه ایران دست به حمله نمی‌زند.

به گزارش فارس، «جفری گلدبرگ» روزنامه‌نگار آمریکایی که ارتباط نزدیکی با مقامات اسرائیلی دارد و به انتشار گزارش‌های جنجالی مشهور است، در تازه‌ترین گزارش خود که در نشریه آتلانتیک منتشر شده، به اختلاف میان تل‌آویو و واشنگتن پرداخته و در مورد مسئله هسته‌ای ایران نوشته است که «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا دیگر تهدیدات «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی در مورد اقدام نظامی علیه ایران را جدی نمی‌گیرد.

وی ابتدای گزارش خود را با نقل قولی از یک مقام ارشد دولت آمریکا در مورد نتانیاهو آغاز کرده است. به گفته گلدبرگ، این مقام آمریکایی در مورد نتانیاهو گفته است: «بی‌بی (نتانیاهو)، یک آدم حقیر است.»

گلدبرگ سپس مدعی شده است که این اظهارات نشان‌دهنده آن است که روابط «ناگسستنی» اسرائیل و آمریکا به سمت یک «بحران تمام عیار» پیش می‌رود و حالا به بدترین وضعیت در تمام دوران رسیده و ممکن است بعد از انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره از این هم بدتر شود.

به ادعای نویسنده آتلانتیک اوباما ممکن است سال آینده در نشست مجمع عمومی سازمان ملل پوشش دیپلماتیک در رابطه با اسرائیل را کنار بگذارد، اما پیش از آن هم در صورتی که توافق هسته‌ای با ایران حاصل شود، ممکن است منازعه طرفین به رسانه‌ها کشیده شود.

گلدربرگ با بیان اینکه نتانیاهو و کابینه وی را می‌توان مقصر این تنش در روابط قلمداد کرد، نوشته است که نتانیاهو اخیرا به چند نفر اعلام کرده است که او دیگر روی اوباما «خط کشیده» و قصد دارد در صورت توافق، مستقیما با کنگره و مردم آمریکا صحبت کند. به نوشته آتلانتیک، یک مقام آمریکایی می‌گوید دولت اوباما «عصبانیت بی‌حد و حصر» خود از گسترش شهرک‌ها در اراضی اشغالی را که منجر به تضعیف روند سازش می‌شود، به نتانیاهو ابراز کرده است.

وی در ادامه مدعی شده است که مقامات دولت آمریکا در سال‌های اخیر در نشست‌های خصوصی با گلدبرگ، نتانیاهو را با الفاظی نظیر «متمرد»، «کوته‌بین»، «مرتجع» و «کند ذهن» یاد کرده‌اند، اما این اولین بار است که او شنیده است که یک مقام آمریکایی وی را «حقیر» توصیف می‌کند.

مقام آمریکایی در توضیح به کار بردن عبارت پست و حقیر در مورد نتانیاهو می‌گوید: «خبر خوب در رابطه با نتانیاهو این است که او از به راه انداختن جنگ می‌ترسد. خبر بد هم این است که او هیچ کاری برای کنار آمدن با فلسطینی‌ها یا کشورهای عرب سنی انجام نمی‌دهد. تنها چیزی که او به آن علاقه دارد، این است که از خود در برابر شکست سیاسی محافظت کند. او نه (اسحاق) رابین است، نه (آریل) شارون است، او قطعا (مناخیم) بگین هم نیست. او بی‌جربزه است.»

به نوشته گلدبرگ، وی این مسئله را با یک مقام آمریکایی دیگر که به طور مرتب با اسرائیل سر و کار دارد، در میان گذاشته است. این مقام نیز با به کار بردن لفظ «حقیر» برای نتانیاهو در مسئله فلسطین موافق بوده، اما گفته است که وی در قبال مسئله هسته‌ای ایران یک «بزدل» است. به گفته این مقام آمریکایی، دولت اوباما دیگر تهدید نتانیاهو مبنی بر انجام حمله پیش‌دستانه به تأسیسات هسته‌ای ایران را باور ندارد. این مقام آمریکایی در این رابطه گفته است: «الان دیگر برای اینکه او دست به کاری بزند، خیلی دیر شده است. دو، سه سال قبل، ممکن بود این اتفاق رخ دهد. اما او نهایتا نتوانست ماشه را بکشد. دلیلش هم ترکیبی از فشار ما و بی‌رغبتی او برای انجام کاری رادیکال بود. الان هم دیگر خیلی دیر شده است.»

گلدبرگ سپس مدعی شده است که این یک تغییر بزرگ در نگرش دولت اوباما نسبت به نتانیاهو است. در سال‌های 2010 و 2012 مقامات دولت آمریکا متقاعد شده بودند که نتانیاهو و «ایهود باراک» وزیر جنگ وقت اسرائیل آماده اقدام نظامی علیه ایران هستند. گلدربرگ اذعان کرده است که اوباما به شیوه‌ای حساب‌شده از این تهدید استفاده کرد تا اجماعی جهانی برای تحریم ایران شکل دهد. به ادعای آتلانتیک، در آن زمان حتی مقر مرکزی فرماندهی آمریکا نیز در حال رصد منطقه بودند تا زمان دقیق اقدام نظامی علیه ایران را پیش‌بینی کنند.

مقام آمریکایی با بیان اینکه امروز به ندرت چنین هراسی وجود دارد، گفته است: «احساس این است که بی‌بی‌ بلوف می‌زند. او (مناخیم) بگین "اوسیراک" نیست.»

اشاره این مقام آمریکایی به حمله سال 1981 جنگنده‌های رژیم‌صهیونیستی به نیروگاه هسته‌ای عراق به دستور نخست‌وزیر وقت این رژیم است.

گلدبرگ در ادامه این گزارش که اندکی پس از آن یادداشت هیل مبنی بر لزوم اجرای بازی پلیس خوب و پلیس بد از سوی اوباما و نتانیاهو در قبال ایران، منتشر شده، عنوان کرده است که راحت شدن خیال اوباما از عدم اقدام نظامی از سوی نتانیاهو، موجب شده تا دولت وی بتواند راحت‌تر با ایران مذاکره کند.

 هیل: در مقابل ایران، اوباما باید پلیس خوب و نتانیاهو پلیس بد باشد
به نوشته گلدبرگ، یکی دیگر از دلایلی که دولت اوباما نتانیاهو را فردی حقیر می‌داند، میل وافر او به حفظ کرسی نخست‌وزیری است. به همین دلیل هم هست که او با وجود اظهارات لفظی مبنی بر پایبندی به راهکار دو دولتی، همچنان به ساخت و ساز و انتقال یهودیان تندرو به مناطق فلسطینی‌نشین ادامه می‌دهد.

نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی روز گذشته انتقادات از شهرک‌سازی‌ها در کرانه‌ باختری و قدس شرقی را رد کرد و آن‌ها را به دور از واقعیت خواند. «جن ساکی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا دو روز قبل گفته بود اگر اسرائیل می‌خواهد در صلح زندگی کند، باید اقداماتی انجام دهد که از تنش‌ها بکاهد.

گلدربرگ در ادامه می‌نویسد: «این دولت نتانیاهو است که به نظر می‌رسد از واقعیات به دور است. بیت المقدس در آستانه انفجار انتفاضه سوم قرار دارد. این درست است که یهودیان حقی اخلاقی دارند که هرکجایی می‌خواهند در بیت‌المقدس که مقدس‌ترین شهر آن‌هاست، زندگی کنند. اما این هم درست است که یک دولت بالغ باید درک کند که همه حقوق را نمی‌توان هم‌زمان اجرا کرد. فلسطینی‌ها هم معتقدند، آن هم نه بدون دلیل، که هدف از انتقال ساکنان یهودی به مناطق کاملا عرب‌نشین، نه ایجاد یکپارچگی، بلکه تسلط بر آن منطقه و هرچه دشوارتر کردن شکل‌گیری پایتختی فلسطینی در شرق بیت‌المقدس است.»

نویسنده این یادداشت سپس با اشاره به خودداری «جان کری» وزیر خارجه آمریکا و «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی اوباما از دیدار با «موشه یعلون» که هفته گذشته به آمریکا سفر کرده بود، نوشته است که هیچ دوره‌ای را به یاد ندارد که بین تل‌آویو و واشنگتن تا این حد تنش باشد.

به نوشته گلدبرگ، حتی سران لابی‌های اسرائیل در آمریکا نیز این موضوع را تائید کرده و نتانیاهو را مقصر می‌دانند. «آوراهام فاکسمن» رئیس اتحادیه ضدافترا (از لابی‌های قدرتمند صهیونیستی) در این مورد می‌گوید: «اسرائیلی‌ها به حد کافی نقش آمریکا در حمایت اقتصادی، نظامی و سیاسی از اسرائیل را ارج نمی‌نهند.»

آتلانتیک در ادامه به تبعات این تنش پرداخته و مدعی شده است که از این پس نتانیاهو در برخورد با توافق هسته‌ای احتمالی با ایران، کار دشوارتری خواهد داشت و ضمنا پس از انتخابات میان‌دوره‌ای که این هفته برگزار می‌شود، دولت اوباما علاقه کمتری به دفاع از اسرائیل در برابر قطعنامه‌های احتمالی در سازمان ملل خواهد داشت.

گلدبرگ در ادامه مدعی شده است که هدف از این کار جلوگیری از ادامه شهرک‌سازی‌هاست. به گفته وی، دولت اوباما همچنان قطعنامه درخواستی فلسطینی‌ها برای به رسمیت شناختن دولت فلسطینی را وتو می‌کند، اما ممکن است آن را با قطعنامه‌ای جایگزین کند که شهرک‌سازی‌ها را محدود کند. این قطعنامه می‌تواند به انزوای جهانی اسرائیل منجر شود.

وی با بیان اینکه ممکن است کابینه نتانیاهو در برابر این طرح‌ها مقاومت کند، نوشته است که ممکن است این مسئله برای دوران سیاسی نتانیاهو خوب باشد، اما برای اسرائیل فاجعه‌بار خواهد بود.


 اخبار سیاست خارجی  - فارس