اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نقش آمریکا در ناپدیدشدن هواپیمای مالزی


یک رسانه غربی نیز پیش از این منطقی ترین احتمال در ناپدید شدن پرواز ام.اچ 370 را شلیک موشک آمریکایی به عمد یا اشتباه به سوی این بوئینگ دانسته بود و تاکید داشت واشنگتن بخوبی این راز را پنهان نگه داشته است.

خبرگزاری ایرنا: پرواز ام.اچ 370 خطوط هوایی مالزی هشتم ماه مارس سال گذشته میلادی (17 اسفند 92) با 239 سرنشین در مسیر کوالالامپور به پکن ناپدید شد و به رغم تلاش های تیم بین المللی سرنوشت هواپیما و مسافران آن تاکنون در پرده ای از ابهام قرار دارد و به پر راز و رمزترین پرواز تاریخ صنعت هوانوردی تبدیل شده است.

گذر روزها و نامشخص ماندن سرنوشت این پرواز، تقویت نظریه توطئه را در در پی داشته است.

برخی کارشناسان نقش آمریکا در ناپدیدشدن بویینگ 777 خطوط هوایی مالزی را مطرح کرده و احتمال می دهند آمریکا این هواپیما را به وسیله تجهیزات خود در یکی از پایگاه های نظامی منطقه مورد هدف قرار داده و اکنون در تلاش است از کشف واقعیت جلوگیری کند.

ناپدید شدن هواپیمای خطوط هوایی 'ایر آسیا' و پایان سرنوشت پرواز 8501 در آب های دریای جاوا، اکنون سرنوشت پرواز ام.اچ 370 را بار دیگر به صفحات رسانه های منطقه کشانده است.

تارنمای 'مالایی آنلاین' روز جمعه در مصاحبه ای با 'سارا باژیک' همسر یکی از قربانیان ام.اچ 370 نوشت: سقوط پرواز 'ایر آسیا' برای دیگر غم خانواده های قربانیان پرواز خطوط هوایی مالزی را تازه کرد. 

'سارا باژیک' که دو حادثه هوایی پس از ام.اچ 370 که یکی در مرز اوکراین و روسیه دیگری در منطقه جنوب شرق آسیا رخ داد را باعث شوکه شدن خود دانست و گفت که پشت پرده این اتفاقات مساله عمیقی مطرح است. 

وی گفت که این سه حادثه با یکدیگر در ارتباط هستند و مسائل فنی در وقوع این حوادث مطرح نیست و مدارک زیادی وجود دارد که می تواند این ادعا را ثابت کند.

باژیک در ادامه گفت: من یک نظریه پرداز توطئه نیستم، 22 سال به عنوان مدیر تجاری مایکروسافت کار کرده و به کشورهای زیادی سفر کرده ام و می توانم چنین ادعای را مطرح کنم. 

وی که تصمیم گرفته برای کسب آخرین اطلاعات از سرنوشت همسر خود در مالزی بماند، در اثبات ادعای خود در مورد نظریه توطئه، به فساد موجود در مالزی، منازعات منطقه ای و تنش های جغرافیایی سیاسی منطقه جنوب شرق آسیا اشاره کرد و گفت که این عوامل در ناپدیدشدن پرواز ام.اچ 370 نقش دارند.

سارا باژیک در ادامه به هک شدن آدرس اینترنتی خود و برخی از خانواده های قربانیان و تهدید شدن برخی از آنها اشاره کرد و گفت که خانه اش در شهر پکن چین مورد تهاجم قرار گرفته است.

وی در گفت وگوهای مختلفی که با کارشناسان و افراد متخصص داشته به این باور رسیده است که امکان سقوط بویینگ غول پیکر خطوط هوایی مالزی در آب های اقیانوس هند بدون پیدا کردن قطعات آن امکان ندارد. از این رو داستان های ارائه شده را کاملا غیرقابل باور می داند و هنوز بارقه های زنده بودن سرنشینان پرواز ام.اچ 370 در او زنده است. 

یک رسانه غربی نیز پیش از این منطقی ترین احتمال در ناپدید شدن پرواز ام.اچ 370 را شلیک موشک آمریکایی به عمد یا اشتباه به سوی این بوئینگ دانسته بود و تاکید داشت واشنگتن بخوبی این راز را پنهان نگه داشته است.

مردم مالزی و چین طی چند ماه گذشته در شبکه های اجتماعی بسیار به مساله توطئه در ناپدید شدن پرواز ام.اچ 370 پرداختند و تاکید کردند آمریکا از راه های مختلف به دنبال انحراف افکار عمومی است و این در حالی است فناوری های روز که آمریکا مدعی دست یافتن به آن ها است باید جوابگوی رسیدن به پاسخ سوالات مردمی باشد که ماه ها است در انتظار دلیل قانع کننده ای مانده اند.

براساس یکی از این تئوری ها، برخی تبهکاران که نام آمریکا نیز در میان آن ها دیده می شود سیستم لیزری را آزمایش کرده اند که منجر به سقوط پرواز ام.اچ 370 شده است.

رسانه های آمریکا پیش از این نیز اعلام کردند ارتش این کشور به اسلحه جدیدی دست یافته که به وسیله اشعه لیزر کار می کند و قرار است این سلاح از سال 2014 به طور رسمی در نیروی دریایی آمریکا مورد استفاده قرار گیرد.

'وارک دوگان' مدیر سابق شرکت هواپیمایی فرانسه نیز اخیرا احتمال داد آمریکا، هواپیمای ناپدید شده خطوط هوایی مالزی را سرنگون کرده و اکنون برای مخفی کردن ماجرا تلاش می کند.

وی گفت: هواپیمای بوئینگ 777 مالزی به هیچ وجه در محلی که عملیات جستجو صورت گرفت سرنگون نشده است، بلکه باید در نزدیکی پایگاه نظامی آمریکا در منطقه 'دیه گو گارسیا' به دنبال آن گشت.


ویدیو مرتبط :
هواپیمای مالزی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

همه احتمالات درباره ناپدیدشدن هواپیمای مالزی



اخبار,اخبار بین الملل ,ناپدیدشدن هواپیمای مالزی

 

اخبار بین الملل - همه احتمالات درباره ناپدیدشدن هواپیمای مالزی

11 روز از ناپدیدشدن هواپیمای پرواز ام.اچ 370 مالزی با 239 مسافر گذشت و اثری از این بویینگ غول پیکر برغم استفاده از تمام فناوری ها و اطلاعات ده ها ماهواره به دست نیامد.

به گزارش ایرنا، طی روزهای اخیر گمانه زنی های متفاوتی در خصوص چگونگی ناپدیدشدن هواپیما و عوامل دخیل در آن توسط مقامات و رسانه ها مطرح شده است.

باران شهاب سنگ ها، موشک ها و توطئه نظامی، تئوری ورود بیگانان و یا بشقاب پرنده ها از جمله مواردی است که این روزها به آن پرداخته شده است. برخی معتقدند این هواپیما با مسافرانش به یک چاله فضایی منتقل شده اند و بار دیگر مثلث برمودا در افکار عمومی زنده شد.

نگاهی گذرا به گمانه زنی ها در خصوص ناپدیدشدن هواپیمای مالزیایی

** دخالت آمریکا و چین
در محافل مختلف رسانه ای و غیررسانه ای دخالت آمریکا و چین در ناپدیدشدن این هواپیما مطرح می شود.

این افراد استفاده از فناوری های پیشرفته و تحت پوشش قرار داشتن تمام منطقه توسط رادارها و ماهواره های آمریکا و چین را مدنظر قرار می دهند و احتمال ساقط شدن هواپیما توسط این دو کشور را مطرح می کنند و سکوت کنونی را نیز ناشی از این امر می دانند.

آمریکا از گذشته نیز سوابقی در هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری را دارد و چین نیز به ظن این رسانه ها در فضای مجازی از ایغورها در هراس است و احتمال هر اقدامی از این دست می رود.

به اعتقاد این رسانه ها ارایه اطلاعات دیر هنگام ناشی از شرایط پشت صحنه این ماجرا است.

** هواپیماربایی
کارشناسان سه عامل را برای این سناریو در نظر می گیرند: غیرفعال شدن تمام وسایل ارتباطی هواپیما، ارتباط هواپیما چند دقیقه پیش از ناپدیدشدن از دید رادارها و عدم توان بررسی توسط سیستم موقعیت یابی جهانی.

این سناریو زمانی رنگ می بازد که براساس آمارها تاکنون 370 هواپیماربایی انجام شده است، اما به هر شکل سوخت هواپیما پایان می یابد و باید هواپیما در مکانی فرود آید و یا در اقیانوس هند سقوط کند که اثری از آن باقی خواهد ماند.

** کنترل از راه دور
یک کارشناس مبارزه با تروریسم گفته است این امکان وجود دارد که هواپیما با دستکاری سیگنال ها از راه دور کنترل شده و نسبت به ربودن آن اقدام کرده باشند.

براساس این نظریه هکرها امکان دارد به این توانایی دست یافته باشند. اما این هواپیما به کجا هدایت شده و یا در کجا ساقط شده است.

** هواپیماربایی برای فروش
اطلاعات رادارهای نظامی نشان داد که این هواپیما به سمت جزایر آندامان منطقه ای دور دست در اقیانوس هند تغییر مسیر داده است.

برخی رسانه ها فروش این هواپیما بویینگ 777 را پس از فرود در حدس و احتمالات خود بیان کرده اند که ارزش آن حدود 200 میلیون دلار است.

** آسیب دیدن سیستم ها
آسیب شدید سیستم های پرواز مانند هیدرولیک، ناوبری و ارتباطی و از کنترل خارج شدن هواپیما و سقوط آن از دیگر احتمالات مطرح شده در بین رسانه ها طی چند روز گذشته در خصوص سرنوشت این هواپیمای مسافربری است.

اما بار دیگر در این احتمال بقایای هواپیما مطرح می شود که تاکنون یافت نشده است.

** اکسیژه کابین خلبان
صدمه دیدن سیستم هوا و یا نشت هوای داخل کابین هواپیما و کاهش فشار از دیگر محورهایی است که این روزها به نقل از کارشناسان در رسانه ها مطرح شد.

در این حالت خلبان با کمبود اکسیژن مواجه شده و قادر به کنترل هواپیما نخواهد بود.

این هواپیما می تواند در این زمان در حالت اتوماتیک قرار داشته باشد ، اما پس از مدتی سقوط خواهد کرد.

** خطای انسانی
در ساخت و کنترل هواپیماهای مسافری از فناوری های پیشرفته و پیچیده ای استفاده می شود اما در سال 2007 خطای یک خلبان در خطوط هوایی مالزی به سقوط هواپیما منجر شد و گروهی کشته شدند.

** انفجار هواپیما
سوخت بالای هواپیما و احتمال انفجار آن نیز طی چند روز گذشته مطرح شد اما کارشناسان این سناریو را ضعیف دانسته اند.

به عقیده کارشناسان هوانوردی تنها در صورتی انفجار می تواند انجام شده باشد که دو هواپیما با یکدیگر در آسمان برخورد کنند و یا در آن بمب گذاری صورت گرفته شده باشد.

در صورت انفجار نیز آثاری از هواپیما باقی خواهد ماند.

** خودکشی خلبان
سقوط هواپیما به دلیل خودکشی خلبان هواپیما نیز گزینه ای است که توسط مقامات مالایی در دست بررسی است، هر چند خلبانان متعهد می شوند دست به این اقدام نزنند.

این فرضیه شش روز پس از ناپدید شدن بویینگ 777 در دستور کار بازرسان سازمان سیا نیز قرار گرفت.

آمریکا عامل نیم درصد از سوانح هوایی منجر به مرگ را خودکشی خلبان می داند.

براساس برخی آمارها طی 20 سال گذشته 24 خلبان آمریکایی در زمان پرواز اقدام به خودکشی کرده اند.

** اقدام کادر پرواز
اقدام کادر پرواز و خلبان و کمک خلبان برای هدایت هواپیما به نقطه مدنظر خود نیز از فرضیه های قوی است که این روزها پیگیری می شود.

مقامات مالایی هم اکنون بحث روحی روانی کادر پرواز، خانواده ها، عقاید و مسایل دیگر را مطرح و در حال بررسی آن هستند.

برخی رسانه های مالزی برای خلبان هواپیما پرونده سیاسی بازکرده و محکوم شدن انور ابراهیم رهبر مخالفان دولت مالزی به پنج سال زندان و هم حزبی بودن خلبان با انور را مدنظر قرار داده اند.

در آخرین اطلاعات منتشر شده برخی رسانه ها نیز از نسبت فامیلی خلبان هواپیما با ماهاتیر محمد نخست وزیر پیشین مالزی سخن گفته اند.

این فرضیه ها طی روزهای اخیر در محافل مختلف مطرح شد اما نتیجه یازده روز جستجو برای یافتن اثری از هواپیمای ناپدیدشده صفر بوده است.

اخبار بین الملل - ایرنا