اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نقشه انتخاباتی اصولگرایان چیست؟



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

نقشه انتخاباتی اصولگرایان چیست؟

دولت ولایتی با كابینه ائتلافی

از آن روزی كه حداد عادل ائتلاف سه نفره 1+2 را بدون هماهنگی با علی اكبر ولایتی و باقر قالیباف افشا كرد، گمانه دلخوری دیگر اصولگرایان بی‌خبر و غایب در این نشست‌های انتخاباتی سه نفره قابل حدس بود؛ دلخوری‌هایی كه باعث شد تا از هر گوشه اردوگاه به هم ریخته اصولگرایان ندای مخالفت و انتقاد به گوش برسد.

حبیب‌الله عسگراولادی اعلام كرد كه به ولایتی گفته‌ام حداقل هفت، هشت نفر باید به این جمع اضافه شوند و دیروز هم محمدرضا باهنر یكی دیگر از چهرهای پر نفوذ اصولگرایان نتوانسته ناراحتی خود از بی‌توجهی ولایتی (مبدع اولیه ائتلاف 1+2) را پنهان كند، او در همین رابطه به باشگاه خبرنگاران می‌گوید: «كاندیداها از جریان‌ها، گرایش‌ها و قطب‌های مختلفی هستند و برای رسیدن به وحدت نظر و انسجام هیچ كدام از این ظرفیت‌ها را نباید فراموش و رها كرد، این جلسه سه نفره نیروهای خوب و قابل تاملی هستند شاید هم نهایتا یكی از آنها رییس‌جمهور شود اما این مجموعه اصلا جامع و مانع نیست و ما فكر می‌كنیم كه باید حداقل شش یا هفت نفر دیگر نیز به این ائتلاف اضافه شوند و بنشینند و با یكدیگر گفت‌وگو كنند، خصوصا كه مقام معظم رهبری نیز طی چند روز گذشته فرمودند كه كار اجرایی بسیار سخت است و به تدبیر، برنامه، تیم، خرد جمعی و عقل نیاز دارد.»

گذشت چند ساعتی از این اظهارات باهنر كافی بود تا خبر احتمال اضافه شدن محسن رضایی به ائتلاف سه نفره منتشر شود. این خبر تایید نشده بود كه مشخص شد ولایتی، قالیباف و حداد عادل، حسین مظفر را به عنوان رییس ستاد انتخابات ائتلاف 1+2 انتخاب كرده‌اند. مجموع قرائن و شواهد حاكی از آن است كه این سه نفر (ولایتی، قالیباف و حداد عادل) در روزهای درگیری اصولگرایان با محمود احمدی‌نژاد به فكر حل بحران جانشینی محمود احمدی‌نژاد افتاده‌اند و برگزاری نشست با آیات مهدوی كنی، شیخ محمد یزدی، جنتی و عسگراولادی در همین رابطه بوده است.

اما سوال اصلی این است كه آیا كاندیدای نهایی اصولگرایان برای انتخابات ریاست‌جمهوری فردی است كه در نهایت از این ائتلاف1+2 بیرون می‌آید یا آنكه اتفاقات دیگری رخ خواهد داد؟با توجه به فعل و انفعالات این روزهای اصولگرایان پاسخ به این پرسش كه نقشه انتخاباتی اصولگرایان چه خواهد بود بدون توجه به این نكات غیر ممكن است كه؛

1- غلامعلی حداد‌عادل از طراحی ساز‌و‌كاری سخن گفته بود كه قرار است جلوی تعدد كاندیدا را بگیرد و به قول او «اصولگرایان نباید با بیش از یك كاندیدا در انتخابات شركت كنند زیرا رقابت بین اصولگرایان منجربه شكست می‌شود». این در حالی است كه حداد عادل پیش از این گفته بود اگر احساس تكلیف كند به میدان 

2- باقر قالیباف هم كه سال‌هاست در پی ریاست‌جمهوری است، فعالیت‌های زیرپوستی انتخاباتی خود را آغاز كرده است.

3- علی‌اكبر ولایتی با موتوری روشن و چراغی خاموش در حال حاضر میاندار اصلی هیات اصولگرایان است وفعلا ترجیح داده سكوت پیشه كند و به شایعات حضورش دامن نزند تا وقت مقتضی.

پرسشی كه پیش می‌آید این است كه با توجه به اظهارات محمدرضا باهنركه گفته است: «شاید نهایتا یكی از این سه نفر رییس‌جمهور شوند. «چه كسی در میان این سه نفر «كاندیدای محبوب»، «گزینه معقول» و «فرد رای‌آوری» خواهد بود كه بتواند:

1- از هزینه‌های حاصل شده مدیریت پر شبهه كشور بكاهد.

2- فصل الخطاب دوئل اصولگرایان با یكدیگر باشد.

3- دولتی را تشكیل دهد كه از پتانسیل گردهم آوری همه دلسوزان دل‌نگران كشور را فارغ از خط كشی‌های سیاسی داشته باشد.

4- مرد محترم، مقبول و معقول جناحین سیاسی و نظام باشد كه بتواند تهدیدهای موجود را به فرصت تبدیل سازد.

5- مرد میدان‌های سخت با داشتن مولفه‌های رفتارهای غیر باندی، معتدل، میانه رو، عقلگرا و دوراندیش باشد.

6- دلخوری‌های به وجود آمده پس از انتخابات 88 را كمرنگ كند.

7- توان حل مشكلات درونی و مصایب بیرونی را داشته باشد.

بر حسب ظواهر شخصیتی و هویت فردی نه تنها این سه نفر كه هیچ یك از اسامی مطرح شده دارای تمامی این مولفه‌ها نیستند اما آنچه كه اهمیت دارد این است كه از میان این افراد كدام یك مولفه حداكثری را دارد. بر همین اساس باید از نام باقر قالیباف و حداد عادل گذشت و در غیاب اجباری چهره‌های محبوب اصلاح‌طلب تنها نام علی‌اكبر ولایتی باقی می‌ماند.

مساله‌یی كه چندی پیش امیرمحبیان نیز به آن اشاره كرده بود: «ولایتی مبدع مدل ?+? است و تحركات اخیر او نشان می‌دهد كه در این انتخابات قصد دارد با اتكا به مدل‌های تركیبی در دولت آینده حضور یابد، حال به عنوان نفر نخست یا نفر دوم.»

برخی اخبار حكایت از آن دارد كه علی اكبر ولایتی با راه‌اندازی ائتلاف سه نفره درصدد اعلام آمادگی خود برای ایفای نقش برادر بزرگ‌تر برای اصولگرایان و عملیاتی كردن شكل دیگری از آرزوی دیرینه علی اكبرناطق نوری و هاشمی‌رفسنجانی برای دولت وحدت ملی تحت عنوان كابینه ائتلافی است.

ولایتی در غیاب چهره‌هایی مانند ناطق نوری، علی لاریجانی و حسن روحانی جدی‌ترین گزینه كابینه ائتلافی است. ولایتی گویا به دنبال دور هم نشاندن تمامی ژنرال‌های اصولگرا و برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب در كابینه یازدهم است. این دیپلمات كهنه كار هم رابطه خوبی با آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی دارد و هم درون نظام از موقعیت ویژه‌یی برخوردار است. 

اصلاح‌طلبان او را چهره‌یی معتدل می‌شناسند و اصولگرایان برنامه‌ریزی‌های تشكیلاتی خود را وابسته به نظر او می‌دانند. اما اینكه آیا علی‌اكبر ولایتی می‌تواند منطقه الفراغ موجود میان جریان‌های سیاسی كشور را پر كند یا نه باید با گذر زمان مشاهده كرد اما آنچه از مجموعه اتفاقات می‌توان مشاهد كرد، چراغ سبزی است كه علی اكبر ولایتی دیده است. هر چه هست به نظر می‌رسد دولت ولایتی با كابینه ائتلافی تنها راهكار اصولگرایان برای دولت بعدی ایران است تا كه شاید اتفاق ناگواری رخ ندهد./اعتماد

 


ویدیو مرتبط :
تیوری و نقشه اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری 96

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رونمایی از دومین مثلث انتخاباتی اصولگرایان



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

رونمایی از دومین مثلث انتخاباتی اصولگرایان 

 جبهه پیروان خط امام و رهبری هم یک مثلث انتخاباتی دارد، شاید یک 1+2 جدید؛ منوچهر متکی که هفته پیش ورودش را به انتخابات اعلام کرد و اکنون یحیی آل‌اسحاق و محمدرضا باهنر که روز گذشته کاندیداتوری آنها قطعی شد.

بدین ترتیب آنگونه که پیش‌تر هم توسط سخنگوی جبهه پیروان اعلام شده بود، فاز بعدی فعالیت این مجموعه برای انتخابات بیرون آوردن یک ضلع از سه ضلع این مثلث به عنوان کاندیدای قطعی جبهه پیروان است، مرحله‏ای که بزرگ‌ترین چالش آن می‏تواند اقناع دو ضلع دیگر این مثلث انتخاباتی باشد.

اعلام کاندیداتوری به دوسبک مختلف

در حالی که روز گذشته یحی آل اسحاق اعلام رسمی کاندیداتوری‏اش برای انتخابات را در یک نشست خبری، چشم در چشم نماینده‌های رسانه‌ها کلید زد، خبر کاندیداتوری محمدرضا باهنر شب قبل از آن در خلال چند خبر و شایعه پراکنده و با اعلام محسن کوهکن تایید شد، بی‌آنکه نشست خبری و اعلام موضعی در کار باشد.

از جدی شدن شایعه اعلام کاندیداتوری محمدرضا باهنر تا اعلام رسمی آن حتی 12 ساعت هم طول نکشید. در ساعات میانی روز دوشنبه خبری روی خروجی خبرگزاری مهر قرار گرفت مبنی بر اینکه محمدرضا باهنر روز چهارشنبه 23 اسفند در مشهد و روز جمعه 25 اسفند در کرمان همایش انتخاباتی خواهد داشت و قرار است در یکی از این همایش‌ها اعلام کاندیداتوری کند. 

باهنر خود هنوز در این خصوص لب به سخن نگشوده، اما وقتی چند ساعت بعد از انتشار این گزارش سخنگوی مجلس هشتم خبر انتصابش به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی محمدرضا باهنر در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده را تایید کرد معلوم شد که نام باهنر را نیز باید قطعا به لیست نامزدهای انتخاباتی اضافه کرد.

محسن کوهکن روز دوشنبه در پاسخ به این سوال که خبر انتصاب شما به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی آقای باهنر در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده صحت دارد یا خیر؟ اظهار کرد: «آقای باهنر در این خصوص با بنده صحبت کردند و بنده هم هر پیشنهادی در راستای پیشبرد اهداف انقلاب باشد را می‌پذیرم.» وی افزود: «موضوع ریاست ستاد آقای باهنر از سوی ایشان با بنده در میان گذاشته شد و بنده هم پذیرفتم.»

شمایل اقتصادی آل اسحاق در انتخابات

از آن طرف اما یحیی آل اسحاق با گام‏هایی مستحکم‏تر وارد عرصه شد؛ برگزاری یک نشست خبری و اظهارنظر مفصل درباره موضوعات اقتصادی و سیاسی و... می‏تواند نشان از جدیت آل‏اسحاق داشته باشد؛ جایی که او تاکید داشت که بر اساس تصمیمش می‏خواهد با شمایلی اقتصادی وارد انتخابات شود.

شاید از همین رو هم بود که موضوعات اقتصادی قسمت عمده سخنان آل اسحاق را به خود اختصاص داد؛ سخنانی که از تلاش غرب برای تبدیل کردن فشارهای اقتصادی به یک تهدید علیه ایران شروع شد و به انتقاد از برنامه‏ریزی‏های دولت رسید. آنجا که آل اسحاق اعتقاد داشت؛ «بودجه تبدیل به یک معضلی برای کشور شده و تصویب بودجه یک‌سوم بسیار زیان آور است» و در این شرایط اگر «رشد اشتغال منفی نشده باشد ثابت مانده.» او که اعتقاد دارد «سیاست‌های اقتصادی کشور با گفتمان مقاومت در تناقض است» تصریح کرده که «بازنگری جدی در حوزه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاست خارجی باید در دستور کار دولت آینده باشد.»

وی البته به شیوه تمام کاندیداهای منتقد دولت نقبی هم از سر انتقاد به بحث هدفمندی یارانه‌ها زد و به حداقل رسیدن سرمایه‌گذاری در کشور و افزایش نقدینگی را نتیجه اجرای بد قانون هدفمندسازی یارانه‌ها دانست و گفت: «آنچه ملاک و تئوری دولت در حوزه اقتصاد یعنی رویکرد توزیعی و توزیع مجدد بوده باید در دولت آینده بازنگری شود.»

البته لزوم حفظ استقلال بانک مرکزی هم یکی از محورهای صحبت این کاندیدای ریاست‌جمهوری بود که از چندین روز پیش حزب موتلفه حمایتش را از او اعلام کرده است. رئیس اتاق بازرگانی تهران البته تاکید کرد: «در شرایط حساس باید از آدم چوب بتراشیم نه اینکه آدم‌ها را چوب کنیم، لذا استفاده از ظرفیت کارشناسی کشور برای دولت آینده بسیار مهم است نه اینکه بخواهیم آنان را از این کار منع کنیم.»

اتحاد در حرف، جدایی در عمل

اما همه این بحث‏ها به آن معنا نیست که آل اسحاق حرف سیاسی برای زدن در این خصوص نداشت. مهم‌ترین حرف سیاسی او چیزی بود که تقریبا شاه بیت سخن تمام اصولگرایان است، البته بدون آنکه عملی در پی آن باشد. او گفت که «از تمام گروه‌های اصولگرایی دعوت و بلکه خواهش می‌کنم که همه باهم یک ائتلافی تشکیل دهند چراکه امروز شرایط به گونه‌ای است که همدلی و وحدت را می‌طلبد که اگر جز این باشد به نتیجه نمی‌رسیم.»

اما کدام ائتلاف و در چه شرایطی؟ حرف‏هایی که آل اسحاق در این خصوص زده هم آشناست و صد البته تکراری: «در جبهه پیروان نیز من، آقای متکی و باهنر کاندیدا شدیم که امروز صبح هم جلسه داشتیم و درهای باز سیاست این ائتلاف سه نفره است.»

خیلی واضح است که کپی برابر با اصل این سخنان را همه آنها که دنبال‌کننده اخبار سیاست هستند در این دو ماه اخیر بارها از زبان ائتلاف 1+2 شنیده‏اند؛ یعنی همان مثلث اول اصولگرایان. همانطور که دیگر اصولگرایان هم چنین می‏گویند.

آل اسحاق در پایان سخنانش هم گفت: «ما آمادگی داریم با ائتلاف سه گانه و تمام کاندیداهای جریان اصولگرا وارد تعامل شویم و تحت نظر نهادهای تاثیرگذار همچون جامعتین در نهایت یک نفر از میان تمام کاندیداها انتخاب و به جامعه معرفی شود، لذا این دعوت و خواهش من را پذیرا باشید و سعی کنید که در انتخابات سعه صدر داشته باشید.»

جبهه پیروان و چالش اتحاد از بیرون و درون

فردا نشست سراسری جبهه پیروان برگزار خواهد شد و قطع به یقین باز هم صحبت‏هایی درخصوص لزوم اتحاد اصولگرایان مطرح می‏شود. جایی که می‏توان پیش‌بینی کرد اکثر چهره‌های شرکت کننده از نگرانی خود در خصوص آینده اصولگرایی و تمایلشان به ایجاد اتحاد سخن بگویند. اما آیا چالش اصلی جبهه پیروان این مساله خواهد بود؟ به نظر برای پیدا کردن جواب این سوال کافی است اظهارنظری از منوچهر متکی درخصوص کاندیداتوری‏اش را یادآوری کرد، آنجا که گفت: «کاندیداتوری‌ام در انتخابات بواسطه کار تشکیلاتی نیست و به نفع هیچ‌کس کنار نخواهم رفت.» 

این گفته قطعا می‏تواند تمام آنچه برای ساختن طناب اتحاد بافته شده بود را پنبه کند. تازه هنوز محمدرضا باهنر هم لب به سخن نگشوده تا معلوم شود نظر او درباره کنار رفتنش چیست، همانطور که شاید یحیی آل‌اسحاق هم در روزهای آینده چنین موضعی اتخاذ کند. جز این اما یک مشکل دیگر هم پیش روی این جبهه برای معرفی کاندیدا قرار دارد.

5 روز پیش حبیب‌ا... عسگراولادی گفته بود: «جبهه پیروان خط امام و رهبری تابع نظرات جامعتین هستند و از این منظر هیچ مشکلی وجود ندارد.» اما بعد از این سخنان بود که یک عضو شورای مرکزی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به تلاش جامعتین برای جلوگیری از تکثر کاندیداها در جریان اصولگرایی و ایجاد اجماع در این جریان گفت: «برنامه برای ایجاد وحدت اینگونه است که ائتلاف سه‌گانه تقویت شود و کسانی که زمینه رای‌آوری داشته و با ملاک‌های تعیین شده همخوانی دارند به این ائتلاف اضافه شوند و در نهایت یک کاندیدا از این مجموعه انتخاب شود.»

حجت‌الاسلام رضا آشتیانی عراقی با اشاره به تلاش جامعتین برای ایجاد وحدت در جریان اصولگرایی اظهار کرد: «جلساتی میان جامعتین در این خصوص برگزار شده و تقویت ائتلاف سه گانه در دستور کار آنان قرار دارد.»

سخنانی که اگر جدی باشد تنها می‏تواند منتهی به دو نتیجه شود؛ کنار کشیدن جبهه پیروان از معرفی کاندیدا یا معرفی نامزد بدون تایید جامعتین. دو راهبردی که اولی با توجه به جدیت متکی و آل اسحاق چندان امکان پذیر به نظر نمی‌رسد و دومی در تناقض با سخنان پیشین دبیرکل و برخی دیگر از چهره‌های جبهه پیروان خط امام و رهبری است./آرمان