اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نقد مشایی بر صدا و سیما، دامن دولت را هم می گیرد



نقد مشایی بر صدا و سیما، دامن دولت را هم می گیرد

ابتدا باید پرسید چرا جناب مشایی چهار سال قبل در چنین روزهایی بر عملکرد صدا و سیما در قبال انتخابات ریاست جمهوری خرده نمی گرفت؟ آیا چهار سال پیش صدا و سیما بی طرف تر از امروز بود؟ شاید در جواب این نقد گفته شود که صدا و سیما چهار سال قبل هیچ حمایتی از محمود احمدی نژاد در مواجهه با رقبایش نکرد. اگر این ادعا مطرح شود، در واقع باب انکار باز شده است و به همان دلیل که آقای مشایی معتقد است تلویزیون ایران در سال 88 جانب احمدی نژاد را نگرفت، عزت الله ضرغامی هم الان می تواند مدعی شود تلویزیون ایران از هیچ کاندیدایی حمایت آشکار یا پنهان نمی کند.

عصر ایران؛ در خبرها آمده بود که اسفندیار رحیم مشایی، از عملکرد صدا و سیما در آستانه انتخابات ریاست جمهوری انتقاد کرده و گفته است: " از خدمات خوب رسانه ملی آگاه هستم اما این رسانه در آستانه انتخابات از لحاظ جانبداری از نامزدهای انتخابات آتی ریاست جمهوری خوب عمل نکرده و این سابقه خوبی برای آن نیست. مردم عملکرد رسانه ملی را در انتخابات دوره های گذشته به خوبی به یاد دارند و بر این اساس صدا و سیما باید کاملا مراقبت کند و مشی معتدل تری را در این عرصه دنبال کند."

انتقاد موثرترین چهره دولت فعلی از عملکرد صدا و سیما در دوره های قبلی انتخابات ریاست جمهوری را می توان لطیفه ای سیاسی در آغاز سال 1392 قلمداد کرد که معلوم نیست باید گوینده این سخن را تحسین کرد یا تقبیح!

اینکه صدا و سیما باید بین کاندیداهای ریاست جمهوری بی طرفی پیشه کند، سخنی متین است ولی بر گوینده این سخن نقدهایی وارد است که این یادداشت متضمن درافکندن آنهاست.

 

اسفندیار رحیم مشایی,محمود احمدی نژاد,مشایی و احمدی نژاد

 

ابتدا باید پرسید چرا جناب مشایی چهار سال قبل در چنین روزهایی بر عملکرد صدا و سیما در قبال انتخابات ریاست جمهوری خرده نمی گرفت؟ آیا چهار سال پیش صدا و سیما بی طرف تر از امروز بود؟

شاید گفته شود که بر فرض چهار سال پیش، خبط و خطایی از صدا و سیما در حمایت از محمود احمدی نژاد سر زده باشد ولی این دلیل نمی شود که با استناد به "پارتی بازی" چهار سال قبل، چنان مشی ناصوابی همچنان ادامه یابد. این حرف درستی است ولی اگر گوینده این سخن چهار سال قبل غفلت کرده باشد ولی الان واقعا منتقد حمایت صدا و سیما از کاندیدایی خاص باشد، باید حداقل انتقادی از روند به قدرت رسیدن کاندیدای مورد حمایت خودش هم بکند.

ولی شاید در جواب این نقد گفته شود که صدا و سیما چهار سال قبل هیچ حمایتی از محمود احمدی نژاد در مواجهه با رقبایش نکرد. اگر این ادعا مطرح شود، در واقع باب انکار باز شده است و به همان دلیل که آقای مشایی معتقد است تلویزیون ایران در سال 88 جانب احمدی نژاد را نگرفت، عزت الله ضرغامی هم الان می تواند مدعی شود تلویزیون ایران از هیچ کاندیدایی حمایت آشکار یا پنهان نمی کند.

اما این سوال هم قابل طرح است که آیا فقط صدا و سیما باید در قبال کاندیداهای انتخابات بی طرف باشد یا اینکه چنین وظیفه ای بر دوش دولت هم سنگینی می کند؟ همان گونه که مشایی رادیو و تلویزیون ایران را متهم به جانبداری از کاندیدایی خاص می کند، اصولگرایان مخالف دولت نیز دولت را متهم به حمایت از کاندیدایی خاص می کنند. آیا رئیس جمهور حق دارد شعار کاندیدایی احتمالی را از تریبون های گوناگون بر زبان آورد؟

علاوه بر این، وقتی رئیس جمهور شعار "زنده باد بهار" را در روز 22 بهمن فریاد می زند و تلویزیون هم سخنرانی او را پخش می کند، آیا این خودش مصداق استفاده از صدا و سیما به سود کاندیدایی خاص نیست؟ یعنی دولت و صدا و سیما دست در دست هم، شعار زنده باد بهار جناب مشایی را در روز 22 بهمن سال قبل و نیز در پیام نوروزی احمدی نژاد، به گوش ملت رساندند در حالی که هنوز موعد تبلیغات انتخاباتی شروع نشده است.

اگر مشایی کاندیدای ریاست جمهوری نشود و یا اگر کاندیدا شود و از ادبیات بهاری استفاده نکند، این نقد آخر بر او منتفی است؛ ولی اگر کاندیدا شد و با ادبیات بهارمحور به میدان رقابت با رقبا گام نهاد، آیا می پذیرد که نقد امروز او بر صدا و سیما درست به این دلیل وارد است که صدا و سیما شعار انتخاباتی او را پیش از موعد به گوش مردم رسانده است؟ آیا در چنان روز قریب الوقوعی، جناب مشایی بابت حمایت صدا و سیما از خودش، از این رسانه انتقاد می کند؟

به نظر می رسد اسنفدیار رحیم مشایی، پیش از بیان انتقادش از صدا و سیما، خیلی به این نکات فکر نکرده و صرفاً خواسته است حمله اصولگرایان به دولت بابت حمایت رئیس جمهور از ریاست جمهوری خودش را با ضد حمله ای قانونگرایانه جبران کند. در واقع او می خواهد بگوید حال که شما می گویید دولت حق ندارد از ریاست جمهوری فلان کاندیدای احتمالی حمایت کند، نظام هم حق ندارد از تریبون صدا و سیما از ریاست جمهوری هیچ کاندیدایی حمایت کند.

اگر چه هنوز موعد ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری آغاز نشده است ولی روح نقد مشایی به صدا و سیما وارد است اما این نقد دامن کل دولت فعلی را هم می گیرد؛ چرا که  صدا و سیما چهار سال قبل، در اوج رقابت احمدی نژاد با رقبایش، آن قدرها هم بی طرف نبود. اگر حمایت زیرپوستی صدا و سیما از علی اکبر ولایتی غیرقانونی است، حمایت گل درشت صدا و سیما از محمود احمدی نژاد در سال 88 را باید مشمول چه حکمی دانست؟  

روح نقد مشایی، همچنین دامن عملکرد دولت فعلی را هم می گیرد؛ چرا که اگر اصلاح طلبان و اصولگرایان را نماینده افکار عمومی اکثریت جامعه ایران بدانیم، هر دو جناح در حال حاضر حاضرند بر حمایت دولت از ریاست جمهوری اسفندیار رحیم مشایی شهادت دهند!/عصرایران

 


ویدیو مرتبط :
بخشی از خدمات پرکارترین دولت (دولت احمدی نژاد) در مصاحبه صدا و سیما با دکتر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

راهکار دولت برای ارزانی قیمت کالاها در بازار/ واگذاری نمایشگاه بین‌المللی به صدا و سیما لغو می‌شود



راهکار دولت برای ارزانی قیمت کالاها در بازار,قیمت کالاها در بازار,لغوواگذاری نمایشگاه بین‌المللی به صدا و سیما

نعمت زاده تشریح کرد؛
راهکار دولت برای ارزانی قیمت کالاها در بازار/ واگذاری نمایشگاه بین‌المللی به صدا و سیما لغو می‌شود

وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت از رهکار دولت تدبیر و امید برای ارزان کردن قیمتها در بازار خبر داد و گفت: مقرر شد نرخ ارز برای کلیه کالاهای وارداتی 2500 تومان و برای کالاهای اساسی 1226 تومان باشد، ضمن اینکه قرار شد قیمت کالاها در بازار براساس ارز 1226 تومان محاسبه و تعیین شود ولی دولت در پایان سال از محل بودجه یا منابع دیگر مابه‌التفاوت آن را به واردکنندگان بدهد.

به گزارش مهر، محمدرضا نعمت زاده در حاشیه مراسم معارفه خود به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره جزئیات تصمیم جدید دولت درباره کالاهای اساس، گفت: مقرر شد نرخ ارز برای کلیه کالاهای وارداتی 2500 تومان و برای کالاهای اساسی 1226 تومان باشد.

وی در عین حال اعلام کرد: قرار شد قیمت کالاها در بازار براساس ارز 1226 تومان محاسبه و تعیین شود ولی دولت در پایان سال از محل بودجه یا منابع دیگر مابه‌التفاوت آن را به واردکنندگان بدهد.

وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت اظهارداشت: در جلسه دیشب هیات دولت گزارشی از وضعیت کالاهای اساسی ارائه کردم که براساس آن گزارش، ذخایر کالاهای اساسی بسیار مناسب است و نگرانی در این باره وجود ندارد.

 هیات دولت در جلسه دیشب تصویب کرد که بانک مرکزی و وزارتخانه‌های مربوط اقدامات لازم را برای ترخیص کالاهای اساسی وارده به کشور بویژه تخلیه و ترخیص کشتی‌های حامل کالاهای اساسی را به عمل آورند.
وی در پاسخ به پرسشی درباره تحلیل جنابعالی از بازار خودرو گفت: در هفته جاری جلسه ویژه خودرویی خواهیم داشت و تا دو هفته آینده نظرم را به تفصیل بیان خواهم کرد.


وزیر صنعت: واگذاری نمایشگاه بین‌المللی به صدا و سیما لغو می‌شود

وی افزود: امور لازم به استرداد این واگذاری نیز تا چند روز آینده انجام و به مجلس اعلام می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در جلسه شب گذشته هیئت دولت تصمیم‌گیری شد تا تصمیم واگذاری نمایشگاه بین‌المللی به صدا و سیما مسترد شود که تا چند روز آینده آن را به مجلس نیز اعلام می‌کنیم.

محمدرضا نعمت زاده در پاسخ به فارس، درخصوص واگذاری نمایشگاه بین‌المللی گفت: واگذاری نمایشگاه بین‌المللی به صدا و سیما با درخواست دو فوریت توسط دولت دهم صورت گرفته بود در حالی که دو فوریت در مورد اوموری صورت می‌گیرد که اگر انجام نشود ممکن است ضرر و زیان هنگفتی برای کشور داشته باشد اما من نمی‌دانم که واگذاری یک شرکت به یک ارگان چرا باید دو فوریت داشته باشد.

وی افزود: شب گذشته در جلسه هیئت دولت تصمیم‌گیری شد تا واگذاری نمایشگاه بین‌المللی به سازمان صدا و سیما مسترد شود.
وی افزود: امور لازم به استرداد این واگذاری نیز تا چند روز آینده انجام و به مجلس اعلام می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سوال دیگری از فارس در خصوص ادامه روند اولویت‌بندی‌های تجاری اظهارداشت: فعلاض اولویت‌های ده‌گانه ادامه خواهد داشت تا شرایط عوض شود.

وی همچنین در خصوص تامین کالاهای اساسی و نرخ ارز مربوط به آن اظهارداشت: براساس قانون بودجه سال 92، فقط یک نوع ارز وجود دارد و آن هم ارز مبادله‌ای با قیمت حدود 2500 تومان است اما کالاهای اساسی پس از ترخیص با ارز 2500 تومانی از طرف دولت سوبسید دریافت کرده و قیمت‌گذاری آنها با ارز 1226 خواهد بود.
وی افزود: مابه‌التفاوت ارز 2500 تومانی و ارز 1226 تومانی در پایان سال از محلی که در قانون مشخص می‌شود پرداخت خواهد شد./مهر/فارس