اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نقدی: ۳۵% امریکایی‌ها حرامزاده هستند!



اخبارسیاسی,رییس سازمان بسیج مستضعفین

نقدی: ۳۵% امریکایی‌ها حرامزاده هستند!

رییس سازمان بسیج مستضعفین، گفت: ۳۵ درصد کسانی که در امریکا به دنیا می‌آیند حرام‌زاده هستند.

وی با اشاره به این که ۱۲۰ کانال ماهواره ای علیه کشور ما فعالیت می کند که در طول تاریخ بشر این گونه هجمه رسانه ای سابقه نداشته است و آنان در خصوص اعتقادات و باورها و شایعه پراکنی‌ها و دروغ پردازی های سیاسی اقدام می کنند، ادامه داد: پنج درصد تهاجم فرهنگی که علیه ملت ایران انجام می‌شود بر علیه هیچ ملتی در طول تاریخ انجام نشده است.

سردار نقدی گفت: در اقتصاد یک بحث تحریم است که کارهای عجیب و غریبی انجام می دهند و آنان برای همه چیز ما نقشه کشیده اند. سردار نقدی ادامه داد: عده‌ای بر عکس هر چه سن آنان بالا می‌رود سازش کار و محافظه کار می‌شوند.

به گزارش رسا، رییس سازمان بسیج مستضعفین گفت: ملت ایران زیر بمباران ایستاد و سازش نکرد حالا به خاطر بالا و پایین شدن قیمت برویم با آمریکا سازش کنیم آیا این منطق دارد؟ وی با بیان این که دشمنان از ایران اسلامی می ترسند و از ایران هسته ای هراسی ندارند، اظهار کرد: باید از ظرفیت های موجود کشور در راستای ترویج اقتصاد مقاومتی استفاده شد.

منبع:baharnews.ir

 

 


ویدیو مرتبط :
یارانه نقدی یا غیر نقدی؟بحث جالب و دیدنی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

محدودسازی پرداخت نقدی روزانه




 

محدودسازی پرداخت نقدی

 

 

از ابتدای بهمن‌ماه سال جاری، پرداخت وجه نقد بیش از ۱۵۰ میلیون ریال در هر روز به ارباب رجوع ممنوع خواهد بود.

 


موسسات اعتباری موظفند در اسرع وقت نسبت به اطلاع‌رسانی به عموم مردم برای استفاده از روش‌های جایگزین، اقدام كنند.

 


بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران طی نامه‌ای به ‌مدیران عامل کلیه بانک‌های دولتی، غیردولتی، شرکت ‌دولتی پست‌ بانک، موسسه اعتباری توسعه و موسسه اعتباری شهر اعلام کرد:

 


به گزارش روابط عمومی بانك مركزی پیرو بخشنامه‌های شماره ۳۵۱۳/ نت مورخ۲۲ /۸/ ۱۳۸۱ و شماره ۱۱۰۱/هـ مورخ ۱۱/۳/۱۳۸۴، به پیوست «آیین‌نامه اجرایی قانون مبارزه با پولشویی» موضوع تصویب‌نامه شماره ۱۸۱۴۳۴/ ت ۴۳۱۸۲ ک مورخ ۱۴/۹/۱۳۸۸ وزیران عضو کارگروه تصویب‌ آیین‌نامه‌های مربوط به قانون مبارزه با پولشویی، جهت اجرا ایفاد می‌شود. این آیین‌نامه که مطابق با آخرین استانداردها و رهنمودهای مراجع بین‌المللی فعال در زمینه مبارزه با پولشویی تدوین شده، متضمن تدابیر و توصیه‌هایی است که عمل به آنها می‌تواند مصونیت لازم را برای کشورمان در قبال این پدیده شوم فراهم آورد.

 


بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در نظر دارد در راستای ایفای مطلوب مسئولیت‌ها و تکالیف مقرر در آیین‌نامه مذکور و حصول اطمینان از حسن اجرای امور و همچنین تجمیع و تمرکز فعالیت‌ها و اجتناب از هر گونه موازی‌کاری‌ و ناهماهنگی‌ احتمالی، با تشكیل مدیریت مستقلی با عنوان «مدیریت مبارزه با پولشویی»، کلیه وظایف و مسئولیت‌های خود را در زمینه مقابله با پولشویی به صورت متمرکز و تحت مدیریتی واحد به انجام رساند. همچنین در همین راستا، اقدامات و تدابیر دیگری نیز در دستور کار این بانک قرار دارد که متعاقبا اعلام خواهد شد.

 


با عنایت به مراتب فوق، خواهشمند است دستور فرمایید ضمن ابلاغ مفاد آیین‌نامه مذکور به واحدهای ذی‌ربط، ترتیبی اتخاذ گردد تا موارد ذیل به قید تسریع در کلیه شعب و واحدهای تابعه به مرحله اجرا درآید.

 


- ارائه هرگونه خدمات بانکی از جمله دریافت و پرداخت، حواله وجه، صدور و پرداخت چک، ارائه تسهیلات، صدور انواع کارت دریافت و پرداخت، صدور ضمانت‌نامه، خرید و فروش ارز، خرید و فروش اوراق گواهی سپرده و اوراق مشارکت، قبول ضمانت و تعهد ضامنان به هر شکل از قبیل امضای سفته، بروات و اعتبارات اسنادی و خرید و فروش سهام منوط به شناسایی ارباب رجوع و ثبت اطلاعات آن در بانک‌های اطلاعاتی موسسات اعتباری است.

 


- ارائه خدمات پایه به صورت الکترونیکی و بدون شناسایی کامل ارباب رجوع و انجام هرگونه تراکنش مالی غیر قابل ردیابی یا بی‌نام و ارائه تسهیلات مربوط ممنوع است.

 


- لازم است با اتخاذ تدابیر و اقدامات مقتضی، نظارت دقیق و ویژه‌‌ای به هنگام افتتاح و انسداد هر گونه حساب برای افراد سیاسی خارجی اعمال شود.

 


- فرم‌های مربوط به ارائه خدمات به ارباب رجوع باید به گونه‌ای طراحی شوند که امکان درج شناسه فرد (شماره ملی، شناسه ملی، شماره فراگیر اتباع بیگانه حسب مورد) و کدپستی وی بر روی آن فراهم باشد.

 


- بانک‌های اطلاعاتی موسسات اعتباری باید به نحوی طراحی شوند که امکان درج شناسه فرد ( شماره ملی، شناسه ملی، شماره فراگیر اتباع بیگانه حسب مورد) و کدپستی وی در آن فراهم بوده و جست‌وجو بر اساس شناسه‌های مذکور امکان‌پذیر باشد.

 


- داده‌های موجود در بانک‌های اطلاعاتی مزبور باید به صورت ادواری (هر شش ماه یک‌بار)، از طریق ارسال آنها به مراجع ذی‌ربط، به روز شده و صحت آنها کنترل شود.

 


- موسسات اعتباری باید واحدی را با توجه به وسعت و گستردگی سازمانی خود، به عنوان مسوول مبارزه با پولشویی ایجاد و مشخصات تفصیلی کارکنان آن را مطابق فرم پیوست به مدیریت مبارزه با پولشویی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ارسال كنند.

 


- لازم است موسسات اعتباری هرگونه تمهیدات لازم برای حسن اجرای قانون مبارزه با پولشویی از جمله تهیه نرم‌افزارهای مورد نیاز برای تسهیل در دسترسی سریع به اطلاعات و شناسایی معاملات مشکوک و نیز طراحی سازوکارهای مقتضی به منظور نظارت و کنترل بر فرآیندهای مبارزه با پولشویی و ارزیابی و ممیزی میزان اجرای آن فرآیندها را فراهم آورده و مراتب را برای اخذ تایید به این بانک گزارش كنند.

 


- موسسات اعتباری باید ترتیباتی را اتخاذ نمایند تا در صورت مشاهده هرگونه معاملات و عملیات مشکوک، مراتب بدون اطلاع ارباب رجوع و در کوتاه‌ترین زمان ممکن گزارش شود.

 


- لازم است ترتیبی اتخاذ گردد تا کلیه معاملات بیش از سقف مقرر در آیین‌نامه که ارباب رجوع وجه آنها را به صورت نقدی پرداخت می‌کند، ثبت و همراه با توضیحات ارباب رجوع، گزارش شود.

 


- خرید و فروش ارز به هر صورتی از جمله پرداخت ریال در داخل و دریافت ارز در خارج کشور و بالعکس، صرفا از طریق شبکه بانکی و صرافی‌های مجاز با رعایت قوانین و مقررات مربوط مجاز است. کلیه موسسات اعتباری و صرافی‌های مجاز موظفند اطلاعات تفصیلی مربوط به خرید و فروش و نقل و انتقال ارز خود را در پایان هر روز به بانک اطلاعاتی که به همین منظور در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ایجاد خواهد شد، ارسال دارند.

 


- موسسات اعتباری باید با اتخاذ تدابیر و اقدامات لازم، نظارت دقیق و ویژه‌‌ای را بر شعب و نمایندگی‌های خارج از کشور خود به لحاظ رعایت ضوابط و مقررات مبارزه با پولشویی اعمال كنند.

 


- مدارک مربوط به سوابق معاملات و عملیات مالی (اعم از فعال و غیرفعال) و نیز مدارک مربوط به سوابق شناسایی ارباب رجوع در موسسات اعتباری، باید به صورت فیزیکی یا دیگر روش‌های قانونی حداقل به مدت ۵ سال پس از پایان عملیات نگهداری شوند.

 


- مقتضی است موسسات اعتباری ترتیبات لازم را برای برقراری دوره‌های آموزشی بدو خدمت و ضمن خدمت کارکنان زیرمجموعه خود در خصوص مبارزه با پولشویی فراهم نمایند.

 


- موسسات اعتباری باید نسبت به توجیه، آموزش عمومی و اطلاع‌رسانی به ارباب رجوع در خصوص تکالیف عمومی آنها و نیز مزایای اجرای قانون، به نحو مقتضی اقدام كنند.

 


- از ابتدای بهمن‌ماه سال جاری، پرداخت وجه نقد بیش از ۱۵۰ میلیون ریال در هر روز به ارباب رجوع ممنوع خواهد بود. موسسات اعتباری موظفند در اسرع وقت نسبت به اطلاع‌رسانی به عموم مردم برای استفاده از روش‌های جایگزین، اقدام كنند.

 


امید است با تدابیر و تمهیدات اتخاذ شده، اراده نظام بانكی كشورمان در خصوص مبارزه با پولشویی در عرصه داخلی و بین‌المللی بیش از پیش محرز شود.