اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نقدی بر مصوبه عجیب مجلس: برکناری نمایندگان توسط نمایندگان!



 

 

نقدی بر مصوبه عجیب مجلس: برکناری نمایندگان توسط نمایندگان!

 

 

عصرایران ؛ جعفر محمدی - مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی طرح نظارت بر رفتار نمایندگان ، نحوه مجازات نمایندگان متخلف را معین کرد که بر اساس آن ، مجازات هایی مانند  تذکر شفاهی و کتبی ، کسر حقوق ، محرومیت از عضویت در مجامع یا شوراها یا کمیته های تحقیق و تفحص ، محرومیت از نامزدی برای عضویت در هیأت رئیسه مجلس و هیئت رئیسه کمیسیون ها، محرومیت از شرکت در جلسات مجلس و کمیسیون های تخصصی و ... در نظر گرفته شده است ؛ اما یک مجازات دیگر هم در انتهای این فهرست وجود دارد که به نظر نمی رسد با اصول حقوقی همخوانی داشته باشد و آن عبارت است از « لغو اعتبارنامه نماینده به پیشنهاد هیأت و تصویب مجلس » .

نمایندگی مجلس شورای اسلامی ، از منظر حقوقی نوعی وکالت محسوب می شود که در آن ، مردم به عنوان انتخاب کننده "موکل" و نماینده منتخب آنها ، " وکیل" محسوب می شود.

بدیهی است که در این رابطه حقوقی ، شخص ثالث نمی تواند درباره ابقا یا عدم ابقای این وکالت تصمیم گیری کند و لذا نمایندگان مجلس به عنوان "شخص ثالث" حق ندارند رابطه حقوقی وکالت که بین وکیل و موکل وجود دارد را بر هم بزنند.

این مثل آن است که شما وکیلی برای خود برگزینید و شخص دیگری برای خود این حق را قائل باشد که وکیل شما را عزل کند!

در قانون اساسی نیز چنین حقی برای مجلس تعریف نشده است. مجلس تنها در موارد مصرح در قانون اساسی حق برکناری افراد را دارد که عبارت است از استیضاح و برکناری وزیران و رئیس جمهور .

درست به همین دلیل است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی برغم تمام انتقاداتی که مثلاً به رئیس دفتر یا معاون اول رئیس جمهور دارند ، نمی توانند آنها را از سمت خود برکنار کنند.

حتی در مواردی که مجلس درباره موضوعی تحقیق و تفحص هم می کند و تخلفات و جرائم اشخاص مورد تحقیق هم برایش محرز می شود ، حق برکناری افراد را ندارد و باید موضوع را به قوه قضائیه ارجاع دهد.

با جنین اوصافی اکنون خبر می رسد که نمایندگان تصویب کرده اند که بتوانند همدیگر را از سمت نمایندگی هم عزل کنند!

اگر عزل نمایندگان مجلس ، مورد نظر طراحان قانون اساسی بود ، قطعاً آن را همانند استیضاح وزیران در قانون می گنجاندند ولی برای استحکام مجلس ، نه تنها چنین چیزی را در متن قانون نیاوردندبلکه تصریح کردند که هیچ نماینده ای را نمی توان به خاطر کارهایی که در مقام ایفای وظایف نمانیدگی انجام می دهد ، تعقیب یا توقیف کرد.

اگر این مصوبه به تأیید شورای نگهبان برسد ، معنایش این است که از نظر شورا ، به عنوان مفسر رسمی قانون اساسی ، مجلس علاوه بر حق برکناری رئیس جمهور و وزیران ، می تواند درباره برکناری دیگر مقامات نیز با تصویب قانون عادی ، خود را محق بداند و لذا هیچ بعید نیست که بعدها بر اساس همین مصوبه کنونی ، طرح هایی در مجلس بررسی و تصویب شوند که در آنها نمایندگان حق برکناری معاونان وزرا ، استانداران ، سفرا و ... را هم داشته باشند، چه آن که وقتی مجلس بتواند نماینده مردم را برکنار کند ، به طریق اولی قادر خواهد بود یک مدیر دولتی را هم عزل نماید.

البته از منظر سیاسی هم  دادن حق عزل نماینده به مجلس ، محملی برای حذف اقلیت توسط اکثریت حاکم بر مجلس ایجاد می کند که به شدت با فلسفه و روح پارلمان در تضاد است.

لذا انتطار می رود فقها و حقوقدانان محترم شورای نگهبان ، با دقت نظر و وسواس بیشتری این مورد را بررسی کنند تا مانع از وقایع خطرناک در  آینده مجلس شوند..../عصر ایران


ویدیو مرتبط :
اعتراض نمایندگان مجلس و تذکر لاریجانی به صحبت‌های لاهوتی و واکنش عجیب این نماینده

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش نمایندگان به مصوبه عجیب و غریب کمیسیون آیین نامه: مجلس خودش را زیر سؤال نبرد



محدود کردن حضور عکاسان خبری در مجلس!

واکنش نمایندگان به مصوبه عجیب و غریب کمیسیون آیین نامه: مجلس خودش را زیر سؤال نبرد

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

عصر ایران - برخی از نماینده‌های مجلس دنبال این هستند تا حضور عکاسان و خبرنگارن پارلمانی مطبوعات در مجلس را محدود کنند و از قرار معلوم، این طرح در کمسیون آیین نامه هم تصویب شده و قرار است در صحن علنی به رای گذاشته شود. گویا می خواهند در فاز نخست ، محدودیت هایی را برای عکاسان رسانه ها اعمال کنند و آنها را از تصویربرداری از مذاکرات مجلس در طول جلسات محروم کنند.

سابقه این طرح به مهدی کوچک زاده می رسد. او سال گذشته خواستار تصویب فوریت طرح محدویت عکاسان شد ولی مجلس به فوریت طرح رأی نداد و طرح پیشنهادی به کمیسیون آیین نامه رفت و اینک در آنجا تصویب شده است.

با این حال ، بسیاری از نمایندگان مجلس ، از این طرح تنگ نظرانه ابراز نارضایتی می کنند و ان را در تضاد با حقوق عمومی برای اطلاع یافتن از آنچه در "خانه ملت" می گذرد ، می دانند. هر چند که باید تا روز رأی گیری صبر کرد و دید که نمایندگان ، تا چه اندازه در نمایندگی مردم ، صداقت دارند.

عصر ایران به سراغ تنی چند از نمایندگان مجلس رفت تا نظراتشان را در این رابطه جویا شود.

مسعود پزشکیان: خرد مجلس زیر سوال می رود

مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار عصر ایران خبرنگاران را امین می‌داند و معتقد است که حضور آن‌ها در مجلس لازم است.

وی با اشاره به تصمیم اخیر اظهار داشت: واقعا نمی‌دانم همکاران ما چرا چنین بحثی را دنبال می‌کنند، خبرنگاران قشر زحمت کشی هستند که منافع فردی ندارند و دنبال این هستند تا جامعه را از وقایع درونی مجلس مطلع کنند.

عضو کمسیون بهداشت مجلس با تاکید به "اشتباه" بودن این تصمیم گفت: مطمئن باشید که این تصمیم در صحن علنی رای ندارد و منتحبین ملت با تصویب چنین مساله نابخردانه‌ای، خرد مجلس را زیر سؤال نخواهد برد. چرا که اگر غیر از این باشد، مجلس آبروی خود را در خطر خواهد دید.

پزشکیان در پایان سخنانش گفت: ‌ای کاش دوستان مجلسی ما به جای اینکه ذهن خود را درگیر چنین مباحثی کنند، کمی هم به فکر این باشند که مشکلی از مشکلات مردم را کم کنند. در شرایطی که مردم با نگرانی زیادی به استقبال بهار می‌روند، صحبت از اعمال محدودیت برای خبرنگاران تاسف آور است و جای تامل دارد.

جواد جهانگیرزاده: خیال خبرنگاران راحت باشد

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با گفتن اینکه «خیال خبرنگاران راحت باشد» این اطمینان را می‌دهد که طرح پیشنهادی کمسیون  با رای منفی مجلس به بایگانی سپرده خواهد شد.

جواد جهانگیرزاده در این رابطه به عصر ایران گفت: خبر و خبرنگاری در دنیای امروز از اهمیت بالایی برخوردار است و به همین دلیل هیج دستگاه یا فردی نمی‌تواند جایگاه آن را نادیده بگیرد. ما نمایندگان مجلس، نماینده‌های مردم هستیم و به همین دلیل نمی‌توانیم به فکر پنهان کاری باشیم و با اعمال محدودیت برای نماینده‌های رسانه‌ها شرایطی را به وجود بیاوریم که کار‌هایمان به گوش و دیده ملت نرسد.

نماینده مردم ارومیه همچنین ادامه می‌دهد: تلاش مخالفین حضور عکاسان و خبرنگاران در مجلس به جایی نخواهد رسید و رسانه‌ها همچنان می‌توانند حضوری جدی و پررنگ در مجلس داشته باشند.

علی مطهری: مردم باید از اخبار مجلس مطلع باشند

در همین حال فرزند آیت الله مرتضی مطهری در گفتگو با خبرگزاری رسمی مجچلس شورای اسلامی ، با بیان آنکه مقایسه مجلس با سایر قوا درست نیست گفت: وقتی مجلس جلسه علنی برگزار می‌ کند، باید مطالب مطرح شده و اتفاقاتی که می‌‌افتد در محضر ملت باشد و مردم از جزئیات آن با خبر شوند.

وی معتقد است محدود کردن عکاسان پارلمانی برای حضور در صحن علنی مجلس موجب خواهد شد که «برخی اتفاقات مهم از دسترس مردم خارج شود.»نماینده سر‌شناس مردم تهران در حالی این سخنان را گفته است که همواره به عنوان یک حامی به شرایط خبرنگاران توجه دارد و به همین دلیل مشاهده شده است که مورد تخطئه کسانی قرار می‌گیرد که با خبرنگاران رابطه خوبی ندارند./عصرایران