اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نفت و گاز جذاب ترین بخش برای خارجی ها



 

نفت و گاز جذاب ترین بخش برای خارجی ها

 

نفت و گاز جذاب ترین بخش برای خارجی هاست      

مانده منابع بانكی كشور در حال حاضر ۲۲۰ هزار میلیارد تومان است و این رقم سالانه بیش از ۲۰ درصد نمی تواند رشد داشته باشد.در بخش تكنولوژی از سرا تا ثریا را پیموده ایم.

ایرانیان بین قومیت های مهمان در سایر كشورها از باسواد ترین ثزوتمند ترین میهمانان هستند .

به گزارش خبرگزاری ایلنا. وزیر امور اقتصادی و دارایی ضمن اعلام مطلب فوق در مراسم ارائه گزارش روند سرمایه گذاری خارجی جهان در سال ۲۰۰۹ ضمن اعلام مطلب فوق افزود : ایران به لحاظ منابع مالی و استانی بسیار غنی و از بزرگترین و ثروتمند ترین كشورهای جهان است .

سید شمس الدین حسینی اضافه كرد : كشور در همه زمینه های علمی و فناوری و همچنین هوا و فضا پیشرفت كرده است و وقتی ما به تكنولوژی هوا- فضا دست یافته ایم یعنی از سرا تا ثریا را پیموده ایم .

او گفت : حالا اگر در این شرایط بخواهیم چند اولویت برای حل مشكلات ذكر كنیم حتما یكی از آنها تامین مالی است . او در توضیح این مطلب افزود : ما در اغلب حوزه ها پیشرفت كرده ایم اما وقتی صنایع می خواهند این پیشرفت ها را به هم متصل كنند، كمبود منابع خود را نشان می دهد. اگر بخواهیم یكی از مسایل ریشه ای كشور را شناسایی و اقتصاد را شتاب دهیم، تأمین مالی از مهمترین آنها ست. حسینی با اشاره به رشد ۸۶ درصدی جذب سرمایه های خارجی ایران در سال ۲۰۰۹ گفت: واقعیت این است كه پایه رشد سرمایه گذاری ما كوچك و متناسب با نیازهایمان نیست.

وی بر این اساس اقدامات صورت گرفته برای تامین سرمایه های خارجی را مورد اشاره قرار داد و گفت: اصلاح قانون جذب سرمایه های خارجی در بورس اخیرا ابلاغ شد، قبلا سرمایه گذار خارجی تا سه سال نمی توانست اصل و فرع سرمایه خود را خارج كند، در حالی كه ویژگی و اصل ضروری بورس نقدشوندگی است.

وی گفت: در اصلاح قانون این زمان به دو سال كاهش یافت و سرمایه گذار خارجی می تواند با دریافت مجوز در زمان كمتر از این نیز اقدام به خروج سرمایه خود كند.

حسینی با اشاره به برنامه ریزی های صورت گرفته برای رشد ۸ درصدی در برنامه پنجم توسعه تأكید كرد: دستیابی به رشد پایدار ۸ درصدی با منابع موجود بسیار سخت است و باید به سمت سرمایه گذاری خارجی برویم، تقریبا تمام استانداران ما به سمت جذب سرمایه گذار خارجی رفته اند، باید دست استانداران را در معاملاتشان با سرمایه گذاران خارجی باز بگذاریم و تفویض اختیار كنیم.

حسینی تأمین مالی را در دنیای امروز یك صنعت دانست و گفت: این سیستم مؤلفه هایی دارد كه یكی بانك است، در تأمین مالی امروز سنگینی كار بر دوش سیستم بانكی است، اما در برداشت از منابع سیستم بانك باید تعادل منابع و مصارف را در نظر گرفت.

او در خصوص مانده منابع بانكی كشور گفت : مانده منابع بانكی كشور در حال حاضر ۲۲۰ هزار میلیارد تومان است و این رقم سالانه بیش از ۲۰ درصد نمی تواند رشد داشته باشد.

وزیر اقتصاد افزود: بازار سرمایه نیز در این سالها رشد خوبی داشته است اما باید توجه داشت كه منابع آن بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان نیست.

او با اشاره به نمودارهای آنكتاد گفت : بررسی وضعیت سرمایه گذاری خارجی نشان می دهد نفت و گاز بخش عمده سرمایه های خارجی را جذب كرده اند و عملكرد سایر بخشها مانند حمل و نقل، كشاورزی و معدن بسیار پایین است.

حسینی اضافه كرد: رویكردی كه امروز در دولت مطرح شده این است كه پروژه های مالی مشخصی را برای جذب سرمایه خارجی تعریف و تقسیم كار كنیم تا به نتایج مطلوب در این زمینه برسیم...../تحلیل:ایلنا


ویدیو مرتبط :
مجموعه آموزشهای نفت و گاز -بخش ۱ و ۲-Introduction

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وزیر نفت:زیربارمنت خارجی ها نمی رویم



 

 

 

وزیر نفت:زیربارمنت خارجی ها نمی رویم

 

تاکنون 8 فاز پارس جنوبی به عنوان یکی از بزرگترین میادین گازی جهان راه اندازی شده که پیش بینی می کنیم با تکمیل و راه اندازی فازهای باقیمانده ظرفیت تولید گاز از این میدان مشترک به 700 میلیون متر مکعب در روز افزایش یابد.

وزیر نفت با اشاره به افزایش ظرفیت صنعت پتروشیمی به بیش از 50 میلیون تن از افزایش تولید بنزین ایران به روزانه 170 میلیون لیتر تا سال 1392 خبر داد و گفت: برای اجرای طرحهای نفت، گاز و پتروشیمی زیر بار منت خارجی ها نمی رویم.

سید مسعود میرکاظمی امروز در مراسم افتتاح پتروشیمی مروارید و فاز دوم پتروشیمی پردیس با اشاره به اینکه ایران با در اختیار داشتن دومین ذخایر گاز طبیعی جهان از پتانسیل قابل توجهی برای توسعه طرح های پتروشیمی برخوردار است، گفت: با راه اندازی این دو واحد جدید ظرفیت نصب شده در صنعت پتروشیمی ایران از مرز 50 میلیون تن در سال عبور کرده، همچنین با افزایش ظرفیت تولید کود اوره به 4.4 میلیون تن در سال ایران جایگاه بزرگترین تولید کننده اوره خاورمیانه را بدست آورده است.

وزیر نفت همچنین با اشاره به امضای قرارداد 29.5 فازهای پارس جنوبی تصریح کرد: تاکنون 8 فاز پارس جنوبی به عنوان یکی از بزرگترین میادین گازی جهان راه اندازی شده که پیش بینی می کنیم با تکمیل و راه اندازی فازهای باقیمانده ظرفیت تولید گاز از این میدان مشترک به 700 میلیون متر مکعب در روز افزایش یابد.

وی همچنین با اشاره به افزایش تولید روزانه 1.2 میلیون بشکه مایعات گازی از میدان پارس جنوبی بیان کرد: راه اندازی فازهای باقیمانده علاوه بر ارتقای جایگاه ایران در بازار انرژی جهان موجب می شود که درآمدهای حاصل از توسعه پارس جنوبی به دو برابر درآمدهای فعلی صادرات نفت ایران افزایش یابد.

صدور 9.2 میلیارد دلار محصولات پتروشیمی

وزیر نفت در ادامه با یادآوری اینکه در سال 1384 کل ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی حدود 15.8 میلیون تن در سال بوده است، بیان داشت: در حال حاضر ظرفیت تولید صنایع پتروشیمی ایران از مرز 50 میلیون تن عبور کرده است.

وی همچنین با اشاره به صادرات 14 میلیون تن محصولات پتروشیمی در سال گذشته تبیین کرد: در مجموع سال گذشته 9.2 میلیارد دلار محصولات پتروشیمی به خارج کشور صادر شده که پیش بینی می کنیم میزان صادرات پتروشیمی در سال جاری افزایش یابد.

این عضو کارگروه نمایندگان ویژه رئیس جمهور با اشاره به فروش 47 هزار میلیارد ریال محصولات پتروشیمی در داخل کشور در سال گذشته گفت: افزایش فروش داخلی محصولات پتروشیمی حاکی از توسعه صنایع پائین دستی و ایجاد ارزش افزوده در این صنعت است.

میرکاظمی با بیان اینکه در حال حاضر 22 میلیون تن ظرفیت نصب شده در صنعت پتروشیمی در منطقه عسلویه راه اندازی شده است، تاکید کرد: هم اکنون نیز اجرای 7 میلیون تن ظرفیت جدید پتروشیمیایی در این منطقه گاز خیز در دستور کار قرار دارد.

زیر بار منت خارجی ها نمی رویم

وی در ادامه با اشاره به سرمایه گذاری نزدیک به یک میلیارد دلار برای ساخت و راه اندازی دو واحد پتروشیمی مروارید و فاز دوم پردیس تبیین کرد: در یکی از این طرحهای پتروشیمی قرار بود یک شرکت آمریکایی در تولید هیدروژن مشارکت کند اما با امتناع این شرکت این واحد توسط متخصصان داخلی نصب و راه اندازی شد.

میرکاظمی با تاکید بر اینکه برای اجرای طرحهای مختلف صنعت نفت و گاز زیر بار منت خارجی ها نمی رویم، بیان داشت: در حال حاضر به اکثر دانش و فناوری های مورد استفاده در صنایع پتروشیمی دست یافته ایم.

تولید 170 میلیون لیتر بنزین تا 4 سال آینده

این مقام مسئول همچنین با اشاره به امکان تولید روزانه 15 میلیون لیتر بنزین در واحدهای پتروشیمی در صورت ایجاد شرایط اضطراری اظهار داشت: در حال حاضر مشکلی در تامین تولید بنزین در داخل کشور وجود نداشته و از این رو طرح تولید اضطراری بنزین در واحدهای پتروشیمی متوقف شده است.

وزیرنفت با بیان اینکه تا پایان سال جاری به تدریج طرحهای پالایشگاهی یکی پس از دیگری در مدار بهره برداری قرار می گیرند، یادآور شد: پیش بینی می کنیم ظرفیت تولید بنزین ایران تا سال 1392 به 170 میلیون لیتر در روز افزایش یابد و از این رو ایران به صادر کننده بنزین تبدیل خواهد شد..../تحلیل:عصرایران