اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نفت ایران وارد کانال 40 دلاری شد



اخبار,اخباراقتصادی,قیمت نفت

 

  اخبار اقتصادی  -  نفت ایران وارد کانال 40 دلاری شد

با سقوط ۶ دلاری قیمت جهانی نفت از ابتدای معاملات هفته قیمت نفت ایران به کمتر از ۵۰ دلار در هر بشکه رسید.

قیمت جهانی نفت در معاملات بازار جهانی به روند نزولی خود ادامه داد و نفت سبک آمریکا وارد کانال 40 دلاری شد.

موج جدید سقوط قیمت نفت از ابتدای هفته جاری آغاز شده و قیمت نفت در این مدت بیش از 6 دلار کاهش یافته است.

در معاملات روز چهارشنبه هر بشکه نفت سبک آمریکا در برابر 47.88 دلار معامله شد و قیمت نفت برنت دریای شمال نیز به 50.87 دلار در هر بشکه رسید. در شرایط معمول قیمت نفت سنگین ایران بیش از 2 دلار از قیمت نفت برنت کمتر است که بر این اساس قیمت نفت سنگین ایران نیز وارد کانال 40 دلاری شده است.

عربستان عامل اصلی سقوط قیمت نفت طی ماه های اخیر بوده است و با همدستی برخی کشورهای عربی حاشیه جنوب خلیج فارس مانع اقدام اوپک برای دفاع از قیمت نفت شده است.

قیمت نفت از زمان نشست اخیر اوپک و طی کمتر از دو ماه 35 دلار کاهش یافته است که به عقیده کارشناسان این کاهش بیش از آن که واقعی باشد ناشی از دستکاری در بازار و جو روانی حاکم بر بازار است.

انتظار فعالان بازار از افزایش ذخایر استراتژیک آمریکا عامل افت 6 دلاری قیمت نفت در معاملات سه روز گذشته بوده است. اداره اطلاعات انرژی آمریکا آمار رسمی در مورد ذخایر استراتژیک این کشور را همین هفته منتشر می کند. پیش بینی می شود ذخایر استراتژیک آمریکا 700 هزار بشکه در روز افزایش داشته باشد.


 اخبار اقتصادی  -  تسنیم


ویدیو مرتبط :
نفت 40 دلاری هم به بودجه آسیب نخواهد رساند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کاهش 30 دلاری قیمت نفت ایران در 80 روز/ ادامه دوئل عربستان و روسیه



کاهش 30 دلاری قیمت نفت ایران در 80 روز/ ادامه دوئل عربستان و روسیه

همزمان با ادامه سقوط آزاد قیمت طلای سیاه در بازارهای جهانی انرژی و دوئل افزایش تولید نفت عربستان سعودی و روسیه، بهای نفت خام صادراتی سبک و سنگین ایران هم از 80 روز گذشته تاکنون بیش از 30 دلار به ازای هر بشکه کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار مهر، در ادامه سقوط آزاد طلای سیاه در بازارهای آمریکا، اروپا و جنوب شرق آسیا، بهای نفت خام صادراتی ایران هم در هفته‌های اخیر با کاهشی بیش از 30 دلاری همراه بوده است.

بر این اساس پس از ثبت رکورد تاریخی 126 دلار به ازای فروش هر بشکه نفت خام صادراتی ایران به بازارهای آسیایی در فروردین ماه سالجاری، در شرایط فعلی بهای هر بشکه نفت خام سبک ایران برای عرضه به کشورهای آسیایی در محدوده 95 تا 96 دلار معامله می شود.

مدیریت امور بین الملل شرکت ملی نفت هم در آخرین گزارشی رسمی خود درباره آخرین وضعیت قیمت فروش نفت خام سبک و سنگین صادراتی ایران، اعلام کرد: 25 ژوئن سالجاری میلادی نفت خام سبک ایران برای عرضه در بازارهای شمال غرب اروپا، حوزه مدیترانه و آفریقای جنوبی به ترتیب به 93 دلار و 75 سنت، 92 دلار و یک سنت و 93 دلار و 61 سنت به مشتریان خارجی تحویل داده شده است.

این در حالی است که هم اکنون قیمت هر بشکه نفت خام صادراتی ایران در بازارهای آسیایی بیش از 96 دلار و 44 سنت معامله می شود.

در همین حال، بهای نفت خام سنگین ایران هم در ادامه کاهش چند دلاری در بازارهای چهار گوشه جهان بار دیگر در معاملات 25 ژوئن افزایش یافت؛ به طوریکه نفت خام سنگین ایران با بهای 94 دلار و 72 سنت به مشتریان آسیایی فروخته شده است.

قیمت نفت خام سنگین ایران برای عرضه در بازارهای شمال غرب اروپا، حوزه مدیترانه و آفریقا به ترتیب به 92 دلار و پنج سنت، 90 دلار و 66 سنت و 91 دلار و 91 سنت معامله شده است.

به گزارش مهر، از ابتدای هفته جاری تاکنون وقوع طوفان‌های فصلی در منطقه خلیج مکزیک و آمریکای شمالی، نگرانی از بهبود اقتصاد جهانی، ادامه رکود اقتصادی در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا و افزایش بی سابقه تولید و صادرات نفت عربستان سعودی و روسیه از مهمترین دلایل نوسان‌های قیمتی نفت خام در بازارهای جهانی یاد می‌شود.

با این وجود کارشناسان اقتصادی از دوئل نفتی عربستان سعودی و روسیه که هریک به تنهایی حدود 10 میلیون بشکه نفت تولید و به بازار عرضه می‌کنند به عنوان مهمترین عامل کاهش بهای جهانی نفت یاد می‌کنند.

این در حالی اسنت که در همزمان با کاهش بهای نفت خام صادراتی ایران، قیمت نفت برنت دریای شمال و نفت شیرین سبک پایه بورس نیویورک (دبلیو.تی.آی)، بهای نفت خام سبک و سنگین ایران هم در بازارهای جهانی با کاهشی چند دلاری همراه بوده است.

در بازار آی.سی.یی لندن نیز قیمت نفت خام برنت دریای شمال با 15 سنت کاهش، در سطح 90 دلار و 86 سنت برای هر بشکه تثبیت شد./مهر