اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نظر یک مرجع درباره اعدام با جرثقیل


حضرت آیت الله العظمی موسوی اردبیلی به استفتاء شفقنا درباره جایگزینی حکم اعدام با جراثقال (یا جرثقیل) پاسخ گفته است.

خبرگزاری ایسنا: حضرت آیت الله العظمی موسوی اردبیلی به استفتاء شفقنا درباره جایگزینی حکم اعدام با جراثقال (یا جرثقیل) پاسخ گفته است.

متن پرسش شفقنا و پاسخ این مرجع تقلید شیعیان بدین شرح است:

اجرای حکم اعدام با جراثقال (یا جرثقیل) یا لوازمی نظیر آن که بعضا از آن عکاسی وفیلم برداری می شود و ممکن است به نوعی موجب سوء استفاده شود چه حکمی دارد؟ اگر قاضی بنابر مصلحتی تصمیم به اجرای حکم اعدام در ملا عام گرفت، آیا در نوع اجرا می توان ترتیباتی را در نظر گرفت که اصل حکم اجرا شود اما صورت اجرا مقدمات پذیرفته شده تری داشته باشد (مانند اعدام با چوبه دار به جای اعدام با جراثقال یا همان جرثقیل)؟

بسمه تعالی

اعدام از طریق جراثقال (جرثقیل) خصوصیتی ندارد و در فرض مصلحت انتخاب شیوه ی دیگر مانند اعدام با چوبه دار یا گلوله تفنگ و امثال اینها مانعی ندارد، مگر آن که در موردی خاص در شرع شیوه مخصوصی برای اعدام تعیین شده باشد.


ویدیو مرتبط :
بر اساس نظر دو مرجع سیگار حرام است

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نظر آیت‌الله صافی درباره اعدام مجدد قاچاقچی



اعدام مجدد قاچاقچی ,اعدامی زنده شده

نظر آیت‌الله صافی درباره اعدام مجدد قاچاقچی

آیت‌الله صافی گلپایگانی، در پاسخ به استفتائی، نظر خود را درباره اعدام مجدد یک فرد قاچاقچی که پس از اجرای حکم زنده شده است، اعلام کرد.

 متن کامل سوال و پاسخ این مرجع تقلید به شرح زیر است:

«بسمه تعالی

محضر مبارک مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی مد ظله

با عرض سلام و احترام؛

اگر شخصی به واسطه قاچاق مواد مخدر محکوم به اعدام شده و بعد از اجرای حکم، حیات خود را باز یافته باشد، آیا چنین شخصی را می‌توان اعدام نمود؟ خواهشمند است حکم شرعی آن را بیان فرمایید.

باتشکر/جمعی از مؤمنین

بسم الله الرحمن الرحیم

علیکم السلام و رحمة الله

در فرض سؤال، اعدام چنین شخصی جایز نمی‌باشد؛ والله العالم.

13 ذی الحجة الحرام 1434

لطف الله صافی» /ایسنا