اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نظر یک مرجع تقلید درباره نمایش چهره انبیاء


آیت‌الله سبحانی با اشاره به ضرورت پرهیز از نمایش چهره انبیاء در سینما، گفت: پیامبران ظرفیت بالاتری از بشر دارند و با عالم ملکوت در ارتباط‌ اند و این مسئله قابل نشان دادن نیست.

خبرگزاری ایسنا: آیت‌الله سبحانی با اشاره به ضرورت پرهیز از نمایش چهره انبیاء در سینما، گفت: پیامبران ظرفیت بالاتری از بشر دارند و با عالم ملکوت در ارتباط‌ اند و این مسئله قابل نشان دادن نیست.

 این مرجع تقلید در ادامه سلسله مباحث قرآنی خود در مدرسه علمیه حجتیه با بیان این‌که «باید علما و مصلحان را حفظ کنیم» اظهار کرد: وقتی مصلحانی مثل سید جمال‌الدین اسدآبادی ظهور می‌کند، دشمنان می‌گویند اینها دروغگو و کذاب هستد، چون با حضور مصلحان منافع دشمن قطع می‌شود.

 آیت‌الله سبحانی یادآور شد: همیشه باید در حفظ مقام علما، خطبا و نویسندگان اسلامی بکوشیم و اجازه ندهیم دشمن به حریم آنها راه پیدا کند.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت پرهیز از نشان دادن چهره انبیا در سینماها، گفت: از این جهت که پیامبران بشر هستند، می‌شود چهره آنها را نمایش داد، ولی آنها ظرفیت بالاتری نیز دارند و با عالم ملکوت در ارتباط‌ اند و این ظرفیت قابل نشان دادن نیست.

 این مرجع تقلید ادامه داد: برخی فکر می‌کنند پیامبر باید ملک و فرشته باشند، اما اگر پیامبر فرشته باشد، فایده ندارد، چون نمی‌توانیم با آنها صحبت کنیم.

 آیت‌الله سبحانی خاطرنشان کرد: خدا در قرآن می‌فرماید «رسول من انفسکم» یعنی زبان منطق و فرهنگ بشر را می‌داند و حتی از نیرنگ‌های او آگاه است.

 وی یادآور شد: وقتی حضرت عیسی‌(ع) دو نماینده به انطاکیه فرستادند، مردم آنها را تکذیب کردند و گفتند شما مثل ما بشر هستید، اما در حقیقت آنها مغالطه کردند، چون پیامبران قبلی مثل حضرت ابراهیم‌(ع) که همه او را قبول داشتند، نیز بشر بودند.

 این مرجع تقلید تصریح کرد: هر جا در قرآن کریم از کلمه «مثل» استفاده شده، منظور بیان است؛ یعنی این داستان را برای مردم بگو تا مومنان تقویت شوند و کفار عبرت بگیرند.

 این مرجع تقلید با مقایسه آیات 13 و 16 سوره یاسین، اظهار کرد: در ابتدا پیامبران فقط می‌گفتند ما از جانب خدا هستیم، اما وقتی تکذیب می‌شدند با تاکید بیشتری سخن می‌گفتند و این نکته بیانگر بلاغت قرآن است.

آیت‌الله سبحانی در پایان گفت: وقتی پیامبران معجزات خود را به مردم نشان می‌دادند کفار مجبور می‌شدند با مغالطه بگویند شما برای ما بدی به همراه آورده‌اید.


ویدیو مرتبط :
مرجع تقلید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نظر متفاوت سه مرجع تقلید درباره ماهواره



اخار,اخباراجتماعی,مرجع تقلید


اخبار اجتماعی - نظر متفاوت سه مرجع تقلید درباره ماهواره

اگر خوف وقوع در گناه یا ترتب مفسده‌ای دیگر در آن نباشد، فی‌حدنفسه اشكالی ندارد.

یك جوان از دفتر سه تن از مراجع تقلید پیرامون حكم شرعی استفاده از تجهیزات دریافت از ماهواره استفتاء كرده كه دفتر این سه مرجع، به این استفتاء پاسخ‌های متفاوتی داده‌اند.

به نوشته وطن‌امروز، متن پرسش این جوان و پاسخ حضرات آیات عظام نوری‌ همدانی، وحید خراسانی و شبیری‌ زنجانی به این ترتیب است:

سوال: با عرض سلام، بنده به عنوان یك جوان می‌خواستم بدانم استفاده از ماهواره و مشاهده برنامه‌های آن به لحاظ شرعی چه حكمی دارد؟

آیت‌ا... نوری‌همدانی: خرید و فروش و نگهداری آن جایز نیست.

آیت‌ا... شبیری‌زنجانی: اگر خوف وقوع در گناه یا ترتب مفسده‌ای دیگر در آن نباشد، فی‌حدنفسه اشكالی ندارد. اگر قانونی در این زمینه وجود دارد بنابر احتیاط رعایت شود.

آیت‌ا... وحید خراسانی: اگر فایده حلال آن زیاد باشد كه عرفا از‌ آلات لهو به حساب نیاید، خرید، فروش، نصب و راه‌اندازی آن جایز است ولی خرید و فروش یا نصب و راه‌اندازی‌ برای استفاده حرام آن به فتوا حرام است و اگر فایده‌های حلال آن كم باشد به طوری كه عرفا از‌ آلات لهو به حساب می‌آید، خرید، فروش، نصب و راه‌اندازی آن جایز نیست و بنا بر احتیاط واجب باید آن را از بین برد ولو به تغییر دادن هیات آن مثل اینكه آن را بشكنند.
  اخبار اجتماعی - وطن‌امروز