اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نظر کیهان درباره وتوی تحریم‌ ها توسط اوباما


کیهان در خبر ویژه خود به مواضع اخیر آمریکایی‌ها اشاره کرده و تهدید اوباما به وتوی تحریم جدید علیه ایران را یک جنگ زرگری خواند.

خبرگزاری ایسنا: کیهان در خبر ویژه خود به مواضع اخیر آمریکایی‌ها اشاره کرده و تهدید اوباما به وتوی تحریم جدید علیه ایران را یک جنگ زرگری خواند.

در بخشی از این خبر ویژه کیهان آمده است: جی کارنی سخنگوی کاخ‌سفید اخیراً اعلام کرد، اگر کنگره تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران به تصویب برساند، آن را وتو خواهد کرد.

یک مقام عالی‌رتبه آمریکایی به روزنامه‌ هافینگتون‌پست گفت: ضرورتی ندارد که کنگره این طرح را تصویب کند، زیرا ما در حال تقویت تحریم‌های موجود هستیم و اگر مذاکرات موفقیت‌آمیز نباشد یا اگر ایران تقلب کند، می‌توانیم به تحریم‌ها روی بیاوریم.

ادعای وتوی طرح جدید از سوی رئیس‌جمهور در حالی است که اگر مصوبه‌ای به تصویب دو سوم اعضای کنگره برسد، لازم‌الاتباع از سوی رئیس‌جمهور آمریکاست. در همین حال اکثریت قاطع اعضای سنا و مجلس نمایندگان آمریکا به شدت متأثر از لابی صهیونیستی ایپک هستند.

 بنابراین مواضع متفاوت دولت و کنگره در ماجرای تحریم‌ها، بیشتر جنگ زرگری است و موضوع واقعی همان است که مقام آمریکایی به هافینگتون‌پست گفته است: «ما در حال تقویت تحریم‌ها هستیم». این جمله مغایر با یکی از دو رکن بیانیه ژنو در زمینه عدم اعمال تحریم‌های جدید است.


ویدیو مرتبط :
اوباما:تحریم ها تعلیق می شوند!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آیا اوباما می‌تواند بدون نظر کنگره، تحریم ها را لغو کند؟/ روحانی آمریکا را در معرض آزمایش قرار می‌دهد



 رییس جمهور ایران , تحریم های ایران

آیا اوباما می‌تواند بدون نظر کنگره، تحریم ها را لغو کند؟/ روحانی آمریکا را در معرض آزمایش قرار می‌دهد

شهیر شهید ثالث طی مقاله ای در المانیتور با اشاره به اقدامات و سخنان اخیر روحانی نوشت: رییس جمهور ایران، آمریکا را در معرض آزمایش قرار می دهد.

وی در بخشی از این مقاله به موضوع بسیار مهمی اشاره کرده و می نویسد: نویسنده این مقاله، مانند بسیاری دیگر، پیش تر تصورش بر این بود که پرزیدنت اوباما اختیارات کافی برای رفع تحریم ها ندارد. در ماه ژوئیه مصاحبه ای با تحلیلگر ارشد کنگره آمریکا و متخصص مسائل ایران، کنث کتسمن، انجام دادم و از او در مورد اختیارات اوباما در خصوص کاهش تحریم ها بر روی بانک مرکزی سئوال کردم. تحریم های مزبور، به نظر بسیاری از کارشناسان، یکی از پر آسیب ترین بخش های تحریم را تشکیل می دهد.

کتسمن گفت که پرزیدنت قادر است با استفاده از "حق ابطال خود که در قانون پیش بینی شده"، در صورتی که به این نتیجه برسد که استفاده از اختیارات مزبور در جهت منافع امنیت ملی آمریکاست، تحریم های بانک مرکزی را به حال تعلیق در آورد.

شهید ثالث در یادداشت خود نوشته است:
*روحانی، برای اینکه قادر باشد که رهبری را به انجام مصالحه بر سر برنامه هسته ای متقاعد کند باید بتواند پیشنهادِ کاهش ملموس تحریم ها، از طرف غرب را، بر روی میز بگذارد. "رویکرد قطره چکانی" از طرف آمریکا این کلاف سردرگم را باز نخواهد کرد.

*رهبر انقلاب آیت الله خامنه ای، پس از سال ها مخالفت با مذاکره مستقیم با آمریکا اینک با طرح "نرمش قهرمانانه" راه را برای دولت روحانی هموار کرده اند. بنا بر گفته حسین موسویان، دانش پژوه و دیپلمات سابق ایرانی، آیت الله خامنه ای مجوز ورود مذاکرات مستقیم با آمریکا را برای روحانی صادر کرده اند. روحانی نیز در مصاحبه با NBC گفت که برای حل مسئله هسته ای اختیار تام دارد.

*مسئولین آمریکائی باید زبان تهدید و ارعاب را کنار بگذارند. اوباما هنوز هم بر "گزینه نظامی" به عنوان یکی از عناصر اصلی سیاست هایش نسبت به ایران تاکید می کند. وی در مصاحبه اخیر خود با شبکه ABC گفت: "ایرانی ها نباید از اینکه ما سوریه را مورد حمله قرار ندادیم اینگونه برداشت کنند که ما به ایران حمله نخواهیم کرد".

 

در همان مصاحبه با اشاره به ایران گفت: "اگر ما تهدید استفاده از زور را همزمان با دیپلماسی فعال به کار بگیریم می توانیم به یک معامله (با ایران) دست پیدا کنیم". این ادبیات چه برای راضی کردن کنگره آمریکا باشد، چه برای خشنود ساختن اسرائیل، و چه با این هدف صورت بگیرد که در مذاکرات پیش رو موقعیت برتری را برای آمریکا تثبیت کند، در هر حال شانس موفقیت هر مذاکره ای را از میان می برد.

*باید توجه داشت که میلیون ها ایرانی به روحانی رای داده اند که او به مشکلات اقتصادی کشور پایان دهد. در این خصوص تحریم ها نقش کلیدی و عمده ای را بازی می کنند. روحانی به خوبی می داند که اگر قادر نباشد تغییرات عمده ای در جهت کاهش تحریم ها بوجود آورد، تندرو ها با به راه انداختن تبلیغات وسیع و تکیه بر شکست او در جهت کاهش تحریم ها، وی را به حاشیه خواهند راند.

*چرا پرزیدنت اوباما از اختیارات خود استفاده نکند و تحریم های بانک مرکزی را برای 120 روز به حالت تعلیق در نیاورد و در مقابل ایران نیز گام های جدی ای در جهت اعتماد سازی بر ندارد؟

 

این وضعیت روحانی را در شرایط قدرتمندی قرار می دهد به نحوی که می تواند با مراکز قدرت در تهران به چانه زنی بپردازد و لغو گسترده تر تحریم ها از سوی آمریکا و حتی اروپا را در قبال امتیازات بیشتر از سوی تهران مطرح کند. این آن چیزی است که روحانی از آن با عنوان رویکرد برد-برد یاد می کند. در هر صورت پس از طی این مقطع دو طرف می توانند به ارزیابی نتایج حاصله بپردازند و نسبت به حرکت های بعدی تصمیم گیری کنند./انتخاب