اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نظر مسئولان درباره عضویت در فیس بوک


معاون اول رئیس جمهور، وزیر کار و دو تن از دیپلمات های برجسته یعنی وزیر وسخنگوی وزارت امور خارجه ، در فیس بوک خبرساز و جنجال برانگیز شده است.

خبرآنلاین: معاون اول رئیس جمهور، وزیر کار و دو تن از دیپلمات های برجسته یعنی وزیر وسخنگوی وزارت امور خارجه ، در فیس بوک خبرساز و جنجال برانگیز شده است.

بعد از اینکه صفحه فیس بوک جواد ظریف به عنوان وزیر امور خارجه با استقبال زیادی مواجه شد و به خصوص بعد ازتبریک جنجال برانگیز و اظهارنظر ظریف در مورد سال نوی یهودی و هولوکاست بحث جدیدی هم به وجود آورد و آن اینکه آیا مسئولان و مقامات می توانند به شبکه های اجتماعی وسایت فیس بوک دسترسی داشته باشند و آیا این کار غیر قانونی نیست ؟

آنچه که قانون می گوید این است که عضویت در شبکه های اجتماعی ازجمله فیس بوک جرم نیست اما از آنجا که این سایت در کشور ما فیلتر است استفاده از فیلتر شکن برای دسترسی به این سایت خلاف قانون است ،اما آیا دولتمردان هم برای دسترسی به این سایت ها نیازی به استفاده از فیلتر شکن دارند ؟


بسیاری از سازمان های دولتی می توانند با ارائه درخواست به کمیته 12 نفره فیلترینگ از این قانون مستثنا شوند که مطمئنا ریاست جمهوری و وزارتخانه ها هم شامل این قانون می شوند از قانون فیلترینگ مستثنا هستند پس دسترسی به فیس بوک و دیگر شبکه های اجتماعی در این مکان ها جرم محسوب نمی شود.

با اینحال الهام امین‌زاده معاون حقوقی رئیس جمهور پیش از این در پاسخ به پرسشی درباره اینکه عضویت وزرا و نمایندگان دولت در شبکه‌های اجتماعی از جمله «فیس‌بوک» منع قانونی دارد یا خیر، گفته بود: منع قانونی و یا عدم آن را بررسی می‌کنیم.


 نظرات مسئولین و افراد زیربط را در مورد عضویت و فعالیت در فیس بوک:

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پاسخ به استفتایی در رابطه با ورود و فعالیت در فیس‌بوک

"تخلف از قوانین و مقررات نظام اسلامى جایز نیست. رعایت قوانین و مقررات نظام اسلامى واجب و تخلف از آن جایز نیست.»
توضیح :با توجه به آنکه فیس‌بوک بستری جرم‌خیز است، افراد برای عضویت در این شبکه باید هوشیار باشند که خواسته یا ناخواسته وارد محورهای مصداق جرم نشوند

کاظمی معاون مبارزه باجرایم پلیس فتا

براساس قانون جرایم رایانه‌ای موضوعی به اسم مجازات افراد به دلیل عضویت در فیسبوک وجود ندارد و حتی اگر افراد از طریق فیسبوک اطلاعاتشان مورد سوء استفاده قرار گیرد و به دادسرای جرایم یارانه‌ای مراجعه کنند، شکایت آنان مورد پیگیری قرار می‌گیرد اما هیچ‌گاه با این افراد به عنوان متهم برخورد نمی‌شود و بر این اساس عضویت در فیسبوک جرم نیست مگر آن که افراد بخواهند از این فضا سوءاستفاده کنند.بیشترین جرایمی که درفیس بوک رخ می دهدسوءاستفادهازاطلاعات شخصی افراداست

اسماعیل احمدی مقدم (فرمانده نیروی انتظامی)

کنترل هوشمند شبکه های اجتماعی نسبت به فیلترینگ کل، به جز سایت های ضد انقلاب، بهتر است و در واقع با کنترل هوشمند شبکه های اجتماعیِ چندگانه، علاوه بر این که از مضرات آنها جلوگیری می شود، مردم می توانند از بخش های مفید این شبکه ها نیز بهره مند شوند

موسی غضنفرآبادی عضوکمیسیون حقوقی قضایی

صرف عضویت درشبکه های اجتماعی جرم محسوب نمی شودوبه نوع فعالیت شبکه وفردوابسته است

مهدی اخوان بهابادی دبیرشورای‌عالی فضای مجازی

عضویت در این شبکه‌ها به‌طور طبیعی جرم نیست اما دور زدن سامانه فیلترینگ کشور طبق قانون جرم محسوب می‌شود

ابوذرمنتظرقائم،عضوهیئت مؤسس مجمع وبلاگ ‌نویسان مسلمان

در ماده ۱ قانون جرائم رایانه ای آمده است: هرکس به طور غیرمجاز به داده‌ها یا سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی که به وسیله تدابیر امنیتی حفاظت شده است، دسترسی یابد به حبس از ۹۱ روز تا یک سال یا جزای نقدی از ۵ تا ۲۰ میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد. به باور این کارشناس در نص قانون نیازی به ارائه مصداق نیست بلکه قوانین چارچوب‌ها را تعیین می‌کنند ضمن آنکه مطابق ماده ۲۲ همین قانون، قوه قضائیه کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه را در محل دادستانی کل کشور تشکیل داده است


ویدیو مرتبط :
اموزش عضویت فیس بوک

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جنتی: عضویت مسئولان در فیس‌بوک متوقف نمی‌شود



اخبار ,اخبار سیاسی ,وزیر فرهنگ و ارشاد

 

اخبار سیاسی - جنتی: عضویت مسئولان در فیس‌بوک متوقف نمی‌شود

به گفته وی دولت مصمم است که در چارچوب قانونی آزادی‌هایی را برای فعالیت رسانه‌ها تضمین کند و قانون اساسی تصریح کرده است که مطبوعات در بیان مطالب آزاد هستند مگر آنکه منع قانونی داشته باشند و ما نیز براساس مر قانون عمل می‌کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد که عضویت مسئولان دولتی در "فیس‌بوک" متوقف نمی‌شود.

به گزارش تسنیم، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در خصوص برنامه دولت جهت جبران کسری بودجه فرهنگ اظهار داشت: بر اساس تبصره ۱۴ که به مجلس تقدیم کردیم مقرر شد کل دستگاه‌هایی که از بودجه عمومی دولت استفاده می‌کنند در پروژه‌های عمرانی یک درصد به فعالیت عمرانی و یک درصد به فعالیت‌های هنری اختصاص دهند.

وی با بیان اینکه ماهیت کشور ما یک ماهیت فرهنگی و هنری است و ایجاب می‌کند که در پروژه‌های دولتی اثری از معماری هنری نیز وجود داشته باشد، گفت: این موضوع مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز است، منتهی در مجلس شورای اسلامی مورد مخالفت کمیسیون تلفیق قرار گرفت و در صحن مجلس به دلیل این مخالفت این تبصره حذف شد.

وزیر ارشاد ادامه داد: البته مجلس سقف بودجه را اضافه کرده است که امیدوار هستیم قابل تامین باشد که اگر این بودجه به صورت صددرصد به دستگاه‌ها تخصیص یافت فعالیت‌های فرهنگی متناسب با کشور را نیز ادامه خواهیم داد.

جنتی در خصوص شعار دولت مبنی بر گشایش در مطبوعات و آزادی عمل رسانه‌ها نیز اظهار داشت: ما تقریبا بدون وقفه هفته‌ای یکبار در جلسه هیئت نظارت بر مطبوعات حضور داریم و در هر جلسه تعداد قابل توجهی از نشریات که زمینه فعالیت خود را در کشور فراهم کردند مجوز جدید گرفته‌اند و حتی تعدادی از آنها که از سال ۸۵ یا قبل از آن منتظر مجوز بودند تعیین تکلیف کردیم.

به گفته وی دولت مصمم است که در چارچوب قانونی آزادی‌هایی را برای فعالیت رسانه‌ها تضمین کند و قانون اساسی تصریح کرده است که مطبوعات در بیان مطالب آزاد هستند مگر آنکه منع قانونی داشته باشند و ما نیز براساس مر قانون عمل می‌کنیم.

وزیر ارشاد با بیان اینکه ممکن است در برداشت قانون اختلاف‌نظرهایی وجود داشته باشد، اظهار داشت: هیئت نظارت بر مطبوعات ۷ عضو دارد و فقط ۲ عضو آن از دولت هستند . به هر حال گاهی ممکن است در برداشت از قانون اختلاف‌نظرهایی باشد اما نظر اکثریت ملاک است و دیدگاه دولت در این باره کم است.

جنتی در ادامه در پاسخ به این سوال که حذف فیلم "من عصبانی نیستم" به دلیل هجمه اصولگرایان به این فیلم بوده است، تاکید کرد: خود تهیه‌کننده این فیلم تصمیم گرفت که چون ممکن است برخی از جوایز این جشنواره را بگیرد و بر این اساس نیز برخی از مسئولان تحت فشار قرار گیرد تصمیم گرفتند که از مرحله ارزیابی حذف شود و هیچ هجمه‌ای از جانب اصولگرایان ندیدیم که فیلم حذف شود.

وی در پاسخ به این سوال که پس از روی کار آمدن دولت یازدهم این امید بود که برخی از روزنامه‌های اصلاح‌طلب مجوز فعالیت بگیرند اما اینگونه نشده است، گفت: ما در این دولت هیچ روزنامه‌ای را نبستیم فقط روزنامه بهار توقیف شد که بنده هم به عنوان عضو هیئت نظارت بر مطبوعات مخالف توقیف کردن این روزنامه بودم و اعتقاد داشتم که اگر تخلفی صورت گرفته که البته مقاله منتشر شده ممکن بود از دست روزنامه در رفته باشد مجازات‌های دیگری در نظر گرفته شود و همانگونه که می‌دانید مدیر مسئول این روزنامه نیز داوطلبانه مدتی این روزنامه را تعطیل کرد بنابراین ما هیچ روزنامه‌ای را توقیف نکرده‌ایم.

در ادامه خبرنگاری از وزیر ارشاد در خصوص علت توقیف نشریه یالثارات پرسید که جنتی پاسخ داد: این نشریه سابقه طولانی در تذکر گرفتن داشته است که حتی اعضای قدیمی هیئت نظارت بر مطبوعات می‌گفتند که این نشریه بارها تذکر کتبی گرفته بود و براساس آیین‌نامه نیز اگر روزنامه یا نشریه‌ای ۳ بار تذکر کتبی بگیرد بار چهارم اقدام شدیدتری علیه آن صورت می‌گیرد.

جنتی تصریح کرد: یالثارات نظر جمع اعضای هیئت نظارت بوده و نه نظر دولت.

وی در پاسخ به این سوال که اخیرا گزارش جهانی ارائه شده است که در آن از نحوه فعالیت روزنامه‌نگاران و همچنین عضویت برخی مسئولین در فیس‌بوک به عنوان نکته مثبت در توسعه کشور یاد شده است، اظهار داشت: طبعا این سیاست ادامه پیدا خواهد کرد و دولت مصصم است این شرایط دامه داشته باشد و در مقطعی متوقف و یا محدود نشود و این روش کماکان ادامه می‌دهیم.

وزیر ارشاد در خصوص فیلم رستاخیز و نحوه تامین بودجه این فیلم نیز گفت:‌ بنده این فیلم را دیده بودم و از ۹ سال پیش در جریان ساخت آن قرار داشتم. جنتی افزود: این فیلنامه در رابطه با حماسه عاشورا ساخته شده بود و در این زمینه نیز نظر بسیاری از شخصیتهای حوزوی را گرفته بود و از نظر تاریخی مشکلی نداشته و منطبق با تاریخ صحیح عاشورا تدوین شده است. وی با بیان اینکه بسیاری از علما فیلم رستاخیز را تائید کرده بودند اظهار داشت:‌ در متن فیلم هیچ تحریفی صورت نگرفته بود و یکی از فیلم‌هایی که جوایز را درو کرد فیلم رستاخیز بود.

وزیر ارشاد افزود: بخشی از بودجه این فیلم را شیعیان خارج از کشور تامین کردند و بخشی دیگر را وکلای آیت‌الله سیستانی را تامین کرده بودند و بخش دیگر را نیز کارگردان و تهیه‌کننده این فیلم. جنتی افزود: البته شاید این فیلم از نظر محتوایی اشکالاتی داشته است . مثلا در خود واقعه عاشورا و روز عاشورا آنچه که بیشتر در فیلم دیده می‌شد حماسه بود و به عنوان مثال وضعیت زنان و کودکان در خیمه و یا حالت لطف خاص امام حسین (ع) به فرزندانشان در این فیلم به تصویر کشیده نشده بود و در کل فیلم خوبی از نظر کارشناسان به حساب می‌آمد.

وی در خصوص اینکه عضویت در فیس بوک جرم اعلام شده و مسئولین عضو آن هستند، اظهار داشت: یکی از مقام های قضایی اعلام کرده بودند که عضویت در فیس بوک جرم نیست، چرا که برخی معتقدند چون فیس بوک فیلتر است، کسانی که فیلتر را دور بزنند و بشکنند جرم است، نه عضویت در فیس‌بوک.

وزیر ارشاد در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا جایزه ویژه رئیس‌جمهور به هیچ فیلمی در جشنواره فیلم فجر اختصاص نیافت، گفت: رئیس محترم جمهور در پیام خود به جشنواره فیلم فجر که اعلام کردند که ما آمادگی دادن یک جایزه بزرگ را به بهترین فیلم داریم. منتهی ایشان شاخص‌هایی برای تعیین این جایزه اعلام کرده بودند که توسط آقای نهاوندیان نیز شب گذشته در مراسم اختتامیه عنوان شد. مثلا اینکه فیلم‌هایی که در زمینه اعتدال و مقابله با خشونت و افراطی‌گری مورد نظر باشد واجد گرفتن جایزه است اما فیلم‌های رسیده نتوانست نظر رئیس‌جمهور را جلب کند.

جنتی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی معتقدند که هیئت داوران جشنواره فیلم فجر در برخی موارد قضاوت زیادی داشته‌اند، اظهار داشت: اینگونه نیست من فکر می‌کنم هیئتی که برای داوران انتخاب شده بود از هر جهت تخصص لازم را داشتند ما نیز به رای آنها احترام می‌گذاریم و قطعا دلایل سیاسی در انتخاب فیلمها در کار نبوده است. هیئت داوران آگاهانه و حرفه‌ای انتخاب شده بودند و هیچ دیکته‌ای نیز به آنها صورت نگرفته بود.

وی در خصوص برنامه‌های دولت جهت ارتقای دیپلماسی فرهنگی کشور نیز گفت: ما نتوانستیم هم‌پایه دیپلماسی خارجی پیش برویم و در سیاست خارجی نقش وزارت‌خارجه نقش برجسته‌ای بود. وزیر ارشاد افزود: دیپلماسی فرهنگی یکی از سیاست‌های مهم دولت است که از روز اول نیز مورد برنامه‌های من قرار گرفت. اما در این زمینه ما باید به دنبال زمینه‌های فرهنگی در زمینه برقراری ارتباط با مراکز و نهادها و هنرمندان خارج از کشور باشیم. جنتی افزود: در بسیاری از همایش‌های هنری در داخل نیز باید از سفرا و رایزنهای فرهنگی که مقیم خارج هستند دعوت کنیم.

وی درباره اینکه گفته می‌شود پایگاه اطلاعاتی خبرنگاران (سمان) مربوط به دولت گذشته بود و این دولت هیچ علاقه‌ای برای ادامه این سیاست ندارد، گفت: من اطلاعی در این زمینه ندارم. وزیر ارشاد افزود: اگر منظور شما فعالیت سایتهای مختلف خبری باشد باید بگویم که ما به برخی سایتها که مجوز فعالیت ندارند ضرب‌العجل تعیین کرده‌ایم که بیایند و مجوز بگیرند.

جنتی افزود: ما تا اول بهمن‌ماه فرصت داده بودیم تا سایت‌هایی که مجوز فعالیت ندارند نسبت به اخذ مجوز اقدام کنند که متاسفانه هنوز هیچکدام از سایتها این کار را نکرده‌اند و قطعا کسانی که مجوز نگرفته‌اند سایتهای آنها براساس قانون بسته می‌شود. 

اخبار سیاسی - تسنیم