اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نظر مراجع درباره پیوند عضو


چهارشنبه‌ای که گذشت، یک تیم جراحی ایرانی اولین عمل پیوند دست در خاورمیانه را در بیمارستان مسیح دانشوری با موفقیت را انجام دادند. عملی که دکتر ولایتی، رئیس انجمن پیوند اعضای ایران گفت برای انجام آن از علما و مراجع تقلید استفتا شده است.

افکار نیوز:  چهارشنبه‌ای که گذشت، یک تیم جراحی ایرانی اولین عمل پیوند دست در خاورمیانه را در بیمارستان مسیح دانشوری با موفقیت را انجام دادند. عملی که دکتر ولایتی، رئیس انجمن پیوند اعضای ایران گفت برای انجام آن از علما و مراجع تقلید استفتا شده است.

 اگرچه دکتر ولایتی اشاره‌ای به استفتای اختصاصی درباره پیوند دست نکرد اما مراجع تقلید نظرات متفاوتی درباره پیوند اعضا دارند. در پایگاه اطلاع‌رسانی مرجعیت مجموعه ای از این نظرات درباره یک استفتاء گردآوری شده است. در استفتاء آمده است: آیا درصورت مرگ مغزی و یا فوت کامل اهدای عضو جایز است؟

عده ای از علما، پیوند عضو را جایز می دانند و شروطی را برای آن در نظر می گیرند. آیت الله خامنه‎ای، آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله مدنی تبریزی و آیت الله شیرازی جزو موافقان پیوند عضو هستند.

آیت الله خامنه ای در دو جوابی که به این استفتا می دهند، می فرمایند: اگر این افراد دچار ضایعات مغزی غیر قابل درمان و برگشت ‏شوند که بر اثر آن، همه فعالیت‏‌‎های مغزی آنان از بین رفته و به حالت اغمای کامل فرو ‏روند که باعث فقدان و از دست رفتن هر نوع شعور و احساس و حرکت‎های ارادی می‏گردد؛ در صورتی که استفاده از اعضای بدن چنین بیمارانی برای معالجه بیماران دیگر، باعث تسریع ‏در مرگ و قطع حیات آنان شود جایز نیست، در غیر این صورت اگر عمل مزبور با اذن قبلی وی صورت ‏بگیرد و یا نجات نفس محترمی متوقف بر آن عضو مورد نیاز باشد، اشکال ندارد.‏

در پاسخ دیگری هم می نویسند: استفاده از اعضای میّت برای پیوند به بدن شخص دیگر برای نجات جان او یا درمان بیماری وی اشکال ندارد و وصیّت به این مطالب هم مانعی ندارد مگر در اعضایی که برداشتن آنها از بدن میّت، موجب صدق عنوان مثله باشد و یا عرفاً هتک حرمت میّت محسوب شود.

آیت الله مکارم شیرازی هم معتقدند چنانچه مرگ قطعی و بدون بازگشت باشد اشکالی ندارد.

آیت الله مدنی تبریزی در پاسخ به این استفتا می گویند: اگر یقین به مرگ باشد و حیات نباتی وجود نداشته باشد و حیات مسلمان دیگری متوقف به اعضای او باشد و به شرط اینکه عضو را درآورده و فورا پیوند بزنند اشکال ندارد.

آیت الله شیرازی هم معتفدند چنانچه در حیات خود به آن وصیت کرده باشد اشکال ندارد، البته عضو گرفتن آن وقت جایز است که موت کاملاً محقق شده باشد.

آیت الله سیستانی برداشتن بخشی از بدن انسان زنده برای پیوند زدن در صورتی که قطع آن زیان مهمی داشته باشد مانند چشم و دست و امثال آنها را جایز نمی‎دانند اما با این حال می‎فرمایند: اگر زیان مهمی نداشته باشد مانند قطعه‎‏ای از پوست یا نخاع یا یک کلیه در صورت سالم بودن کلیه دیگر با فرض رضایت صاحبش جایز است.

 اگر کودک یا دیوانه نباشد وگرنه به هیچ وجه جایز نیست و هرگاه قطع آن جایز بود گرفتن پولی به ازای آن نیز جایز است. و قطع عضو مسلمان مرده، مانند چشم و دستش برای پیوند زدن به بدن زنده جایز نیست، و اگر کسی چنین کند، بر او دیه لازم می‏آید و دفن آن عضو قطع شده واجب است. ولی اگر پیوند زد و عضو زنده‏‎ای از بدن شد، قطع آن واجب نیست.

و کسی که از نظر مغزی مرده است در حالی که قلب وریه او هر چند به کمک دستگاه وظیفه خود را انجام می‏دهند میت شمرده نمی‏‎شود و قطع اعضای او برای الحاق به زنده به هیچ وجه جایز نیست. و نفوذ وصیت به اهدای عضو بعد از مرگ مشکل است.


آیت الله گرامی هم در پاسخ به این استفتا می گویند: کشتن پیش از فوت جائز نیست، هنوز قلب او کار می کند، لیکن لحظه مرگ و پس از آن اگر اعضا به درد می خورد جائز است. اگر قبلاً خود خواسته است.

آیت الله صافی گلپایگانی عقیده دارند مرگ مغزی مرگ نیست و اهدا اعضای بدن جایز نیست و وصیت به آن هم نافذ نیست و اثری ندارد بلی چنانچه حیات مسلمان موقوف به پیوند عضو باشد،با نبود میت غیر مسلمان جایز است از عضو میت مسلمان برای ادامه حیات مسلمان استفاده شود.

آیت الله زنجانی هم با ایراد وارد کردن به مفهوم مرگ مغزی می گویند: به مرگ مغزی شرعا مرگ (موت) صدق می‎کند یا نه مورد اشکال است. زیرا به مفاد آیه شریفه «الله یتوفی الانفس حین موتها» (زمر،آیه ۴۲) خدا روح را در هنگام مرگ بازپس می‎گیرد و در مرگ مغزی روح به طور کامل از بدن نگرفته شده لذا ترتب موت و آثار آن مشکل است ولی چنانچه علم و یا اطمینان دارد که برگشتی نیست در صورتی که خود شخص به اهداء عضو وصیت کرده مانعی ندارد ولی در صورت عدم وصیت مسئله مورد اشکال است

آیت الله روحانی معتقدند در صورت احتمال خوب شدن و یا بقای مدتی ماندن _ جایز نیست والا جایز است.


ویدیو مرتبط :
پیوند عضو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نظر مراجع عظام درباره میزان فطریه و كفاره



 

نظر مراجع عظام درباره میزان فطریه و كفاره

 

 

آیات عظام نوری همدانی، صافی گلپایگانی، علوی گرگانی، مكارم شیرازی و سبحانی در آستانه عید سعید فطر نظر خود را درباره‌ی مبلغ نوع و میزان فطریه و كفاره اعلام كردند.


دفتر آیت‌الله ‌العظمی نوری همدانی , درباره زكات فطره و میزان كفاره امسال اظهار كرد: فطریه امسال 3 كیلو گندم است كه معادل 1500 تومان می‌شود و میزان كفاره امسال در موارد عمد روزی 700 تومان و در موارد غیر عمد روزی 400 الی 450 تومان است.


دفتر آیت الله العظمی صافی گلپایگانی، درباره مبلغ فطریه و میزان كفاره امسال اظهار كرد: مبلغ فطریه اگر بنا باشد بر اساس گندم حساب شود معادل هر نفر 1500 تومان است و میزان كفاره نیز در صورتی كه روزه عذری باشد، روزی 500 تومان است.


همچنین دفتر آیت‌الله ‌العظمی علوی گرگانی ، درباره زكات فطره و میزان كفاره امسال اظهار كرد: زكات فطره هر نفر بر اساس قوت غالب گندم، مبلغ 2000 تومان و براساس قوت غالب برنج 6هزار تومان است.


وی درباره میزان کفاره روزه امسال نیز عنوان کرد: کفاره روزه امسال بر اساس گندم روزی 600 تومان و بر اساس برنج دو هزار تومان است.


همچنین آیت‌الله العظمی مكارم شیرازی نیز با اشاره به در پیش بودن عید سعید فطر به چگونگی پرداخت میزان فطریه اشاره كرد و گفت: اگر افراد می‌خواهند فطریه‌ خود را بر اساس گندم بدهند سهم هر نفر 1500 تومان خواهد بود.


این مرجع تقلید ادامه داد: آن دسته از خانواده‌ها و افرادی كه می‌خواهند فطریه‌ی خود را بر اساس برنج بدهند میزان فطریه برای هر نفر پنج هزار تومان خواهد بود.


این مرجع تقلید تاكید كرد: افراد و خانواده‌هایی كه توانایی دارند بهتر است فطریه خود را برنج دهند.


وی با بیان اینكه برخی‌ها می‌پرسند آیا می‌شود فطریه را به مردم مسلمان سیل زده پاكستان داد، عنوان كرد: احتیاط واجب آن است كه اگر در شهرتان فقیری هست فطریه را به او دهید و از روش‌های دیگری به افرادی كه خارج از شهر هستند كمك كنید.


همچنین آیت‌الله العظمی سبحانی در حاشیه جلسه تفسیر كه در مجمتع عالی فقه حجتیه برگزار می‌شد درباره زكات فطره ماه مبارك رمضان عنوان كرد: اگر قوت غالب برای فطره دهندگان گندم باشد مبلغ زكات فطره 1500 تومان و اگر قوت غالب برای افراد برنج در نظر گرفته شود میزان فطره 5500 تومان خواهد بود.


وی تاكید كرد: زكات فطره نوعی شكرگذاری نسبت به توفیقی است كه خداوند نسبت به انجام اعمال دینی در این ماه مبارك به بندگان خود داده است.../ایسنا