اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نظر شورای نگهبان درباره طرح فعالیت احزاب


شورای نگهبان با اعلام نظر خود درباره طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی، ایرادات این طرح تشریح کرد.

خبرگزاری فارس: شورای نگهبان با اعلام نظر خود درباره طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی، ایرادات این طرح تشریح کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی شورای نگهبان، طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی که با اصلاحاتی در جلسه 30 آذرماه 1394 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده بود، در جلسه مورخ 1394/10/09 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده نظر این شورا به شرح زیر اعلام می‌شود:

1- در بند(پ) ماده 5 ، منوط نمودن حکم مرجع صالح قضایی به تشخیص هر یک از دو مرجع مذکور خلاف موازین شرع و قانون اساسی است. اما چنانچه به نظر هر یک از دو مرجع مرقوم کسی مظنون به جاسوسی باشد تا قبل از صدور حکم برائت از دادگاه صالح، این امر می‌تواند مانع تشکیل حزب یا عضویت در آن باشد.

2- ایراد سابق این شورا در بند 5 ماده 10، درباره عضویت 2 نماینده مجلس با حق رأی کماکان به قوت خود باقی است. همچنین بندهای 2 و 13 ماده یک مبنیاً بر این اشکال ایراد دارند. به علاوه در تبصره 5 ماده 10، با عنایت به اشکال به عمل آمده در صدر این بند، چون اعضای رأی‌دهنده 4 نفر نیستند، لذا این بند نیز باید اصلاح شود.


ویدیو مرتبط :
نظر اقا درمورد شورای نگهبان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نظر شورای نگهبان درباره طرح افزایش باروری


شورای نگهبان از طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور مصوب جلسه 19 مردادماه مجلس شورای اسلامی ایراد گرفت.

خبرگزاری مهر: شورای نگهبان از طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور مصوب جلسه 19 مردادماه مجلس شورای اسلامی ایراد گرفت.

طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور مصوب جلسه مورخ نوزدهم مردادماه یکهزار و سیصد و نود و سه مجلس شورای اسلامی در جلسه مورخ 1393/05/29 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که نظر این شورا به شرح زیر اعلام می‌گردد:

1- در تبصره ماده 1، چون مقصود از تهدید سلامت و ضوابط و شرایط آن روشن نیست، پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.

2- در ماده 2، اختصاص ممنوعیت تبلیغات صرفاً به رسانه‌ها منطبق با سیاست‌های کلی جمعیت، ابلاغی مقام معظم رهبری مدظله‌العالی نمی‌باشد. بنابراین ماده مذکور باید اصلاح شود.

3- در ماده 3، نظر به اینکه تعیین ضوابط مربوط به «موارد آموزشی و ضروری در راستای حفظ سلامت والدین و کودک» به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی واگذار شده است، مغایر اصل 85 قانون اساسی شناخته شد.

در خاتمه به استحضار عالی می‌رساند:

از آنجا که این مصوبه در بخش‌های مختلف از جمله افزایش باروری منطبق با سیاست‌های کلی جمعیت، ابلاغی مقام معظم رهبری مدظله‌العالی نمی‌باشد لذا شایسته است با توجه به سیاست‌های کلی مصوبه جامعی تهیه و مورد تصویب قرار گیرد.