اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نظر شریفی نیا درباره ایرج قادری و پرویز صیاد


محمدرضا شریفی‌نیا، بازیگر به بهانه اکران فیلم‌ «آنچه مردان درباره زنان نمی‌دانند» درباره حضورش در برخی تولیدات سال‌های اخیر سخن گفته است.

بانی فیلم: محمدرضا شریفی‌نیا، بازیگر به بهانه اکران فیلم‌ «آنچه مردان درباره زنان نمی‌دانند» درباره حضورش در برخی تولیدات سال‌های اخیر سخن گفته است.

 بخش‌هایی از این مصاحبه را می‌خوانید:

- من هیچ وقت به اینکه فلان کارگردان خوب و فلان کارگردان بد است اهمیتی ندادم. اهمیتی ندادم که کدام فیلسماز درجه بالایی دارد و کدام فیلمساز ندارد. این حرف‌ها اصلا برایم ارزشی نداشت. ارزش برای من درک نگاه و جهان‌بینی کارگردان‌ها بود. مثلا خاطرم است که در گذشته دوست داشتم با کسی مثل مرحوم ایرج قادری که اکثرا با او مخالف بودند کار کنم یا با کسی مثل ده‌نمکی یا طالبی یا ... من از تقسیم‌بندی‌های متداول هراسی نداشتم. حس می‌کردم که دایره هنر دایره‌ای است که تمام نگاه‌ها و نظرات حقیقت آشکار می‌شود. برای همین با خیلی‌ها کار کردم.

- من دلم می‌خواست تمام نگاه‌ها و تفکرات را بشناسم. اصلا همیشه همین‌طور بودم. قبل از ورود به سینما با اشخصا مهم جامعه ادبی و اجتماعی هم مراوده داشتم. با شعرای نام آشنای بسیاری صحبت کردم و کارهای‌شان را تحلیل کردم. در مورد پروین اعتصامی، فروغ فرخزاد، جلال آل احمد، شاملو، صمد بهرنگی و ... تحقیقات مفصلی کردم. فقط به خاطر علاقه‌ای که به نگاه اشخاص برجسته کشورمان داشتم.

- ...معتقدم یک سری شخصیت نقش‌ها به شکل سریالی می‌تواند در فیلم‌های سینمایی ادامه پیدا کند. مثلا پرویز صیاد یک مبتکر در جهان سینما و تلویزیون ایران است. او شخصیتی را خلق می‌کند به نام صمد که این صمد به شکلی سریالی در آثار مختلف ادامه داشت. یعنی کاراکتر صمد در موقعیت‌های مختلف در معرض دید تماشاگر قرار می‌گرفت. به این نقش نمی‌گویند تکراری، این یک کاراکتر است که به شکلی سریالی در سینما ادامه می‌یابد... مثلا امین حیایی کاراکتر لات مآبی را بازی می‌کند که اتفاقا طرفداران زیادی هم دارد. در هر فیلمی هم که آن را ایفا می‌کند مردم دوستش دارند یا جواد هاشمی در موقعیت‌های مختلف رزمنده است یا... به عبارت دیگر امین حیایی یا جواد هاشمی شرایط مختلفی از یک نقش را در جایگاه‌های مختلف به نمایش می‌گذارند و قطعا اگر این نقش در فیلم اول یا دوم موفق نمی‌شد آن را هرگز ادامه نمی‌دادند.

- دائم به من می‌گویند که آقای شریفی‌نیا چرا نقش‌های مردان چند زنه را به شما می‌دهند؟ من حتما این نقش را بار اول درست بازی کردم که برای چندمین بار هم به من پیشنهاد می‌دهند. معتقدم که این شخصیت‌ها برگرفته از افرادی در جامعه هستند که کمی شیطنت دارند. کسانی که به یک زندگی متعهدند و بعد پنهانی رابطه دیگری هم دارند. فیلم «دنیا» بهترین نمونه این شخصیت‌هاست. یک حاج آقای متدین اسیر نفسانیات می‌شود و تن به افسون دختری به نام دنیا می‌دهد و در نهایت تمام هستی و زندگی‌اش را از دست می‌دهد... به نظرم این فیلم‌هایی که بازی می‌کنم با این که قالبی طنز (البته طنز تلخ) دارند اما در جهت تحکیم خانواده بسیار کمک‌رسان هستند. به شخصه صد در صد مخالف ارتباط مرد متاهل با زن دیگری هستم، حالا در هر شکل و عنوانی که می‌خواهد باشد.


ویدیو مرتبط :
ایرج قادری -صحبتهای پسر بزرگمرد سینمای ایران ایرج قادری ویدیو های سعید s

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پاسخ پرویز پرستویی به حرف‌های شریفی‌نیا / جایی که ایشان باشد، پا نمی‌گذارم



اخبارپاسخ پرویز پرستویی به حرف‌های شریفی‌نیا

پاسخ پرویز پرستویی به حرف‌های شریفی‌نیا / جایی که ایشان باشد، پا نمی‌گذارم

چند روز پس از صحبت‌های محمدرضا شریفی‌نیا درباره بازیگران سینمای ایران و نقش‌هایی که به او پیشنهادشده، پرویز پرستویی به این سخنان واکنش نشان داد و گفت درجایی که شریفی‌نیا باشد پا نخواهد گذاشت. .

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمدرضا شریفی‌نیا بازیگر سینما و تلویزیون در بخشی از گفت و گویش با روزنامه سینمایی بانی فیلم به بازیگرانی پرداخته بود که آن‌ها را وارد سینما کرده است. او در همین مصاحبه گفته بود که نقش رضا مارمولک را در فیلم «مارمولک» کمال تبریزی قرار بوده او بازی کند.

پرویز پرستویی که نقش رضا مارمولک را به شکل درخشانی در این فیلم اجرا کرده، حالا به شریفی‌نیا پاسخ داده و گفته که «خدا آن روز را نیاورد که بخواهم جایگزین شریفی‌نیا شوم.»

پرستویی که با ایسنا گفت‌وگو کرده، اظهارات شریفی‌نیا درباره نقش رضا مارمولک را از اساس کذب خوانده و گفته: «این موضوع مهمی نیست و ممکن است یک نقش به چند نفر پیشنهاد شود اما چیزی که آزارم می‌دهد خلاف واقع‌ گویی‌است. کاملاً مطمئنم منوچهر محمدی تهیه‌کننده «مارمولک» که فیلم‌نامه از طرح ایشان شکل گرفت پیشنهاد این نقش را به کسی نداده و از همان ابتدا که فکر این فیلم را مطرح کرد، نقش رضا مارمولک را به من پیشنهاد داد؛ زمانی که حتی نه نویسنده و نه کارگردان انتخاب‌شده بود. خوشبختانه در طول 46 سال بازیگری که هیچ ادعایی هم در کارم ندارم، جایگزین کسی نبوده‌ام.»

پرستویی با بیان اینکه اگر این گفته‌ها از سوی شخص دیگری مطرح می‌شد، جواب نمی‌داده، اظهار کرده: «همیشه گفته‌ام جایی که شریفی‌نیا باشد حضور پیدا نمی‌کنم. حتی اگر بفهمم نقشی قبل از من به او پیشنهادشده باشد، قطعاً قبول نمی‌کنم، هدفی که سال‌ها دنبال کرده‌ام. برنامه «هفت» بارها من را برای حضور در استودیو دعوت کرده است و یکی از دلایل اصلی‌ که نپذیرفتم، نشستن ایشان بر روی آن صندلی است. متأسفانه آن‌قدر اعتمادبه‌نفس دارد که هر چه به ذهنش می‌آید، می‌گوید.»

شریفی‌نیا در این مصاحبه گفته بود که بازیگران بسیاری را به سینمای ایران معرفی کرده یا برای بازی نقش‌هایی پیشنهاد داده که برایشان موفقیت به همراه داشته است. در بین بازیگرانی که شریفی‌نیا از آن‌ها اسم برده، نام بازیگرانی چون زنده‌یاد خسرو شکیبایی، لیلا حاتمی، حسن پورشیرازی، پارسا پیرزفر و... به چشم می‌خورد.

پرستویی با اشاره به این صحبت‌ها گفته: «متأسفانه در بین اسامی که نام‌برده شد از خسرو شکیبایی اسم برده شده که تعصب زیادی روی او دارم و متأسفانه دستش از دنیا کوتاه است و این من را بسیار اذیت کرد. ایشان مدعی شده خسرو شکیبایی را برای «سالاد فصل» انتخاب کرده و جایزه‌ گرفته است. زمانی که شکیبایی در تئاتر و سینما بازیگر حرفه‌ای بود شریفی‌نیا هنوز بازیگر نشده بود و قبل از «سالاد فصل» هم شکیبایی در «هامون» جایزه گرفته بود.»

پرستویی ادامه داده: «یا ویشکا آسایش که در سریال «امام علی (ع)» توسط دایی‌اش مازیار پرتو معرفی شد و ایشان مدعی معرفی این بازیگر شده‌ است، همچنین لیلا حاتمی. درواقع شریفی‌نیا مدعی است همه جماعت سینما را او معرفی کرده و همه نقش‌ها هم برای او نوشته می‌شود و هنگامی‌که وقت ندارد، به سراغ بازیگر دیگری می‌روند. واقعاً باید به ایشان دست‌مریزاد گفت که آن‌قدر پرکار هستند و سرشان شلوغ است.»

اخبار فرهنگی  - خبرآنلاین