اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نظر سید حسن خمینی درباره مفهوم اعتدال


حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در جمع نمایندگان تشکل های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در حسینیه جماران گفت: بحمدالله فضای عمومی کشور، اگر نگوییم مطلوب است، می توانیم بگوییم از قبل بهتر است.

خبرگزاری ایسنا: حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در جمع نمایندگان تشکل های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در حسینیه جماران، با اشاره به این‌که در بحث عرفان دو نوع عرفان مثبت و عرفان منفی وجود دارد، اظهار داشت: کار عارف گام برداشتن در مسیر خدا و این است که دنیا و مافیها را مظهر او ببیند؛ اصولا تفاوت عرفان با علوم دیگر این است که آنها برای موجودات، حسّه موجودی قائل هستند، اما عارف برای ما سوی الله هیچ حسّه وجودی قائل نیست و می گوید همه چیز از خداست که البته گاهی در بیان این موضوع غلو شده است.

اهم سخنان حجت الاسلام سیدحسن خمینی در ادامه می آید:

* مظهر عرفان مثبت امیرالمؤمنین(ع) است، آن حضرت پسری به نام محمد حنفیه داشت که یکی از پهلوانان بزرگ عرب بود و یکبار هم با یک رومی هم مسابقه داده بود؛ او نقل می کند که در جنگ جمل، کار به جایی رسیده بود که از شدت برخورد شمشیرها با هم، امکان جلو رفتن وجود نداشت و از طرفی پرچم را علی(ع) به من داده بود. چند لحظه ای گذشت و دیدم کسی پرچم را از دستم گرفت و جمعیت را شکافت و به جلو رفت؛ دیدم پدرم علی(ع) است. در عین حال می بینیم که قطب الاقطاب صوفی ها نیز به همین علی(ع) می رسد.

* در اخلاقی که منسوب به مسیحیت است، انسان اخلاقی زندگی می کند، اما این اخلاق فقط در حوزه شخصی اش محدود می ماند. اما اخلاق اسلامی این است که اخلاقی زندگی کنیم و سعی کنیم جامعه را نیز اخلاقی سازیم. البته نوع سوم هم هست که کسانی خودشان اخلاقی نیستند، اما می خواهند جامعه را اخلاقی کنند.

* دین داران را نیز می توان اینگونه تقسیم کرد، اعتدال هم اینگونه است؛ اینکه شما صرفا معتدل باشید خوب است، اما اعتدال بشرطی به عنوان یک واقعیت اجتماعی به حساب می آید که تلاش کنیم آن را ایجاد کنیم و برای آن بسترسازی کنیم.

* اعتدال منفی یعنی اینکه خودمان معتدل هستیم و به خوبی زندگی خود را می گذرانیم. اما اعتدال مثبت یعنی اینکه ما هم خودمان معتدلیم و هم مقابل هر تندروی می ایستیم و اعتدال این نیست که اگر معتدلیم چشم بر هر افراطی گری ببندیم؛ بلکه اعتدال یعنی در اعتدالمان ثابت قدم هستیم و برای اینکه اعتدال در جامعه تحقق پیدا کند، تلاش می کنیم؛ و الا چه بسا انسانهایی شخصا معتدل باشند، اما وقتی در چارچوب ها و شاکله هایی قرار می گیرند، به جریانات بسیار افراطی هم مربوط و منتسب شوند. آن چیزی که باید در جامعه در جهت محقق کردن آن تلاش کرد، رفتن بسوی اعتدال مثبت است. لذا نقطه کانونی این مسأله، مانند سایر حرکت‌های اجتماعی جریانات جوان هستند که یکی از مهمترین ارکان آن تشکل های دانشجویی هستند.

* اینکه ما متعدل باشیم و هرکس هم سر جای خودش، کارش را انجام دهد صحیح نیست؛ اعتدال گرایان مثبت تلاش می کنند بقیه هم اعتدالگرا شوند و به اعتدال گرایش یایند؛ همانطور که عارف مثبت اینگونه است و در کناره حرکت نمی کند؛ بلکه در متن جامعه قرار می گیرد.

* بحمدالله فضای عمومی کشور، اگر نگوییم مطلوب است، می توانیم بگوییم از قبل بهتر است. اما مراقب باشید که به عنوان یک جریان جوان با هر عنوانی-مانند عدالتخواه و...- دو چیز را به عنوان شاخص برای حرکت‌ها قرار دهید؛علاوه بر شاخص های ایدئولوژیک، دو شاخص رفتاری را همواره باید در حرکت های اجتماعی مورد نظر داشت؛ اولین بعد «جهت» است؛ حرکت باید دارای جهت صحیح باشد و دوم اینکه حرکت دارای «شیب» یا سرعت مناسب باشد. طبیعی است که به هیچ نقطه ای نمی رسیم که آرمانی باشد. آرمان ها باید باشند تا راه گم نشود؛ زیرا اگر آرمان دست یافتنی بود، آرمان نبود.


ویدیو مرتبط :
سید حسن خمینی در جمع اعضاء حزب اعتدال و توسعه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نظر سید حسن خمینی درباره اعتدال


فرزند یادگار امام گفت: اینکه عنوان می‌کنند میز به کسی وفا ندارد، درست است؛ دوره‌ها می‌آیند و می‌روند و بسیاری آمدند و رفتند، اما تنها چیزی که از آنان باقی ماند، خدمتی بود که کردند.

خبرگزاری ایسنا: فرزند یادگار امام گفت: اینکه عنوان می‌کنند میز به کسی وفا ندارد، درست است؛ دوره‌ها می‌آیند و می‌روند و بسیاری آمدند و رفتند، اما تنها چیزی که از آنان باقی ماند، خدمتی بود که کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی در شصت‌وهفتمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد در واحد نجف‌آباد، خطاب به جمع حاضر اظهار کرد: برای دوره مدیریتی ارزش قائل باشید، چراکه تا چشم بر هم بگذارید دوره مدیریت که هیچ، حتی عمر هم سر می‌آید؛ ناگهان بانگی برآمد و خواجه بمرد. ارزش این دوره را بدانید و به آن به عنوان یک دوره خدمت و ارزشمند برای دستگیری از دیگران نگاه کنید.

وی با بیان اینکه "فضایی که در هیات امنای دانشگاه است، فضای همدلی است"، خاطرنشان کرد: دکتر دانشجو تلاش خوبی در مدیریت دانشگاه داشته است که امیدواریم این دوره خدمت دوره غبطه کسی نباشد، بلکه دوره افتخارش باشد. وی از فضائل خوبی برخوردار است و متانت و درک درستش از شرایط و ظرفیت بالای وی این امکان را فراهم کرد که التهابات ابتدایی در تغییر مدیریت، به شرایط خوب کنونی تغییر یابد.

سیدحسن خمینی در ادامه از عملکر دانشگاه آزاد واحد نجف‌آباد نیز تشکر کرد و گفت: چندین‌بار آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به من گفتند که این واحد دانشگاهی خارق‌العاده است و زمانی که به این واحد آمدم، فکر نمی‌کردم کار به این بزرگی و موثری باشد. از رییس واحد نجف‌آباد که ریاست طولانی هم بر این واحد دانشگاهی دارد، تشکر می‌کنم.

وی افزود: به رسم سنتی که دارم، یاد امام خمینی(ره)، فرزندانشان، شهدای انقلاب بویژه شهدای خطه نجف‌آباد، علمای بزرگ استان اصفهان، امام جمعه سابق و درگذشته اصفهان را که بر ما حقی داشته‌اند گرامی می‌دارم.

سیدحسن خمینی همچنین با بیان اینکه "دانشگاه به سبب ارتباطش با علم، دارای ارزشی بسیار مضاعف است"، اظهار کرد: این علم با همه ارزش و اهمیتی که دارد، اگر به یک نکته گره نخورد، سعادت بشر را به دنبال ندارد.

وی تصریح کرد: دوره ما دوره علم‌گرایی است، اما این علم همانطور که رفاه آورده، در نقاطی از جامعه برای بسیاری از انسان‌ها موجب آرامش و سعادت نشده است و ما دینداران ممکن است سعادت را به قالبی دیگر و مادی‌گرایان به گونه‌ای دیگر تعریف کنند.

عضو هیات امنای دانشگاه آزاد با بیان اینکه "هرگاه علم را از اخلاق جدا کردند، نتیجه‌ای به بار آورده که تمام عالمان از نتیجه آن به ستوه آمدند"، اظهار کرد: ارزش علم بی‌تردید جزو والاترین ارزش‌هایی است که انسانیت با هر نوع مکتب و هر نوع فلسفه فکری در محیط خود تعریف کرده است، همچنین علم اگر از اخلاق چه اخلاق دینی و چه اخلاق غیردینی در هر جامعه‌ای جدا شد، معضلات جامعه را از جهتی کم و از جهتی زیاد کرده است.

وی با تاکید بر اینکه "علاوه بر اینکه دانشگاه باید محیط دینداری باشد، باید محیط علم و اخلاق هم باشد"، خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم جامعه و دوستانمان اخلاقی شود باید از خودمان شروع کنیم.

نقل قول بدون منبع، سرقت است

سیدحسن خمینی ادامه داد: سخن من امروز در باب اخلاق در محیط های علمی است. ما در محیط های علمی باید فضایی تعریف شده از اخلاق برای خود ارائه دهیم. به عنوال مثال وقتی می‌گوییم سرقت بد است، در محیط های علمی نیز سرقت معنی دارد و هر نقل قول بدون منبع از هر کسی یک نوع سرقت است. استاد و دانشجو اگر مطلب خود را از کسی می‌گیرند، باید بگویند چه میزان از منابع خود استفاده کرده‌اند.

فرزند یادگار امام (ره) با بیان اینکه "اخلاق ریشه اعتدال است همیشه در مرز افراط و تفریط، خط اعتدال قرار دارد"، گفت: سخن امروز من اخلاق عمومی نیست، بلکه سخن من در باب اخلاق در محیط های علمی است. ما در محیط های علمی باید اخلاق را برای خودمان تعریف کنیم.

وی با تاکید دوباره بر اینکه "نقل قول بدون منبع، سرقت است"، خاطرنشان کرد: استاد یا دانشجو تعهد دارد که اگر مطلبی را از کسی گرفته است نقل کند و انجام ندادن این کار نوعی بی‌اخلاقی در محیط‌ های علمی است.

عضو هیات امنای دانشگاه آزاد، یکی دیگر از اصول اصلی اخلاق در محیط های علمی را وفای به عهد عنوان کرد و افزود: یکی از مصادیق وفای به عهد این است که کم‌کاری نکنیم. استادی که تعهد دارد در یک فضای علمی زمان مشخصی را کار کند، اگر کمتر کار کند وفای به عهد نکرده است.

سیدحسن خمینی ادامه داد: بر این اساس، استادی که تعهد داده است در محیط علمی 30 ساعت کار کند، اگر کمتر از این میزان کار کند وفای به عهد نکرده است. یکی از رذل‌آمیزترین افعال غیراخلاقی، حسد است که به افراد زیردستی هم می‌رسد. اگر رفیق من و شما از ما بهتر بود با حسد آمیزه نکنیم و رفتار خودمان را تابعی از حسد نفسانی خودمان قرار ندهیم و به تخریب علمی نپردازیم.

وی افزود: نمی‌خواهم اسم بیاورم اما اگر وارد برخی از طیف‌های حوزه فرهنگی بشوید، می‌بینید هیچ دو نفری از این مجموعه با هم رفیق نیستند و تا اسم می‌آورند، عنوان می‌کنند "بلد نیست". این ناشی از حسدی است که در وجود فرد نهفته است. یا کم‌کاری در بحث پایان‌نامه‌ها، تدریس و استادی که به کلاس درس می‌رود و مطلبی را که در جای قبل بارها عنوان کرده، مجددا در کلاس دیگری تکرار می‌کند در حالی که هیچ مطلبی به این گفته‌ها اضافه نکرده، اینها خیانت در امانت است. این فرد واقعاً چه جوششی در خود قرار داده است؟

نوه امام(ره) با تاکید بر اینکه "وقتی فرد در مقطع بالاتر تحصیل می‌کند باید به عهد خود وفا کند"، تاکید کرد: دوری از خودآرایی در محیط های علمی مهم است. انسان‌ها در حالت کلی دوست دارند خود را آرایش کنند و به زیورها بیارایند. این ضعف نفس است که انسان‌ها محتاج تعریف کردن دیگران از خود باشند. خودآرایی کردن بستر این تعریف‌شدن‌هاست.

سیدحسن خمینی با بیان اینکه "خودآرایی یکی از معضلات درونی همه است"، خاطرنشان کرد: این منیت آغاز انحراف است. میان ما و سعادت، همین "من" فاصله است.

وی درباره اخلاق علمی در محیط های دانشجویی نیز گفت: لازم است به اخلاق در محیط های دانشجویی که رهبر معظم انقلاب هم به آن تاکید داشتند، اهمیت زیادی داد چون بحث حقیقت‌جویی است. اینکه انسان چشم به روی حقیقت ببندید، رذیله‌ای اخلاقی است و باید از آن دوری گزید.

دلیل رد بسیاری از حرف‌ها در محیط های دانشگاهی، تعصبات کورکورانه است

فرزند یادگار امام(ره) همچنین اظهار کرد: درباره تقلید هم باید گفت که تقلید باید در امور کارشناسی انجام شود و در امور علمی امر مذموم است. بر همین اساس هیچ مرجع تقلیدی در اصول دین تقلید را تجویز نکرده است زیرا اصول دین مربوط به اندیشه است نه علم. اینکه بی‌دلیل حرفی را بپذیریم، یک امر مذموم است و اخلاق حکم می‌کند که در محیط علمی از تقلید کورکورانه بپرهیزیم.

وی در عین حال با بیان اینکه "رد بی‌دلیل هر سخن نیز امری مذموم است"، یادآور شد: امام در نامه خود به یادگارشان می‌گویند کراماتی را که از بزرگان می‌شنوی انکار نکن. دلیل این سخن، نبود استدلال کافی برای رد آن کرامات است، اما در بسیاری از محیط های دانشگاه‌های ما تعصبات کورکورانه وجود دارد و دلیل رد کردن بسیاری از حرف‌ها همین است. رد هر چیزی که رنگ و بوی به ظاهر متجددانه ندارد، اشتباه است؛ همانطور که عکس این مساله هم قابل قبول نیست.

سیدحسن خمینی درباره اهمیت نقدپذیری و نقد منصفانه نیز اظهار کرد: دوری از این دو، دوری از فضای اخلاقی است. پذیرش حرف درست یکی از اصول اخلاقی در محیط های علمی است. همانطور که نمی‌شود حرف غیرخود را بی‌دلیل رد کنیم، نمی‌توانیم حرفی را هم بی‌دلیل بپذیریم.

وی با اشاره به موضوع شجاعت در محیط های علمی گفت: خیلی‌ها ممکن است به راحتی از هر چیزی نگذرند در حالی که امام می‌فرمود اینکه می‌گویند حرف مرد یکی است، درست نیست بلکه حرف مرد دوتاست. بر این اساس، این جمله که حرف مرد یکی است، ریشه در تعصبات کور جامعه دارد. چرا اگر ما امروز اشتباه کردیم، فردا به آن اعتراف نکنیم؟ یکی از دلایلش این است که ما فکر می‌کنیم اگر امروز به اشتباهمان اعتراف کنیم، جامعه می‌گوید هرچه او تا به امروز گفته، همه اشتباه است. البته لازم است که مستمع هم خود را آماده شنیدن اشتباه کند.

فرزند یادگار امام(ره) با اشاره به اینکه "ما در دستورات دینی خودمان گوهر نابی به نام علم داریم"، خاطرنشان کرد: تلاش در جهت علم را بی‌تردید "جهاد" می‌دانیم اما اگر این علم را از اخلاق جدا کنیم چیزی به دست نیاورده‌ایم بلکه مار در آستین پرورش داده‌ایم و آنچه از طریق آن به دنبال سعادت بوده‌ایم، موجب بدبختی خودمان شده است. ما باید اخلاق را همواره به گوهر علم بیاراییم که از آن ارزش به دست می‌آید.

وی ادامه داد: اخلاق در علم، کارکردهای خاص خود دارد و یکی از آنها حقیقت‌جویی است که به عنوان یکی از لوازم زندگی اخلاقی است.

سیدحسن خمینی با قرائت یکی از شعرهای سعدی شیرازی گفت: به گفته سعدی منشأ همه رذایل در خوف و طمع است و اگر آنها را از درون خود بیرون بریزم، دیگر از چیزی بیم نداریم.

بر اساس این گزارش، فرزند یادگار امام(ره) در جریان حضور خود در واحد نجف‌آباد دانشگاه آزاد اسلامی از بخش‌های مختلف این دانشگاه بازدید کرد و مسئولان مربوطه نیز به وی گزارش دادند.