اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نظر روحانی درباره دست دادن با اوباما


روحانی در پاسخ به این سوال که بعد از این توافق هسته ای، چرا شما حاضر نیستید با رییس جمهوری آمریکا حتی دست هم بدهید؟ گفت: مشکلات ایران و آمریکا با دست دادن حل نمی شود؛ نگرش ها و عملکردها باید عوض شود. مهم است که بتوانیم در افکار عمومی دو طرف این مساله را مردم قبول کنند که منافع مشترک چگونه حاصل می شود.

خبرگزاری ایرنا: رئیس جمهوری کشورمان صبح جمعه به وقت محلی در نیویورک، در دیدار مدیران و مجریان ارشد رسانه های آمریکایی و بین المللی با تشریح و تبیین مواضع منطقه ای و بین المللی جمهوری اسلامی ایران، به پرسش های آنان پاسخ داد.

در بخشی از این نشست خبرنگاری از رئیس جمهوری پرسید: کاخ سفید گفته است که باراک اوباما تمایل دارد بحثی با شما داشته باشد اما ایرانی ها تمایلی نشان نداده اند. بعد از این توافق هسته ای، چرا شما حاضر نیستید با رییس جمهوری آمریکا حتی دست هم بدهید؟، خبرنگار دیگری هم بلافاصله پرسید «آماده هستید اگر اتفاقی در راهروهای سازمان ملل اوباما را ببیند با او دست بدهید؟» که روحانی پاسخ داد: ممکن است برخی فکر کنند اکنون راه روابط ایران و آمریکا هموار شده و برخی هم فکر کنند این دو کشور نمی توانند هرگز با هم رابطه داشته باشند یا برخی فکر کنند اگر دو نفر با هم دست دهند دیگرهمه چیز تمام می شود. خوشبینی و بدبینی صرف نفعی ندارد البته باید واقع بین بود و به منافع مشترک و آینده نگاه کرد. بین ایران و آمریکا اختلافات و خصومت های زیادی بوده و مردم ایران از سیاست های دولت آمریکا در قبال خود و منطقه ناراحتند.

رئیس جمهوری افزود: باید قبل از هر چیز شناخت نسبت به واقعیت های دو طرف ایجاد شود و رسانه ها نقش مهمی در این خصوص بر عهده دارند.

روحانی اظهارداشت: در جریان انتخابات هم گفتم که هدف دولت من کاستن از خصومت ها و سطح تنش ها است و در این زمینه همه باید تلاش کنیم.

رئیس جمهوری در پاسخ به پرسشی درباره شعار مرگ برآمریکا در ایران گفت: مردم ایران با مردم آمریکا دشمن نیستند. مردم ایران از سیاست های آمریکا ناراضی هستند و این شعار مخالفت با سیاست های آمریکا بویژه در خاورمیانه است. باید این فضا عوض شود. ادامه حرکت در مسیر تخاصم بی نتیجه است.

روحانی درخصوص تکرار سوال ملاقات احتمالی با اوباما گفت: به جای ملاقات و دست دادن، باید بیشتر دنبال این باشیم که چگونه مسایل را برای آینده حل و فصل کنیم و راه حل بیابیم. بین بنده و اوباما گاهی نامه رد و بدل می شود و این انتقال پیام ها عادی است اما مساله مهمتر این است که باید به آینده بیاندیشیم و ببینیم چگونه باید موانع را برداریم. قطعا این کار یک شبه حل نمی شود و نیازمند زمان و تدبیر و اقدامات سازنده هستیم.

رئیس جمهوری افزود: البته روزی تصور نمی شد که وزیران خارجه ایران و آمریکا دور یک میز بنشینند و حرف بزنند اما اینکه گفته شود چه روزی می توانیم بگوییم که اختلافات اصلی و ریشه دار میان ایران و آمریکا حل و فصل می شود، پیش بینی اش سخت است. ما فکر می کنیم در این دو سال قدم هایی به جلو برداشته ایم اما هنوز فاصله ها زیاد هست.

روحانی گفت: مشکلات ایران و آمریکا با دست دادن حل نمی شود؛ نگرش ها و عملکردها باید عوض شود. مهم است که بتوانیم در افکار عمومی دو طرف این مساله را مردم قبول کنند که منافع مشترک چگونه حاصل می شود. آیا فاصله داشتن یا کوتاه کردن فاصله ها به نفع دو طرف است؟


ویدیو مرتبط :
نظر روحانی درباره دیدار با اوباما

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گمانه‌زنی‌های رویترز درباره دیدار اوباما و روحانی/ اوباما دست خود را به سمت روحانی جلو می‌برد و...



دیدار اوباما و روحانی, همراهان روحانی به نیویورک

 گزارش گاردین از همراهان روحانی به نیویورک

روزنامه انگلیسی گاردین در تحلیلی نوشت: یکی از نکات جالب سفر رییس جمهور ایران به نیویورک در هفته آینده، همراهی تنها نماینده کلیمی مجلس این کشور است.

به گزارش ایسنا، روزنامه‌ی گاردین در تحلیلی درباره‌ی افرادی که حسن روحانی رییس‌جمهور ایران را در سفر به نیویورک برای شرکت در شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل همراهی می‌کنند، نوشت: در میان همراهان روحانی سیامک مره صدق، تنها نماینده‌ کلیمی ایران نیز حضور دارد.

این تصمیم روحانی می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد زیرا این نماینده کلیمی می‌تواند در بهبود تصویر ایران در جامعه‌ بین‌الملل کمک کند.

روحانی پیش از بر سر کار آمدن در دولت و در دوران رقابت انتخاباتی اعلام کرده بود که برای تحقق حقوق شهروندی اقلیت‌های ایرانی تمام تلاش خود را انجام خواهد داد و این اقدام اخیر روحانی نیز در همین راستا است.

چندی پیش در همین راستا محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه‌ی کشورمان در توییتر نیز سال نو را به کلیمیان تبریک گفته بود.

 

 

گمانه‌زنی‌های رویترز درباره دیدار اوباما و روحانی

خبرگزاری رویترز در گزارشی در گفت‌وگو با کارشناسان به گمانه‌زنی‌ در مورد نحوه‌ دیدار حسن روحانی و باراک اوباما روسای جمهور ایران و آمریکا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل پرداخت.

به گزارش ایسنا، بر اساس این گزارش یکی از گمانه زنی‌ها این است که اوباما دست خود را به سمت روحانی جلو می‌برد و به هنگام دست دادن دو طرف تحت‌اللفظی و سمبلیک با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند.

یکی از مقامات آمریکایی در این باره گفت: کاخ سفید امیدوار است که بتواند دست دادن و خوش و بش کردن دو رییس‌جمهور را مهندسی کرده اما این به معنای دیدار کامل و دو جانبه نیست.

همچنین یک مقام دیگر آمریکایی دراین باره اعلام کرد که دو رییس‌جمهور با یکدیگر دست داده و گفت و گو می‌کنند در حالی که هر دو اعلام می‌کنند برنامه‌یی برای دیدار دو جانبه تنظیم نشده است.

در ادامه این گزارش آمده است: با وجود امکان دست دادن اوباما و روحانی با یکدیگر سوال اصلی این است که آیا دو کشور آمادگی لازم برای گفت‌وگوی مستقیم دو جانبه را دارند؟

یکی از نکات قابل توجه این است که در سه‌شنبه‌ی آینده در سازمان ملل سخنرانی‌های اوباما و روحانی در یک روز انجام می‌شود.

الیوت آبرامز یکی از جمهوری‌خواهان سابق در دولت جرج بوش و یکی از اعضای اندیشکده‌ی شورای روابط خارجی آمریکا گفت: اوباما حق دارد که تمایل ایران برای گفت و گو را بسنجد اما باید از مواجهه‌ی مستقیم و شخصی با روحانی خودداری کند.

وی ادامه می‌دهد: دو طرف با یکدیگر مساوی نیستند زیرا روحانی پیرو رهبری ایران است.چنین دیداری ممکن است در تهران این گونه تلقی شود که اوباما بسیار نگران است و نیاز به مذاکره با ایران دارد که باید از این مساله دوری شود.

یک مقام دیگر آمریکایی با اشاره به احتمال دیدار آمریکا و ایران در سطوح پایین، گفت: معمولا این گونه دیدارها بدین شکل آغاز می‌شود.

آمریکا برای دیدار در سطح پایین کاندیداهایی دارد که می توان به وندی شرمن که در حال حاضر نماینده‌ی آمریکا در مذاکرات 1+5 با ایران است و بیل برنز مذاکره کننده‌ی پیشین با ایران و کارشناس خاورمیانه ، اشاره کرد.

دنیز روس از مقامات پیشین کاخ سفید در این باره گفت: سطح گفت‌وگو و انتخاب مذاکره کننده با ایران کار مشکلی نیست. آمریکایی‌ها‌ می‌توانند از عهده‌ی آن برآیند.

وی ادامه داد: اگر تصمیم لازم درباره‌ی گفت‌وگو گرفته شده باشد در این صورت انجام این کار مشکل نخواهد بود اما اگر هنوز تصمیمی در این باره اتخاذ نشده باشد این مساله نشان می‌دهد که آمادگی لازم برای انجام گفت‌وگو وجود ندارد.

کریم سجاد‌پور کارشناس ایرانی می‌گوید: رویکرد اخیر آمریکا و ایران و احتمال دست دادن اوباما با روحانی می‌تواند مسیری را برای سازش میان دو کشور فراهم کند.


ایسنا