اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نظر رقیب روحانی درباره دیپلماسی جدید


شهردار تهران درخصوص مذاکرات هسته‌ای و دیپلماسی کشور با بیان اینکه پیشرفت ما در گرو کوتاه آمدن از ارزش ها و آرمان ها نیست، گفت: نباید تصور کنیم که اگر تحریم‌ها رفع شود و یا اگر رابطه ما با برخی کشورها عادی شود تمام مشکلات ما یک شبه برطرف خواهد شد.

خبرگزاری مهر:  دکتر محمد باقر قالیباف در سخنرانی پیش از خطبه های امروز نماز جمعه تهران، ضمن گرامی داشت یاد و خاطره همه رزمندگان و ایثارگران گفت : ما امروز همه عزت و آبروی خود را مدیون دوران دفاع مقدس و رشادت ها و ایثارگری های رزمندگان هستیم . روزهایی که به صورت عملی معنی روحیه جهادی را با گوشت و پوست و استخوان خود درک  کردیم .

وی با بیان این که نماز جمعه نماد مردم سالاری دینی است ، افزود : در تمام سالهای دفاع مقدس نماز جمعه بزرگ ترین پشتیبان جبهه ها بود . نماز جمعه ها حلقه ارتباطی میان جبهه و پشت جبهه بود . در این جاست که می بینیم سیاست هم می تواند عبادت باشد . اگر سیاست ناب اسلامی را دنبال کنیم حتما عبادت کرده ایم .

قالیباف ادامه داد : اگر هنگامی که به مردم درباره کارنامه و برنامه مان گزارش می دهیم دست و زبانمان نلرزد و شرمنده مردم نباشیم حتما خدمت ما عبادت بوده است . به واقع مردم از قدیم راست می گویند که این صندلی ها و پست ها به کسی وفا نمی کنند .

وی افزود : من دیگر دوستانم را نمی دانم ولی اول و آخر از همه ، خودم را به رها شدن از این کشمکش های ساده انگارانه سیاسی و منفعت های دنیوی توصیه می کنم.

شهردار تهران در ادامه به بیان مسایلی پیرامون موضوعات روز کشور پرداخت و اظهار داشت : اگر امروز رئیس جمهور آمریکا صراحتا تاکید می کند که به دنبال براندازی نظام اسلامی نیست از برکات مقاومت ملت ایران است که تمام دشمنان را از تهدید انقلاب اسلامی نا امید کرده است . امروز نظام اسلامی با درایت و هدایت مقام معظم رهبری و بصیرت شما ملت بزرگوار و انقلابی در بالاترین درجه اقتدار قرار دارد و این اقتدار از برکات مقاومت عاشورایی شماست .

وی اضافه کرد: رویکرد نرمش قهرمانانه که رهبری به آن تاکید داشته اند رویکردی است که زمینه را برای تعامل و رقابت مقتدرانه و از موضع برابر نظام اسلامی با قدرت های جهانی فراهم می کند . رویکرد نرمش قهرمانانه ادامه همان رویکرد مبارزه قهرمانانه دوران دفاع مقدس در عرصه دیپلماسی است . در هر گونه تعامل نباید ماهیت دشمن را فراموش کرد . اگرجهاد دفاعی لازمه مقاومت در دهه اول انقلاب بود ، نرمش قهرمانانه می تواند لازمه مقاومت در دهه چهارم انقلاب و در دوران اوج اقتدار و بلوغ نظام باشد و تجربه ها هم نشان می دهد که ما از این قدرت برخورداریم که پیروز این رقابت ها باشیم .

قالیباف افزود: با تدبیر مقام معظم رهبری امروز فضا برای دستگاه دیپلماسی ما وجود دارد تا با قدرت و انسجام بیشتری به دنبال تامین منافع کشور و انقلاب باشد .

وی ادامه داد : نکته مهم این جاست که نباید تصور کنیم که پیشرفت ما در گرو کوتاه آمدن از ارزش ها و آرمان هاست. نباید تصور کنیم که اگر تحریم ها رفع شود و یا اگر رابطه ما با برخی کشورها عادی شود تمام مشکلات ما یک شبه برطرف خواهد شد . امروز در سازمان ملل حاضر می شوند و می گویند که فتوای رهبرمعظم انقلاب ایران مبنای توافق با ایران است چون ناچارند سخن حقی را که بر مبنای حقوق یک ملت بیان می شود را بپذیرند .

قالیباف افزود : امروز به پشتوانه رای ملت و هم به برکت مدیریت رهبر معظم انقلاب فضای سیاسی کشور برای دولت کاملا آرام است . در حوزه سیاست خارجی هم دولت محترم سرمایه بی نظیر و بسیار گران قیمت اعتماد مقام معظم رهبری و واگذاری اختیارات وسیع را در اختیار دارد . شکر این همه نعمت آن است که دولت استوار و مطمئن ، به پاسداری از ارزش های انقلاب اسلامی بپردازد.

وی ادامه داد: دولت باید مراقب کسانی باشد که قصد دارند با گذاشتن دستورکارهای انحرافی روی میز مسئولان ، آن ها را از اولویت شماره یک کشور که همان حل مشکلات اقتصادی مردم است ، بازدارند.

به گفته شهردار تهران ، دولت باید با جمع خودکفایی داخلی ، روحیه مقاومتی و تکیه بر توان ملی راه حل های سریع و موثر را برای برخی از مشکلات در کوتاه ترین زمان ممکن ارائه دهد.

وی ادامه داد : دوره جدید مدیریت شهری نه تنها مانند گذشته نبوده بلکه با تلاش مضاعف و استفاده از تجربه های دوره های قبل با سرعت بیشتری به سمت پیشرفت و عدالت حرکت خواهیم کرد . از این که بار دیگر توفیق پیدا کردم تا در خدمت مردم شریف تهران باشم خداوند بزرگ را شاکرم . خود را چه در لباس خاکی رزمندگی و چه در پروژه های سازندگی در حال ادای دین می بینم .

وی افزود : مردم بدانند اگر روزی قالیباف ذره ای احساس کند که نمی تواند آن طور که باید و شاید به شهروندان خدمت کند یک لحظه در این موقعیت نمی ماند.

به گفته شهردار تهران دوره جدید مدیریت شهری نه تنها مانند گذشته نبوده بلکه با تلاش مضاعف و استفاده از تجربه های دوره های قبل با سرعت بیشتری به سمت پیشرفت و عدالت حرکت خواهیم کرد.

وی افزود: حضور در فضای سیاسی و اجرایی کشور برای من همواره فرصتی برای ادامه همان رویکرد جهادی بوده است که از دوران دفاع مقدس آموخته ام . توقع من از مردم این است که در هر مسئولیتی که باشم از من پیگیری آرمان های انقلاب اسلامی مخصوصا پیشرفت و عدالت را در قالب الگوی مدیریت جهادی و کارآمد مطالبه کنند .

شهردار تهران ادامه داد : در تمام این سال ها تلاش کردیم تهران را به عنوان ام القرای جهان اسلام به جایگاه واقعی اش برسانیم . در طول 8 سال گذشته تلاش ما این بود تا پایتخت ایران اسلامی از هر لحاظ در شان نظام منتسب به اهل بیت (ع) و ملت بزرگوار ایران باشد.

وی اضافه کرد : تلاش کردیم تا با برقراری عدالت در شهر جنوب شهر را از همان امکاناتی برخوردار کنیم که تا چند سال پیش تنها مردم شمال شهر از آن بهره می بردند.

قالیباف با بیان این که محرومیت زدایی از جنوب شهر تهران را از بزرگترین افتخارات و توفیقات خود می دانم ، تصریح کرد : تلاش کردیم با گسترش حمل و نقل عمومی ، سریع و ارزان ، افزایش فضای سبز و امکانات اوقات فراغت زندگی در تهران را برای مردم مخصوصا طبقات محروم جامعه راحت تر کنیم.

وی ادامه داد: تلاش ما این بوده که کلان شهری چون تهران  را با هویت ایرانی و اسلامی بسازیم . در طی سال های گذشته توسعه و پیشرفت را تنها در ساخت تونل ، بزرگراه و مترو ندیدیم و به توسعه فرهنگی و معنوی شهر نیز در کنار توسعه مادی پرداختیم.

شهردار پایتخت جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت : از تجارب گذشته آموختم که فقر فرهنگی عامل بسیاری از نابسامانی های اجتماعی است . از این رو از روز نخست شروع فعالیتم در شهرداری تهران بر این باورم که توسعه و پیشرفت مادی باید به توسعه فرهنگی و معنوی شهر منجر شود.

قالیباف افزود: از اینکه شهرداری تهران به عنوان یکی از بزرگترین خادمان فرهنگ نماز و پیشگام در جهاد مسجد سازی شناخته شده به خود می بالم.

وی ادامه داد: در طول تمام این سال ها به مبارزه نظام مند و ساختاری با فساد پرداختیم . به طوری که تلاش در جهت شفافیت نظام مالی و اداری ، تعجیل در هوشمندسازی نظام اداری و ایجاد دولت الکترونیک از مولفه های این مبارزه نظام مند است.

قالیباف با اشاره به این که برنامه محوری از جمله دستور کارهای اصلی ما بوده است ، تصریح کرد: در چارچوب مدیریت جهادی در چند سال اخیر شاهد اصلاحات اساسی در ساختار اداری و مالی شهرداری تهران بوده ایم و اقدامات ما موجب شد تا در زمینه شفافیت مالی به اذعان همه کارشناسان و نهادهای نظارتی امروز یکی از شفاف ترین نظام های مالی را بین همه نهادها و سازمان های عمومی کشور ، شهرداری تهران داراست.

وی در ادامه با بیان این که من همواره بر لزوم نقد عملکرد مجموعه تحت مدیریتم تاکید داشته ام گفت : نقد فی نفسه ارزشمند است زیرا بدون آن دیکتاتوری ، خودمحوری و فساد ایجاد می شود .در دوره جدید مدیریت شهری تهران تحقق گفتمان توسعه اجتماعی را سرلوحه فعالیت های خود قرار داده ایم . تحقق توسعه اجتماعی نه به محوریت منافع باندی و جناحی بلکه به معنی عدالت در کنار پیشرفت .

وی ادامه داد : توسعه اجتماعی  ارتقای فرهنگی همزمان با بهبود وضعیت اقتصادی است.

قالیباف ادامه داد : قرآن با گذاره های اکید از نقش پررنگ مردم در بهبود وضعیتشان سخن می گوید . بنابراین مردم باید خود مجری تغییرات و پیشرفت باشند .

وی افزود : توسعه اجتماعی از هم‌پوشانی سه مفهوم قرآنی عمران ، قسط  و سرور متولد شده چرا که در قرآن به مفهوم عمران و آبادانی تأکید ویژه‌ای شده است ضمن این که در قرآن مجید بر لزوم ایجاد زمینه‌های شادی و سرور تاکیدات ویژه‌ای شده است .

قالیباف بیان داشت : شهرداری تهران در دوره جدید برنامه‌‌های متنوعی را برای ساختن شهر تهران بر محوریت توسعه اجتماعی تدوین کرده است و باید به سمت ساختن شهری حرکت کنیم که وجوه ایرانی ـ اسلامی آن برجسته باشد و امکان زندگی مومنانه توام با حفظ کرامت انسانی برای همه شهروندان مهیا باشد.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران در دوره جدید با همان فرهنگ جهادی حرکت خواهد کرد ، گفت: چشم انداز توسعه بلند مدت تهران که هماهنگ با چشم انداز 20 ساله کشور است مبتنی بر آرمان هایی از جمله  تهران شهری با اصالت و هویت ایرانی ـ اسلامی ، شهری دانش‌پایه، هوشمند و جهانی ، شهری سرسبز و زیبا، شاداب و سرزنده با فضای عمومی متنوع و گسترده ، شهری امن و مقاوم در برابر انواع آسیب‌ها و مقاوم در برابر مخاطرات و سوانح ، شهری پایدار و منسجم با ساخت مناسب برای سکونت ، فعالیت و فراغت ، شهری روان با رفاه عمومی و زیرساخت‌های مناسب ، همراه با تعدیل نابرابری‌ها و تأمین تمامی حقوق شهروندی ، کلانشهری با عملکردهای ملی و جهانی و با اقتصادی مدرن به مرکزیت امور فرهنگی ـ پژوهشی و سیاسی در سطح کشور و حداقل یکی از سه شهر مهم و برتر منطقه آسیای جنوب غربی است.

قالیباف تصریح کرد : اصل ارزش مداری و اخلاق‌مداری ، نگرش سیستمی به توسعه اجتماعی ، اصل کارآمدی، چابک‌سازی و مدیریت مالی شفاف و سلامت، تعهد به تخصص، عدالت و توجه به حقوق شهروندان، توجه به منافع شهروندی پاسخگویی، توجه به کیفیت سرعت و ثبت هزینه‌های بهینه،ارتقاء سرمایه‌های اجتماعی، توسعه و تقویت سازمان‌های مردم نهاد، توجه به مساجد و هیئت‌های مذهبی، استفاده از بخش خصوصی در برنامه‌های حمایتی از جمله مستمندان، زنان سرپرست خانوار، توجه به حوزه فراغت و گردشگری، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، توانمند‌سازی اقشار اسیب‌دیده و یا در معرض خطر، برگزاری مراسم‌های محلی، دینی، برگزاری جشنواره‌های آئینی توسط مراکز فرهنگی وابسته به شهرداری با رویکرد محله محوری و استفاده از ظرفیت‌های محلات، با محوریت مساجد، حمایت از خدمات‌های اجتماعی مطلوب، آموزش و مهارت‌های زندگی در راستای تحکیم و پایداری خانواده و تهیه و تدوین طرح‌ها براساس سبک زندگی اسلامی ـ ایران از جمله برنامه های شهرداری در دوره جدید محسوب می شود.

شهردار تهران ادامه داد: از جمله برنامه های دیگر شهرداری می توان به تخصیص امکانات ورزشی و توسعه ورزش همگانی، پرورش شهروندان با ایمان، صادق، کارآفرین، پرتلاش، تقویت اعتماد متقابل با بخش‌های دولتی و غیره دولتی و NGOها، بهبود کیفیت اوقات فراغت در بین خانواده‌های تهرانی ، استفاده بهینه از فضای گردشگری، ترویج زندگی سالم و ارتقاء خدمات سالم و ... اشاره کرد.

وی در ادامه سخنان خود در جمع نمازگزاران تهرانی با بیان این که شهرداری تهران تلاش خواهد کرد با دولت همکاری مطلوب‌تر از گذشته و هم‌افزایی داشته باشد گفت : تهران شهری نیست که آن را به صورت کشمکش اداره کرد و ما به دنبال تعامل با دولت هستیم و توقع داریم دولت محترم نیز آماده ایجاد یک جهش بزرگ در تهران باشد و ما آماده مشارکت با همه گروه‌ها هستیم.

وی ادامه داد: با هماهنگی‌ها و صحبت‌هایی که با ریاست محترم جمهور شده است به مردم شهر تهران اطمینان می‌دهم که در این دوره با همدلی و هم‌افزایی برنامه‌های سنگینی را با دولت انجام خواهیم داد .

شهردار تهران در پایان ضمن تبریک هفته دفاع مقدس و فرارسیدن سال جدید تحصیلی و بهار علم و دانش به همه دانش‌آموزان ، دانشجویان ، فرهنگیان و اساتید ، فرا رسیدن روز 7 مهر که به نام آتش نشان نام گذاری شده را هم به همه جهادگران این عرصه تبریک گفت و عنوان داشت : یاد و خاطره همه شهدای آتش نشان به خصوص شهید امید عباسی که در اردیبهشت ماه امسال جان خود را برای نجات یک کودک فدا کرد و با اهدای اعضایش به چند نفر دیگر زندگی داد ، گرامی می داریم.


ویدیو مرتبط :
دیپلماسی به سبک حسن روحانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اظهار نظر حسن روحانی در مورد ازدواج موقت



 

اظهار نظر حسن روحانی در مورد ازدواج موقت

 

 

رئیس مركز تحقیقات استراتژیك معتقد است:قوانین نباید به گونه‌ای تصویب شوند كه امكان سوء‌استفاده از آن وجود داشته باشد و احتمالا به خاطر همین مساله است كه لایحه حمایت از خانواده همچنان در مجلس باقی مانده و به تصویب نهایی نرسیده است.

 

حسن روحانی در گفت‌وگو با ایلنا گفت: لایحه حمایت از خانواده، لایحه بسیار مهم و حساسی است، بنابراین مجلس باید تلاش كند كه برای تصویب این لوایح دقت نظر كافی را به كار ببرد.

رئیس مركز تحقیقات استراتژیك تصریح كرد: مسائل مطرح شده در لایحه حمایت از خانواده، جزء مسائلی به حساب می‌آید كه در جامعه حساسیت خاص و ویژه‌ای نسبت به آنها وجود دارد، بنابراین باید مجلس هم با حساسیت لازم پیگیر این لایحه باشد.

او ادامه داد: نكته‌ای كه بسیار حائز اهمیت است این است كه نحوه اجرای قانون بسیار مهم است، یعنی در مواردی مشاهده می‌شود كه قانون و مقررات موجود، مناسب است اما نحوه اجرای قانون، باعث ایجاد اعتراض در جامعه می‌شود.

روحانی توضیح داد: قرآن، تعدد زوجات را مجاز دانسته است، اما شرطی برای آن در نظر گرفته كه تعدد زوجات را بسیار مشكل كرده است. در قرآن آمده است كه فقط در شرایطی می‌توانید بیش از یك همسر اختیار كنید كه بتوانید، عدالت را در بین همسران رعایت كنید و اگر نمی‌توانید عدالت را رعایت كنید باید به یك همسر بسنده كنید.

رئیس مركز تحقیقات استراتژیك ادامه داد: بنابراین مهم این است كه این قانون خداوند چگونه اجرا شود، این قانون باید به صورتی در جامعه اجرا شود كه هدف خداوند متعال كه در آموزه‌های اسلامی و دینی مطرح شده تامین شود.

او در رابطه با ازدواج موقت نیز گفت: در اسلام مساله ازدواج موقت مطرح شده است، اما ازدواج موقت را فقط در شرایط خاص مجاز دانسته است و اسلام هرگز نخواسته است كه ازدواج موقت وسیله‌ای برای خوش گذراندن عده‌ای شود.

روحانی تصریح كرد: ازدواج موقت نباید باعث خوش‌گذرانی یك عده و نگرانی عده دیگری از مردم در جامعه شود یعنی نباید جامعه به دو بخش تقسیم شود و یك عده ازدواج موقت را وسیله‌ای برای خوش‌گذرانی خود قرار دهند و عده دیگر همواره نگران و مضطرب وضعیت خود باشند. اسلام هرگز چنین چیزی نخواسته است بنابراین بسیار مهم است چه قانونی در رابطه با ازدواج موقت در جامعه تصویب و اجرا می‌شود.

رئیس مركز تحقیقات استراتژیك گفت: باید در تصویب چنین قوانینی دقت نظر كافی داشت و چهارچوب‌های قانونی درستی برای آن در نظر گرفت و بعد از تصویب، قانون را به درستی اجرا كرد.

او تاكید كرد: نباید قوانین به گونه‌ای تصویب شوند كه امكان سوء‌استفاده از آن وجود داشته باشد و احتمالا به خاطر همین مساله است كه لایحه حمایت از خانواده همچنان در مجلس باقی مانده و به تصویب نهایی نرسیده است.

روحانی گفت: به هر حال باید تلاش شود كه دقت نظرهای لازم برای تدوین شرایط و اجرای لایحه حمایت از خانواده صورت گیرد و راه هر گونه سوء استفاده در این قانون از بین برود.../ایلنا