اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نظر اجماعی برای ریاست مجلس دهم


وزیر کشور دولت اصلاحات گفت: نظر اجماعی جریان اصلاحات و اعتدالگرایان ریاست عارف بر مجلس است.

خبرگزاری ایلنا: وزیر کشور دولت اصلاحات گفت: نظر اجماعی جریان اصلاحات و اعتدالگرایان ریاست عارف بر مجلس است.

حجت‌الاسلام عبدالواحد موسوی لاری در تشریح نتایج کلی انتخابات مجلس دهم اظهار داشت: بحث انتخابات در مرحله اول و دوم به نگاه مردم به مقوله تغییرات در مدیریت کشور بر می‌گردد. ما شاهد بودیم در مرحله اول در شهرهای بزرگ مردم با نگاه کاملا جهت‌دار، لیست امید را مورد توجه قرار دادند. در فاصله بین انتخابات مرحله اول و دوم برخی وابستگان جریان‌های سیاسی اصولگرا مردم را متهم کردند که هیجانی رای دادند و به جهات مختلف توجه نکردند و نگاه عاطفی داشتند.

موسوی لاری ادامه داد: در طول این مدت با منتخبان دیدار داشتم و آنها را مصمم دیدم در مسیری که انتخاب کردند یک قدم هم عقب‌نشینی نکنند این حرف‌ها شایعه و حدس و گمان برخی است. برخی از روی غرض‌ورزی می‌خواهند منتخبان مردم را تحقیر کنند، برخی هم از دغدغه‌های خود می‌گویند که ممکن است اتفاق شورای شهر در مجلس دهم تکرار شود و نگرانی خود را ابراز می‌کنند، اما من نه نگرانی دارم نه به منتخبان امید بدبینم. معتقدم این عده افراد شایسته‌ای هستند که زرق و برق و بده‌بستان‌های پشت پرده و تبلیغات، آن‌ها را از اهدافی که دارند باز نمی‌دارد. امیدوارم لیست امید خود را متحد و منسجم در مجلس نشان دهد.

وزیر کشور دولت اصلاحات در مورد ریاست مجلی موضع شفاف شورای عالی سیاست‌گذاری، تصریح کرد: قبل از برگزاری مرحله دوم، بحثمان این بود اجازه بدهید چگونگی اداره مجلس را به بعد از برگزاری انتخابات مرحله دوم موکول کنیم که ترکیب واقعی مشخص می‌شود و منتخبان مردم تصمیم بگیرند. رقبای ما به دلایل عدیده از بعد از انتخابات محله اول که حس کردند کفه ترازو به نفع اصلاحات و حامیان دولت است، نگران آینده شده و شروع به تبلیغات و فعالیت و یارگیری و تماس گرفتن و بده‌بستان‌ها کردند. هر کاری که فکر کردند برای تاثیرگذاری در رای منتخبان لازم است، انجام دادند. ابزارهایی هم در اختیارشان بود و از آن‌ها استفاده کردند. شورای عالی سیاست‌گذاری موضوع ریاست مجلس را به بعد از انتخابات مرحله دوم موکول کرد و در اولین نشست بعد از مرحله دوم موضوع ریاست مجلس مطرح شد و شورای عالی با اجماع صد درصدی عارف را که نفر اول انتخابات کشور است، به عنوان رئیس مجلس در نظر گرفت. این پیشنهاد احزاب به منتخبان مردم است که در فراکسیون امید جمع می‌شوند و در ‌‌نهایت آن‌ها تصمیم می‌گیرند که رئیس مجلس چه کسی باشد.

او ابراز داشت: شورای عالی تردید ندارد رای مردم در انتخابات تغییرات را دنبال می‌کرد، بنابراین اگر در مدیریت مجلس تغییری حاصل نشود، بی‌احترامی و بی‌اعتنایی به رای مردم تلقی می‌شود. وقتی مردم یکپارچه در تهران و شیراز همه کاندیداهای امید را انتخاب می‌کنند و لیست امید لیست اکثریت شناخته می‌شود، اگر کاندیدایی غیر از کسی که از طرف مردم بیشترین رای را داشته و لیست منتسب به او بالا‌ترین رای را آورده است، معرفی شود، از نظر ما دهن‌کجی به رای مردم تلقی می‌شود.

موسوی لاری افزود: انتظار ما از دیگران هم این است که به رای مردم احترام بگذارند اگر هم می‌خواهند رقابت کنند، اشکالی ندارد. ما میدان رقابت را میدان رفاقت هم می‌دانیم و می‌گوییم می‌توانیم رقابت جوانمردانه و اخلاقی داشته باشیم. از نظر ما جهت‌گیری‌ها کاملا روشن است. عارف به عنوان فردی که از متن لیست امید آمده بیشترین رای را داشته و یاران او در مجلس اکثریت هستند. منطقی این است که او به عنوان کاندیدای ریاست مجلس معرفی بشود. ما با احترام به تمام کاندیداهای ریاست مجلس قطعا از کاندیداتوری عارف حمایت می‌کنیم. این نظر اجماعی جریان اصلاحات و اعتدالگرایان است و نسبت به این مساله کوچک‌ترین تردید و اختلاف نظری نداریم.

موسوی لاری در پاسخ به اینکه آیا برای حضور نیروهای لیست امید در هیات رئیسه هم صحبتی شده است؟ گفت: منتخبان مردم بعد از انتخاب رئیس مجلس متناسب با توانمندی‌ها و نوع تعاملی که در مجلس وجود دارد هیات رئیسه را انتخاب می‌کنند و همچنین روسای کمیسیون‌ها و رئیس مرکز پژوهش‌ها و مدیریت اجرایی را مشخص می‌کنند. خیلی از مدیریت‌ها و بخش‌ها در مجلس است که می‌توان با ساز و کار واقعی آن‌ها را بین کسانی که توانمندی دارند تقسیم کرد. اگر بنا به مذاکره و همدلی دو جناح باشد، سِمت‌های مجلس به صورت نوعی تعادل بین اقلیت و اکثریت توزیع می‌شود که اقلیت هم حس نکند از گردونه تصمیم‌گیری دور افتاده است. معتقدم منطقی این است که همه دوستان اصولگرا و اصلاح‌طلب مجلس باید به گونه‌ای پارلمان را اداره کنند همه احساس کنند در مجلس حضور دارند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطرنشان کرد: صرف نظر از مدیریت اصلی مجلس که نماد گرایش مردم است و باید به گرایش مردم پاسخ روشنی داد در رابطه با فعالیت‌های کار‌شناسی درون مجلس باید با‌‌ همان شعار امید و آرامش که شعار اصلی اصلاح‌طلبان است هم امید مردم نادیده گرفته نشود و هم آرامش درونی جامعه مدنظر قرار گیرد تا بتوانیم به رونق اقتصادی که به نظر ما ضرورت امروز همه برنامه‌ریزی‌های کشور است، برسیم.


ویدیو مرتبط :
دیدگاه دکتر لاریجانی ریاست محترم مجلس درباره ارتباطات

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نظر عارف درباره ریاست مجلس دهم


منتخب اول مردم تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: «مطمئنا بر اساس مطالبه اکثریت جامعه که به‌دنبال تغییر در مجلس بودند عمل می‌کنم؛ زیرا اگر بخواهیم به خواست مردم بی‌اعتنا باشیم آیندگان درباره ما داوری خوبی نخواهند کرد.»

خبرگزاری ایرنا: منتخب اول مردم تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: «مطمئنا بر اساس مطالبه اکثریت جامعه که به‌دنبال تغییر در مجلس بودند عمل می‌کنم؛ زیرا اگر بخواهیم به خواست مردم بی‌اعتنا باشیم آیندگان درباره ما داوری خوبی نخواهند کرد.»

محمدرضا عارف در دیدار با شورای مرکزی این انجمن و تعدادی از منتخبان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، درباره بحث ریاست مجلس هم گفت: «شخصا حق ندارم به خواست مردم بی‌توجهی کنم.»

عارف همچنین در نشست تشکیلاتی و هم‌اندیشی تشکل‌های اسلامی دانشجویان که در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، با بیان اینکه ما هیچ وقت حق تصمیم فردی نداریم و باید به‌طور جدی جلو آمده و کار کنیم، گفت: «در فضای رسانه‌ای ایجاد شده از رقیب گله ندارم، اما از مدعیان تحلیل‌گرای اصلاح‌طلب گله دارم؛ چراکه عده‌ای تحلیل‌گرای عافیت‌طلب می‌گویند که باید بپذیریم حاکمیت ما را در رده بالا راه نمی‌دهد پس در همین رده پایین‌تر خود را حفظ کنیم.»

او با طرح این پرسش که آیا حاکمیت غیر از خود ما هستیم، افزود: «معتقدم بخش اصلی نظام را اصلاحات و بچه‌های اصلاح‌طلب تشکیل می‌دهند و از نظام جدا نیستیم که بخواهیم سهم بگیریم. پس اینکه برای خودمان جایگاه پایین در نظر بگیریم ظلم در حق گفتمان اصلاحات و کشور است.» همچنین به گزارش «ایسنا» او با بیان اینکه در لیست امید مجلس دهم، به ائتلافی بالاتر از ائتلاف اصلاح‌طلبان دست یافتیم،افزود: «پیام مردم تاکید بر ادامه مسیر بوده است، پس اگر حتی یک اشتباه کنیم مردم ما را نمی‌بخشند.»