اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نظر آیت‌ الله مکارم‌ درباره اخذ جریمه دیرکرد


آیت‌الله مکارم‌شیرازی در پاسخ به پرسشی نظر خود را درباره اخذ جریمه دیرکرد از سوی بانک‌ها بیان کرد.

خبرگزاری ایسنا: آیت‌الله مکارم‌شیرازی در پاسخ به پرسشی نظر خود را درباره اخذ جریمه دیرکرد از سوی بانک‌ها بیان کرد.

متن پرسش و پاسخ این مرجع تقلید بدان به شرح زیر است:

«پرسش:

لطفا حکم شرعی اخذ جریمه دیرکرد را بیان فرمایید؟

پاسخ:

جریمه دیرکرد هرگاه به عنوان یک قانون بانکی طبق محاسبه سود پول اعمال شود نوعی رباخواری و حرام است. و اگر به عنوان تعزیر در برابر تأخیر در پرداخت دین باشد (در فرض عدم اعسار) مبلغ آن جریمه متعلق به بیت‌المال است نه سیستم بانکی. و اگر به عنوان شرط ضمن‌العقد درآید و به وام گیرندگان تفهیم شود و آنها موافقت کنند می‌تواند مشروع باشد و در این صورت نیز سزاوار است انصاف را رعایت کنند.»


ویدیو مرتبط :
آیت الله بهجت:در نظر مرجع عالی قدر آیت الله مکارم شیرازی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نظر آیت‌الله مکارم‌شیرازی درباره زنده شدن پس از اعدام/ خسارت ها هم باید پرداخت شود



نظر آیت‌الله مکارم‌شیرازی درباره زنده شدن پس از اعدام

نظر آیت‌الله مکارم‌شیرازی درباره زنده شدن پس از اعدام/ خسارت ها هم باید پرداخت شود

  آیت‌الله مکارم شیرازی در پاسخ به استفتایی نظر خود را درباره زنده شدن شخص پس از اعدام اعلام کرد.

به گزارش خبرآنلاین؛ متن پرسش و پاسخی که در سایت ایشان منتشر شده، چنین است؛

پرسش: چنانچه فردی به عنوان یکی از جرائم عمومی اعدام گردد و سپس در سردخانه علائم حیات در او مشاهده گردد آیا حکم اعدام به قوت خود باقی است؟ حکم خسارتی که در هنگام اجرای حکم اعدام به او وارد شده چیست؟

پاسخ: دلیلی بر سقوط اعدام وجود ندارد، ولی خساراتی که در نخستین اجرای حکم اعدام بر آن شخص وارد شده باید به نظر کارشناسان تعیین و از بیت المال به ورثه او پرداخت گردد و اگر نحوه اجرا به صورت ناقص بر اثر سهل انگاری انجام شده خسارت‌ها را باید مجریان بپردازند.

گفتنی است پیش از این آیت الله صافی گلپایگانی هم اعدام دوباره را جایز ندانسته بود./خبرآنلاین