اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نظر آیت‌الله مکارم در خصوص دوستى با نامحرم و اختلاط در مجالس خانوادگی


بخشی از پاسخ های حضرت آیت الله مکارم شیرازی را پیرامون سوالاتی چون دوستى با نامحرم و اختلاط در مجالس خانوادگى منتشر شده است.

خبرگزاری حوزه: بخشی از پاسخ های حضرت آیت الله مکارم شیرازی را پیرامون سوالاتی چون دوستى با نامحرم و اختلاط در مجالس خانوادگى منتشر شده است:

دوستى با نامحرم

سؤال: متأسّفانه روابط بین پسر و دختر در جامعه ما بسیار بد جا افتاده، و پدر و مادرها از آن به عنوان یک کار زشت یاد مى کنند. من به عنوان یک پسر جوان موارد زیادى از این روابط را دیده ام.

اگر پسر و دختر در روابط خود، حدود را رعایت کنند، و بدون اطّلاع پدر و مادرشان رابطه اى برقرار نمایند، و بین خود دوستى پایدارى را برنامه ریزى کرده باشند، که به احتمال قریب به یقین به ازدواج آنها منتهى شود، آیا شرعاً مشکلى دارد؟


پاسخ: تجربه هاى مکرّر در مکرّر نشان داده رابطه هاى دختران و پسران دام هاى شیطان است، و منجر به خلاف شرع مى شود. بنابراین تنها در صورتى که قصد ازدواج داشته باشند، آن هم به مقدارى که براى شناخت یکدیگر لازم است، مى توانند تماس بگیرند.

* لطفاً به سؤالات زیر پاسخ فرمایید:

الف) آیا ارتباط نوشتارى و نامه نگارى دختر و پسر بالغ نامحرم از طریق کامپیوتر و شبکه اینترنت جایز است؟

ب) پس از آشنایى طرفین از طریق فوق، آیا ملاقات عمومى تعدادى دختر و پسر بالغ و نامحرم، در مکان عمومى جایز است؟

ج) آیا مصاحبه و نگاه به چشم ها و صورت همدیگر جایز است؟

د) اگر موارد بالا جایز باشد، در چه مرحله اى اجازه پدر براى ادامه ارتباط دختر یا پسر بالغ و نامحرم، حضورى یا نوشتارى، واجب است؟

پاسخ: با توجّه به این که این گونه ارتباطها غالباً منشأ مفاسدى مى شود، جایز نیست.

سؤال: مکالمه تلفنى پسر و دختر و مراوده طرفین جهت دوستى چه حکمى دارد؟

پاسخ: جایز نیست.

* اختلاط در مجالس خانوادگى

سؤال: مقدار و نوع پوشش زن در میهمانى هاى خانوادگى چه میزان است؟

پاسخ: زن باید در مقابل نامحرم بدن خود را جز صورت و دست ها تا مچ بپوشاند; و تفاوتى میان میهمانى خانوادگى و غیر آن نیست.

سؤال: آیا عرف در نوع پوشش زنان در میهمانى هاى خانوادگى مؤثر است؟

پاسخ: اگر منظور این است که تمام بدن به غیر از گردى صورت و دست ها تا مچ پوشیده باشد تفاوت عرفها تاثیرى ندارد، و در مقابل نامحرم در مجالس خانوادگى یا غیر آن باید پوشش اسلامى رعایت شود.

سؤال: بوسیدن سر و دست زنان و مردان سالخورده فامیل که نامحرم هستند به جهت احترام چه حکمى دارد؟

پاسخ: اشکال دارد.

سؤال: شوخى و صحبت با اقوام نامحرم در مجالس چه حکمى دارد؟

پاسخ: صحبت هاى عادى مانعى ندارد ولى شوخى اشکال دارد.

سؤال: در برخى مناطق اقوام نامحرم نزدیک را جزء محارم مى دانند و حجاب را در مقابل آنها رعایت نکرده و گاه با آنها دست مى دهند و امثال آن، حکم این امور چیست؟

پاسخ: باید تمام این امور که خلاف شرع است ترک شود و آنان را با زبان خوب امر به معروف و نهى از منکر نمود.

سؤال: نشستن افراد نامحرم فامیل بر سر یک سفره چه حکمى دارد؟

پاسخ: در صورتى که جهات شرعى را رعایت کنند مانعى ندارد.


ویدیو مرتبط :
آیت الله بهجت:در نظر مرجع عالی قدر آیت الله مکارم شیرازی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نظر آیت‌الله مکارم‌شیرازی درباره زنده شدن پس از اعدام/ خسارت ها هم باید پرداخت شود



نظر آیت‌الله مکارم‌شیرازی درباره زنده شدن پس از اعدام

نظر آیت‌الله مکارم‌شیرازی درباره زنده شدن پس از اعدام/ خسارت ها هم باید پرداخت شود

  آیت‌الله مکارم شیرازی در پاسخ به استفتایی نظر خود را درباره زنده شدن شخص پس از اعدام اعلام کرد.

به گزارش خبرآنلاین؛ متن پرسش و پاسخی که در سایت ایشان منتشر شده، چنین است؛

پرسش: چنانچه فردی به عنوان یکی از جرائم عمومی اعدام گردد و سپس در سردخانه علائم حیات در او مشاهده گردد آیا حکم اعدام به قوت خود باقی است؟ حکم خسارتی که در هنگام اجرای حکم اعدام به او وارد شده چیست؟

پاسخ: دلیلی بر سقوط اعدام وجود ندارد، ولی خساراتی که در نخستین اجرای حکم اعدام بر آن شخص وارد شده باید به نظر کارشناسان تعیین و از بیت المال به ورثه او پرداخت گردد و اگر نحوه اجرا به صورت ناقص بر اثر سهل انگاری انجام شده خسارت‌ها را باید مجریان بپردازند.

گفتنی است پیش از این آیت الله صافی گلپایگانی هم اعدام دوباره را جایز ندانسته بود./خبرآنلاین