اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نظرسنجی عجیب از 200 هزار تحصیل کرده!


تفکیک جنسیتی در دانشگا‌ه‌ها که طی سال‌های اخیر مورد توجه مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار داشته، همچنان با جدیت پیگیری می‌شود چرا که در برگه‌های نظرخواهی از شرکت کنندگان در آزمون دکترای نیمه متمرکز، در این باره هم نظرخواهی شد.

روزنامه مردم سالاری: تفکیک جنسیتی در دانشگا‌ه‌ها که طی سال‌های اخیر مورد توجه مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار داشته، همچنان با جدیت پیگیری می‌شود چرا که در برگه‌های نظرخواهی از شرکت کنندگان در آزمون دکترای نیمه متمرکز، در این باره هم نظرخواهی شد.

در آزمون دکترای نیمه متمرکز که دیروز جمعه 18 اسفند در دو نوبت صبح و بعد از ظهر در 33 شهر کشور و با حضور بیش‌از 200 هزار داوطلب برگزار شد، برگه‌های نظرخواهی که در بین داوطلبان توزیع می‌شد حاوی دو پرسش جالب بود که با کلیت سایر سوالات تفاوت داشت. در حالی که کلیه پرسشها در مورد وضعیت دانشگاهها و کیفیت آموزشی بود، دو پرسش به موضوع تفکیک جنسیتی اختصاص داشت.

 در اولین پرسش آمده بود: به نظر شما با توجه به آداب و رسوم ایرانیان، تاسیس و راه‌اندازی دانشگاه‌های ویژه دختران در کدامیک از مقاطع تحصیلی ضرورت دارد؟ برای پاسخ به این پرسش، چهار گزینه شامل مقطع کارشناسی، مقطع کارشناسی ارشد و مقطع دکترا و نیز هر سه مشخص شده بود که داوطلبان باید به یکی از این سه گزینه پاسخ می‌دادند.


نکته جالب این بود که اولا این پرسش دارای جهت گیری بود و طراح آن در نظر داشت با تاکید بر روی موضوع «آداب و رسوم ایرانیان»، ذهن پرسش شوندگان را به سمت نگرش سنتی به این موضوع سوق دهد. از سوی دیگر انتخاب گزینه‌ها به گونه ای بود که کسی نمی‌توانست با تفکیک جنسیتی در دانشگاه مخالفت کند و تنها می‌توانست اجرای این طرح را در یکی از سه مقطع تحصیلی یا همه مقاطع انتخاب کند و این بدین معناست که اجرای طرح تفکیک جنسیتی از نظر مسئولان قطعی است و آنها قصد دارند با چنین نظرسنجی‌هایی که طبیعتا به دلیل نوع طرح سوال، پاسخ منفی نمی‌تواند داشته باشد، برای عملی ساختن ایده خود، کار خود را همراه با نظرسنجی از دیگران جلوه دهند.

 اما سوال دوم این نظرخواهی هم جالب بود. بر مبنای این سوال از داوطلبان شرکت کننده در آزمون دکترای نیمه متمرکز خواسته شده بود پاسخ دهند بین پردیس دختران و پردیس پسران و پردیس مختلط با فرض تساوی در کیفیت آموزشی و محتوای علمی، راه‌اندازی کدام ضروری تر است؟ چهار گزینه مشخص شده برای پاسخ دادن به این پرسش هم شامل دختران، پسران، مختلط و گزینه «تفاوتی نمی‌کند» بود. اینکه موضوع تفکیک جنسیتی دانشگاه‌ها در آزمون دکترا هم مطرح می‌شود نشاندهنده جدیت مسوولان در اجرای آن می‌تواند باشد.


البته در بالای فرم نظرخواهی ذکر شده بود که پاسخهای داوطلبان به این پرسش‌ها تاثیری در نتایج آزمون ندارد اما از آنجا که اولا کد داوطلبی بر روی فرم نظرخواهی هم درج شده و کاملا مشخص است هر پاسخ مربوط به کدام داوطلب است و ثانیا با توجه به اینکه نتیجه آزمون دکترا بر اساس مصاحبه با پذیرفته شدگان اعلام می‌شود، شائبه تاثیرگذاری این پرسش‌ها بر نتیجه آزمون دکترا وجود دارد.

حجت‌الاسلام محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز، از جمله حامیان جدی اجرای طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاهها است. وی در آخرین اظهار نظر خود در این زمینه گفته‌: بی‌حجابی در دانشگاه‌ها به رشد علمی‌ضربه می‌زند و حتی اگر بی‌حجابی مجاز هم باشد اما در دانشگاه جایز نیست.

باید در دانشگاه‌ها دختران و پسران از یکدیگر جدا شوند و ازدواج جوانان باید آسان شود. وزیر علوم دولت دهم نیز تاکید زیادی بر اجرای طرح تفکیک جنسیتی دارد. کامران دانشجو آبان ماه امسال گفته بود 82 درصد خانواده‌ها با طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاهها موافقند. همچنین 80 درصد والدین معتقد بودند به پیشرفت تحصیلی فرزندشان در محیط‌های جداگانه کمک خواهد کرد و 76.4 درصد نیز معتقد بودند که محیط‌های جداگانه، مشارکت دانشجویان را در مباحث کلاسی افزایش می‌دهد. این نظرسنجی هم در شرایطی مشابه نظرسنجی دیروز در بین داوطلبان آزمون دکترا و بین خانواده‌های داوطلبان کنکور سراسری در سال گذشته صورت گرفته بود.

اما طرح تفکیک جنسیتی مخالفان متعددی هم دارد. عباسپور رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هشتم، از مهمترین مخالفان طرح وزیر علوم بود که می‌گوید با تفکیک جنسیتی نمی‌توان فرهنگ اسلامی‌را به دانشگاه‌ها برد. جعفر توفیقی وزیر علوم دولت اصلاحات هم می‌گوید تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها هیچ مبنای قانونی و حقوقی ندارد که این امر از سوی برخی حقوقدانان هم مورد تاکید قرار گرفته است به طوری که بهمن کشاورز معتقد است قانون هیچ مجوزی برای این کار در اختیار مسئولان قرار نداده است.

 حتی وزیر بهداشت سابق دولت – خانم وحید دستجردی – که با دانشجو در کابینه حضور داشت در زمان وزارتش به صراحت گفته بود که تفکیک جنسیتی در رشته‌های علوم پزشکی امکانپذیر نیست. اما آیا نظرسنجی دیروز درباره تفکیک جنسیتی، آغاز دوباره ای برای اجرای طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها به‌طور جدی‌تر است؟ به نظر می‌رسد که به زودی شاهد بهره‌گیری مسئولان از نتایج نظرسنجی دیروز برای نیل به اهداف مطلوب خواهیم بود.


ویدیو مرتبط :
140 هزار بازمانده از تحصیل به دلیل انصراف از تحصیل!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

یك میلیون و 200 هزار نفر دانش‌آموز در مدارس غیردولتی تحصیل می‌كنند


وزیر آموزش و پرورش تعداد دانش‌آموزان كشور را 12.5 میلیون نفر عنوان كرد و گفت: یك میلیون و 200 هزار نفر از دانش‌آموزان در بیش از 16هزار مدرسه غیردولتی تحصیل می‌كنند.




حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش صبح امروز شنبه در مراسم افتتاحیه اجلاس هیئت اجرایی مجمع نمایندگان مجالس آسیا و اقیانوسیه برای آموزش، طی سخنانی گفت: در ‌در فلسفه و نگاه اسلام به انسان و نظام هستی، انسان جایگاهی رفیع و مقام خلیفه الهی دارد و هدف از خلقت بشر، به كمال رساندن خود و كمك به كمال‌جویی دیگران در مسیر وصول به كمال مطلق است.

وی افزود: در این مكتب، اندیشه‌ورزی و تعقل، تلاش بی‌نظیر، تعلیم و تعلم عبادتی بی‌بدیل تلقی می‌شود و شأن معلم، هم‌تراز با رسالت اولیا و پیامبران قلمداد و كسب دانش، همانند جهاد در راه خدا شمرده می‌شود. بنابراین دستگاه تربیتی به اندازه ارزش انسان‌ها، اهمیت و اعتبار می‌یابد.

وزیر آموزش و پرورش تصریح كرد: نظام جمهوری اسلامی ایران كه اصول و ارزش‌های حركت خود را بر محور اسلام بنیان نهاده است، توجه به انسان، پرورش و تربیت هماهنگ استعدادهای او را یكی از مهمترین اهداف خود قرار داده است؛ این اولویت از بدو پیروزی انقلاب اسلامی در بیانات امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری، دستگاه‌های قانون‌گذار و اسناد تحول‌آفرین مورد تأكید قرار گرفته است.

حاجی‌بابایی ادامه داد: از سویی تقریباً تمامی جامعه شناسان، اقتصاددانان و اندیشمندان دیگر زمینه‌های علوم اجتماعی و سیاسی، اتفاق نظر دارند كه محور اصلی پیشرفت، انسان آموزش دیده كارآمد و متعهد است، برای رشد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دستیابی به آموزش و پرورش با كیفیت، اجتناب‌ناپذیر تلقی می‌شود.

" از آنجا كه نظام جمهوری اسلامی ایران در سند چشم‌انداز اهداف بلند معنوی و علمی، مبنی بر ایجاد جامعه‌ای توسعه یافته، الهام‌بخش و الگویی مؤثر در منطقه و جهان، برخوردار از دانش پیشرفته و توانا در تولید علم و فناوری، متكی بر سهم برتر منابع انسانی و سرمایه اجتماعی در تولید ملی را برای خود ترسیم كرده است، در این نظام آموزش و پرورش، شأن و اهمیتی مضاعف یافته و ركن اصلی پیشرفت به حساب می‌آید. "

وی خاطرنشان كرد: تلقی جمهوری اسلامی ایران نسبت به آموزش و پرورش به عنوان یك حق و فریضه برای همه افراد و اهتمام و سرمایه‌گذاری همه جانبه برای ایجاد عدالت آموزشی، با توجه به شرایط سنی، ذهنی، جسمانی، جنسیتی، اقتصادی، جغرافیایی و فرهنگی مخاطبان و فراگیران كه در اهداف برنامه آموزش برای همه نیز متجلی شده و مورد تأكید یونسكو و مراكز علمی و فرهنگی بین‌المللی هم قرار گرفته، نتایج و دستاوردهای درخشانی به دنبال داشته است.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه سخنان خود اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران این افتخار را دارد كه یك دهه پیش از آغاز برنامه آموزش برای همه در سطح بین‌المللی، با تأسی به آموزه‌های دین مبین اسلام اقدامات خود را برای گسترش آموزش برای همه آغاز كرده است به طوری كه در سال‌های پس از انقلاب اسلامی در كشور ما، با پیش‌بینی اصول مترقی در قانون اساسی، تصویب قوانین مساعد از سوی مجلس، مصوبات مناسب هیئت دولت و دیگر مراجع ذیربط، علی‌رغم محدودیت‌ها و تحریم‌های قدرت‌های استعماری و تحمیل جنگ همه‌جانبه، مدارس و آموزشگاه‌ها از دوره پیش دبستانی تا پایان دوره متوسط در همه نقاط كشور با اولویت‌دهی به مناطق محروم توسعه قابل توجهی یافته و تعداد آموزشگاه‌ها سه برابر شده و از پنجاه هزار به صد و پنجاه هزار واحد رسیده است.

حاجی‌بابایی همچنین گفت: در این مدت به طور متوسط هر روز 10 مدرسه جدید با 50 كلاس درس ساخته شده و با تصویب قانون مستحكم سازی مدارس و تخصیص بودجه لازم بهسازی و كیفیت بخشی به فضای فیزیكی مدارس، شتاب تازه‌ای گرفته است.

" البته با ایجاد سه هزار و ششصد مدرسه شبانه روزی، هزار و دویست مدرسه نمونه دولتی، شش هزار مدرسه عشایری نیز امكان و فرصت ادامه تحصیل در دوره‌های بالاتر آموزشی، برای صدها هزار نفر از فرزندان مستعد روستایی و عشایری فراهم شده است؛ در این سال‌ها حدود 300 مدرسه راهنمایی و دبیرستان، ویژه پرورش استعدادهای درخشان، سه هزار مدرسه مستقل و كلاس ضمیمه برای آموزش و پرورش افراد دچار نارسایی، صد و بیست مدرسه برای دانش آموزان خارج از كشور، بیست هزار واحد برای آموزش نوآموزان پیش دبستانی، 300 اردوگاه، 1300كانون فرهنگی و تربیتی، 700 مركز كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان، 40هزار كتابخانه و 300 پژوهش‌سرای دانش‌آموزی برای غنی‌سازی و كیفیت بخشی به آموزش در اقصی نقاط كشور ایجاد شده است. "

وی افزود: پوشش افراد لازم‌التعلیم 6 تا 10 ساله از حدود شصت درصد به نزدیك 100درصد ارتقا یافته و در حال حاضر تقریباً همه نوآموزان و كودكان لازم‌التعلیم كشور به ویژه دختران در همه سنین و دوره‌ها از امكانات و فرصت‌های تحصیلی بالا و برابر با پسران برخوردارند. ایجاد بیش از 2200 مركز آموزش از راه دور نیز امكان دسترسی به تحصیلات رسمی حداقل 400 هزار نفر دانش‌آموز سنین مختلف را فراهم كرده است.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان كرد: همچنین جمهوری اسلامی ایران افتخار داشته است كه در این سال‌ها صدها هزار نفر از مهاجرین و دانش‌آموزان رانده شده از كشورهای همسایه كه توسط ابرقدرت‌ها یا ایادیشان اشغال شده‌اند، را هم تحت پوشش خدمات آموزشی خود درآورد، كمك به بازسازی و سازماندهی مجدد زیرساخت‌های آموزش و پرورش این كشورها و تربیت‌نیروی انسانی مورد نیازشان نیز از دیگر اقدامات انسان دوستانه جمهوری اسلامی است.

حاجی‌بابایی همچنین اضافه كرد: در این سال‌ها بیش از 500 هزار نفر از معلمان متعهد و كارآمد از مراكز تربیت معلم فارغ‌التحصیل شدند و با جذب صدها هزار نفر از فارغ التحصیلان علاقه‌مند دانشگاه‌ها به معلمی و نیز طراحی هزاران عنوان برنامه آموزش ضمن خدمت با همكاری دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالی مهارت‌های حرفه‌ای و مدارك تحصیلی معلمان افزایش قابل ملاحظه‌ای یافت به طوری كه در حال حاضر بیش از 61 درصد از معلمان دارای مدارك تحصیلی كارشناسی، كارشناسی ارشد و دكترا هستند.

وی تصریح كرد: هم‌اكنون نظام آموزش و پرورش كشور (بدون احتساب حدود 500 هزار دانش‌آموز بزرگسال و 400 هزار نوآموز پیش دبستانی)، دارای حدود 12.5 میلیون دانش آموز است كه 45.5 درصد آنان از دوره ابتدایی، 26.3 درصد در دوره راهنمایی و 28.2 درصد در دوره متوسط در 113 هزار مدرسه و 561 هزار كلاس تحصیل می‌كنند.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه گفت: این دانش‌آموزان از خدمات 920 هزار معلم و كارمند در 32 استان و 720 منطقه آموزش و پرورش كشور بهره‌مند هستند. نسبت دختران دانش‌آموز در دوره ابتدایی 49درصد، در دوره راهنمایی 47.5 درصد، در دوره متوسطه 49 درصد و در مجموع 48.4 درصد است. 50 درصد مدارس و 26 درصد دانش‌آموزان كشور در مناطق روستایی و عشایری هستند، همچنین تعداد 1.2 میلیون نفر از این دانش‌آموزان در بیش از 16هزار مدرسه غیردولتی تحصیل می‌كنند.

حاجی‌بابایی اضافه كرد: اجرای برنامه‌هایی چون توسعه و كیفیت بخشی به مراكز پیش دبستانی و روستا مهدها، با كمك بخش غیردولتی، توسعه و تقویت برگزاری كلاس‌های آمادگی در مناطق روستایی و دو زبانه، كیفیت بخشی به اجرای طرح سنجش سلامت جسمی و آمادگی تحصیلی و تشكیل شناسنامه سلامت 1.2 میلیون نفر كودك 6 ساله، قبل از ورود به پایه اول ابتدایی در هر سال، از برنامه‌های كیفیت بخش آموزش و پرورش كشور، در راستای هدف شماره یك برنامه آموزش برای همه است.

وی افزود: به هر حال وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران خود را متعهد به اهداف و راهبردهای برنامه آموزش برای همه می‌داند و امید است كه با تقویت سازوكارهای اجرایی و نظارتی لازم به ویژه حمایت‌های قانونی‌ای كه این كمیته اجرایی می‌كند، در موعد مقرر به تمامی اهداف به ویژه اهداف كیفی دست یابیم.

وزیر آموزش و پرورش در پایان تصریح كرد: بنده به عنوان وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد می‌كنم، موضوع «تربیت معنوی» به عنوان رویكردی نوین كه منطبق بر نیاز بشر است، در كانون توجه نظام‌های آموزشی و فرهنگی كشورهای عضو كمیته اجرایی قرار گیرد تا با پرورش افرادی كمال‌جو، نوع‌دوست، صلح‌جو و متخلق به ارزش‌های والای معنوی و انسانی كه خواهان سعادت خود و دیگران و متعهد به اخلاق، به ایجاد جهانی مبتنی بر آرامش و امنیت كودك شود

منبع : خبرگزاری فارس
باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir