اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نظرسنجی درباره تعیین پول جدید ملی


معاون اقتصادی بانك مركزی از راه‌اندازی سایتی با هدف نظرسنجی از مردم و صاحبنظران درباره تعیین پول جدید ملی خبر داد.

درباره‌ لزوم و تاثیرات حذف صفرها از پول ملی اظهار كرد: پول وسیله مبادله است و عموم مبادلات با آن انجام می‌شود. البته ابزارهای دیگری هم وجود دارد از جمله چك و بانكداری الكترونیك. شاید ادامه وضعیت بانكداری الكترونیك در دنیای امروز به گونه‌ای شود كه تا دو دهه‌ آینده نیاز به این حجم چاپ اسكناس در هیچ كشوری نباشد و عموم مبادلات از طریق الكترونیكی انجام شود اما باز هم چشم‌انداز اینكه بخواهیم با اسكناس و مسكوك خداحافظی كنیم، وجود ندارد.

وی ادامه داد: بنابراین لازم است اسكناس و مسكوك به لحاظ حجم شمارش و واحد پول به گونه‌ای باشد كه مبادلات مردم به آسانی انجام شود.

معاون اقتصادی بانك مركزی گفت: در این چارچوب وقتی در ‌گذر زمان شرایط تورمی وجود داشته باشد، قطع‌های جدیدی از اسكناس معرفی شده و تعداد زیادی صفر در اسكناس‌ها دیده می‌شود و از سوی دیگر مردم واحد پول دیگری را در مبادلات به كار می‌برند كه در قانون وجود ندارد، به این ترتیب محاسبات و ارتباط مردم در حوزه‌ پولی با ابهام روبه‌رو می‌شود.

قضاوی گفت: در این وضعیت بانك‌های مركزی به ناچار در شرایط مناسبی مشروط بر این‌كه ثبات اقتصادی فراهم باشد، به این نتیجه می‌رسند كه واحد پول را عوض یا تعداد صفرهای آن را كم كنند.

وی افزود: بانك مركزی ایران هم در حال بررسی این موضوع است و سایتی هم در این زمینه طراحی كرده كه در دوران آزمایشی است تا ارتباط عمومی با مردم را در زمینه تعیین واحد جدید پول تقویت كند.

به گفته وی در این سایت مقالات مختلفی از صاحبنظران و دانشگاهیان در این باره گردآوری می‌شود.

منبع: ایسنا


ویدیو مرتبط :
چرا پول تعیین کند برف نعمت است یا عذاب ؟(توضیحات ویدئو)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شروع استفاده از پول ملی متقابل با برخی از كشورها



 

 شروع استفاده از پول ملی متقابل با برخی از كشورها

رییس اتاق ایران در ادامه عنوان كرد: شرایط اعمال تحریم‌ها شرایطی است كه باید واقع بینانه مورد شناختدقیق و اقدام هوشمندانه در این شرایط مد نظر قرار بگیرد.

 

رییس اتاق بازرگانی ایران عنوان كرد: گرچه در فرآیند اعمال بانكی با فشار آمریكا محدودیت‌هایی برای ایران اعمال شده اما هنوز بانك‌هایی آماده كاركردن با بنگاه‌های ایرانی هستند و استفاده از پول ملی متقابل با برخی از كشورها شروع شده است.

 

به گزارش ایسنا، محمد نهاوندیان كه در سمینار بررسی تنگناهای تجاری و تضییقات بانكی بین‌المللی سخن می‌گفت با اعلام این خبر نامی از كشورهایی كه استفاده از پول ملی متقابل آنها با ایران شروع شده است نبود و ادامه داد: فلش تجارت ایران از غرب به شرق حركت كرده و ما برای اقتصاد ایران به هیچ وجه اقدام از روی ناچاری را نمی‌پذیریم و باید رویكرد مدیران بنگاه‌ها با بهترین قیمت‌ها و بالاترین كیفیت‌ها و فناوی‌ها باشد.

 

وی اضافه كرد: رویكرد تجارت ایران نشان داد كه جایگزینی ممكن است و همه‌ راه‌ها به یك نقطه ختم نمی‌شود و در اقتصاد دنیا خیلی كارها می‌شود انجام داد.

 

رییس اتاق ایران در ادامه عنوان كرد: شرایط اعمال تحریم‌ها شرایطی است كه باید واقع بینانه مورد شناخت دقیق و اقدام هوشمندانه در این شرایط مد نظر قرار بگیرد.

 

وی تصریح كرد: مهمترین موضوع در شناخت این شرایط توجه به طبیعت تحریم است؛ تحریم سیاسی است اما آثار اقتصادی دارد. با توجه به ریشه سیاسی آن باید حتما اقدامات سیاسی برای لغو این تحریم‌ها صورت بگیرد اما از سوی دیگر مدیران اقتصادی نیز وظیفه دارند كه آثار آن را به حداقل تقلیل دهند.

 

نهاوندیان تاكید كرد: در مذاكرات پیش رو كه قرار شده ایران با كشورهای 1+5 داشته باشد باید لغو همه‌ تحریم‌های اقتصادی به عنوان یك اصل غیر قابل صرفه نظر مورد توجه مذاكره كنندگان ما قرار بگیرد و هم‌چنان كه ما در زمینه پرنده هسته‌ای از حق مسلم ملت ایران حراست كرده‌ایم برای این موضوع نیز نگاهمان این گونه باشد.

 

وی در همین مورد خاطرنشان كرد: حق پیشرفت اقتصادی و تحقق اهداف چشم‌انداز هم حق مسلم ایرانیان است و نباید اجازه داد كه با این گونه اقدامات حركت رو به جلوی اقتصاد ایران دچار ركود شود.

 

وی در ادامه در مورد تحریم سه لایه‌ مناسبات دو جانبه و نحوه مواجهه‌ مدیریتی در سطح بنگاه‌ها اشاره كرد و گفت: در مناسبات دو جانبه باید این موضوع را مد نظر قرارداد كه كشورها در مناسبات اقتصادی خود منافع خود را در نظر می‌گیرند و در اغلب اوقات كار متشرك با ایران را دارای منافع مناسبی می‌دانند به همین دلیل وقتی برخی كشورها وارد مذاكره دو جانبه می‌شوند بحث آنها در شرایط چند جانبه متفاوت است. كشورها را باید با توجه به منافع آنها به سمتی سوق داد كه میزان تعامل آنها با ایران گسترش یابد.

 

وی با تاكید بر تعریف بازی برد برد در مناسبات دو جانبه بیان كرد: در لایه‌ سوم موضوع مرتبط با تحریم نیز باید نحوه مواجهه مدیریتی در سطح بنگاه‌ها را مد نظر قرار داد. باید به این سوال پاسخ داد كه در شرایط پیش آمده با ایجاد محدودیت‌ها چگونه می‌توان راه‌هایی را برای انجام كارها بدون مشكل حقوقی پیش ببریم.

 

وی در ادامه در مورد راهكارهایی برای شرایط تحریم اظهار كرد: بسیاری راهكارهایی كه ما می‌جوییم شاید قابل اعلام عمومی نباشد و لازم نیست كه آنها را مطرح كنیم اما راه‌حل های كلی می‌تواند قابل بحث باشد.

 

وی در همین مورد گفت: در نظر گرفتن واحدهای مشاوره و اطلاع رسانی در مورد تحریم از جمله این اقدامات است كه این واحدها راه‌اندازی شده و مشاوره‌هایی در این زمینه صورت می‌گیرد كه برخی از مشكلات قابل تعمیم و برخی هم موردی است. قابل تعمیم‌ها مثلا مربوط به روش‌هایی در پرداخت نقدی است كه با ایجاد گشایش در LC خیلی از بازرگانان ما به روش نقدی روی آورده‌اند.

 

وی در پایان در همین مورد متذكر شد: خود این روش هم می‌تواند با ریسك كمتری مد نظر بازرگانان قرار بگیرد واین اقدام با تیپ قراردادهایی كه قابلیت پیگیری در مراجع بین‌المللی است صورت بگیرد./عصرایران