اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نظرسنجی جهانی درباره داعش


بر اساس یک پژوهش‌، گروه تروریستی داعش تقریبا به طور جهانی مورد نفرت مردم اعم از مسلمانان و غیرمسلمانان قرار دارد.

خبرگزاری ایسنا: یک نظرسنجی جدید نشان داده است داعش تقریبا مورد نفرت سراسری در خاورمیانه، آسیا و آفریقا حتی در کشورهای دارای اکثریت مسلمان است.

بر خلاف لفاظی‌هایی که در خصوص هم ذات پنداری مسلمانان در انگلیس و دیگر نقاط جهان با این گروه تروریستی مطرح می‌شوند، پژوهشی که از جانب "مرکز پژوهش پیو" صورت گرفته نشان داده که در 11 کشور و منطقه‌ای که هدف این پژوهش قرار گرفتند تقریبا هیچ حمایتی از داعش وجود ندارد.

براساس این نظرسنجی در لبنان که اخیرا شاهد کشته شدن 43 تن در حمله تروریستی منسوب به داعش در جنوب بیروت بود، 99 درصد پاسخگویان گفتند دیدگاه "بسیار مخالف" با گروه داعش دارند و در عین حال 94 درصد اسرائیلی‌ها و 89 درصد اردنی‌ها نیز در این نظرسنجی همین پاسخ را دادند.

در عین حال در اراضی فلسطینی نیز 84 درصد از مردم دیدگاهی منفی درباره داعش داشتند که شامل 92 درصد مخالفت با داعش در نوار غزه و 79 درصد مخالفت با این گروه در کرانه باختری بوده است.

کریس دویل، مدیر شورای تفاهم اعراب-انگلیس به ایندیپندنت تصریح کرد که چنین نتیجه‌ای شگفت‌انگیز نیست.

وی تاکید کرد: من فکر می‌کنم این نظرسنجی نشان می‌دهد که داعش به عنوان یک تهدید علیه سراسر جهان عرب تلقی می‌شود. هر چه که باشد مسلمانان قربانیان اصلی اقدامات داعش بوده‌اند همانطور که در مورد القاعده نیز این گونه بود.

وی اظهار کرد: پاسخگویان همچنین می‌دانند که داعش با اقداماتش تلاش دارد تا جهان غیرمسلمان را در مقابل آنها قرار دهد.

دویل افزود، با وجود آن که همه مناطق هدف این نظرسنجی تجربه گروه‌های افراطگرا را داشته‌اند اما لبنان به طور ویژه نگران خشونت‌ها در همسایگی این کشور در سوریه است.

اگر چه در این نظرسنجی در هیچ کشوری بیش از 15 درصد از پاسخگویان حمایت خود را از داعش اعلام نکردند اما در پاکستان نتایج کمی متفاوت‌تر بوده است.

اکثر پاسخگویان در پاکستان معادل 62 درصد گفتند، نمی‌دانند چه احساسی درباره داعش دارند و تقریبا یک سوم نیز گفتند که دیدگاهی منفی درباره این گروه دارند و حدود 9 درصد نیز گفتند که تفکر مثبتی درباره این گروه تروریستی دارند.

به گفته دویل، این که اکثر پاکستانی‌ها گزینه "نمی‌دانم" را انتخاب کردند نشان‌دهنده اکراه آنها برای پاسخ دادن به سوال بوده است.


ویدیو مرتبط :


خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نتایج تازه‌ترین نظرسنجی نرخ جهانی طلا



نرخ جهانی طلا,پیش بینی  نرخ جهانی طلا

نتایج تازه‌ترین نظرسنجی نرخ جهانی طلا

تعدیل قیمت پس از سخنان معاون اول

قیمت‌ها در بازار ارز و سکه در اولین روز کاری این هفته با تعدیل مواجه شد.

با توجه به آرامش ظاهری بازار، افت قیمت‌ها به اظهارات معاون اول رییس دولت در خصوص تغییر نیافتن روند تخصیص ارز مرجع برای واردات کالاهای اساسی مربوط دانسته شده است. در بازارهای جهانی نیز افزایش قیمت در بازار طلا پیش‌بینی شده است.

طی هفته گذشته قیمت دلار آمریکا در بازار داخلی تقریبا بیش از 100 تومان افزایش ثبت کرده است. این افزایش که عمدتا از میانه هفته به بعد رشد شتابانی به خود گرفت بیش از هر چیز به خبرها و بخشنامه‌های بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت مربوط بود.

خبر حذف ارز مرجع از واردات کالاهای اساسی که موجی از نگرانی را در بازار این کالاها به ویژه روغن خوراکی و گوشت به راه انداخت، بازار ارز را نیز به تکاپو انداخت تا از طریق افزایش نرخ حواله ارز، قیمت‌ها را با شوک تازه‌ای روبه‌رو کند.

بانک مرکزی رسما از روز دوشنبه با اعلام بخشنامه‌ای این جریان را به راه انداخت و وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت نیز در روزهای بعد تنها نهاده‌های دامی و گندم را مشمول دریافت ارز مرجع دانست. حتی دارو نیز از شمول دریافت این ارز کنار گذاشته شد و البته گفته شده که برای برخی از این اقلام از جمله دارو یارانه ریالی پرداخت خواهد شد.

روز پنج‌شنبه، اما معاون اول رییس‌جمهور در حاشیه سفرهای استانی به اصفهان، اعلام کرد که حذف ارز مرجع واردات کالاهای اساسی با موافقت دولت نبوده و این اتفاق را عملا تکذیب کرد. به نظر می‌رسد که بازار از سخنان وی سیگنال جدیدی گرفته و از شتاب رشد قیمت‌ها کاسته شد.

قیمت‌های داخلی

دیروز قیمت دلار تا 3600 تومان در ساعت 14 به وقت تهران افت کرد و 40 تومان نسبت به روز پنج‌شنبه ارزان‌تر شد.

در بازار سکه قیمت هر قطعه بهار آزادی طرح جدید با 20 هزار تومان کاهش تا 1 میلیون و 370 هزار تومان تعدیل شد.نیم سکه البته در این میان تقریبا در سطح 730 هزار تومان ثابت ماند. ربع سکه با حداقل 5000 تومان کاهش تا 450 هزار تومان تعدیل شد. در بازار طلا قیمت هر گرم طلای 18 عیار به زیر 130 هزار تومان افت کرد.

نرخ ارز در مرکز مبادلات

بانک مرکزی دیروز نرخ انواع ارز را در مرکز مبادلات اعلام کرد که بر این اساس نرخ مبادلاتی دلار و پوند افزایش و قیمت یورو نسبت به روز پنج شنبه هفته گذشته کاهش یافته است.

براین اساس نرخ هر دلار آمریکا در مرکز مبادلات ارزی با 5 ریال رشد 24 هزار و 780 ریال و هر یورو نیز با 37 ریال افت 32 هزار و 292ریال معامله شد. نرخ هر پوند انگلیس نیز با 391 ریال رشد 38 هزار و 366 ریال بود.

دیروز در این مرکز، هر فرانک سوئیس 26 هزار و 296 ریال، کرون سوئد سه هزار و 770ریال، روپیه هند 456ریال، درهم امارات متحده عربی شش هزار و 747 ریال و یکصد ین ژاپن 25 هزار و 300 ریال نرخ‌گذاری شد.

همچنین نرخ هر لیر ترکیه در این مرکز 13 هزار و 786 ریال، روبل روسیه 792ریال، یوآن چین چهار هزار و 19 ریال و یک هزار وون کره جنوبی 22 هزار ریال اعلام شد.

نرخ ریال قطر در روز گذشته شش‌هزار و 806 ریال بود.

بازار جهانی طلا

قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری بامداد دیروز در سطح 1462 دلار بسته شد. این میزان نسبت به قیمت بسته شده پایان معاملات هفته قبل، تقریبا 15 دلار بالاتر بسته شد. به نوعی افزایش قیمت پیش‌بینی شده هفته قبل درست از آب در آمده است. قیمت طلا البته در ساعاتی از معاملات روزهای اخیر تا 1480 دلار نیز رکورد ثبت کرده است.

برای هفته آینده، اما نشست مقامات فدرال رزرو آمریکا و انتشار آمار جدید اشتغال در این کشور بازار طلا را تحت تاثیر قرار خواهد داد. در عین حال بالاماندن تقاضا برای خریدهای فیزیکی نیز مورد نظر برخی از کارشناسان نیز هست.

نشست هفته آتی کمیته بازار باز فدرال رزرو و مقامات بانک مرکزی اروپا و همچنین معامله‌گرانی که مرتبا حوادث و آمار‌ها را رصد می‌کنند برای بازار طلا تعیین‌کننده‌اند. در این میان اشتهای خرید فیزیکی طلا که با افت قیمت جهانی آن به پایین‌ترین سطح 2ساله تحریک شده نیز مورد توجه تحلیلگران و معامله‌گران قرار می‌گیرد. در این میان خریداران نیز رصد می‌شوند.

کمیته باز فدرال رزرو هفته آینده در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه تشکیل جلسه خواهد داد. در این راستا همچنان برخی از اقتصاددانان معتقدند که فدرال رزرو در راستای کاهش نرخ بهره در بلند مدت، از اجرایی شدن دور سوم تسهیل مقداری صرف‌نظر خواهد کرد. این تحلیل همواره قیمت طلا را به پایین رانده است. در عین حال برخی دیگر همچنان انتظار دارند که این سیاست انبساطی اجرایی شود و در این راستا قیمت طلا بالا رود.

آمار معتدل اقتصادی آمریکا در ماه مارس از جمله افزایش تنها 88 هزار شغل جدید در مشاغل غیر کشاورزی، افت 4 دهم درصدی خرده فروشی، رشد اقتصادی 5/2 درصدی سه ماهه اول 2013 که البته از حد انتظار 9/2 تا 3 درصدی نیز کمتر بود، انتظار برای راه انداختن سیاست انبساطی در این کشور و افزایش قیمت طلا را تقویت کرده است.

روز جمعه سوم ماه مه‌ گزارش مشاغل آمریکا منتشر می‌شود. در این راستا وفاق عمومی بین تحلیلگران برای پیش‌بینی افزایش 160 تا 166 هزار شغل جدید در ماه آوریل وجود دارد. همچنین پیش‌بینی شده که نرخ بیکاری ماه آوریل در آمریکا تا 6/7 درصد کاهش یابد.

در روز دوشنبه نیز گزارش درآمدهای اشخاص و هزینه‌ها منتشر خواهد شد. روز سه‌شنبه همچنین شاخص مدیریت خرید شیکاگو و شاخص اعتماد مصرف‌کننده منتشر خواهد شد. گزارش بیکاری بخش خصوصی و روز چهارشنبه نیز شاخص عرضه مدیریت تولیدPMI در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت. سه‌شنبه همچنین آمار اولیه بیکاری منتشر خواهد شد.

در عین حال روز سه‌شنبه در اروپا جلسه شورای هیات‌مدیره بانک مرکزی اروپا برگزار می‌شود. برخی انتظار دارند تا نرخ بهره از سطح 75 صدم درصد نیز افت کند. این شرایط با فشار بر یورو افت قیمت احتمالی را برای طلا در بر خواهد داشت.فارغ از برخی مناسبات احتمالی آماری در آمریکا در هفته پیش رو در چین 3 روز تعطیلی وجود دارد و ممکن است که میزان خرید فیزیکی طلا را با وقفه مواجه کند.نتایج نظرسنجی برای هفته آیندهدر این هفته از میان 24 نفر از کسانی که به نظرسنجی این هفته پاسخ داده‌اند، 14 نفر به افزایش قیمت طلا برای هفته آینده رای داده‌اند. 8 نفر کاهش قیمت را برای طلا پیش‌بینی کرده و دو نفر نیز اعتقادی به تغییر محسوس قیمت طلا نداشته‌اند.

این عده شامل دلالان شمش طلا، بانک‌های سرمایه‌گذاری، معامله‌گران بازار آتی، مدیران پولی و تحلیلگران نمودارهای تکنیکال هستند.

برخی از این تحلیلگران به افزایش خریدهای فیزیکی طلا و در عین حال ثبات نرخ‌های بهره دلگرم هستند. در این راستا برخی از کسانی که به افزایش قیمت رای داده‌اند، بازگشت بیش از 100 دلاری قیمت طلا از کف قیمت روزهای قبل را دلیلی برای ادامه این مسیر و افزایش قیمت ارزیابی کرده‌اند. حراج غیر‌عادی طلا از منظر برخی دلیلی برای افزایش دوباره است.

در روزهای قبل نیز خبرهایی از سوی صندوق بین‌المللی پول مبنی بر خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی ترکیه و روسیه و کشورهای آسیایی منتشر شده بود. برخی نیز که قائل به ثبات قیمت هستند زمان را برای نگهداری قیمت در این سطح مناسب ارزیابی می‌کنند.

برخی نیز البته فکر می‌کنند که قیمت طلا تا 1425 دلار افت کند. نتیجه کلی نظرسنجی این هفته کیتکو از پیش‌بینی بیش از 58 درصدی افزایش، 33 درصدی کاهش و 8 درصدی ثبات برای قیمت طلا حکایت دارد./دنیای اقتصاد