اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نظامیان ایران و آمریکا مجادله ی لفظی پیدا کردند اما تبادل آتش رخ نداد



اخبار,اخبارسیاست خارجی ,مبادله  نظامیان ایران و آمریکا

ارتش ایالات متحده در گزارشی جزئیات بیشتری از بازداشت ملوانان آمریکایی را در خلیج فارس و در آب های سرزمینی ایران منتشر کرد.

 در گزارش ارتش آمریکا آمده درحالی که ملوانان و دو قایق‌ آمریکایی در آب های ایران و در خلیج فارس به دلیل مشکل فنی متوقف بودند وخدمه سعی داشتند مشکل مکانیکی موجود را ارزیابی کنند، ابتدا دو قایق ایرانی حامل نظامیان مسلح ایرانی به این قایق ها نزدیک شدند و با اندکی فاصله دو قایق دیگر نظامی نیز به محل توقف قایق های آمریکایی رسیدند.

ارتش آمریکا در گزارش خود نوشته ابتدا مجادله ای لفظی میان نظامیان دو کشور رخ داد و هرچند ملوانان آمریکایی با تهدید نیروهای ایرانی روبرو شدند، اما تبادل آتشی رخ نداد و درنهایت ملوانان بازداشت شدند.

ایران هفته پیش سه شنبه 10 تفنگدار بر دو قایق نظامی آمریکا را در نزدیکی جزیره فارسی بازداشت کرد، اما اندکی بعد آنان را آزاد کرد.

 اخبار سیاست  خارجی   - انتخاب


ویدیو مرتبط :
تبادل آتش سنگین نیروهای مارینز آمریکا در افغانستان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آیا ایران می‌تواند به محتویات داخل هواپیمای جاسوسی آمریکا دست پیدا کند؟



 

 

 

آیا ایران می‌تواند به محتویات داخل هواپیمای جاسوسی آمریکا دست پیدا کند؟

 

بی بی سی نوشت: شبکه خبری بی‌بی‌سی در گزارشی در مورد هواپیمای بدون سرنشین آمریکا ۱۷۰RQ- به گفت‌وگو با کارشناسان در این زمینه پرداخته است.

صاحب‌نظران معتقدند ایران در حال بررسی، پهپاد، هواپیمای پیشرفته بدون سرنشین آمریکا که به‌دست سپاه پاسداران افتاده است می‌باشد و قصد دارد از آن نمونه‌ای بسازد.

مقام‌های نظامی ایران می‌گویند روز یکشنبه ۱۳ آذرماه نیروهای مسلح این کشور این هواپیما را در کاشمر و در فاصله ۲۲۵ کیلومتری مرز افغانستان توانسته‌اند به زمین بنشانند.

از این هواپیمای بدون سرنشین به‌عنوان یکی از پیچیده‌ترین ابزارهای سازمان اطلاعات آمریکا (سیا) یاد می‌کنند.

کارشناسان هم‌اکنون در حال مطالعه این هواپیما برای رمزگشایی و بازیابی اطلاعات آن هستند.

به نوشته ی بی بی سی، ایران مایل است به چنین هواپیمایی که بتواند در ارتفاع بالا و بدون سرنشین پرواز کند دست یابد. اما آیا می‌توان به آسانی به محتویات داخل آن دست پیدا کرد؟

نیک براون، سردبیر ماهنامه "جینز اینترنشنال دفنس"  معتقد است همه این‌ها بستگی به این دارد که هواپیمای مزبور در چه وضعیتی به‌دست ایران افتاده است.

براون تصریح می‌کند که اگر امکان دسترسی به سطحی از اطلاعات موجود در سخت‌افزار و مدارهای این هواپیما وجود نداشته باشد،شما نمی‌توانید کاری کنید به‌جز ساختن وسیله‌ای با ظاهر و فرم مشابه آن.

وی می‌افزاید: تمام قوانین کنترل آن رمزگذاری شده‌اند؛ چیزی که به سادگی خواندن سخت‌افزار و تولید آن نیست.

یک مهندس که در پنتاگون مشغول به کار است، مدعی شد: در هر حال ایران توانایی تشریح هواپیمای بدون سرنشین را ندارد اما می‌تواند روی کمک دوستانش حساب کند؛ دوستانی که می‌خواهند برای رسیدن به اهدافشان بدانند این هواپیما چگونه کار می‌کند. وی در ادامه از چین و روسیه به‌عنوان چنین دوستانی نام می‌برد.

نورتون شوارتز، فرمانده نیروی هوایی آمریکا می گوید: ایران توانایی بالقوه آن را دارد که نسخه‌ای از این هواپیما را بسازد.

نیک براون در این زمینه تأکید می‌کند که ایرانی‌ها کارشناسان و مهندسانی دارد که از توانایی بسیار بالایی برخوردار هستند و نیازی به کمک کشورهای دیگر ندارند.

براون می‌افزاید: همه چیز ممکن است و به‌لحاظ نظری ایران می‌تواند برنامه‌های پایه‌ای را کپی کند اما این ابزارهای کنترل و ارتباطات هوایی هستند که این هواپیما را قابل استفاده می‌کنند.

به ادعای برخی از طراحان هواپیمای بدون سرنشین، حتی اگر این هواپیما سالم به‌دست نیروهای نظامی ایران افتاده باشد ایرانی‌ها نمی‌دانند چگونه از آن استفاده کنند چون کارکرد این نرم‌افزار را نمی‌دانند../انتخاب