اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نظارت بر یک سازمان با عضویت در آن سنخیت دارد؟/کدام نمایندگان عضو هیات مدیره «شستا» هستند؟+ جدول پاسخ نمایندگان



   شستا ,مجموعه شستا ,شستا  چیست

 

نظارت بر یک سازمان با عضویت در آن سنخیت دارد؟/کدام نمایندگان عضو هیات مدیره «شستا» هستند؟+ جدول پاسخ نمایندگان

 

در باب شبهه حضور عده‌ای از نمایندگان مجلس در هیات مدیره شرکت‌های شستا را از تعدادی نمایندگان مجلسصحت و سقم این امر را جویا شدیم. عده‌ای به شدت از شنیدن خبر ابراز تعجب و از صحت آن ابراز بی‌اطلاعی و عده‌ای دیگر نیز بسیار بی‌تفاوت از ماجرا عبور می‌کردند. ناگفته نماند که تعدادی نیز از اظهار نظر در این باره خودداری و تعدادی هم وعده ارائه اخبار دقیق‌تر پس از جلسه امضا کنندگان طرح استیضاح وزیر کار را دادند.

سرویس اقتصادی «فردا»؛ همزمان با پیگیری موضوع استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دلیل انتصاب سعید مرتضوی به سمت مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، خبری که چندی پیش و همزمان با بررسی طرح تحقیق و تفحص از این سازمان بر زبان‌ها افتاده بود، بار دیگر در رسانه‌ها منتشر شد.

«عضویت ۲۰۰ نماینده مجلس در هیات مدیره شرکت‌های شستا» خبری است که گرچه رقم آن دور از ذهن است اما  تعجب همگان را بر انگیخت. در خبر‌ آمده: حدود ۲۰۰ نماینده مجلس شورای اسلامی که غالبا در مرحله نخست انتخابات مجلس نهم ناموفق بوده‌اند، عضو هیات مدیره شرکت‌های شستا، وابسته به سازمان تامین اجتماعی هستند.

 

شستا چه مجموعه‌ای است؟

شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی در اجرای تبصره ۵۰ قانون بودجه سال ۱۳۵۷ کل کشور به منظور سرمایه گذاری و مشارکت از محل ذخایر سازمان تامین اجتماعی و تحصیل سود به نحوی که با توجه به نرخ تورم، حداقل ارزش واقعی ذخایر سازمان حفظ گردد و همچنین تسهیل در تصمیم گیری و ایجاد منابع مالی جدید در قالب بازده سرمایه گذاری در جهت تامین امکانات مورد نیازبرای ایفای مسئولیت‌ها، تعهدات بیمه‌ای و حقوق بازنشستگان مشمول سازمان تامین اجتماعی در تاریخ ۶/۱/۱۳۶۵ تاسیس شد.

 

شستا که در شمار غول‌های اقتصادی کشور به حساب می‌آید، در حوزه‌های دارو، سیمان، کاشی، لعاب، لاستیک، کاغذ و... سهم عمده‌ای از تولید و توزیع را در کشور دارا می‌باشد.

 

تحقیق و تفحص از تامین احتماعی

هیات تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی در زمان مدیریت علی ذبیحی در این سازمان ابتدای سال پیش به صورت رسمی کار خود را آغاز کرد. پس از اتمام این تحقیق و تفحص سلیمان جعفر‌زاده از تخلف در این سازمان و سازمان بازنشستگی کشوری خبر داد و گفت: در حالی که داشتیم به سرنخ‌های بیشتری در این پرونده بزرگ اختلاس پی می‌بردیم هیئت رئیسه مجلس از ادامه تحقیق و تفحص جلوگیری کرد. اگر فعالیت ما تا ۶۰ روز دیگر ادامه داشت می‌توانستیم  اسناد و مدارک تخلف در این شرکت‌ها را اثبات کنیم.

 

وی می‌گوید: از روز اولی که طرح تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی آغاز شد بلافاصله با فشارهای سیاسی از سوی بسیاری از چهره‌ها و حتی هیئت رئیسه مجلس مواجه شدیم چرا که نمایندگان حاضر در تیم تحقیق و تفحص به سراغ شرکت‌هایی رفتند که ۶۰ سال هیچگونه نظارتی بر عملکرد آن‌ها نبوده است. همین شرکت‌ها تهمت‌ها و افتراهای بسیاری به گروه تحقیق و تفحص وارد کردند.

 

اما در عین حال یوسف‌پور رییس هیئت مدیره شرکت‌ سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در آن زمان از اعمال نفوذ یکی از نمایندگان مجلس در تخلفات شستا خبر داده و گفته بود که پرونده اعمال نفوذ این نماینده که خلاف هم بوده است، را به مجلس ارائه دادیم و دادگاه نیز در حال پیگیری است.

 

وی در این باره توضیح داد: یکی از نمایندگان مجلس برای مشارکت با یک شرکتی که در زیرمجموعه شستا نبوده است، مبالغی را به عنوان مشارکت با شرکت‌ها در نظر می‌گرفتند که قاعدتا باید برای این مبالغ وثیقه‌های معتبر از آن شرکت دریافت می‌کردند. هنگامی که این شرکت‌ها را تحویل شستا دادم متوجه شدیم یک سری تخلفات برای اخذ وثیقه انجام شده و آن‌ها معتبر نبوده است. این مشارکت‌ها با شرکت‌ها به این شکل بوده که برخی افراد اعمال نفوذ می‌کردند که به آن شرکت وام بدهند یا وثیقه‌هایی که دریافت کردند، زیر سقف مشارکت بوده است.

گرچه به گفته باهنر گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی از ریل خارج شد اما به هر حال خبرهایی از اختلاس بزرگ در مجموعه شستا از سوی بهارستانی‌ها به گوش رسید، خبرهایی که چندی بعد تلخی خود را به خبر حضور نمایندگان ملت در هیات مدیره شستا سپرد.

 

نظارت بر شستا با عضویت در شستا سنخیت دارد؟

مجلس به عنوان تنها نهاد قانونگذاری و نظارت در کشور است، نهادی که اعضای آن به محض ورود در برابر قرآن مجید قسم یاد کردند که «با تکیه بر شرف انسانی خویش پاسدار حریم اسلام و نگاهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری باشند. ودیعه را که ملت به آن‌ها سپرده به عنوان امینی عادل پاسداری کنند و در انجام وظایف وکالت، امانت و تقوی را رعایت نمایند و همواره به استقلال و اعتلای کشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پایبند باشند، از قانون اساسی دفاع کنند و در گفته‌ها و نوشته‌ها و اظهارنظر‌ها، استقلال کشور و آزادی مردم و تامین مصالح آن‌ها را مدنظر داشته باشند.»

 

اما آیا نمایندگانی که وامدار ثروت و مقام دیگر نهاد‌ها می‌شوند،می‌توانند عدالت و نظارت واقعی خود را به منصه ظهور بگذارند؟بی تردید اهالی ساختمان هرمی بهارستان باید پبه این شبهه مطرح شده پاسخ دهند که آیا نظارت بر عملکرد دیگر نهاد‌ها و نگاهبان دستاوردهای انقلاب بودن، منافاتی با حضور در نهادهای اقتصادی-که البته دوشغله بودن هم محسوب می‌شود- نخواهد داشت؟

 

وقتی نمایندگان از همه جا بی‌خبرند!

در باب شبهه حضور عده‌ای از نمایندگان مجلس در هیات مدیره شرکت‌های شستا را از تعدادی نمایندگان مجلس صحت و سقم این امر را جویا شدیم. عده‌ای به شدت از شنیدن خبر ابراز تعجب و از صحت آن ابراز بی‌اطلاعی و عده‌ای دیگر نیز بسیار بی‌تفاوت از ماجرا عبور می‌کردند. ناگفته نماند که تعدادی نیز از اظهار نظر در این باره خودداری و تعدادی هم وعده ارائه اخبار دقیق‌تر پس از جلسه امضا کنندگان طرح استیضاح وزیر کار را دادند.

 

در ذیل به نمونه‌هایی از واکنش‌های نمایندگان به خبر عضویت تعدادی از نمایندگان در هیات مدیره شرکت‌های شستا اشاره می‌کنیم:

 

در ذیل به نمونه‌هایی از واکنش‌های نمایندگان به خبر عضویت تعدادی از نمایندگان در هیات مدیره شرکت‌های شستا اشاره می‌کنیم:

در ذیل به نمونه‌هایی از واکنش‌های نمایندگان به خبر عضویت تعدادی از نمایندگان در هیات مدیره شرکت‌های شستا اشاره می‌کنیم:

« فردا» این موضوع را از دیگر نمایندگان نیز جویا خواهد شد و تا حصول نتیجه نهایی و روشن شدن صحت این امر پیگیری های خود را ادامه خواهد داد./فردانیوز


ویدیو مرتبط :
نحوه تعیین هیات 7 نفره نظارت بر نمایندگان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیام شفاهی احمدی نژاد: فرصتی برای استماع سخنان نمایندگان ندارم + پاسخ هیات رئیسه



پیام شفاهی احمدی نژاد به مجلس درباره روز چهارشنبه و پاسخ هیات رئیسه

رئیس جمهور در پیامی شفاهی خطاب به مجلس اظهار کرده است که به دلیل مشغله کاری فرصتی برای استماع سخنان نمایندگان ندارد و مایل است پس از درمیان گذاشتن سخنانش با وکلای ملت، مجلس را ترک کند.

به گزارش مهر، محمود احمدی نژاد 2 هفته پیش با ارسال نامه ای به هیات رئیسه مجلس خواستار حضور در صحن علنی مجلس و گفت وگو با نمایندگان در خصوص مهمترین مسائل روز کشور از جمله موضوعات اقتصادی و مباحث مربوط به اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها و بودجه 92 شد که به رغم تعیین وقت از سوی هیات رئیسه، حضور در مجلس را به دلیل مشغله کاری، موکول به نامه ای دیگر کرد که در نهایت با توافق هیات رئیسه زمان جدید تعیین و جلسه روز چهارشنبه 27 دی ماه به این موضوع اختصاص یافت.

پس از تعیین زمان حضور احمدی نژاد در مجلس، زمزمه هایی در خصوص اینکه رئیس جمهور می خواهد متکلم وحده جلسه روز چهارشنبه باشد، به گوش رسید و کم کم رنگ واقعیت به خود گرفت. البته هیات رئیسه مجلس در گفتگوهایی که با معاون پارلمانی و امور مجلس رئیس جمهور داشت خطاب به وی اعلام کرد که نمایندگان متکلم وحده بودن احمدی نژاد را در مجلس بر نمی تابند و خواستار اختصاص 2 ساعت وقت برای استماع سخنان نمایندگان و 2ساعت وقت برای بیان اظهارات رئیس جمهور و وزرا در مجلس هستند. همچنین قرار شد که برخی اعضای هیات رئیسه در جلسه ای با احمدی نژاد درباره تقسیم زمان سخنرانی رئیس جمهور و نمایندگان دولت با نمایندگان مجلس تصمیم گیری کنند.

آخرین نتیجه ای که از این رایزنی ها و گفتگوها بیرون آمده، این است که احمدی نژاد پیام شفاهی را خطاب به هیات رئیسه مجلس و نمایندگان ارسال کرده و طی آن اعلام کرده است که به دلیل مشغله کاری و ضیق وقت نمی تواند فرصتی را به استماع سخنان نمایندگان مجلس اختصاص دهد و مایل است پس از سخنرانی، مجلس را ترک کند. رئیس جمهور عنوان کرده در صورت اصرار نمایندگان، وزراء می توانند سخنان آن ها استماع کرده و در نهایت نتیجه را به وی اعلام کنند.

گویا این اقدام احمدی نژاد با واکنش نمایندگان و هیات رئیسه مجلس مواجه شده است، تا جایی که هیات رئیسه، در پیامی شفاهی، خطاب به وی اعلام کرده است، در صورتی که رئیس جمهور فرصتی برای استماع سخنان نمایندگان و پاسخ به آنان ندارد، بهتر است درجلسه روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی حضور پیدا نکند؛ چرا که با این شرایط نمایندگان مردم در مجلس، تمایلی به شنیدن سخنان وی ندارند.

این نکته به کرات در موضع گیری های امروز یکشنبه نمایندگان مجلس دیده شد که در صورت عدم استماع سخنان نمایندگان از سوی رئیس جمهور در جلسه روز چهارشنبه مجلس، نمایندگان تمایلی به حضور احمدی نژاد در جلسه مشترک ندارند.

در همین حال یک عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رئیس جمهور می خواهد در جلسه روز چهارشنبه به تنهایی سخنرانی کند، افزود: به نظر می رسد نمایندگان مجلس تمایلی به برگزاری جلسه یکجانبه ندارند.

محمد دهقان با اشاره به اینکه آخرین اخبار حاکی از آن است که هنوز رئیس جمهور تصمیم نگرفته جلسه روز چهارشنبه در مجلس دو طرفه یا دو جانبه برگزار شود، گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی تمایلی به برگزاری جلسه یک جانبه ندارند.

پیش از این محمد دهقان عنوان کرده بود که قرار است رئیس جمهور در جلسه روز چهارشنبه به علت مشغله های کاری متکلم وحده باشد و بعد از سخنرانی مجلس را ترک کند.

همچنین مصری سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی صبح امروز در جمع خبرنگاران ضمن تائید اخباری مبنی بر حضور یکطرفه رئیس جمهور در مجلس اعلام کرد که قرار بر این بوده است که جلسه چهارشنبه دو طرفه برگزار شود و بعد از صحبت های رئیس جمهور تعدادی از نمایندگان نیز نقطه نظرات خود را بیان کنند./مهر

حضور یك ساعت و 30 دقیقه‌ای رئیس‌جمهور در مجلس (+تصویر نامه)

باشگاه خبرنگاران - معاونت امور مجلس رئیس جمهور طی نامه ای حضور یك ساعت و 30 دقیقه ای احمدی نژاد را در صحن علنی مجلس به لاریجانی اعلام كرد.

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

متن این نامه به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر لاریجانی

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

سلام علیکم

احتراما پیرو نامه شماره 203805 مورخ 1391/10/18 و در اجرای اصل هفتادم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، به استحضار می‌رساند؛ ریاست محترم جمهور در نظر دارد روز چهارشنبه مورخ 1391/10/27 از ساعت 10:30 لغایت 12 ضمن حضور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی مطالبی را درخصوص مسائل جاری کشور به استماع نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی برسانند، خواهشمند است دستور فرمایید هماهنگی لازم صورت و نتیجه‌ را به این معاونت اعلام فرمایند./باشگاه خبرنگاران