اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نشست "دوستان سوریه" در دوحه/ تصمیم بر ارائه کمک‌های نظامی به مخالفان سوری



نشست دوستان سوریه در دوحه,کمک به مخالفان سوریه

نشست "دوستان سوریه" در دوحه/ تصمیم بر ارائه کمک‌های نظامی به مخالفان سوری

وزیران خارجه شرکت‌کننده در نشست به اصطلاح "دوستان سوریه" در دوحه بر انجام اقدامات فوری و روند حمایت فوری و عملی از مخالفان سوریه به منظور تغییر توازن قوا توافق کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه الجزیره، بر اساس بیانیه منتشر شده در پایان این نشست بار دیگر دخالت اعضای حزب‌الله و به ادعای آنها مبارزانی از ایران و عراق در سوریه محکوم شده و اعضای شرکت‌کننده در این نشست خروج فوری این مبارزان را خواستار شدند.

به موجب بیانیه منتشر شده هر کشوری قادر خواهد بود تجهیزات لازم به مخالفان سوریه ارائه کند و هر کشوری می‌تواند این کمک‌ها را به شیوه خاص خود به منظور ممانعت از حملات نظام اسد ارسال کند و هرگونه کمک نظامی از طریق فرماندهی ستاد "ارتش آزاد سوریه" به مخالفان ارائه خواهد شد.

وزیران خارجه شرکت‌کننده در این اجلاس نسبت به حمله نظامی اسد، ایران و حزب‌الله لبنان و مبارزان عراقی علیه "ملت سوریه" در راستای تغییر اوضاع میدانی ابراز نگرانی کردند و همچنین نسبت به افزایش روزافزون بحران طایفه‌گری در این کشور هشدار دادند.

لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه تاکید کرد: نشست دوستان سوریه بر توقف دخالت حزب‌الله لبنان و ایران در درگیری‌های سوریه تاکید کرد.

فابیوس عنوان داشت که کشورش مخالفان سوریه را به تجهیزات مناسب برای مقابله با گاز سارین مجهز کرده است و امکان دارد این تجهیزات برای هزار نفر کافی باشد.

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس نیز به خبرنگاران گفته بود، هنوز تصمیمی برای مجهز کردن مخالفان سوریه به سلاح گرفته نشده است.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر تاکید کرد که چارچوب حل بحران سیاسی سوریه موجود است.

وی گفت: روشن است که گروهی از ما به سمت راه حل سیاسی گرایش داریم و این راهکار وجود دارد و سازمان ملل، اتحادیه عرب، اتحادیه اروپا و آمریکا با آن موافق هستند و توافق کردند که این تنها راهکار برای مشکل سوریه است و ما اعتقادی به راهکار نظامی نداریم.

وی نسبت به تداوم درگیری‌ها در سوریه که ممکن است باعث فروپاشی کامل این کشور شود، هشدار داد و گفت: ادامه درگیری‌ها احتمالا منجر به خشونت طایفه‌ای خواهد شد که به نفع هیچ کس به ویژه منطقه نیست.

کری تاکید کرد: طرف درگیری در این تلاش‌ها وجود دارد که همان نظام سوریه است و به اعمال خشونت می‌پردازد.

وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد: بعد از اطمینان از استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه و تداوم خشونت و دخالت حزب‌الله در درگیری‌ها به این نتیجه رسیدیم که هیچ راهکاری در برابر ما برای رسیدن به این مذاکرات وجود ندارد جز اینکه حمایتی بیشتر اما از نوع دیگر را ارائه کنیم. لذا مناسب دیدیم که هر کشوری حمایتی را که مناسب می‌داند ارائه کند.

وی در عین حال تاکید کرد: برگزاری کنفرانس ژنو 2 نیز بسیار حائز اهمیت است.

وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد: اوضاع امروز در سوریه تغییر کرده است. باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا تصریح کرد که این اوضاع در نتیجه تجاوز از خط قرمز و استفاده اسد از سلاح‌های شیمیایی صورت گرفته است. لذا کمک‌هایی به مخالفان ارائه خواهد شد که قبلا ارائه نشده بود و این کمک‌ها به شورای عالی نظامی مخالفان داده خواهد شد.

کری از هرگونه صحبت درباره ماهیت سیستم‌های نظامی یا هرگونه برنامه مستقیم در این باره اجتناب کرد و تصریح کرد: این مساله مجاز نیست اما آنچه مشخص است این است که هر کشوری متعهد به افزایش حمایت‌ها به منظور پاسخ مستقیم به هرگونه رخداد جدید در سوریه شده است.

وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد: گام‌های لازم برای افزایش توان مخالفان و شورای عالی نظامی به منظور رویارویی با واقعیت‌ها و تحولات سوریه برداشته خواهد شد. ما بر برداشتن گام های مناسب و معقول از سوی سازمان ملل یا هرگونه هیات چند ملیتی متعهد هستیم.

وی مدعی شد: حزب‌الله نماینده ایران است و ایران به طور کامل از آن حمایت می‌کند و حزب‌الله تصمیم به دخالت گسترده در سوریه گرفته است در حالی که یک گروه تروریستی از سوی آمریکا شناخته شده است.

وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد: حزب الله لبنان و اسد گروه‌هایی هستند که به دنبال نابودی تلاش‌ها برای حل بحران سوریه هستند و آن را بحرانی ‌تر کرده‌اند به طوری که ممکن است اوضاع را منفجر کنند و بر کل منطقه تاثیر بگذارند.

وزیر امور خارجه قطر نیز تاکید کرد: کشورهای دوستان سوریه بر اهمیت حل بحران این کشور و برگزاری کنفرانس ژنو توافق کردند اما همچنین عنوان داشتند که توازن در سوریه بسیار مهم است به جهت اینکه باید به مخالفان به ویژه شاخه‌های نظامی هر آنچه که نیاز است به طوری که بتوانند اوضاع را بهتر کنند، ارائه شود.

وی افزود: ما از تمام دوستانمان می‌خواهیم فورا برای بهتر شدن اوضاع وارد عمل شوند. نشست دوستان سوریه سازنده بود، مسائل بسیاری بررسی شد، تصمیمات محرمانه‌ای به لحاظ نحوه تلاش عملی جهت تغییر اوضاع در خاک سوریه اتخاذ شد.

وزیر امور خارجه قطر عنوان داشت: جامعه جهانی کوتاهی کرده و درباره بحران سوریه با تاخیر عمل کرده است اما امیدواریم که نوعی بیداری رخ دهد به ویژه بعد از اینکه استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه را تایید کرد.

وی افزود: نیاز شدیدی برای ارسال کمک‌های انسانی به سوریه وجود دارد. همچنین نیاز شدیدی برای ارسال کمک‌ها به مردم سوریه با توجه به ادامه خشونت‌ها حس می‌شود که ممکن است تمام منطقه را تهدید کند و به تروریست‌ها فرصت بیشتری برای فعالیت بدهد و این امر دخالت فوری برای حل بحران سوریه را می‌طلبد اما منظور من دخالت نظامی به معنای متعارف نیست اما نحوه حمایت از مقاومت ملت سوریه بسیار حائز اهمیت است./ایسنا

 

 


ویدیو مرتبط :
آموزش 0 تا 100 فتوشاپ : ابزار تیره و روشن‌ کننده و اسفنج (dodge & burn & sponge) | قسمت 50

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آمریکا و اتحادیه‌اروپا به مخالفان سوریه کمک مستقیم ارائه می‌کنند



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

در نشست رم تصویب شد؛

آمریکا و اتحادیه‌اروپا به مخالفان سوریه کمک مستقیم ارائه می‌کنند

در پایان نشست به اصطلاح "دوستان سوریه" در رم، آمریکا و اتحادیه اروپا وعده دادند که به مخالفان سوری علاوه بر کمک‌های مالی، "کمک‌های تجهیزاتی غیرجنگی" نیز ارائه دهند.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، در پایان نشست کشورهای حامی مخالفان سوری که در رم پایتخت ایتالیا برگزار شد، اتحادیه اروپا قانون منع صادرات سلاح به سوریه را اصلاح کرد و وعده داد به مخالفان زره‌پوش‌های غیرتهاجمی و تجهیزات نظامی غیرکشنده و کمک‌های فنی نظامی ارائه خواهد کرد و به مخالفان کمک می‌کند تا به طرق غیرکشنده از غیر نظامیان حمایت کنند.

در این نشست همچنین مقرر شد کشورهای شرکت کننده به هر طریقی که ممکن است مانع از کمک تسلیحاتی به بشار اسد شوند و از گلوله باران مناطق غیر نظامی در سوریه ممانعت شود.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در کنفرانسی مطبوعاتی پس از نشست دوستان سوریه گفت: واشنگتن 60 میلیون دلار کمک به مخالفان سوریه اختصاص داده است. اما این کمک‌ها شامل سلاح‌های کشنده نخواهد بود.

وی ادامه داد: آمریکا حمایت‌های خود از مخالفان را گسترش می‌دهد اما سلاح جنگی در اختیار آنها قرار نمی‌دهد و تصمیم دارد کمک‌های مستقیم خود را به عناصر ارتش آزاد سوریه از جمله کمک‌های پزشکی و غذایی آغاز کند.

این میزان کمک اتحادیه اروپا و آمریکا به مخالفان ظاهرا رضایت مخالفان مسلح سوری را برآورده نکرده و به همین دلیل معاذ الخطیب، رئیس ائتلاف ملی مخالفان سوریه در پایان نشست و در کنفرانس مطبوعاتی با جولیو ترزی، وزیر امور خارجه ایتالیا گفت، "شرکت کنندگان بیشتر به طول ریش مخالفان مسلح سوری نگاه می‌کنند تا خون کودکانی که در کشور ریخته می‌شود" که منظور وی از این سخن حضور القاعده در بین مخالفان سوری مسلح است.

وی همچنین خواستار کمک رسانی بیشتر به شهروندان سوری در داخل خاک این کشور شد و از جامعه جهانی خواست گذرگاه‌های امنی برای کمک رسانی به غیرنظامیان ایجاد کنند تا خروج و یا امدادرسانی به شهروندان غیر نظامی سوریه فراهم شود.

رئیس مخالفان سوریه همچنین تاکید کرد: تنها راه برای آغاز مذاکرات مستقیم با نمایندگان دولت این است که این مذاکرات براساس شروط مخالفان برگزار شود و در آن کناره‌گیری نظام و بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه گنجانده شود.

بیش از 50 کشور و سازمان بین‌المللی و منطقه‌ای در رم گرد هم آمده بودند و در نشستی تحت عنوان "دوستان سوریه" سعی در گسترش کمک ها به مخالفان سوری داشتند که این نشست روز پنجشنبه پایان یافت./ایسنا