اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نشست کری، اشتون و ظریف در وین


خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از دیپلمات‌ها از برگزاری نشست سه جانبه میان جان کری ، کاترین اشتون و محمد جواد ظریف خبر داد.

خبرگزاری ایسنا: خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از دیپلمات‌ها از برگزاری نشست سه جانبه میان جان کری ، کاترین اشتون و محمد جواد ظریف خبر داد.

خبرگزاری‌ آسوشیتدپرس گزارش داد؛ دیپلمات‌ها گفته‌اند جان کری وزیر امور خارجه آمریکا، کاترین اشتون نماینده گروه 1+5 در مذاکرات هسته‌ای و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران هفته آینده در وین با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

این دیپلمات‌ها همچنین گفته‌اند انتظار می‌رود ، دور بعدی مذاکرات هسته‌یی ایران و گروه 1+5 با حضور دیگر اعضا شامل روسیه، چین، انگلیس ، فرانسه و آلمان کمی بعد از تر این دیدار سه جانبه برگزار شود.

آسوشیتدپرس در ادامه آورده است با توجه به نزدیک شدن به ضرب‌الاجل 24 نوامبر برای حصول توافق جامع نهایی میان ایران و گروه 1+5 دیپلمات ارشد آمریکا تمرکز خود را روی توافق هسته‌ای با ایران آورده است تا بتواند به واشنگتن اطمینان دهد ایران نمی‌تواند به یک کشور هسته‌ای تبدیل شود.

جمهوری‌خواهان آمریکا پس از گذشت یک سال از امضای توافق اولیه میان ایران و گروه 1+5 انتقادات و فشارها به دولت باراک اوباما را افزایش داده‌اند و می‌گویند که این مذاکرات پیشرفتی نداشته است. اما هیچ تضمینی مبنی بر این که یک توافق تاریخی میان این کشورها حاصل شود وجود ندارد. ایران مبلغ زیادی بر روی زیربنای هسته‌یی‌اش سرمایه‌گذاری کرده و از آنجایی که فعالیت‌های هسته‌ای اش ماهیت کاملا صلح آمیز دارد حاضر نیست برنامه‌ی خود برای تولید انرژی را متوقف کند.

این در حالی است که جنگ طلبان آمریکا، اسراییل و کشورهای غربی ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای متهم می‌کنند و هراس دارند که قدرت‌های جهانی در این مذاکرات امتیازات زیادی به ایران بدهند.

به گزارش آسوشیتدپرس ایران سال گذشته پس از روی کارآمدن حسن روحانی، رئیس جمهور این کشور به منظور کاهش نگرانی‌های غرب دست به مذاکره با قدرت‌های جهانی زد اما با توجه به حساس بودن موضوع دیپلمات‌ها پشت میز مذاکره به سادگی با یکدیگر رایزنی نمی‌کنند و مذاکره کنندگان آمریکا و ایران در صورت دستیابی به توافق نهایی باید نظر مثبت و موافقت مخالفان داخلی‌شان را جلب کنند.

این دیپلمات‌ها همچنین یاد آور شدند: تاریخ مشخصی برای دیدار سه جانبه کری ،اشتون و ظریف مشخص نشده اما این دیدار به طور قطع پس از شرکت وزیر امور خارجه‌ی آمریکا در کنفرانس قاهره در خصوص نوار غزه در آخر هفته جاری خواهد بود.


ویدیو مرتبط :
دیدار دوباره ظریف - کری - اشتون

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نشست 3 جانبه ظریف، کری و اشتون در وین


نشست سه جانبه محمد جواد ظریف، جان کری و کاترین اشتون وزیران خارجه ایران و آمریکا و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عصر امروز به وقت محلی در هتل «پله کوبورگ» وین برگزار شد تا طرفین دو روز مذاکرات فشرده و محتوایی خود را در سطح وزیران جمع بندی کنند.

خبرگزاری ایرنا: نشست سه جانبه محمد جواد ظریف، جان کری و کاترین اشتون وزیران خارجه ایران و آمریکا و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عصر دیروز به وقت محلی در هتل «پله کوبورگ» وین برگزار شد تا طرفین دو روز مذاکرات فشرده و محتوایی خود را در سطح وزیران جمع بندی کنند.

ظریف و کری از روز گذشته تاکنون بیش از 4 ساعت به همراه معاونان خود بصورت دو جانبه با یکدیگر مذاکره کرده اند.

یک دیپلمات ایرانی مذاکرات میان ایران و آمریکا را «فشرده ، مفصل و محتوایی» خواند و گفت: هنوز زود است بتوان قضاوت کرد که تا 20جولای (29 تیرماه) به توافق می رسیم.

این دیپلمات ایرانی که خواست نامش فاش نشود، عصر دیروز (دوشنبه) در گفت و گویی به وین درباره آخرین وضعیت مذاکرات ایران و گروه 1+5 به ویژه مذاکرات با هیات آمریکایی افزود: مذاکرات فشرده ادامه دارد و بحث های مفصل و محتوایی در حال انجام است.

این دیپلمات در پاسخ به این سوال که با توجه به مذاکرات رو در روی محمد جواد ظریف و جان کری وزیران امور خارجه ایران و آمریکا از روز گذشته، آیا نشانه هایی مبنی بر رسیدن به توافق شکل گرفته است؟ گفت: هنوز برای جمع بندی زود است.

وی با بیان اینکه «در محتوا، نظرات طرفین تغییر چندانی نکرده است»، اظهار داشت: «هنوز زود است بتوان قضاوت کرد که تا 20 جولای به توافق میرسیم یا نه و ما همچنان تلاشمان را انجام می دهیم.»

وزیران خارجه آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان در دوازدهمین روز مذاکرات وین 6 میان ایران و گروه 1+5 به این مذاکرات پیوستند تا درباره موضوعات اختلافی مهم در سطح وزرای خارجه تصمیم گیری شود.

وزیران امور خارجه سه کشور اروپایی بلافاصله بعد از دیدار گروهی و دیدارهای دوجانبه با ظریف و دیگر همتایان خود وین را ترک کردند و راهی پایتخت های خود شدند اما کری همچنان در هتل ماریوت وین اقامت دارد چرا که بخش مهمی از موضوعات اختلافی از جمله جدول زمان بندی لغو تحریم ها مربوط به آمریکا است.

ظریف شب گذشته بعد از رایزنی های 5 ساعته با همتایان آمریکایی و اروپایی خود و همچنین دیدار با اعضای هیات های مذاکره کننده روسیه و چین در گفت و گو با خبرنگاران تاکید کرد:در مذاکرات هسته ای هنوز به نتیجه نرسیده ایم اما هفت روز سخت و سنگین را برای ادامه مذاکرات پیش رو داریم.

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه امریکا نیز امروز اعلام کرد جان کری برای بحث مفصل با وزیر خارجه ایران وقت گذاشته است.

وی گفت در ارتباط با این مذاکرات هنوز موضوعات زیادی برای بحث وجود دارد بویژه این که مهلت 20 جولای نیز به زودی فرا می رسد.

این مقام آمریکایی یکی از اهداف سفر کری به وین را « انجام بحث هایی دقیق» با ظریف و «سنجش میزان آمادگی ایران برای انتخاب های اساسی لازم» عنوان کرد.