اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نشست وزاي خارجه گروه 15



 

 

ژاوي بازي با وايادوليد را از دست داد

به منظور بررسي دستور كار اجلاس سران؛

نشست وزاي خارجه گروه 15 امروز عصر تشكيل مي‌شود


نشست گروه 15 طي روزهاي 26،25 و 27 در تهران برگزار مي شود كه در روزهاي 25 و 26 نشست وزراي امور خارجه و درروز 27 اجلاس سران اين گروه تشكيل خواهد شد/شست وزراي امور خارجه گروه 15 با سخنراني منوچهر متكي وزير امور خارجه ايران آغاز خواهد شد.

وزراي امور خارجه گروه 15امروز عصر نشست مقدماتي اين گروه را به منظور بررسي دستور كار اجلاس سران تشكيل خواهند داد. روز گذشته نيز كارشناسان گروه 15توانستند با هم انديشي بيانيه پاياني نشست سران را تصويب كنند.
به گزارش خبرنگار ايلنا،نشست وزراي امور خارجه گروه 15 با سخنراني منوچهر متكي وزير امور خارجه ايران آغاز خواهد شد و پس از آن تعدادي از وزراي امور خارجه كشورهاي شركت كننده نيز نقطه نظرات خود را پيرامون چگونگي افزايش همكاري هاي اعضاي اين گروه ارائه خواهند كرد.
نشست گروه 15 طي روزهاي 26،25 و 27 در تهران برگزار مي شود كه در روزهاي 25 و 26 نشست وزراي امور خارجهو درروز 27 اجلاس سران اين گروه تشكيل خواهد شد.
جمهوری اسلامی ایران، اندونزی، مالزی و سریلانکا از قاره آسیا، الجزایر، کنیا، مصر، نیجریه، زیمبابوه و سنگال از قاره آفریقا، ونزوئلا، مکزیک، کلمبیا، پرو و جامائیکا اعضای آمریکایی گروه 15 به شمار می آیند.
گروه 15 در سال 1989 به منظور رایزنی و هماهنگی در سیاست‌های مشترک با حضور 15 کشور تاسیس شد که در نهایت 4 کشور دیگر به عضویت آن در آمدند و هم اکنون 19 عضو دارد اما با همان نام G15 (گروه 15) شناخته می‌شود.
جمهوری اسلامی ایران با داشتن جایگاهی استراتژیک در خاورمیانه و عضویت در جنبش عدم تعهد و ترتیبات منطقه‌ای و چندجانبه نظیر D8 ، اکو، اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای کشورهای حاشیه اقیانوس هند و نیز همجواری با آسیای مرکزی و قفقاز می‌تواند در کنار سایر اعضای گروه 15 نقشی اساسی در راستای تحقق اهداف مورد نظر گروه ایفا نماید.
تلاش‌ها برای عضویت جمهوری اسلامی ایران در گروه 15، در آستانه برپایی اجلاس سران جنوب که در تاریخ 30 فروردین 1379 با حضور سران و مقامات عالیرتبه 133 کشور عضو گروه 77 در هاوانا برگزار گردید، آغاز شد و با توجه به حسن مناسبات دوجانبه با اکثر کشورهای عضو گروه و تلاش‌های منسجم دستگاه دیپلماسی کشور و وزیر امور خارجه نهایتا منجر به پذیرش ایران در دهمین اجلاس سران گروه 15 در 30 خرداد 1379 در قاهره شد.
بدین ترتیب ایران به عنوان هجدهمین عضو گروه 15 پذیرفته شد و براساس بند 31 بیانیه نهایی دهمین اجلاس سران گروه 15، از ایران جهت شرکت در یازدهمین اجلاس سران گروه در جاکارتا دعوت به عمل آمد و عضویت کشورمان به صورت کامل از اجلاس یازدهم در جاکارتا آغاز شد.
ایران برای اولین‌بار در سطح معاون اول رئیس‌جمهور در یازدهمین اجلاس سران گروه 15 جاکارتا (خرداد 1380) شرکت کرد.
طی این اجلاس و نشست‌های حاشیه‌ای آن، پیشنهادات مختلفی از سوی هیات ایرانی در قالب سخنرانی‌ها و تبادل نظر مطرح شد.
از جمله موارد پیشنهادی موضوع اخلاق انفورماتیک بود. این پیشنهاد با توجه به لزوم رعایت موازین و مرزهای اخلاقی و ارزشی در استفاده از شبکه جهانی اینترنت و با عنایت به اهمیت رعایت اصل تنوع فرهنگ‌ها در این شبکه با استقبال حاضرین مواجه شد و در بیانیه نهایی سران انعکاس یافت.
در اجلاس وزرای تجارت گروه 15 در حاشیه اجلاس یازدهم، دو پیشنهاد از سوی هیات ایرانی درخصوص ضرورت هماهنگ کردن مواضع کشورهای عضو قبل از اجلاس سازمان تجارت جهانی در دوحه و تشکیل گروه کاری به منظور بررسی راه‌های تسهیل تجارت میان کشورهای عضو بود که به تصویب رسید.
سیزدهمین و آخرین اجلاس سران گروه 15 که در هاوانا تشکیل شد همراه با حضور فعال جمهوری اسلامی ایران با پیشنهادات متعددی بود که از آن جمله می‌توان به بندهای پیشنهادی جمهوری اسلامی در بیانیه مشترک درخصوص لزوم استفاده صلح‌آمیز از تمامی اشکال انرژی به ویژه انرژی هسته‌ای اشاره نمود که نهایتا با حمایت برخی از اعضا از جمله ونزوئلا و مالزی به تصویب رسید.
از دیگر پیشنهادات جمهوری اسلامی ایران اهمیت گروه 15 در راستای تبیین راهبرد همکاری‌های جدی در عرصه‌های گوناگون منطقه‌ای و بین‌المللی، افزایش همبستگی و گسترش روزافزون دوستی میان کشورها و ملت‌ها به ویژه اعضای گروه 15 با هدف ارتقای سطح رفاه و آسایش ملت‌ها بود.
از نقطه نظر جمهوری اسلامی ایران، شناخت توانایی‌ها در مسیر توسعه متوازن و عدالت محور، بهره‌گیری از توانایی‌های اقتصادی میان اعضا و شکل‌گیری روابط مطمئن و رو به رشد اقتصادی در چارچوب همکاری‌های جنوب - جنوب که نویدبخش توسعه فعالیت‌های اقتصادی و تامین‌کننده نیازهای متقابل این کشورها می‌باشد و توجه به معضلات جاری سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در جهان امروز، بهترین گزینه برای کشورهای عضو گروه در جهت توسعه و تعمیق همکاری‌های جنوب - جنوب به عنوان یک هدف بنیادین گروه 15 باید مطرح باشد.
به اعتقاد جمهوری اسلامی بازنگری در ظرفیت‌های گروه، ضرورت بازسازی، افزایش کارایی و ایجاد سازوکارهای جدید در جهت دمیدن روح تازه در کالبد آن و لزوم ارائه تعریف جدید از نیازها، امکانات و الویت‌بندی پروژه‌های همکاری به منظور بهره‌برداری عملی از آنها و همچنین شناسایی طرح‌ها و پروژه‌های جدید مورد علاقه مشترک به ویژه در زمینه توسعه تجارت گروه برای احیای این همکاری‌ها مهم و اساسی است.
جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس و به منظور تقویت گروه 15 پیشنهاداتی از جمله تعیین اولویت‌های همکاری،تعریف پروژه‌های جدید کاربردی با پیش‌بینی صندوق ویژه برای عملیاتی کردن آن،تشکیل گروه‌های کاری به منظور بررسی راه‌های تسهیل تجارت میان کشورهای عضو، شناسایی پروژه‌های عملیاتی در زمینه‌های نفت و گاز و سدسازی و مسکن ارائه داد.
در جریان یازدهمین اجلاس سران گروه 15 در اندونزی و در جلسه خصوصی سران به منظور تقویت همکاری بین کشورهای عضو در قالب همکاری‌های جنوب - جنوب از سوی ایران پیشنهاد شد کمیسیونی مرکب از مقامات ارشد کشورهای عضو برای پیگیری و اجرایی نمودن تصمیمات سران و اقدامات عملی برای تسهیل سطح بالاتر همکاری در زمینه تجارت، تکنولوژی و سرمایه‌گذاری تشکیل شود که مورد پذیرش و تصویب سران قرار گرفت و مقرر شد تا رییس‌جمهور ونزوئلا به عنوان رییس جدید گروه مسوولیت پیگیری موضوع تشکیل کمیسیون اجرای تصمیمات سران را عهده‌دار شود.
همچنین به دنبال تشکل فدراسیون اتاق‌های بازرگانی، صنایع و خدمات گروه 15 به منظور ارتقای تجارت میان کشورهای عضو، جذب سرمایه‌های خارجی و برقراری روابط اقتصادی و تجاری میان بخش‌های خصوصی کشورهای عضو در سال 1998، اتاق بازرگانی ایران نیز در آبان 1379 به فدراسیون مذکور ملحق گردید و تاکنون نشست‌هایی در سطوح مختلف میان اعضای آن توسط اتاق ایران برگزار شده است.
همچنین در زمان ریاست جمهوری اسلامی ایران که از سال 2006 آغاز گردید و به منظور بررسی گسترش راه‌های همکاری اعضا، جمهوری اسلامی ایران اقدام به برپایی دو اجلاس در زمینه "مدیریت منابع آب" و همچنین "توسعه روستایی و کشاورزی" در تاریخ 4-2 سپتامبر 2007 در تهران نمود و طی آن مذاکراتی در خصوص ظرفیت‌سازی، ایجاد شبکه‌های اطلاعاتی، تشکیل شورای آب، توسعه روستایی و لزوم تشکیل صندوق آب انجام گردید و کارگروه مدیریت منابع آب و کارگروه توسعه و عمران روستایی در دهمین نشست به ریاست جمهوری اسلامی ایران تعیین شد.
گفتني است پيش از اين قرار بود هيات ترك به رياست رجب طيب اردوغان در نشست تهران شركت كند كه بنابردلايل نامعلوم از اين اقدام خودداري كرده است.
سخنگوي وزرات امور خارجه در نشست هفتگي خود اعلام كرده بود ترکیه و برزیل اخیرا فرمولی جدید برای حل مشکل سوخت راکتور تهران ارائه کرده اند و قرار است در جریان گفتگوی سه جانبه در تهران درباره این فرمول تبادل نظر شود...../تحلیل:ایلنا


ویدیو مرتبط :


خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بیانیه وزارت امور خارجه روسیه: نشست ایران و گروه ۱+۵ سودمند و سازنده بود



اخبار,نشست ایران و گروه ۱+۵

روسیه: نشست ایران و گروه ۱+۵ سودمند و سازنده بود

وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه با انتشار بیانیه ای نشست و مذاكرات دو روزه ایران و گروه ۱+۵ را بسیار سودمند و سازنده خواند.

در این بیانیه با اشاره به شركت سرگئی ریابكوف معاون وزیر امور خارجه و مذاكره كننده ارشد هسته ای روسیه به عنوان نماینده این كشور در مذاكرات ژنو آمده است: نشست ژنو در روزهای ۱۵ و ۱۶ ماه اكتبر جاری (۲۳ و ۲۴ مهر ماه) نخستین نشست ایران و مدیران سیاسی وزارتخانه های خارجه كشورهای عضو گروه ۱+۵ پس از انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس جمهوری جدید ایران بود.


در این بیانیه یادآوری شده است: نشست ژنو تحت سرپرستی خانم كاترین اشتون نماینده سیاسی اتحادیه اروپا برگزار شد و ریاست هیات ایرانی را هم محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه این كشور برعهده داشت.


وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود خاطر نشان كرد: طرف های شركت كننده در نشست ژنو در باره همه مسایل مربوط به برنامه هسته ای ایران بر اساس پیشنهادهای گروه ۱+۵ و ایده های جدید هیات ایرانی مذاكرات بسیار سودمند و سازنده، مشروح و پرمحتوایی داشتند.


دو طرف توافق كردند به تلاش های خود برای یافتن راهكارهای قابل قبول در جریان دور آینده مذاكرات كه روزهای هفتم و هشتم ماه نوامبر آینده در ژنو برگزار خواهد شد، ادامه دهند.


در پایان بیانیه وزارت امور خارجه روسیه یادآوری شده است: ریابكوف در حاشیه نشست ژنو دیدارهای جداگانه ای با مجید تخت روانچی و عباس عراقچی معاونین وزیر امور خارجه ایران، وندی شرمان دستیار وزیر امور خارجه آمریكا و مدیران سیاسی وزارتخانه های خارجه انگلیس، آلمان و فرانسه داشته است. /ایرنا