اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نشست مشترک وزیران خارجه شورای همکاری خلیج فارس و ترکیه



 

 

 

وی درباره امنیت خلیج فارس نیز گفت که ترکیه مخالف هر گونه تهدید درباره بستن تنگه هرمز است.

عربستان سعودی به صورت تلویحی برای جایگزینی نفت صادراتی ایران به ترکیه، اعلام آمادگی کرد.

نشست مشترک وزیران خارجه شورای همکاری خلیج فارس و ترکیه دیروز شنبه در شهر استانبول با بروز دیدگاههای متفاوت درباره ایران روبه رو شد.

روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن در این باره می نویسد: مذاکره کنندگان گرچه درباره مسئله سوریه، مواضع نزدیک داشتند اما موضوع ایران باعث شد تا فاصله ای میان ترکیه و شورای همکاری خلیج فارس شکل بگیرد. در این نشست ، آنکارا به صراحت اعلام کرد که به هیچ تحریمی علیه ایران تن نمی دهد مگر اینکه تحریم ، مصوبه شورای امنیت سازمان ملل متحد باشد.

شرکت کنندگان در این نشست گفتند: ترکیه اصرار داشت تا موضع خود را درباره مسئله ایران بیان کند و در همین راستا داوود اوغلو وزیر خارجه ترکیه گفت که کشورش 30 درصد از نفت مورد نیاز خود را از ایران وارد می کند و فکر نمی کند که چنین حجمی قابل جایگزینی باشد.

 

عربستان سعودی, بستن تنگه هرمز

 

"سلجوق اونال" سخنگوی وزارت خارجه ترکیه هم گفت: مواضع آنکارا درباره دو موضوع ایران و سوریه، شفاف و واضح است. ترکیه و شورای همکاری خلیج فارس توافقنامه همکاری استراتژیک امضا کرده اند و برای افزایش این همکاری، تلاش می کنند. این همکاری به سود ملت های ترکیه و کشورهای جنوب خلیج فارس است.

وزیر خارجه ترکیه همچنین از روند اصلاحات توسط پادشاه بحرین ابراز خرسندی کرده است.

داوود اوغلو افزود: ما همیشه با کشورهای جنوب خلیج فارس روابط خوبی داریم چه موضوع ایران مطرح باشد و چه مطرح نباشد.

وی درباره امنیت خلیج فارس نیز گفت که ترکیه مخالف هر گونه تهدید درباره بستن تنگه هرمز است. قوانین بین الملل آزادی دریانوردی در دریاها و تنگه های بین المللی به ویژه تنگه هرمز را تضمین می کنند. تنگه هرمز ، گذرگاه حیاتی نفت جهان است.

در این نشست، سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان سعودی درباره اینکه در صورت بروز نقص در عرضه نفت در بازار جهانی به دلیل تحریم ایران، آیا ریاض آمادگی رفع این نقص را دارد یا خیر؟ گفت: آنچه برای ریاض اهمیت دارد ، توازن بازار نفت است. درباره این موضوع با همه کشورهای جنوب خلیج فارس توافق نظر داریم.

سعودالفیصل درباره این موضوع که آیا عربستان و دیگر کشورهای جنوب خلیج فارس می توانند نفت صادراتی ایران به ترکیه را جایگزین کنند یا خیر؟ گفت: عربستان سعودی می خواهد شاهد بازار متوارن نفت باشد و این موضوع برای عربستان سعودی مهم است.../عصرایران


ویدیو مرتبط :
نشست خبری مشترک وزیران اموز خارجه ایران و یونان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دیدار وزیر خارجه انگلیس با وزیر دفاع عربستان/ نشست مشترک شورای همکاری خلیج فارس با هاموند



 اخباربین الملل ,خبرهای   بین الملل,نشست وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس

وزیر خارجه انگلیس در دیدار با وزیر دفاع عربستان در جده درباره آخرین تحولات منطقه و تلاش‌های صورت گرفته برای تحقق ثبات و امنیت در خاورمیانه بحث و تبادل نظر کرد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه رأی الیوم، فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس در راستای سفر دوره‌ای خود به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، به عربستان سفر و با محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد این کشور و وزیر دفاع در کاخ "السلام" شهر جده دیدار کرد.

دو طرف در این دیدار درباره تحولات منطقه و تلاش‌های صورت گرفته برای تحقق ثبات و امنیت در خاورمیانه بحث و تبادل نظر کردند.

نشست وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس با حضور هاموند

 اخباربین الملل ,خبرهای   بین الملل,نشست وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس


هاموند همچنین نشست مشترکی با وزرای خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در جده داشت. در این نشست که پیش از نشست سران شورای همکاری خلیج فارس برگزار شد، حاضران درباره مسائل مختلفی از جمله بحران سوریه، یمن و دیگر تحولات منطقه بحث و گفتگو کردند.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در آغاز این نشست گفت: کشورهای شورای همکاری خلیج فارس روابط عمیقی با انگلیس دارند و تاریخ آن به بیش از 100 سال بازمی‌گردد. همکاری میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و انگلیس همچنان پابرجا و در زمینه‌های اقتصادی، امنیتی، نظامی و آموزشی و پزشکی سازنده است.

وی افزود: نشست امروز در راستای تقویت روابط تاریخی میان انگلیس و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در زمینه‌های سیاسی، نظامی، امنیتی، اقتصادی، علمی و آموزشی است و این نشست‌ها برای منافع دو طرف سازنده و مفید است.

هاموند نیز تأکید کرد که به روابط تاریخی با شورای همکاری خلیج فارس افتخار می‌کند.

وی گفت: ما از انجام اقدامات مشترک خرسندیم و منتظر همکاری بیشتر در تمامی زمینه‌ها هستیم. شراکت ما برای مقابله با چالش‌های منطقه در زمینه‌های امنیتی، اقتصادی و سیاسی مفید است.

فیلیپ هاموند با ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان نیز دیدار و با وی درباره تحولات منطقه و تقویت روابط دوجانبه بحث و تبادل نظر کرد.

وزارت خارجه انگلیس پیشتر اعلام کرده بود که هاموند طی سفر دوره‌ای خود با رهبران عربستان، کویت، بحرین، قطر، امارات و عمان دیدار و درباره مسائل متعددی از جمله مبارزه با داعش و اوضاع سوریه، عراق، لیبی و یمن با آن‌ها بحث و تبادل نظر خواهد کرد.

هاموند همچنین قرار است با اسماعیل ولد الشیخ احمد، فرستاده سازمان ملل به یمن در کویت دیدار کند.

وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس روز یکشنبه نشست مقدماتی خود را برای آمادگی جهت برگزاری نشست سران که روز سه‌شنبه برگزار خواهد شد، در جده برگزار کردند.